روايات

رواية فتاة الملجأ وابن العم الفصل الرابع 4 بقلم حنان محمود

رواية فتاة الملجأ وابن العم الفصل الرابع 4 بقلم حنان محمود

رواية فتاة الملجأ وابن العم الجزء الرابع

رواية فتاة الملجأ وابن العم البارت الرابع

فتاة الملجأ وابن العم
فتاة الملجأ وابن العم

رواية فتاة الملجأ وابن العم الحلقة الرابعة

البارت الرابع
(فتاة الملجأ وابن العم) 🦋
بقلم: حنان محمود ✍️♥️
-حااااسب مش تفتح يا اعمي!!?
مش وقت حب ولڤلڤه وانت بتسوق يعني ايييه هتموتني
عمر:انتي بتزعقي كده ليه وبعدين انتي واقفه سليمه اهو ماخبطتكيش ولا حاجه
-بعصبيه :انت كنت عاوز تخبطني كمان ياللي يجيلك خبطه في دماغك???
وعد:صلِ علي النبي خلاص حصل خير
ماحصلش حاجه لكل ده يعني
-هو ايه اللي خلاص انتي تسكتي خاالص
اااه ماهو عاجبك الكلام والحب ياختي ونتداس احنا بقي
عمر: باااااس اسكتي خلاص واهو انا بعتذرلك
-وبعدها مشيت
عمر اتحرك بالعربيه وفجأه سمع وعد بتضحك
عمر: انتي بتضحكي علي ايه
وعد بضحك: انت مش شايف هي عملت ايه ولا بتتكلم ازاي
عمر: صبرني يارب
تليفون وعد رن: ايوه ياتيتا
الجده:انتو فين يابنتي اتأخرتوا اوي كده ليه
وعد: احنا جايين في الطريق اهو
وصلوا الڤيلا
وعد بهزار: مسااء الخيير يا احلي تيتا
ايه يا عمي انت رجعت من الشغل بدري كده ليه
العم محمد برفع حاجب: عاوزاني امشي تاني يعني
وعد بهزار: لا مش بقصد كده والله انا بقول ان مش من عادتك ترجع بدري يعني
العم محمد: عادي يابنتي النهارده كان عندي ميتينج وشغل بسيط خلصت علطول ولسه جاي اهوو
تعالو اتسحروا يلا علشان بكره صيام كل سنه وانتو طيبين
وعد: مش جعانه دلوقتي
عمر: مش جعان انا كمان
الجده بزعل: يعني اتغديت من غيركوا وهتسحر من غيركوا ولا ايه
عمر ووعد: خلاص ياتيتا هنقعد ناكل معاكو بس هنطلع نغير بس
الجده: ماشي ياقلب تيتا مستنياكم
وعد بفرحه: بكره احلي يوم يا تيتا وقفة عرفات
طلعوا غيروا ونزلوا اتسحروا مع الاهل
بعد شويه
عمر: احنا جيبنا لبس العيد يا بابا انا ووعد
بقلم: حنان محمود ✍️♥️
الجده بإبتسامه: ماشوفتهاش وروهاني
وعد: الاكياس لسه جنب الباب هناك اهو
هروح اجيبها نوريكي
وعد بضحك لعمر: ولا نخليها مفاجأه يا مورا?!
عمر بضحك: لا يلا نوريهالهم
الجده بهزار: ااه منكم
الجده: حلوين اوي ياحبايبي تتهنوا بيهم يارب وعقبال ماتجيبوا كل سنه
وعد: احنا مش ناسيينك بردو ياتيتا
جيبنالك معانا شوفي كده ايه رأيك
عمر: ده اكييد دي حاجه ماتفوتناش لازم نجيبلك معانا
الجده: اخدتهم في حضنها ربنا يخليكم ليا يارب ويبارك فيكم ويسعدكم
العم محمد:يلا قوموا اتوضوا علشان نصلي الفجر جماعه واشربوا علشان خلاص فاضل نص ساعه
وعد وعمر بفرحه: حاضر
صلوا وقرأوا في القرآن شويه وطلعوا ناموا
قضوا يوم عرفه كل واحد في غرفته ووقت الصلاه ينزلوا يصلوا جماعه مع بعض
ويرجعوا تاني
جاء وقت الافطار فطروا وخلصوا
بعد شويه:-
عمر مع والده: بابا انا عايز اجيب ل وعد هديه بس مش عارف هي ايه انا عايزها تبقي مبسوطه وتنسي الموضوع بتاع مامتها(مرات عم عمر)
محمد: عندك حق بس بمناسبة ايه
عمر: من غير مناسبه هو عايز افرحها وخلاص بس ممكن اهديهالها بعد صلاة العيد
محمد: خلاص ايه رأيك نروح نجيبلها سلسله
عمر: حلوو ماشي
يوم العيد الصبح
وعد بتخبط علي عمر بفرحه: عمررر يامورااا
عمر صحي علي الصوت: ادخلي يااخرة صبري
