روايات

رواية هي السبب الفصل التاسع 9 بقلم مي الحسيني

رواية هي السبب الفصل التاسع 9 بقلم مي الحسيني

رواية هي السبب الجزء التاسع

رواية هي السبب البارت التاسع

هي السبب
هي السبب

رواية هي السبب الحلقة التاسعة

حور/احنا بعد ما خلصنا ركبنا تاكسي واحنا في الطريق عمالنا حد*ثه
أويس/طيب ممكن اعرف ليه متصلتوش عليا أرواحكم
حور/انت قولت عندك اجتماع مهمة ثم بدأت في البكاء من جديد
أويس/اهدي خلاص مافيش حاجه هي هتكون كويسه ان شاء الله
حور/يعني هي مش هتسبني صح
أويس/أن شاء الله أن شاء الله
خرجت خديجة من غرفة العمليات وتم نقلها إلى العناية المركزة
أويس/هي حالتها ايه يا دكتور
الدكتور/هي كويسه والصبح أن شاء الله هتنقل غرفة عادية الحاله مستقرة الحمد لله
أويس/الحمد لله
الدكتور/بس الانسه حور لازم تعمل العملية في معادها احنا توصلنا مع الدكتور اللى متابع حالتها وهو معانا هنا في المستشفى
أويس/تمام يا دكتور احنا كده كده مظبتين أن هى هتعملها بكره باذن الله بس أنا ينفعل اشوف خديجة
الدكتور/تمام بس من وراء الزجاج
__________
دخل أويس الى العنايه المركزه ووقف خلف الزجاج يتكئ برأسه على زجاج الغرفة ويقول:
بقى كده يا خديجة تخضيني عليكي تعملي فيا كده توجعي قلب ابوكي عيكي لا وكمان حور هتعمل العملية بكره كان نفسي تكون معايا في يوم ده تقفي جانبي انتي عارفه ان أنا خايف اكتر من حور كنت عاوزك جانبي أنا اللى اتحامي فيكي المره دي انتي اللى تطمني
قاطعته الممرضة لتخبره أن عليه الخروج
_____________
بعد أن خرج أويس من العناية المركزة وجد حور نائمه بين احضان والدتها
-لا تقلقي يا صغيرتي كل شيء سيكون على ما يرام هذا اختبار من الله ويجب أن نتخطاه أن الله إذا احب عبداً ابتلاه حدث نفسه بهذه الكلمات وتوجه اليها
أويس/كفايه كده يا أمي لازم تروحي انتي وحور علشان العملية بكره ترتاح شويه قبلها
والدة حور/مش راضية ياابني عاوزه تطمن على خديجة لحد لما نامت بس قولي يا ابني مينفعش تأجل العملية لوقت تاني
أويس/لا يا امي الدكتور قال لازم بكره
الأم/خير يا حبيبي أن شاء الله
أويس/خير يا امي أنا هصحي حور علشان تروحوا
الأم/مش هترضه يا أبني
أويس/لا لازم ترتاح شويه قبل العملية حور يا حور اصحي يا حبيبتي
حور/خديجة خديجة كويسه
أويس/اه يا حبيبتى كويسه يلا علشان اروحك أنتي وماما
حور/لا أنا هقعد استناها تخرج معايا
أويس/لا أنتي لازم تروحى ترتاحي علشان العملية الصبح وهي كويسه الدكتور قال ساعتين تلاته وتفوق و تتنقل غرفة عادية
حور/لا أنا مش هعمل العملية غير لما خديجة تكون معايا مش هعملها وحدي أنا
أويس/أنتي مش واحدك أنا معاكي مش هسيبك وأنتي تخرجي بكره تلاقيها مستنياكي بأذن لله
حور/بجد
أويس/اه يا حبيبتي بجد يلا بقي
حور/طيب اشوفها من وار الزجاج طيب
أويس/طيب ماشي يا حور
_______
دخلت حور عند خديجة وهي تحدثها قائله
-شوفتي يا خديجة اهو اليوم اللى خايفه منه جه وانتي مش معايا اعمل ايه أنا دلوقتي مش انتي قولتي انك مش هتسبيني واحدى قومي يا خديجة علشان خاطري قومي
أويس/يلا يا حور كفايه كده
حور/طيب شويه
أويس/لا كفايه الوقت اتاخر يدوبق ترتاحي شويه
وخرج أويس وحور من الغرفة ولكن بعد خروجهم من الغرفة بساعتين تقريباً
