رواية فكان معي الفصل الثالث 3 بقلم نور القلم
رواية فكان معي الجزء الثالث
رواية فكان معي البارت الثالث
رواية فكان معي الحلقة الثالثة
=مريم!!!!
مريم ادارت وجهها لتقول ببسمه=داده حليمه!
لتهرول اتجاهها وتضمها بقوه
=وحشتيني اوي ياداده
حليمه بسعاده وهي تربط علي ظهرها
=كنت متأكده ان هلاقيكي عند مكه
مريم بسعاده =ده كده كده ياداده مكه دي مش مجرد صديقه مكه دي أختي
حليمه بحزن =مكه دلوقتي مابقاش ليها غيرك يامريم
مريم بحزن هزت رأسها لتقول بلطف =ربنا موجود ياداده
________♡_______♡_________♡____________
=في ايه يامالك من ساعت ماجينا وانت سرحان مني
مالك نظر عليها بمنتصف عينه
= ماظنش ان في جديد
سهيله بغضب = ماتفتكرش ان عديت ليك نظراتك للبنت اللي كانت في المكتب انا من حقي افهم مين دي وبنت خالتك ازاي يعني
مالك هم واقفا بملل ليذهب اتجاه فراشه ساحبا الجاكت الخاص به قاصدا ان يترك المكان بأكمله فهو اصبح لايري لايسمع عقله مغيب ولكن اوقفته سهيله التي سرعان ماتشبست في يده
=مالك انا مراتك ومن حقي افهم مين دي؟!
مالك وضع كف يده علي كف يديها ليتحدث بنبره ملأت الجديه
=انا من ساعت ماتجوزتك وانت عارفه كويس ان مش بحبك ياسهيله وعارفه ان جوازنا مش حاجه غير ارضاء لجدي
اتمني ماتحوليش تضحكي علي نفسك اكتر من كده انا عمري ماكنت ولاهكون زوج ليكي
باعد كف يديها بقوه ليبادر في ارتداء الجاكت الخاص به
تاركا الغرفه وهو يشعر بإختناق شديد اتجه ليخطو سريعا
نحو اسفل
اوقفه جده الذي قال بجد
=مالك
مالك مسح وجهه بكف يده بتعب لينظر خلفه ملبيا النداء
=نعم ياجدي
اقترب منه وهو يتكأ علي عصاته بتعب ليستند بكف يده علي معصم مالك
= مالك يابني من ساعت ماجيت وانت مش عاجبني وشك مرهق انت كويس
مالك اجابه بثبات = انا كويس ياجدي ارتاح انت شويه وهعدي. عليك علشان نروح المستشفي
ربط علي كف يده واتجه يمشي معه عائدا به لغرفه جده
في حين في الاعلي:
سهيله ظلت تبكي بحرقه شديده وهي لاتفهم ماذا فعلت في حياتها لينالها هذا العقاب
ظلت تضرب علي موضوع ضربات قلبها
=انت السبب انت اللي خلتني اقبل اعيش نكره بس لمجرد ان هعيش معاه لمجرد ان هبقي ليه انت السبب في كل حاجه
دق بابها برفق
همت واقفه لتمسح دموعها سريعا
سهيله بصوت مدعيا الثبات =اتفضل
دلفت وهي ترسم علي شفتها بسمه رقيقه
=الجميل سهران ليه
سهيله بسعاده =تعالي ياماما اتفضلي
دلفت والدتها لترفع حاجبها وتقول بجد =هو مالك مشي؟!
سهيله اجابت وكأنها تعيش مع مالك اسعد ايام حياتها
=جالو تليفون من المستشفي ونزل مستعجل
ضحكت بقهقه =مالك ابن اختي وانا حفظاه يموت لو قعد من غير شغل
ابتسمت بسمه مرهقه وهزت رأسها بنعم
__________♡________♡______♡__________
في صباح يوم جديد..
صحيت وانا حسه كان حد اخد دماغي مشوار
بصيت بتعب وعين بها آلم من كثره البكاء
وفجأه نسيت التعب كله وابتسمت اوي وانا شايفه مريم
نايمه علي كتفي وحضناني جامد وكأني ههرب منها
فضلت اشكر ربنا جامد علي نعمتها هي مش بس صديقتي هي اقرب واحده ليا فرحانه بالصدفه اللي خلتني اتعرف عليها
بدأت اسرح تاني وافكر في اللي حصل وياتري ايه تاني مستنيني في مصر انا ندمانه ان نزلت بس ده نصيبي ولازم اواجهه معقوله كل حاجه راحت مني ماهو مالك كل حاجه
اخيرا فوقت علي صوت مريم اللي قطعت حبل افكاري
= انا اول مره اشوف حد يصحي قمر كده
ضحكت اوي عليها وبعدتها عني =يابنت وسعي كده ليفتكروا اننا استغفرالله
وفجأه فتح الباب. حليمه بصت ليهم برفع حاجب
مكه بمرحها المعتاد
=لالااااا استني ياداده بلاش البصه دي هفهمك
حليمه ضحكت عاليا =بتصوتي ليه يابنتي اصحي يلا علشان تلحقي جامعتك
مريم همت واقفه لتقول بجد =اصحي يلا ياطالبه علشان تلحقي جامعتك
مكه بتذمر =ده علي اساس انك خريجه مثلا
مريم وهي تشاور علي نفسها =لا طالبه بس طالبه ماجستييير
مكه وهي تعطي التحيه =اوكيه ياسياده المستشار
بعد دقائق هبطت مكه في حين كانت مريم تلعب في هاتفها
في الحديقه
مريم صفرت بمشاكسه =اللي هو الوحش منين؟!