وعد بفرحه قوم يلا علشان نروح نصلي العيد
بس ايه رأيك في العباية بتاعتي
عمر: حلوه اوووي وانتي محلياها اصلا
وعد بضحك: فين عيديتي بقي
عمر: احنا لسه علي الصبح مش فايق والله
يلا هدخل اخد دوش افوق كده وانزل
عمر وهو بيخبط علي قورته كده قال: الجلابيه بتاعتي مش اتكوت
وعد: انا هكويهالك بس انجز علشان نلحق
عمر: اوعي تحرقيها
وعد: عيب عليك انا عمري حرقتلك حاجه ?
يلا هنزل اكويها علي ما تخلص
وعد نزلت سلمت علي اهلها: كل سنه وانتو طيبين وعيد اضحي مبارك وينعاد علينا بالخير يارب
الاهل: وانتي طيبه وبخير يارب ياقلبي
عمر رن علي وعد تطلعله الجلابيه
وعد طلعتها وبعدين دخلت غرفتها تلبس اكسسوراتها وظبطت شويه حاجات
عمر خلص وخرج ونده من فوق: بابا هي وعد تحت معاكو ولا فين
محمد: تقريبا في اوضتها بتجهز
عمر بتطبيل علي باب غرفة وعد
وعد فتحت: اييه رايحين فرح احنا
عمر: ايه رأيك في الجلابيه
وعد: تحفه اوي بجد
عمر: وعد ماتقعدي هنا
وعد: نعم!! انت بتقول ايه ياعمر
عمر بضحك: بهزر يخربيت ضربة البوز
اصل انتي خساره تخرجي الشارع بجمالك ده
وعد بهزار: رباااني يااخرة صبري
عمر: انتي بتقلديني في كلامي ليه. دي كلمتي علي فكره
محمد: يلا ياولاد هنتأخر
عمر بهزار: يلا كتك حلاوة علي حلاوتك
وعد بضحك: يلا يارخامه
بعدها نزلوا مع بعض
محمد في باله: شكلهم حلو اوي مع بعض اللهم بارك
وعد بتقول ل عمها: عمر مش راضي يديني عديتي
عمر: ده عيد لحمة مش عيديه
وعد: مش ليا دعوه وانا عايزه عيديه
محمد بص ل عمر ضحك وقال: اما نرجع هيعيد عليكي
بقلم: حنان محمود ✍️♥️
وعد: عمي هو احنا هند__بح بعد الصلاة علطول ولا الجــزار هييجي امتي
محمد: اه بعد الصلاة
ضحوا وقبل ما يخلصوا ب نص ساعه كده
عمر ل والده: هي وعد راحت فين مش لاقيها
محمد: كانت هنا دلوقتي
عمر راح سأل الجده: تيتا هي فين وعد
الجده: طلعت ياابني ترتاح شويه
عمر رن عليها رنه صغيره مش ردت قام قافل. عرف كده ان هي نامت
بعد شويه خلصوا والظهر اذن صلوا وطلعوا يرتاحو
عمر صحي المغرب ومعدي من قدام غرفة وعد كان نازل يقعد في الفيلا تحت
سمع صوت عياط ف اتخض عليها
لحد ما اتأكد من الصوت
خبط علي باب غرفتها
وعد: ثواني.
دخلت غسلت وشها بسرعه وفتحت الباب كإن مافيش حاجه
وعد بحزن: نعم ياعمر
عمر بإستغراب ان ازاي وعد متحكمه في دموعها كده: بتطمن عليكي بس وبعدين ايه ده عينيكي حمراء كده ليه
وعد: لسه صاحيه
عمر:هو انا مش عارفك ??مالك
وعد دموعها نزلت مسحتها بسرعه
عمر: ايه ده انتي بتعيطي ليه بس
وعد: مافيش حاجه انا عاوزه اقعد لوحدي شويه بعد اذنك
عمر بزعل: تقعدي لوحدك وانا موجود دي عيب في حقي حتي
انزل استناكي تحت طيب?
وعد: ماشي بس هنزل شويه كده
عمر: لا دلوقتي انزلي اقعدي معايا
وعد: اقول لك اخرج مع صحابك واما ترجع نبقي نتكلم
عمر: لا صحابي ايه دلوقتي. انتي أهم من اي حاجه انزلي يلا هقعد استناكي تحت
ماتتأخريش
وعد: حاضر
نزلت قعدوا يتكلموا شويه وعمر بيحاول يعرف هي كانت بتعيط ليه ووعد مش راضيه تحكي
قعد يتحايل ويلح عليها ان هي تحكي وبعدها اتكلمت
وعد بدموع: مش كان زمان بابا معايا
عمر بهدوء وحزن علي وعد: ياوعدي اكيد هو في مكان احسن من هنا بكتير علينا اننا ندعيله
وعد بعياط: بس انا كان نفسي اشوفه واعيش معاه
ده اول عيد ييجي عليا وانا جوايا الحزن ده
عمر: ربنا يرحمه. حرام اللي بتقوليه ده اكيد هو في مكان احلي من هنا بكتير