الدكتور/استاذ أويس الانسه خديجة فاقت الحمد لله
وصحتها كويسه جدا
أويس/الحمد لله الحمد لله يعني هتتنقل غرفة عادية
الدكتور/ايوه أن شاء لله وهي عاوزه حضرتك والانسه حور
أويس/ طيب ادخلها دلوقتي
الدكتور/نصف ساعة هتنقل غرفة عادية وادخلها
أويس/تمام شكرا جدا لحضرتك
وبعد أن غادر الطبيب اخرج أويس هاتفه ليزف الخبر الى حور ليطمئ قلبها
أويس/مش قولتلك هتكون معاكي بكره
حور/الحمد لله أنا عاوزه اشفها أنا هاجي دلوقتي
أويس/لا تيجي ايه انتي ارتاحي شويه اليوم النهارده كان صعب وبكره أن شاء الله شفيها أنا قولتلك علشان تطمني
حور/طيب لما تشوفها طمني عليها تاني بالله
أويس/حاضر أنا داخلها أهو السلام عليكم
حور/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
______
في صباح اليوم التالي فى المشفى ذهبت حور الى غرفة خديجة لتطمئن عليها قبل أن تدخل غرفة العمليات
حور/الف سلامه عليكي يا عمري
خديجة/الله يسلمك مالك يا بت لونك مختوف كده ليه انتي هدخلي العملية وأن شاء الله هتخرجي ذي الفل علشان نجوز الواد الغلبان ده اللى دفع دم قلبه في القاعه
حور/أن شاء الله يا قلبي بس كنت خايفه عليكي شويه
خديجة/خايفه عليا ايه ما أنا ذي الفل اهو ده الدكاتره دول بيحبو يكبره المواضيع على الفاضي علشان ياخد فلوس
حور/هههههههه هتفضلي ذي مانتي عمرك ما هتتغيري
يقطع حديثهم طرقات الباب
حور/اتفضل
الممرضة/يلا يا انسه حور علشان العملية
نظرت حور الى خديجة
خديجة/ما تخفيش يا حور ربنا معاكي
حور/يلا
_____________
دخلت حور الى غرفة العمليات والقلق يملأ قلبها
وكان الجميع كذلك أيضا ولكن كانوا يحاولون أن يطمئنو قلبها ويمر الوقت وكانت الدقيقة تمر عليهم كأنها عام الى أن خرج الطبيب من غرفة العمليات ورقض عليه أويس
*ايه الاخبار يا دكتور طمني
الدكتور/الحمد لله العملية نجحت
أويس/الحمد لله
الدكتور/أنا مش عارف ليه القلق ده كله أنا قايل أن هي بسيطة
أويس/هو الشخص الغالي كده يتخاف عليه من شكت الدبوس
الدكتور/ صح عندك حق حمد الله على سلامتها
أويس/الله يسلمك يا دكتور
وبعد هذا اليوم بثلاث اشهر في قاعة كبيرة صوت الاناشيد الاسلاميه يعم المكان والفرح لا تسع أحد كان يتم عقد قران خديجة و احمد وزواجهم وايضا حفل زواج حور وأويس لتحدث خديجة حور قائله
=حور لفى
حور/نعم
خديجة/لفى
والبست خديجة حور النقاب وهي تقول
مش قولتلك أن اول نقاب هتلبسيه هكون أنا اللى جيباه
حور/رفيقه دربي وعمري مهما قولت مش هعرف اوفيكي حقك
خديجة/لقد تعاهدنا على السير معا فى طريق رضا الله
وبعد مرور عشر سنوات تجلس حور مع أطفالها اواب و خديجة ليحضرومفاجأة لأويس ولكن يقطعهم صوت جرس الباب وتذهب خديجة لفتح الباب ولكن سرعان ما تغلقه مره اخرى
خديجة/ماما بابا جه
حور وهي تضحك فهو نفس ما فعلته سابقا معه/طيب افتحي يا خديجة افتحي يا ماما
بعد أن دخل أويس الى المنزل
أويس/ايه ده
اواب/دي مفاجأة يا بابا علشانك حلوه عملناها أنا وخديجة
أويس والفرحة تملأ قلبه/طبعا يا قلب بابا
أويس/ بس ايه البنت طلعه لامها سبحان الله
حور/ قلبك ابيض بقي أنت لسه فاكر

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هي السبب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى