رواية الغرام وجنونه الفصل العشرون 20 بقلم روكا حسن
رواية الغرام وجنونه الجزء العشرون
رواية الغرام وجنونه البارت العشرون
رواية الغرام وجنونه الحلقة العشرون
أنت بتخوني يا زين
بيتنفض زين من علي الكرسي و بيبصلها بتوتر ..أنتي أزاي هنا و أي عرفك المكان !!
كنت خايف أكشفك ونت معاها يا حقير
مع مين وخيانة اي ماسك عملية أنا و ظافر ؟
ضربته غرام كف علي وشه بعصبية :
أنت كداب فين ظافر ده
فجأة بيدخل اللواء عيسي و أبوها المكان و ظافر كانت قاعده علي الكرسي أتحركت بيه لحد أبوها و قالت هو في أي
_ أستغرب محمد وجودها و قال .. أنتي أي جابك هنا أفرض حصلك حاجة ؟
كان زين حاطط أيده علي وشه أثر الكف و بيبصلها بغضب !! غرام يلا أمشي
مش همشي غير لما أعرف أي بيحصل هنا أنت بتخوني وهما مخبين عليا و بيستروا عليك
أنفجروا كلهم في الضحك بصتلهم غرام بعصبية ..يبقي مخبين عليا حاجة
فجأة بتتدخل رنا وهي بتجري و بتمسح دموعها هو فين ظافر ده و قاعد مع مين ؟
اول ما بتشوفه بتشده من ليقه قميصه عملتها تاني يا ظافر بتخوني مع مين هي فين البت دي
بص عيسي و محمد لبعض بتعجب و ظافر و زين بيكتموا الضحك
_ أهو أثبتلك يا عم أنهم بيغيروا من أي أنثي تقرب منك حتي .. عرفت غرام انها لعبة منهم بتبص علي أيد زين
وقالت بخبث : فين الدبلة
بيحط زين أيده ورا ظهره بخوف منها .. أنا في مهمه نزلت من غيرها
بتبص علي أيده و أيد ظافر بتلاقي هو كمان مش لابسها قالت بغضب :
الكدب ملوش رجلين يا ابن خالي يلا يا رنا
مفيش جواز يوم الجمعه في تأجيل تلت شهور
بيصرخ ظافر و زين في نفس واحد …
نعم تلت شهور ده نكتبه النهاردة قبل بكره
بيخرج غرام و رنا بتزق الكرسي بعصبية .. عالم تافهه تلاقي زين اللي أخترع الفكره العبيطة دي
قالت غرام بشك : لا زين بيعمل حاجه أمبارح تلفونه رن اول ما شافني قفل تلفونه !!
ضحكت رنا بقوة .. وقالت نفس اللي حاصل معايا بظبط المشكلة أن ظافر
أتكلم و أقوله رد علي الرقم يقولي حرام ممكن تتطلع واحده و صوت المراه عوره
روحوا بيوتهم ومهمه خلصت بيرن زين علي غرام بكسوف : غرام أنا بكلمك
قالت غرام بضيق : أنا لا أسمع ولا أري ولا أتكلم ؟
ياسلام امال بتكلميني ازاي
_كنت بتكلم مين أمبارح يا زين و اول ما لمحت أن دخله قفلت التلفون
أبتسم زين علي غيرتها .. كنت بتكلم علي فستان الفرح مفاجأة ليكي عشان نكلم المأذون و نتجوز بكره
بتبص غرام في الأيام قالت بصدمة .. النهاردة الخميس يلهوي يا زين
ضحك زين وقال بسفاله .. ياه بكره هتجوز
قفلت غرام في وشه وهي بتكتم ضحكتها
رن تاني بغضب :
بكره بتقفل علينا باب ساعتها هرنك علقه موت .
بتتضحك غرام بقوة .. زين !!!
عيون زين يا مراتيي
قفلت في وشه و جهزت مع البنات حنة هي و رنا و كتبت أسم ظافر علي أيدها
وغرام كتبت أسمه نزلت جومانا الرقاصة و قعدت ترقص معاهم
ضحكت غرام و سلمت عليها بتبص من الشباك بتلاقي زين و ظافر ركبين أحصنه قالت بلهفه
دي نقطة ضعفي
أنا عايزه أنزل بتبص علي رجليها وهي بتعرج من الوجع .. مستعجل اوي زين
بتبص علي رجليها المكسورة وقالت بحزن ..
أنا عايزه اركب الحصان ده
ضحكت رنا علي شكل غرام الطفولي .. أعقلي شويه بقا أنتي هتبقي أم
أنا حتي م عارفه أرقص معاكم هلبس الفستان وأنا علي الكرسي يا رنا أنا مش هكتب الكتاب بكره
زعلت غرام و دخلت الأوضة وهي بتبص علي زين رفع رأسه بص عليها لاقها بتعيط
أستغرب و نزل لسه هيطلع قرب منه اللواء و زعق اللي فوق بنات مينفعش تتدخل
أنا عايز أشوف غرام
بكره تشوفها و تزهق منها غور من هنا يلا
بص للواء بغضب .. لو ممشتش هنزلك شغل بكره في القسم
مشي زين و رن عليها ردت وهي بتمسح دموعها ..أنا عايزة أركب الفرس يا زين وعايزه أفرح معاهم مش عارفه من رجلي
قال بحنان : اول ما تتعالجي هعملك اللي أنتي بتحبيه أنتي عارفه أن أحنا مش هنعمل فرح بعد كتب الكتاب هنوصل بيتنا
قالت بهدوء : أنا راضيه فرحانه أن عروسة ..
قال بخبث ما تلبسي البدلة البيضاء أنتي و رنا و البدل بتاعتنا في العربية
ضحكت غرام بقوة .. ألبس أي أنت مجنون غير أن رنا لبست خمار مش هينفع تلبس بنطلون البدلة ظافر يقتل”ها ثم أن كمان عندي ليكم مفاجأة حلوة اوي
رد زين بحنان : أي هي يا حلوة
بكره هتعرف بتخرج غرام تسقف معاهم و بتنادي رنا بفرحة .. رنا أنا عايزة ألبس زيك بكره خمار مبقاش بشعري
قررت ألبس الحجاب و مش هخلعه عارفه أن ده هيبقي حاكم ليا كا غرام لأن بحب الشغل اوي و كمان أنتي عارفه اللي فيها
ضحكت رنا و قالت
مبارك عليكي يا صحبتي حضنتها و خلصت الحفلة و دخلت جومانا ومعاها الفستان الاحمر و الروج و الهيلز
فاكره الفستان ده .. ضحكت غرام و قالت اول مهمه بيني وبين زين كان فيها الفستان ده
خدي الفستان ده ألبسيه بكره بعد كتب الكتاب
أخدته غرام و ضحكت بقوة : زين اول ما يشوفه هيولع فيا
جومانا بابتسامه .. ليه ده جميل
اول ما لبسته كان في الكبارية وهو كان غيران بسبب أن المتهم قرب مني …
جومانا بضحك : اه يومها قولتيلي اللي حصل !!
دخلت كوثر وهي بتعيط .. هتمشي يا غرام
مسحت غرام دموع أمها !! وأنا فاكره أنك هتبقي فرحانه لما أمشي من البيت
هروح ل زين جوزي بقا و أسيبك أنتي و بابا
علفكره بقا كلامك جارح يا غرام ؟؟
حضنتها غرام وقالت بحزن .. كل ذكري بيني وبينك يا ماما عمرها ما تتنسي وبيني وبين بابا
بس ذكرياتي مع زين اكتر
ردت أمها بعصبية : ليه زين كان حامل فيكي تسع شهور وكان بيسهر بيكي طول الليل ومتحملك بكل قرفك لحد ما بقيتي كبيرة و شح”طه
أنا شح”طة دخلت رنا وهي بتزغرط أيوة كدا خناقة عنيفة بين الصبونه و الليفه
وبلذات غرام تبقي ليفه قامت غرام وهي بتجري وراها ببطئ
ماشي يا كلب البحر ده أنا همو’تك
طلع عيسي و محمد و زين و ظافر روحوا بيوتهم لحد الصبح
بيصحوا الساعه تسعه يجهزوا و بيلبسوا فساتين كلها فضفاض و ميكب خفيف كانت جومانا بتسعدهم لحد العصر
دخل زين و ظافر وكانوا لابسين بدل سوداء
نزلوا معاهم و عيطت كوثر و ولاء عليهم
و دخلوا المسجد و غرام بتبص في كل ركن فيها وقالت بخوف : يا تري هو بيلعب بيا ولا بيحبني
بيسمعها زين و بيبصلها من فوق لتحت .. بتقولي أي
قالت غرام بضيق .. بقول بتحبني ولا بتتضحك عليا
قال بضحك : لا بلعب بيكي ولسه هلعب كمان وكمان ده أنا هلعب عليكي شطرنج
وعيالي هيلعبوا معاكي أكتر واكتر
ضحكت غرام و قعدوا يكتبوا الكتاب قالت غرام بثقة : غرام محمد عبدالمنعم يا حضرة المأذون
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير زغرطط غرام بفرحة و حضنها زين بقوة ..الحضن ده مختلف اوي حاسس بيه
قالت غرام بتوتر : أنا مش مصدقه نفسي يا زين
أتكتب كتاب رنا و ظافر و حضنها و قلبه بيدق بسرعه .. أول حضن و اول لمسة يا رنا ”
بيخرجوا من المسجد و بياخدها زين للبيت و هي بتصرخ فيه
عايزه أكلم بابا يا حرامي أنت خط’فتني من بابا أنا عايزه أروح ل ماماا
مسك أيديها بحنان : بحبك يا حضرة الظابط غرام
ردت غرام بكسوف .. وأنا كمان يا زيني ”
تمتتتتتتتتت
يا اللي نسيت الغرام أرجع هنا و قولي من زقك علي الخصام ده أنت اللي فاضلي
أول ما عرفت أنك عايزني جيت أوام مقدرش أستغني عنك يا معلمني الغرام “🤍🥹
وهنا قد أنتهيت يا رفاقي من هذه الرواية
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الغرام وجنونه)