لو عايزه تفرحي باباكي بطلي عياط وادعيله بالرحمه
وعد مسحت دموعها: حاضر. ربنا يرحمه ويغفر له يارب
عمر: خلاص فكي بقي كده وبعدها ضحك وقال لها مش عاوزه العيديه ولا ايه
وعد :ما انت مش راضي و بتقول لي ده عيد لحمه مش عيديه.
والمفروض اصلا الاخوات يعيدوا علي بعض من غير التاني مايتكلم وانت اخويا الكبير يعني المفروض تعيد عليا من نفسك
عمر ولأول مره اتدايق من كلمة اخويا دي: لا ياوعدي انا كنت بهزر معاكي اكيد هديكي عيديه بس انتي عارفه بحب انكشك يابنت عمي
وعد بإبتسامه: طب هات يلاا
الجده صحيت
والعم محمد صحي هو كمان وقعدوا مع معاهم بره شويه
العم: خدي يابنت اخويا كل سنه وانتي طيبه ياقلب عمو. واداها عيدية
والجده كمان ادتها عيديه
بقلم:حنان محمود✍️♥️
عمر: وانا هطلع اجيب عيدية وعد وبص ل والده
محمد ابتسم وفهم ان عمر طالع يجيب السلسله
طلع جابها ونزل
عمر بضحك: كله اداكي عيديه واحده انما انا هديكي عيديتين بقي
نحن نختلف عن الاخرون
وعد بضحك: ايوه هو ده الكلام
عمر: طلع الفلوس وقال لها خدي ياوعدي اول عيدية اهي كل سنه وانتي طيبه وعقبال كل عيد وانتي معانا يارب
وعد بضحك: العيديه دي كلها بتاعتي ياسلااام ده انا هخرج مع صحابي واروق علي نفسي
عمر: ت ايييه
مافيش خروج
وعد: ليه بس ماهو احنا متفقين اصلا اننا نخرج تالت يوم
عمر: انا هخرجك ياستي واروق عليكي.
كده مالكيش حجه. انتي عارفه ان انا بخاف عليكي
ولو عاوزه تخرجي مع صحابك هيبقي مكان قريب من الڤيلا مش بعيد علشان اخد بالي منك
وعد بفرحه: ماشي موافقه
الجده بفرحه وهزار: ياسلام علي الدلع ماتعتبرني مكان وعد وتخرجني ياواد ياعمر
عمر: ده انا عينيا ليكي ياتيتا والله
الجده: بهزر ياابني ربنا يسعدكوا يارب واشوفكم متهنيين
محمد مبسوط بس حاسس بحاجه غريبه من ناحية عمر
عمر: والعيديه التانيه اهي ياوعدي وطلع السلسله اداهالها
وعد بفرحه: الله دي حلوه اوووووي ربنا يخليك ليا يا احلي ابن عم في الدنيا
عمر فرحان علي فرحتها: عَجَبتك
وعد: ايوه جدااا تسلم ايدك
عمر: خلي تيتا تلبسهالك بقي ومش تقلعيها من رقبتك خالص
وعد: حاضر
بعد شوية
وعد: مورا تعالي نتمشي شوية علي البحر
عمر بضحك: يلا بلاها خروجة صحابي هو انا عندي كام وعد يعني
وبعدين قال لها بس طقم العيد جامد والله
وعد بفرحه: اه حلو اووي
علشان اختارته معايا كمان
عمر: يلا هطلع اغير وانزل علطول
بقلم: حنان محمود ✍️♥️
وعد بفرحه: ماشي انا مستنياك اهو كده كده انا جاهزه
بعد شوية عمر نزل وكان شكله حلو اوووي واخر شياكه
وعد: ايه الشياكه والاناقه دي
ابن عمي عسل ياولااااد
عمر: والله دي عيونك اللي قمر
وعد: عايزه حاجه ياتيتا ?مش هنتأخر
الجده: خلوا بالكو علي نفسكو ياولاد
عمر ووعد بصوت واحد: حاضر
عمر: استني هنا مع تيتا ياوعدي هخرج العربيه واخرجي
عمر: ماشي يامورا
خرج العربيه وركن قدام البحر
فضل يتمشي هو ووعد شويه وبعدين رجليهم وجعتهم قعدوا علي البحر
وفضلوا يحكوا شوية ويفضفضوا لبعض
بعد شويه عمر سألها بيقولها
عمر: قوليلي ياوعدي بما اننا مش بنخبي علي بعض حاجه
وعد: ايوه
عمر: ايه هي مواصفات فتي احلامك?
وعد بصتله وقالت:……………….🙈🙈🙈
تفتكروا وعد قالت ايه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتاة الملجأ وابن العم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى