رواية وريث الشيطان الفصل الثاني 2 بقلم شيماء محمد
رواية وريث الشيطان الجزء الثاني
رواية وريث الشيطان البارت الثاني
رواية وريث الشيطان الحلقة الثانية
مر اليوم يوم يحمل الكثير والكثير بداخله حل الليل ع السماء والارض وربما ايضا ع بعض وخاصة اذ كانت تلك القلوب اصبحت لن تحيا الا بالالم
ذهبت مع خالها الي البيت لحين يحل الغد حتي يدفن والداها صعدت لتنام ولكن النوم قرر ان يقسي عليها ويحرمها منه خلف الشرفه تتطلع لذلك الظلام الموحش ليس ظلام الليل ولكن الظلام الذي يسكن جوفها تلمسته بيدها حينما وضعت يدها ع قلبها وكأنها تود خنقه لترتاح من ذلك الالم الذي يفتك بها فتكا وكأنه احد السموم بطيئة المفعول
…. آه من ليل ظننت اني سأجد به السكن … ولكن ف ظلامي ينمو المي …يقولون ان الليل راحة …. ولكني لا اراه يزداني الا شجوا وحطام للابدي …. صرخة مكتومة تود ان تشق ظلام الليل …ولكنها قررت ان تبقي اسيرة فمي …. يامن له راحة القلوب والعقول …. دلني ان الي راحتي اسعي .. فأن انا كنت العبد الضعيف … فانت صاحب القوة والقدر الاعظم … عظم عذابك ع شياطين الارض والقلب……
ظلت واقفه لوقت ليس بقليل ابدا حتي دخل خالها عليها قائلا :_
رغد انت لسه واقفه ليه وليه ما نمتيش لحد دلوقتي يا حبيبتي
رغد :_
معلش يا خالو معرفتش انام
ارسلان يعلم ما تمر به ليقول :_
انا هبعتك ليكي صحبتك هي اللي هتنيمك انا عارف
ريتاج من الخلف ببسمة لعلها تريح قلب صديقتها :_
انا سمعت ان جاني استعداد من سيادة اللواء ارسلان ومرضتش يتعب نفسه ويجي فجيت انا وادت التحية العسكرية
ليقترب والداها منها ويقبل جبيبنها :_
ربنا يباركلي فيكي يا مغلباني واحتضنها وفتح الذراع الاخر لابنة اخته توجهت رغد اليه لتنظر لصديقتها ببسمة ممتنه
ارسلان :_
انا هروح ارتاح شوية وانت كمان يا رغد ارتاحي يومك بكرا طويل يا حبيبتي ولازم تكوني رغد القوية اللي انا اعرفها واللي متنكسرش ابدا ونظر لريتاج نظرة فهمتها جيدا وخرج بعدها
توجهت رغد الي السرير وتمددت لتجلس ريتاج بجانبها وتمسك يدها تحتضنها بين راحتي يديها قائلة :_
رغد انا عارفة انك قوية وقوية اوووي كمان بس مش لازم تفضلي جامدة كدا انا عارفة انك النمرة اللقب اللي بتحبيه عشان بيظهر قوتك بس النمور كمان بتجي وقت وتضعف وتتعب بس بتقوم اقوي من كدا مهما كانت الظروف اللي انت فيها عندي يقين ان هتكوني اقوي انا مش هقولك متبكيش لا هقولك ابكي يا حبيبتي خلي قلب يرتاح يمكن دموعك تطفي نار قلبك اللي متأكده انها براكين ثيرة دلوقتي
كانت كلماتها تلك عواصف ثارت بداخلها وسحب اتحدت ف السماء لتهطل امطارا من عينيها حتي قالت بصوت متقطع :_
قتله يا ريتاج قتل بابا قتل اللي فاضلي من الدنيا حتي اخويا افتكرت هيقف ف وشه وهيحمي ابوه من الموت للأسف كان زي الجماد وهو بيموت قدامه هما شافوا رغد القوية اللي جواها براكين لو ثارت قادرة ع ان تحرق الارض بمن عليها ولكن محدش شاف رغد الطفلة اللي لسه محتاجة لحضن ابوهأ عشان يطمنها من الخوف والوحدة اللي زي وحوش ضارية بتقطع ف قلبي من جوا انا اقسمت اكون قوية لما شفت دمه سايح قدامي وده مش وقت الضعف ابدا جزء الضعف والخوف اللي جوايا لازم امحيه باستيكه وارميها ف البحر عشان اللي هيتكتب مستحيل يتمسح لو السماء انطبقت ع الارض
ريتاج وهي تنظر لصديقتها وتفرح انها جعلتها تفرغ عن مكنون صدرها لعلها ترتاح ولكنها وجدت براكين ثائرة اقتربت منها وقالت :_
يلا ننام يا رغد عشان الدفنه بكرا وعشان الامتحانات قربت يا رغدتي
اومات لها رغد وبدلتا ملابسهما واتجهتا للنوم ولكن ظلت ريتاج تملس ع شعر صديقتها وتعلم انها ستنام هكذا وغفت هي الاخري
خارج تلك الغرفه هو كان يقف يراقب كل ما يحدث ليعلم ان تلك الصغيرة هي من ستكمل حرب بدأها ابوها حرب بين الخير والشر ليقول :_
دلوقتي عرفت ليه حسام اختارك انت يا رغد رغم انك بنت بس عندك قوة احسدك عليها وف نفس الوقت خايف عليكي من وحوش بس نسيوا ان لحمك مر ومحدش يقدر عليها صدق حسام لما قال انك هتكوني وريثه بس وعد هفضل وراكي احميك من اي حد يأذيكي وده وعد من أب تاني ليكي
******……*****…..******…….********
ف قصر الشيطان داخل غرفة مكتبه يجلس وامامه ادهم وسفيان ويوقع اوراق امامه موجها كلامه لادهم قائلا :_
ادهم انا عايزك تجهز لمؤتمر صحفي بعد بكرا ع الضهر كدا وتعملوا حسابكوا اننا هنحضر الدفنه بكرا
نظر سفيان الي ادهم وهو لا يفهم شئ ولكن ذلك الادهم وعي لكل شئ يخطط له قائلا :_
حاضر يا جدي بس يا ترا رغد هتسمح انك تقرب من ابوها بعد ما قتلته
نظر له نظرة غامضة وقال :_
متنساش يا ادهم ان محدش يقدر يقف ف وش الشيطان حتي لو كان من دمه وبعدين انا متأكد ان رغد مش هتقدر تعمل حاجه نهائي ف العزا
اوما ادهم له وخرج هو وسفيان من المكتب ليقول :_
بدأ العد التنازلي للنهاية واكيد الفائز هو الشيطان وضحك
*********
ف الخارج
سفيان:_
انت فاهم حاجه من اللي حصل جوا ده يا ادهم
ادهم بهدوء:_
جدك عارف ان رغد مش هتقدر تعمل حاجه قدام الناس وخاصة ان الاعلام خاد خبر عن وفاة حسام الصياد بطلق ناري بس من اعدائه ف الشغل كدا الشبه بعدت عن جدك لانك عارف نفوذه ده اولا
ثانيا هو عارف ومتأكد ان رغد مش هتعمل حاجه وف نفس الوقت مش هتأذيه ف الوقت ومش هتسمح احد يأذيه لحد ما تنتقم منه
سفيان “_
وانت هتعمل ايه يا ادهم
نظر له ادهم نظرة وكأنه يقول اترك ما عليا فعله للزمان فلن أفصح عنه
******…..*******……*******…..*******
ف غرفة ملك تجلس ع السرير وعيناها تذرف الدموع دخلت عليها جوري ببسمة لم تفارق وجهها ابدا قالت :_
ممكن اعرف ملاكي بتعيط ليه
ملك :_
انت مش عارفه يا جوري زعلانه ليه انت شايفه احمد عامل ازاي محسسني اني عدوته بس والله انا معملتش حاجه ليه نفسي اما اكون خايفه هو اللي يجي يطمنئى يا جوري نفسي يفرحني زي حمزه ما بيعمل كدا هتصدقيني لو قولتلك اني احيانا بغير منك لما بشوف حمزة بيعاملك ازاي بس عمري ما اتمنيت لك شر
جوري وهي تجفف دموعها :_
انا عارفه يا ملك بس انا متأكده ان احمد طيب وجدا كمان بس احنا مش عارفين هو اتحول كدا ليه واتاكدي يا ملاكي ان مفيش انسان بيبقي ع حاله دايما احنا البشر عاملين زي الزمان بنتقلب زيه بس الانسان القوي هو اللي ميخليش التقلابات دي تأثر عليه وهقولك احمد لو جامد غيره بمحبتك ليه يا ملك لو هو شيطان خليكي انت الملاك اللي يهزم الشيطان الظاهر ويطلع الخير اللي جواه وبعدين بطلي نكد وتعالي نشوف فيلم حلو نسمعه ضحكت لها ملك واتجهت لتفتح التلفاز ووجدت خبر تدوالته الإعلام عن مقتل حسام الصياد والقاتل مجهول
ملك بدموع قوية :_
عمو يا جوري
جوري ببكاء لم تستطع اخفائه :_
ان لله وان اليه راجعون ان لله وان اليه راجعون واقتربت من ملك اهدي يا ملك عشان خاطر رغد
ملك بتساؤل :_
واضح ان الكلام ده من زمان بس فين رغد وليه الكل ساكت ولا كأن ف حد ميت هنا
جوري بجهل :_
مش عارفه يا ملك بس تعالي نشوف حمزه يمكن يعرف
***********
ف غرفة حمزه كان قد سمع الخبر هو الاخر وقال ف نفسه :_
عملتها يا جدي عملتها عمال تقتل ف ولادك واصحابك عشان خاطر مصلحتك صدق من سماك شيطان بس انا لازم اتصرف واطلع انا واختي من هنا وانقذ اللي باقي مننا لازم نبعد عن الشيطان لان لو فضلنا هنا هتكون جحيم
دخلت جوري وملك عنده