مكه ضحكت ولكن ضحكتها مكسوره وبشده
مريم لاحظت ذلك وبشده لتقول بجد =خدي بالك انا مافهمتش ولاحاجه
بصيت ليها بلامباله =مش مهم خلينا نلحق الكليه
مرمي بجد =علي جث. تي ده مش قبل ماتفطري
انا عارفه ان مافيش مفر منها =مريم بجد ماليش نفس
رفعت الساندوتش امامي واتكلمت بكامل الجديه=تكليه كله حالا
لسه هعارض لقيتها حطت الساندوتش في بقي
=كله يتاكل يلاااااااا
اكلته غصب وبعدين كلمتها بجد =اخيرا نزلت مصر علشان اشوف مامتك واختك
مريم تحدثت بسعاده =طبعاااااااا ده سهيله هتموت وتشوفك من كتر ماكلمتها عنك
هزيت راسي ببسمه
________♡______♡_______♡_______
=زين!!!
فجأه بصلي وفضل فاتح بقه ومتنحلي
هزيت راسي بتعب =يابني بقي انت كل ماتشوفني هتنح كده
زين وهو يصفر =ماانت قمر اوي يامكه بصراحه
بصتله بتعب وتجاهلت انبهاره بيا المبالغ فيه
=انت واقف هنا بتعمل ايه؟!
رد عليا بتلقائيه =كنت مستنيكي
رفعت حاجبي =ليه؟!
بصلي واتكلم بجديه =علشان محتاج افهم رجعتي امتي من امريكا ورجعتي ازاي وعمي عويدي فين وايه حصل معاكي
اتنهدت اوي واتكلمت وكانه فتح عليا باب الماضي انا كمان نفسي اسئله اسئله كتيره كتيييره اوي بس انا بجد تعبانه ومحتاجه ماتكلمش خالص
بصتله بتعب =زين خلينا نطلع المحاضره دلوقت وبعدين نتكلم ممكن
مدلي تليفونه =اشطا موافق اكتبي رقمك يلا
ابتسمت وسجلت رقمي…. رن عليا في وقتها
زين وهو يضع يده علي اذنه =ايه يابنتي النغمه المزعجه دي
ضحكت اوي وماحستش بنفسي ان بضحك بصوت عالي
وفجاه سمعت صوت من ورايا
=ضحكه جنان ابيض مصر لمت من بلاد برا ياجدعاااااان يخربيت جمال عيونك
فجأه ببص علي زين لقيته بيتحول
ولكن لسه هتكلم.. لقيت الشباب بتجري بسرعه كأنهم شافو عفريت
ببص علي اللي هما بصوا عليه وبعدين جريوا
لقيته هو واقف مربع ايده وافتح رجله شويه وشه كان مرهق اوي عينه حوليها هالات سوده كأنه مانمش من سنين
لابس تيشرت ابيض وبنطلون اسود وجاكت اسود
فجأه فوقت علي صوت زين وهو بيشتم بصوت عالي
=عيال ولاد……….
بقلمي /ندا هلالي
فجأه اتكلم بقوه وشده =ماهي لو كانت مش ناسيه انها مش في امركيا وعرفت حدودها ماكنش شويه عيال ولاد؛؛؛؛
وفجأه ماحستش بنفسي انا كنت لابسه بلوزه كب زهري وبنطلون جبرديني ابيض وجزمه بيضا كعب ورافعه شعري ديل حصان هو كان طويل بس مش اوي يعني لغايه دهري كده بس كان غزير اوي انا ورثاه من ماما عيني كان لو نها لبني بلون السماء تماما وجسمي مش رفيع ولاملينا زي مابيقولا عليه كرڤي اكتر حاحه بحافظ عليها هي وزني
=ياسلام يعني هي المشكله في لبسي يعني مش هما اللي ماشفوش يوم تربيه
زعقلي جامد وكانه مغيب =كام مره اقولك شعرك مايبنش وكام مره اقولك لابسك تغيريه لكن انت عنيده
وانا وهو قولنا في نفس الوقت = انت مش هترتاحي غير لما ام. وت لك حد انت بتحبي تشوفيني بموت من الغيره
وجأه الصمت عم المكان..
زين حط ايده علي بوقه بيحاول يكتم ضحكه
انا ضربات قلبي دقت اوي وعيليت مره واحده ماحستش بنفسي
مسح وشه بأيده بغضب وفجأه اختفي من قصادي
لسه همشي انا كمان وانا مش مستوعبه هل الماضي عاد
ولكن لا لم يكن الحاضر شبه الماضي
وقفت بصدمه لما لقيتها واقفه بعيد مربعه ايديها وبتتفرج علينا ورافعه حاجبها
بصتلها وبسرعه جريت وسيبت الجامعه كلها ركبت عربيتي وانا مش شايفه حاجه اصوات من الماضي عماله تتكرر في دماغي ودوشه شديده
تليفوني رن اتنهدت اوي انا حاليا هموت واعيط
=ايه اخبارك وحشتك صح؟!
اتكلمت بصوت هيموت ويعيط =مريم انا مروحه
مريم بقلق =مكه انت فين؟!
مكه ببكاء =انا قصاد الجامعه انا هرجع البيت خلاص مابقتش قادره
مريم بقلق واضح اوي =طيب ممكن تهدي وماتسوقيش وانت بحالتك دي انا جيالك الو مكه
فجأه ماشوفتش قصادي وحسيت ان دايخه اوي
ومش عارفه ازاي اوقف العربيه
و…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فكان معي)