رواية تاج الزين الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم إيمان محمد
رواية تاج الزين الجزء الثاني والعشرون
رواية تاج الزين البارت الثاني والعشرون
رواية تاج الزين الحلقة الثانية والعشرون
بعد مرور شهر فكان احلي شهر مر علي ابطالنا
زين / تاجي يالا قومي
تاج بنوم / عاوزة أنام
زين بضحك / يالا يا كسولة قومي
تاج بنعاس / بصراحة انا مش عاوزة انزل مصر خلينا قعدين هنا اسبوع
زين بابتسامة / انا عندي شغل كتير في المكتب و المستشفي و مالك كمان مسافر فلازم امشي وعد كل ما يمر علي جوازنا سنة هنيجم هنا ايه رأيك في الفكرة دا
تاج بحماس / جميلة انا اروح اتوضا و اصلي الاول
زين بابتسامة / ربنا يبارك فيكي يا حبيبتي
تاج بابتسامة حب / تعرف يا زين انا بقالي حوالي
8 سنين كنت بشوفك كل يوم
زين باستغراب / ازاي وانا لسة عارف من شهور انك تاج و كان اول مره اشوفك بعد 15 سنة سعت ما
كنت سايق السيارة وربنا سترها و ما تأذيتيش لان ساعتها ما كنتش اسامح نفسي لو حصلك حاجة
تاج / كنت كل يوم بشوفك في احلامي كنت على طول مرافقني حتى في منامي كنت بسال نفسي ليه انت يا اللي بشوفه ليه مش شخص ثاني ليه بحلم بشخص مجهول وانا ما شفتهوش قبل كده السؤال دا كان محيرني لحد ما قابلتك ما عرفت الاجابه وانت سايق سياره ساعتها حسيت خلاص اني انتهيت لو ما وقفتش سياره في اخر لحظه غمض عيني ساعتها صورتك وضحت قدامي اول ما فتحتها ما كنتش مصدقه نفسي ان شفت شخص المجهول في الواقع وكملت بضحك ساعتها فكرت ان انا لسه نايمه وبحلم بيك زي كل مره ما اكونش مصدقه لما شفتك وداع السبب يا اللي قلت عليه اني مجنونة
زين بتذكر / تعرفي يا تاج ان انا يا اللي طلبت من مدير جامعتك يجيبك الشركه
تاج باستغراب / الزاى فهمني
زين / انا يا اللي اقترحت عليه الفكرة تيجي تتدربي في شركه اخترت اسامي الطلاب وكنتِ انتِ اولهم
تاج / طب ليه
زين بتنهيدة / انا اول ما اعرف بالحقيقة وعرفت انك حبي وقلت لازم تبقي قدام عيني فما لقيتش حل غير انك تيجي الشركة علشان اضمن انك تيجي قلت للمدير ان ده اختبار اجباري علشان ما تفكريش تسيبي الشركه
تاج بابتسامة حب / ربنا يخليك ليا يا زيني
زين بابتسامة / و يخليكي ليا يا قلبي يلا روحي صلي و انا اجهر الشنط
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند محمود و رغد في الشركة
محمود بهيام / اخيرا يا رغد قلها بعد بكرا و تبقي في بيتي
رغد بخجل / احم انا كنت عاوزة تيجي معايا اختار الفستان
محمود بجدية / انا دلوقتي في الشركة انتي عارفة زين و مالك مسافرين و انا حاليا يلي ماسك فرع القاهرة و اياد ماسك فرع الاسكندرية فممكن تخدي معاكي الانسة روان
رغد بحزن بان من صوتها / بس انا كنت عاوزاك انت يلي تختارلي الفستان
جيه صوت من وراهم / انت من دلوقت بتزعلها يا استاذ محمود انا كدا الغي الفرح احسن مفيش حد يقدر يزعل اختي
رغد بصراخ و فرحة / زين و جرت عليه و حضنته
محمود بمرح / تلغي ايه يا باشا دا انا ما صدقت اني اتجوز اختك كنت عاوزة تروحي نشوفم الفستان صح يلا انا جاى معاكي صاحب الشركة جيه خلاص
رغد بفرحة / يلا باي يا زين
زين فونه رن و كانت تاج
زين / الو
تاج بملل / زين انا زهقت من القاعدة فممكن اروح اشوف ماما
