روايات

رواية عشق أحفاد الجوهري الفصل الخمسون 50 بقلم آية المهدي

رواية عشق أحفاد الجوهري الفصل الخمسون 50 بقلم آية المهدي

رواية عشق أحفاد الجوهري الجزء الخمسون

رواية عشق أحفاد الجوهري البارت الخمسون

عشق أحفاد الجوهري 2
عشق أحفاد الجوهري 2

رواية عشق أحفاد الجوهري الحلقة الخمسون

بعد ما أكد الظابط حادثة غرق حور الجوهري
واطفالها تفاجأ الجميع بصوت ارتطام قوي فرآوا الجد على الأرض فاقد للوعي ومن يراه يظنه فقد حياته آثر الصدمة
سراج بخوف : جدي جدي اطلبوا الإسعاف بسرعة
سليم بصوت عالي : مراد انت واقف بتعمل ايه يلا نشيلوه بسرعة واطلب مستشفى الجوهري خليهم يجهزوا كل حاجة بسرعة وذهب الجميع بالجد وهما قلقين على جدهم فهو لم يكن لهم جد فقط بل كان أبا حنونا وصديق رائع وراجل عادل في حياتهم
كانت الفتيات تبكي بشدة على ما حدث لهم واحمد وسلمي ووالدهم مصدومين لم يحدث فهل تركتهم شقيقتهم رحلت هكذا دون الثائر لحقها وإثبات برائتها وايضا خائفون بشدة على هذا الراجل الحنون الذي لم يفرق بينهم وبين أحفاده فهم أيضا أحفاده كمان قال لا يدرون ما اصاب هذه العائلة
وفجأة وجدوا يحيى يأتي ركضا ويسال عن عمه وكيف حاله
يحيي: عمي فين يا قصي قولي اي حاجة عمي كويس
باسل : يحيى انت جييت أمته
يحيى بخوف لفقدان ابيه الثاني : مش مهم المهم عمي صحته عاملة ايه
باسل بحزن : لسه جوه محدش طمنا
قصي : فين مراتك يا يحيى سبتها لوحدها
يحيى : لا لا رجعتها القصر وانت عارف رغد معها
وأثناء حديثهم خرج الطبيب للخارج فذهب الجميع له
باسل بخوف : طمني يا دكتور بابا عامل ايه
الطبيب باسف : مخبيش عليكوا يا جماعة واضح انه اخد صدمة جامدة مقدرش يتحمل فدخل في غيبوبة
الجميع بشهقة: غيبوبة
الطبيب : احنا عملنا اللي علينا الباقي على ربنا
سليم بجمود : ممكن يا دكتور نخرجه وهنعمله جناح في البيت فيه كل حاجة وكلنا هناخد بالنا منه لو أمكن ممكن ممرضة تبقى معاه
الطبيب: انا معنديش مانع بس كل الامكانيات اللي هنا تكون هناك وميكونش في اي تقصير وحد يتفضل منكوا يكمل الإجراءات وربنا يطمنا على الجوهري باشا وذهب سراج لعمل كافة الإجراءت رغم أنها مستشفى الجوهري ولكن الإجراءت تمشي على الجميع وهذا آمر من سليمان الجوهري
وتم تجهيز جناح الجد بكافة الامكانيات وظلت الممرضة بجانبه وخرج الجميع حزين ومقهور لما يحدث
آمال بدموع : قصي لقيتوا حور وولادها
قصي بغضب شديد : محدش يجيب اسمها هنا بنتك ماتت ومن انهاردة عندك بنت واحدة وهي مليكة
قصي لسليم: سليم بكرة هنعمل عزا لحور قصي الجوهري ولازم كل قرايبنا يعرفوا
أمال بصدمة : انت بتقول ايه انا بنتي عايشة مماتتش ازاي تعمل كده
باسل بجمود : الظابط قالنا انهم بحثوا كتير عنهم مالقوش حاجة وكده في الحالتين هما غرقوا لانه لو حد طلعهم كنا عرفنا هما في اي مستشفى وصورها منشورة على كل القنوات لو كان حد شافها كان اتصل انا بس مقهور على أحفادي لسه أطفال ليه يحصل معاهم كده لكن حور انا مش حزين عليها لأنها واحدة خاينة حطت راسنا كلنا تحت والجميع مصدوم مما يحدث ووالد حور وآبنائه مقهور لما يقال في حق ابنته ولا يصدق انها رحلت عن هذا العالم ولما لا ماذا فعلت لها هذه الدنيا وكأنه الفرح معدود في حياتها لترحل هي وطفليها ولكن تركت طفل آخر يحتاج لامه وحنانها وأخواته بجانبه
فرأي محمد الطفل وهو خائف وواقف وراء الكرسي ويبكي ذهب اليه واحتضنه بدموع فهذا طفل ابنته وما تبقى منها فبكي الجميع على هذا الراجل وايضا لحال ياسين الصغير
