رواية دماء بريئة على الطريق الفصل الحادي عشر 11 بقلم ولاء حامد
رواية دماء بريئة على الطريق الجزء الحادي عشر
رواية دماء بريئة على الطريق البارت الحادي عشر
رواية دماء بريئة على الطريق الحلقة الحادية عشر
وصل العروسين الي فيلا الحاج علام ونزل كل جمال وساعد عروسته
محروسه بزغاريد:لولولولولولي خشي برجلك اليمين يا عروسه
سمر بخجل فطري من الموقف اكتفت بهزه رأسها
دخلت سمر من باب الفيلا بكسوف
أول ما دخلت الكل في صوت واحد شيل العروسه يلا يا سبع
جمال بصت للكل بسخريه :طبعا سبع ومره واحده شال العروسه التي لا تزن شيء بين ايديه وصعد السلالم وسمر بين يديه
طلع الشقه وفتح الباب واول ما دخل نزل سمر
جمال بفرحه: مبروك يا عروسه
سمر بخجل وصوت يكاد يكون مسموع: الله يبارك فيك
جمال: طيب يلا
سمر بعدم فهم: يلا فين محنا دخلنا الشقه
جمال برفعه حاجب: ايوه دخلنا الشقه طيب يلا علشان تغيري الفستان داه ونشوف ليلتنا اللي لسه بتبتدي يا عروسه داه الليله ليلتك للصبح
سمر بعدم فهم: يعني ايه
جمال بهبل: هو اللي طالع عليكي طول اليوم يعني ايه هي أمك مقالتلكيش حاجه
سمر بهزه راس
جمال: طيب انا هابقى اشرحلك بس عملي بس يلا شهلي وادخلي غيري
سحبها جمال من زراعها ودخل اوضه النوم
سمر بخوف: هو انتا جايبنا هنا ليه
جمال بضحك: علشان تغيري ونعلب عروسه وعريس
سمر :طيب محنا كنا في الفرح عروسه وعريس هي حكايه
جمال بضحك على برائتها:لاء دانتي في الطراوه لا هنا هانلعب عروسه وعريس بس لوحدنا حاجه كده للكبار يلا بس وانا هافهمك
طلع جمال وساب سمر تغير هدومها اللي بعد معاناه قدرت تفك سوسته الفستان وبصت على السرير لقيت قميص نوم عريان
سمر بذهول من شكل: ايه قله الادب دي ومين اللي تلبس الهدوم اللي مش مغطيه حاجه دي
دخلت اوضه اللبس اللس مصممه في الجناح على الطراز الحديث بسرعه وطلعت عبايه بكم ولبستها ودخلت الحمام وغسلت وشها كذا مره لحد ما شالت المكياج خالص وحطت ايشارب على شعرها زي ماهي متعوده في بيت ابوها وطلعت لجمال اللي كان غير بدلته ورماها على كنبه الانتريه ولبس بيجامة
جمال بصلها بسخريه: ايه يا عروسه هو انتي متحجبه بره البيت وجواه كمان
سمر بعدم فهم: يعني ايه هو لبسي في حاجه وحشه
جمال بنفاذ صبر: داه مش لبس عروسه ليليه دخلتها هي هدوم النوم قصرت معاكي في حاجه
سمر بخجل وتلجلجه في الكلام: لا مو اصل يعني هو يعني
جمال: هو ايه يا بنت الناس
سمر بإرتباك: قصدي يعني ان الهدوم اللي كانت على السرير دي عيب اوي
جمال: لا يا عروسه مهياش عيب ولا حاجه دانتي هاتلبسيها لجوزك حلالك وغمز بعينه
سمر بصتله بإستغراب من كلامه الغير مفهوم بالنسبالها: كيف داه يعني
جمال قرب منها وزاح الايشارب اللي على رأسها بالراحه ونزل شلال حرير اسود وصل لحد ركبتها وقرب منها بأنفاث لاهثه: انا هاقولك وشال سمر وسط خوفها ودخل اوضه النوم
وبعد مده قام جمال مصدوم من نفسه وبقى يهز راسه بجنون: في ايه انا بيا إيه أنا اكيد في حاجه مش طبيعيه انا كويس
سمر بخوف وهي بتشد الغطا تداري جسمها بخوف ودموع: هو في إيه انتا زعلان ليه
جمال بزعيق: مفيش حاجه انا كويس صح وشد دراعها وبقى يهزها بعنف انا كويس وراجل غصب عن عين التخين فاهمه
سمر بخوف هزت رأسها: فاهمه منتا راجل والله هو حد قال غير كده
قالتها ببراءه وعدم فهم
جمال قام ولبس هدومه وقعد جمبها على السرير شد شعرها بعنف: اللي يسألك عملنا إيه تقوليله تمام فاهمه يابنت المركوب
سمر بدموع وخوف هزت رأسها كذا مره بخوف: حاضر
كمل جمال كلامه بعدم مراعاه لتلك الطفله الغير مدركه لأي شيئ: اي كلمه تخرج من بوقك هاكسرهولك جوزك راجل واسد فاهمه
سمر على نفس وضعها اكتفت بالصمت وهزت رأسها
ترك جمال شعرها وطلع من الاوضه وقعد في الانتريه: الحكيم قال اني بقت كويس واقدر اتجوز انا تمام ايوه انا تمام هي اللي عيله مش عارفه تغريني ولا تساعدني ايوه انا تمام انا احسن حاجه ابعت اجيب حبايه زرقا ايوه مهو كل الرجاله بتاخدها انا كويس أنا تمام فضل جمال يكلم نفسه بهذيان وجنون وهو بيحرق في سجايره واحده ورا وحده لحد ما تعب والتعب خد من جسمه وعقله نام مكانه
أما عند العروس الحزينه فضلت قاعده مكانها والدموع نازله بدون توقف وكأنها كانت في سجن وما صدقت فتحت زنزانته وتحررت على آخرها لحد ما حست بصداع وغلبها النوووم
***********
طلع النهار على الجميع والكل في حال نعيمه قايمه من النجمه وصحت كل حريم البيت
نعيمه بصوت عالي وحسم: يلا يا اختي منك ليها شربوا شويه لجل ما تخلص فطار العرايس عايزين حاجه كده مفتخره تملا العين دي مش رايحه لأي حد دي رايحه لبيت كبارات البلد ورايحه لزينه البنات سمر اه اومال ايه يلا يا اختي شهلي شويه منك ليها قبل الضهريه بدل كنتوا شغالين زي اللي ماشي على قشر بيض خايف ليتكسر
مسعود من الصاله بصوت عالي: الفطار ياللي جوه ولا نروح اشغالنا على لحم بطونا
نعيمه وهي طالعه شايله صنيه وحطتها على الطبيله: لاء يا حاج لحم بطنك ايه معلش اتأخرت كنت بجهز فطار العرايس لجل الصباحيه وجهزنا الزياره اللي رايحه مع الفطار بس حاجه كده يا حاج مقولكش تملا العين بالصلاه على النبي وابنك طلع فحل من الزريبه يطلع مع الزياره وكمان هناخد الكحك والبسكويت بس الله لا يسيئك شيع جابلنا عربيتين عشان نحمل الحاجات فيها الا دي حاجات يااما وكمان جيب عربيه عشان اركب فيها مع الحريم بدل ما نتبهدل في العربيات
مسعود بنتهيده وجع: خلاص خلاص مصدقتي تحطي وشك في وشي وتلاتين الف طلب في دقيقه خلاص هاشيع ابنك الموقف يجيبلكم عربيتين للحاجات وعربيه ليكم
نعميه:مالك يا حاج شكلك تعبان
مسعود وهو عينه على اوضه سمر: قلبي واكلني عليها اوووي خايف اكون ظلمتها إمبارح وهي بتحوش روحها من حضني حسيت ان روحي بتروح معاها
نعيمه بهدوء: داه بس عشان منتاش واخد على فراقها يا راجل داحنا نحمد ربنا وتصلي ركعتين تشكر بيهم ربنا انه سترها ورزقها جوازه زي دي دي جوازه السعد والوعد والهنا والمنى متبقاش كفار بنعمه ربك واديني اهو كبها كام ساعه واروح اطمن عليها واسبوع كده وتروح تشق عليها انتا ورجاله العيله عشان تقابلوها وانا اسبوعين كل يوم هاروح اطل عليها عشان ندوي العشيان مهو مبارك بداء من انهارده سبوع العشيان وانتا لاجب ما حبايبك كتير لجل ما هايروخلها دون عن بنات البلد سبوع واتنين تلاته عشيان