زين بابتسامة / تمام انا ابعتلك السواق يوديكي و انا راجع أجيبك
تاج بابتسامة / توصل بالسلامة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بقلم: إيمان محمد
شمس / ملاليكو انا عاوزة اروح الملاهي
مالك ببرود / لا
شمس / لا ليه انا عاوزة اتفسح
مالك / مش رايحين في حته و بطلي تقولي ملاليكو علشان الاسم دا بيستفزني
شمس برجاء / خلاص مش هقوله تاني يلا بقي
مالك ببرود / تدفعي كام
شمس بغضب / مااالك
مالك بضحك / خلاص خلاص كنت بهزر معاكي روحي غيري هدومك
شمس بهمس سمعه مالك / ناس مش بتيجي غير يالعين الزرقة
مالك بخبث / و الله طب خلاص ما فيش خروج
شمس بسرعة / خلاص انا اسفة
مالك بحب / بكرا احنا راجعين مصر علشان فرح محمود و رغد فانا مش ارفض لشمسي طلب النهارده
شمس بسعادة / ثواني ابقى جاهزة دا فرصة و جات لي استغلها براحتي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند محمود و رغد
رغد بفرحة / ايه رأيك في الفستان دا
محمود بتقييم / لا مش حلو و كمان ضيق
رغد بتنهيدة / دا خامس واحد اختاره و مش عاجبك ولا واحد فيهم طب اخترلي انت
محمود لفت انتباه واحد منفوش و مترز بفصوص بيضة و كأنه صنع للأميرات
محمود / ايه رايك في دا
رغد بانبهار / جميل اوي انا هروح اقيسه
رغد بسعادة بعد ما لبست الفستان / محمود ايه رايك
محمود متنح و منبهر في نفس الوقت
رغد مالقتش اى رد منه فكملت بحزن / مش حلو
محمود بانبهار / مش حلو ايه دا انتِ عديتي الجمال
رغد بسعادة / بجد بس بصراحة انا ما كنتش اعرف ان ذوقك حلو كدا
محمود بغرور / ما انا عارف و اكبر دليل ان اخترتك انتِ
رغد بخجل / محمود بس بقى انا رايحة اغير الفستان
محمود / و انا رايح ادفع الحساب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند مالك و شمس في الملاهي
شمس / مالك انا عاوزة ادخل بيت الرعب
مالك / ما بلاش
شمس بتحدي و غرور / ما تخفش يا حبيبي انا قلبي قوي شكلك انت يلي قلبك ضعيف و بتخاف علشان كدا مش عاوز تدخل
مالك / انتِ بتتحديني طب يلا ندخل و نشوف اخريتها
داخل بيت الرعب
شمس شافت خيال شخص و بصت وراها ملكتش حد رجعت تاني تمشي شافت خيال تاني
شمس بصوت مهزوز / م… مالك في… عفريت
مالك / و انا اعمل ايه خاليه يسلينا
شمس / هو انت مش خايف
مالك ببرود / لا
وفجأة النور بقى بيطفطف واصوات صراخ بتعلى
شمس ببكاء و صراخ / الحقوني عفاريت انقذوني يا ناس في عفاريت
مالك / خلاص اهدي تعالي نطلع
في الخارج
مالك انفجر في الضحك / واضح ان قلبك قوي
شمس / صالحني بقي
مالك / نعم يا ختي هو انا قولتلك ادخلي علشان انتِ يلي كنتِ مصممة
شمس / طب صالحني
مالك / قولي عاوزة ايه
شمس بحماس / عاوزة غزل البنات و ايس كريم بالتوت و شوكلت
مالك بهمس / انا مش عارف ليه حاسس ان متجوز طفلة
شمس بانتباه / بتقول حاجة يا مالك
مالك / بقول يلا بينا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور يومين و حان وقت فرح محمود و رغد
زين بابتسامة / كبرتي يا اميرتي و حان الوقت يلي اسلمك بايدي لعريسك
رغد بدموع / كان نفسي ماما و بابا يبقى معايا في اليوم دا
زين و هو بيمسحلها دموعها / هو انا قصرت معاكم في حاجة
رغد بسرعة / لا و الله
هاجر من وراهم / اخس عليكي يا رغد انا زعلانة منك يعني احنا مش زي رجاء و الأستاذ أحمد
رغد / لا و الله انا مقصدش كدا
هاجر بحنان / طب تعالي بقى في حضن ماما
رغد بفرحة حضنتها
محمد لزين / تسمحلي يا زين انا يلي اسلمها لعريسها
زين بابتسامة / اكيد يا عمي دا بنتك
محمد اخد رغد بين زراعه و بيسلمها لمحمود
محمد / انت اه ابني بس لو زعلتها في يوم انا ياللي
اقف قصادك الانها هي من دلوقتي بقت بنتي
زين اطمن علي اخته و شاف تاج وقفة لوحدها
زين لتاج / وقفة لوحدك ليه
تاج بحماس / ايه رايك في الفستان
فكانت تاج لبسة فستان منفوش طويل بالون النبيتي و طرحة نبيتي و وشها خالي من الميكب مع عيونها ياللي شبه البحر و السما الصافية فكانت في قمة الجمال
زين بغيرة / انا مش عارف كام واحد اقتله النهاردة بسببك
تاج ببراءة / ليه هو انا وحشة
زين / ما المشكلة انك حلوة اعمل ايه ربنا يصبرني و مقتلش حد
تاج بضحكة / طب يلا بينا كلهم راحوا القاعة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في القاعة زين و اياد كانوا عاملين مفاجاه لرغد وغنوا لها اغنيه اختي حبيبتي
زين / الفرحة اللي أنا حاسس بيها
لا أنا قادر أقولها ولا أحكيها
أختي حبيبتي و ضيي عيوني
لعريسها بإيدي هوديها
من يوم ما وعينا على الدنيا
ما فرقناش بعضنا لو ثانية
على عيني إنك تبعدي عني
دمعتي مش قادر أخبيها
والفرحة اللي أنا حاسس بيها
لا أنا قادر أقولها ولا أحكيها
أختي حبيبتي و ضيي عيوني
لعريسها بإيدي هوديها
اياد / من يوم ما وعينا على الدنيا
ما فرقناش بعضنا لو ثانية
على عيني إنك تبعدي عني
دمعتي مش قادر اخبيها
زين / اااه، وأوعي تنسي إن أنا حضنك
سرك أخوكي، سندك ضهرك
وأوعي تخافي من أي حاجة
وهجيبلك حقك لو ضايقك
اياد / وأوعي تنسي إن أنا حضنك
سرك أخوكي، سندك ضهرك
وأوعي تخافي من اي حاجة
وهجيبلك حقك لو ضايقك
زين و اياد في صوت واحد / وأوعي تنسي إن أنا حضنك
سرك أخوكي، سندك ضهرك
وأوعي تخافي من أي حاجة
وهجيبلك حقك لو ضايقك
دا الفرحة اللي أنا حاسس بيها
لا أنا قادر أقولها ولا أحكيها
أختي حبيبتي و ضيي عيوني
لعريسها بإيدي هوديها
رغد بدموع و فرحة / ربنا يخليكوا ليا
اياد بمرح / وليه بقى الدموع دا بكرا تنسينا اديكي اهو اتجوزتي قبلي مع ان انا الكبير
الفرح خلص و كان يوم مميز علي ابطالنا
زين لمحمود / انا واثق ان سعاده رغد معاك علشان كده وافقت على الجواز
محمود بجدية / رغد في قلبي قبل عيوني مش محتاج توصيني عليها يا زين
زين ابتسم براحة
و محمود و رغد سافروا علي تركيا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور اسبوع
ملك: مش تباركيلي انا و زين اتجوزنا
تاج بعدم تصديق / انتي بتقولي ايه
ملك بابتسامة خبيثة / زي ما سمعتي انا بقيت ضرتك و اعيش معاكي في نفس البيت
تاج بصت لزين / يلي بتقوله صح انت اتجوزتها
زبن بجمود / ايوة
تاج بصدمة / ليه
زين / شيء ما يخصكيش
تاج بدموع / طب قول لي انا عملت حاجه اهو قصرت كزوجة عشان تعمل فيا كدة
زين / عندك خيرين من الاتنين يا تسيبي الڤيلا و تمشي يا تخليكِ عادي بس ملك مش هتطلع من الڤيلا
تاج نظرت له بعتاب و مشت و سبته
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في غرفة تاج كانت مستنيه زين علشان تتكلم معاه
زين / برافو عليكي
تاج بحماس / بعرف امثل صح
زين / الصراحة اقنعتيني
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تاج الزين)