وقفت جوري امامه باكية :_
حمزه صحيح عمو مات
حمزه:_
ايوا يا جوري مات العصر يا جوري
ملك :_
رغد فين يا حمزه وليه البيت ميدلش ان فيه حد ميت الوضع عادي
حمزه:_
رغد مش موجودة وتقريبا عند خالها وسفيان هو اللي هنا ليكمل روحوا ناموا
توجهت الفتيات لينمن حتي يكونا بجانب رغد ف الغد
توجه حمزة الي الصالة الرياضية وجد سفيان هناك كما توقع وقف امامه ولكمه ف وجهه قائلا بغضب :_
سبته يقتل ابوك يا سفيان وحولك لشيطان زيك حولكم كلكم لشياطين تقسوا ع اقرب الناس لكم بس انا مش هسمح له يعمل كدا عارف ليه لان هاخد اختي واطلع من هنا وكفاية عليه انت وادهم واحمد انما انا لا
سفيان :_
لو طلعت من هنا هيخلص عليك يا حمزة لو خايف ع اختك وع نفسك اقعد يا صاحبي
ادهم من الخلف:_
سيبه يا سفيان يعمل اللي عاوزه
نظر له سفيان ولكن بداله بنظرة غامضة فهمها جيدا
حمزة :_
انا بعد العزا بكرا هبعد وهروح مكان محدش يعرف مكاني فيه لا انا ولا اختي ولكنه قبل ذهابه احتضن اصدقائه قائلا :_
مهماحصل ومهما عملتم هتفضلي صحابي واخواتي بس نفسي تبعدو وتعيشوا ف النضيف بعيد عن الدم والوجع اللي ساكن قلوبكم رغم انكم بتدروه بس متأكد ان جو فيه وجع كفيل انه يقتلكم بس مفكرين انكم بتدواه بالجمود سلام يا صاحبي
*****……*****……******……….*******
نهار يوما جديد وشمس ساطعه ولكنها حارقة اتشع الجميع بسواد لا يلائم ضوء النهار ابدا تقف هي ع جانب بعيد عن الناس يقف أخوها وجدها ويبكي ولكن لا تدري أ هذه دموع حقيقه ام انها خداع مثل باقي حياته تري اخيها وتري الانكسار الحقيقي والدموع المتحجرة ف عيناه وذلك الشيخ الذي يقف ويرتل آيات من الذكر الحكيم والادعية للمتوفي وذلك الجسد المفلوف بقماش ابيض يغطي جسده يحملونه ع الايدي ليضعونه ف ذلك المستقر الاخير له ذلك المشهد العظيم الذى نراه كل يوم تقربيا تقف تنظر للجميع وكأنها تحفظ الملامح تلك للمرة الاخيرة نظراتها غامضة مظلمة وكأنها مغادرة تلك الحياة ايضا من خلفها يقف جوري وملك وريتاج الواقفة بجانبها لتتقدم ملك وجوروهماتحتضنها قائلة :_
البقاء لله يا رغد
رغد تبادلهما العناق :_
البقاء لله وحده
ملك :_
كدا تسيبني وتمشي يا رغد انت عارفه احنا بنحبك قد ايه
رغد :_
معلش يا ملاكي كان لازم امشي بس متخفوش هتشفوني ع طول ووقفا بجانبها حتي انتهوا من الدفن وخرج الجميع ولم يبق غير سفيان ورغد
سفيان هو يقف امام قبر والداه قائلا :_
هتوحشني يا بابا اوووي رغد فاكره اني مش زعلان عليك وانا بشوفك بيتصفي دمك قدامك بس انت علمتني اني لازم اكون اذكي من اعدائي عشان اعرف اهزمهم انا صح انهزمت بموتك يا قلبي بس وربي واللي خلق الخلق ده لاجيب حقك وحياة دمك اللي كان بيتصفي قدامي واختي اللي بعدتي عني وفكراني عدوها لادفع الظالم التمن وادوقه من ظلمه انا بس عايزك تسمحني وادار وجهه ليجدها واقفه امامه
تقدمت وتركته واقف وتوجهت امامه حتي وقفت امام القبر جلست امامه ع الارض وامسكت حفنة تراب قبلتها وقالت بدموع:_
هتوحشني اوووي يا بابا بس انا وعدتك انا هستحمل واكون قوية عشان انا مش زي اي حد انا رغد الصياد النمرة هعمل كل اللي انت عايزاه عشان عايزك وانت عند ربنا تكون فرحان ومبسوط بيا يا قلب بنتك انا هسيبك دلوقت ووعد هجي ازورك كل شوية سلام يا غالي استودعك عند الله
كان يقف خلفها وتمني كم لو استطاع احتضانها ليطمئن ذلك القلب الجريح ولكن القرب اصبح محرم عليه
بعدت بخطواتها عنه ولكن قلبها ظل حبيس داخل ذلك القبر دفنته معه ورحلت بخطي لم تعرف انها ستكون البداية او النهاية نفسها
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وريث الشيطان)