مسعود بشرود: قلبي مقبوض عليها اوي عيني مغفلتش من عشيه نايم في فرشتي كأني نايم على جمر بتقلا فيه
نعيمه بنفخه: ماخلاص بقى يا حاج قولتلك كلها كام ساعه واروح اطمن واطمنك يلا نادم لعيالك عشان ادخل اشق على الحريم اللي في المطبخ لحسن يا ساتر دول لكعيين لكاعه والنبي البت سمر كانت شايله عنهم كل حاجه يلا ربنا يسعدها
مسعود :مش هاتفطروا
نعيمه: لاء كلت انا والحريم عشان يقدروا يطلبو طولهم باقي النهار يلا يلا اومال كلك لقمه تسند قلبك عشان تروح تشوف مصالحك انتا وأولادك
قعد مسعود واتجمع حواليه أبنائه وكل منهم في ملكوت لحاله
مر الوقت سريعا وانتهت نعيمه من التجهيزات ووضعها بداخل العربيات وركبت هي وهاجر ونورا وليلي وشروق
واتحرك الجميع خلف بعضه
***********
عند سمر صحيت من النوم والألم بياخد من دماغها وجسمها فاقت من نومها وفوجئت بنفسها مجرده من هدومها قامت مخضوضه واستوعبت انها مش في بيتها قامت بخوف واتلفتت حواليها في الاوضه اللي شبه الجناح ولبست العبايه وطلعت غيار ليها ودخلت الحمام واستحمت وفضلت تبكي على حالها اللي بقت فيه بين يوم وليله وهي مش فاهمه حاجه فضلت وقت طويل وطلعت من الحمام بعد ما لبست هدومها كلها جوه الحمام وطلعت قعدت على السرير شارده في حالها
فاقت من شرودها على صوت الزغاريد اللي ملت المكان تحت وسمعت لحد عندها دقايق وصوت الجرس قطع كل شيئ جمال فتح الباب
جمال بفرحه مزيفه: يا الف اهلا وسهلا خطوه عزيزه يا حاجه
نعيمه بفرحه: مرحب بيك يا عريس صباحيه مباركه
جمال بإبتسامه كدابه: الله يبارك فيك
نعيمه بفرحه: اومال فين العروسه
جمال على نفس البسمه: دقايق يا حاجه ادخل اناديها
دخل جمال بسرعه لاوضه النوم
جمال بوعيد: أمك بره اي كلمه تطلع من بوقك هاقطع لسانك واعيشك طول عمرك خرسا فاهمه يابت
سمر بخوف: احكي ايه انا مش فاهمه انتا من إمبارح بتقول حاجات انا مش فاهماها
جمال بإطمئنان لعدم فهم سمر: طيب لو أمك سألتك عملنا ايه قوليلها كل حاجه تمام ماشي يا سموره
سمر بطاعه: حاضر
جمال :طيب يلا غيري هدومك دي والبسي حاجه حلوه واطلعي لأمك ماشي
سمر: طيب مالها هدومي مهي حلوه أهي
جمال اتحرك لاوضه اللبس وطلع عبايه استقبال جميله وحطها في ايديها :اللبسي دي واطلعي لأمك انتي عروسه ودي عبايه شقه مينفعش تطلعي للناس بيها انتي عروسه ماشي
سمر بطاعه: حاضر
وطلع جمال ودقايق وخرجت سمر لابسه العبايه اللي عطتها مظهر انوثي رغم طفولتها
اول ما خرجت نعميه رقعت زغروده عاليه: لوولولولوولولولولي يألف نهار نادي صباحيه مباركه يا عروسه وضمتها لحضنها
سمر بصت بسكات علشان جوزها الموجود: الله يبارك فيكي
ليلي بكره: مبروك يا عروسه
سمر بتهكم: الله يبارك فيكي
هاجر بلا مبالاه: صباحيه مباركه
سمر: الله يبارك فيكي
نورا:مبروك يا سمر
سمر :الله يبارك فيكي
شروق بفرحه: مبروك يا عروسه وشك منور وزي القمر
سمر بإبتسامه باهته: الله يبارك فيكي يا شروق عيونك حلوين عشان كده شافوني حلوه
جمال بحمحمه: طيب يا جماعه اسيبكم مع بعض وانزل أصبح على الحاج والحاجة يلا بالاذن البيت بيتكم
نعيمه: اذنك معاك يا عريس
نزل جمال وأول ما محروسه شافته على السلم زغردت بصوت عالي: لولولولولولولولولي صباحيه مباركه يا عريس وشك منور
جمال بحزن مكتوم: الله يبارك فيكي يا أما ايه مطلعتيش مع الجماعه ليه
محروسه بفرحه: قولت اسيبهم براحتهم واهو امها تطمن على البت براحتها وانا كنت هاطلعلكم بس بعد ما يمشوا ها طمني سبع ولا ضبع
جمال بسرعه: أسد يا أما ابنك أسد
محروسه زغرده بصوت عالي: طبعا أسد وسيد الرجاله كمان يلا عقبال ما اشيل خلفك واشوفهم كده بيجرو حواليا اسمع بقى انا عايزه عيال كتير العيال عزوه والخير ياما للركب انتا عليك المال وهي عليها العيال متعتلش تربيتهم أمك لسه بصحتها خليك بس في عروستك وخلف والتربيه عليا
علام: اسمع كلام أمك تسع شهور من دلوقتي واستلم عيلك على يدي عايز على قد ما تقدر تجيب عيال
جمال بوجع دراه ورا ابتسامه مزيفه: انتا تؤمر يا حاج
قطع كلامهم صوت زغاريد عاليه من فوق
محروسه خدت نفس وزغردت على صوت الزغاريد واللي معناه حاجه واحده بس
جمال اخد نفس طويل واتنهد وطمن ان سمر مقالتش لأمها حاجه وكل حاجه تمام
**********
نعيمه قومي معايا يا بت عايزاكي
سمر : اقوم فين يا أما خير في حاجه
نعيمه بنفاذ صبر :تعالي معايا بس وقومي يلا يابت
سمر قامت على مضض ودخلت مع أمها لاوضه نومها
نعيمه بترقب: ها طمنيني عملتي ايه
سمر كررت كلام جمال زي البغبغان: كل حاجه تمام
نعيمه رقعت زغروده عاليه: لولولوولولولولولولي
طيب فين البشاره وريهاني
سمر بعدم فهم :بشاره إيه
نعيمه :المنديل عايزه المنديل يا عين أمك
سمر قامت ببراءه وجابت منديل ورق من علبه المناديل اللي على التسريحه ومدت ايديها لأمها: اتفضلي
نعيمه برفعه حاجب: لا والنبي داه ايه أصله داه يا بت انا قصدي المنديل القماش المحرمه بتاع ليله الدخله
سمر بتبص لأمها وكأنها بتقول طلاسم
نعميه بقلق: طيب يا حبيبه أمك مش هو دخل عليكي
سمر: ايوه يا أما محنا دخلنا الشقه مع بعض إمبارح
نعميه ببوادر نفاذ صبر: يابت انا اقصد مش نام هنا في فرشتك
رمت كلامها ببجاحه
سمر :ايوه نام جمبي إمبارح هنا
نعميه خدت نفس وطلعت: يا صبر أيوب ايوه نام جمبك على السرير حصل بينكم إيه
سمر حكت على أمها كل اللي حصل حتي تهديد جمال
نعميه: ازاي داه لا انا كده الفار بداء يلعب في عبي معناتها إيه الكلام داه طيب بصي يا عين أمك قومي معايا كده قامت سمر مع نعميه اللي اتوجهت لاوضه اللبس وطلعت قميص نوم مغري جدا لبنتها بصي بقى يابت وبدائت تحكي لسمر ازاي تغري جوزها
سمر بشهقه: انتي بتقولي ايه انا بنتك ازاي عايزاني اعمل كده انتي إيه
نعيمه وهي بتضغط على ضروسها وانا بقولك اعملي كده مع راجل غريب داه جوزك وحلالك وانتي إمبارح زي ما قولتي كنتي معاه عريانه يا قلب أمك يعني لا هو عيب ولا هو حرام وكل الحريم بتعمل كده علشان تملا عين جوزها وكملت بشخطه والا والله انا اللي هاقول لجمال انك حكيتيلي كل حاجه
سمر بخوف: حرام عليكي انتي دايما جايه عليا عايزه كمي إيه
نعميه شدتها من دراعها بعنف: عايزه مصلحتك يا خايبه عارفه انك خام وعلى نياتك يا موكوسه وهو يغلبك بالمال وانتي تغلبيه بالعيال والست الناصحه اللي تخلي قلب عقل وعين جوزها ميوعوش غير عليها وبس يلا أنا هاحطلك شويه مكياج حلوين يخلو وشك ينور كده وأول ما انزل تغيري وتلبسي اللي طلعته وتعملي الي قولت عليه بالحرف الواحد وبكره هاعدي عليكي اشوف البشاره ولو جوزك سألك على اللي حصل قوليله اني مسالتش واوعي سامعهوحسك عينك تحكي لجنس مخلوق اللي دار بينا هنا فاهمه يابت
سمر بخوف من كل االي بيحلص فيها واللي بيدور حواليها هزت رأسها بصمت
طلعت نعميه بعد ما حطت بودره وحكل وروج لسمر على قد معرفتها بالمكياج : يلا بينا عشان نلحق الطريق
ليلي بخبث: ليه يا خالتي وهي العروسه مش هاتطلع تسلم علينا
نعيمه بخبث موازي: لاء يا عين خالتك العروسه جوه بتتزوق لجوزها عرسان جداد بقى وختمت كلامها بضحكه عاليه
ليلي حست بخنقه جواها وبقت نار لو طلعت هاتطول الأخضر واليابس
ونزلت نعميه وهي راسمه فرحه مزيفه وقلبها وعقلها متوغوشين من كلام بنتها : يلا يا جماعه فوتناكم بعافيه مبروك يا عريس عقبال ما نبارك على العيال
محروسه بتصميم: يا ندامه ليه كده يا حاجه والنبي دي عيبه في حقي تدخلي البيت وتطلعي من غير ما تاخدي واجبك داحنا أهل لا داه كده عيبه في حقنا
نعميه بإبتسامه مجامله: بيت الكرم كلهزيا حلجه واديكي قولتي احنا بقينا أهل يعني لا يكرم المرء في داره وانا يا دوب اللحق اروح علشان اجهز لقمه للرجاله قبل ما تيجي من الأرض والجايات اكتر من الرايحات
يلا فوتكم بعافيه
محروسه: الله يعافيكي
طلع جمال يوصل حماته واتأكد ان كل العربيات اتحركت وطلع تليفونه وكلم واحد صاحبه يبعتله طلبه
وفضل منتظر تحت حوالي نص ساعه لحد ما وصل الطلب وخده ودفع تمنه وزياده وحط العلبه في جيبه ودخل
علام: ايه يا ابني كل داه في الجنينه
جمال: كنت بشرب سيجاره وعملت كام تليفون اطمن على الشغل
علام بفخر: بروا عليك الراجل الصح اللي مهما كانت الظروف متأثرش على شغله
جمال: عندك حق يا حاج يلا اسيبكم بقي واطلع اشوف العروسه
محروسه: اذنك معاك يا عريس يحقلك البت قمر زي لهطة القشطه اطلع واتهني يا سبع
جمال الكلام وجعه بس دراه جواه وبإبتسامه مصطنعه: يلا سلام عليكم
وطلع جري على الدور بتاعه
جمال بصوت عالي: سمر يا سموره
طلعت سمر وهي مرعوبه وجسمها كله بيرتعش بعد ما لبست الهدوم اللي طلعتها امها: ايوه يا جمال
جمال بص عليها بإنبهار: الله أكبر هو فيه كده
سمر بكسوف وخجل ووش احمر من كتر الخجل
جمال: طيب يلا ناكل لقمه انتي من إمبارح مدوقتيش الذات
سمر هزت رأسها بخوف ودخلت المطبخ وكشفت الصواني اللي كانت ماليه المطبخ وطلعت منهم كام طبق وحطتهم على السفره
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دماء بريئة على الطريق)