عند حور في الطائرة
افاقت حور على هزات خفيفة من المضيفة لتفزع حور فهداتها المضيفة لتقول لها انهم وصلوا فشكرتها حور وهبطوا من الطائرة وامسكت يد اطفالها وأخذت تاكسي وطلبت منه أن يوصلها لاي مكتب عقارات وبعد مرور بعض الوقت توقف السائق واعطته حور المال ودخلت للمكتب ممسكة باطفالها وقابلت مدير المكتب وطلبت منه أن يجد لها شقة او يجد فلة صغيرة بسعر مناسب لها ولاطفالها فطلب منها بطاقة الهوية ودقق النظر بها فنزعت النظارة ليري وجهها وقال لها انه يوجد عده شقق جميلة ويوجد أيضا فلل صغيرة الحجم وطلب منها المجئ معه لتراهم وتختار ما يعجبها وذهبت حور مع الراجل هي أطفالها وتدعي بداخلها ان كل شئ يمشي كما تريد
في قصر عائلة الجوهري في مصر
كانت رغد مع امها زوجة يحيي
رغد : ماما حبيبتي انتي واحشتيني قوي وبابا يحيى كمان واحشني
سهر بحزن لما اصاب هذه العائلة: وانتي كمان يا حبيبتي باباكي اول ما سمع باللي حصل نزلنا على طول ايه اللي حصل يا بنتي كانت الأمور حلوة وتمام
رغد بحزن على هذه الجميلة حور : مش عارفة يا ماما بس انا حاسة انه حور متعملش كده حور بريئة انا متأكده
سهر : ادعيلها يا بنتي ربنا يرحمها ويظهر حقها
رغد بدموع : يا رب يا ماما انا كنت بحبها قوي وهي عمرها ما اتعاملت مع حد بطريقة وحشة
افاقت حور من سرحانها على ما حدث في الماضي
عودة للحاضر
يوسف : ماما يا ماما ماما
حور بسرحان : نعم يا ابني
يوسف : لا انتي مش معايا خالص
حور بانتباه: لا اتكلم انا معاك اهو
يوسف : عايز احكيلك موضوع انا مطلوب في مهمة والمهمة دي خطيرة شوية وكمان المهمة دي برة البلد مش هنا
حور بتركيز : فين يعني
يوسف بتوتر : في مصر
حور بصدمة : نعم مصر مش لقيت الا مصر وتنزلها لا انا مش موافقة وانا من البداية مكنتش موافقة على دخلوك الشرطة كل مهمة تطلعها قلبي بيوجعني عليك مش برتاح غير لما ترجعلي بالسلامة
يوسف بهدوء: ماما حبيبتي انا مش هابقي لوحدي
حور بانتباه: هيبقى معاك مين يعني
يوسف بتردد: ولاد عمي
حور بذهول : نعممممم ولاد عمك مين
يوسف : مش عارف هما مين بالظبط بس هما من عيلة الجوهري
حور برفض: أرفض المهمة دي خلي حد تاني يطلع مكانك
يوسف بهدوء: لا ماما انا عمري ما اتخليت عن أي مهمة ودي مهمة في بلدي اللي اصلي اللي مهما سافرت بلاد كتير مقدرش انكرها علشان خاطري يا ماما خليني اطلع المهمة دي وانتي موافقة واللي انتي خايفة منه مش هيحصل انا اسمي في البطاقة يوسف محمد العامري يعني ماليش علاقة بعيلة الجوهري واظن اني كبرت محدش هيقدر يتعرف عليا واكمل يوسف بهمس وكمان فرصة اني هقدر اشوف ياسين نصي الثاني
حور بعدم اطمئنان قليلا: طيب بس اوعي تقرب منهم ولا تصحاب حد من ولاد عمك انت عارفة الظباط دول بيحسوا وبيشكوا باي حاجة
يوسف بمرح : امال انا بتاع كفته يا ماما ما انا كمان ظابط واعرف اخفي نفسي واتحكم في انفعالاتي كويس
حور : طيب هروح اجهزلك الاكل وذهبت حور للمطبخ لتحضير الطعام وظل يوسف يحدث يهمس لنفسه
يوسف بهمس : مش ده السبب بس يا أمي أنا كان ممكن أرفض المهمة دي وحد تاني يطلع مكاني ولكن انا قبلت علشان ادور في الماضي واحاسب اللي كان السبب في تفرقة عليتنا بالشكل ده واني ارجعلك ضحكتك تاني انا حاسس بوجعك وحاسس بألم الفراق بسبب بعدك عن ابنك وعيلتك بس وعد من يوسف سليم الجوهري اني هاعمل المستحيل واردلك كرامتك واسمك وبكرة مش بعيد
يا تري ولاد عيلة الجوهري هيتعرفوا على يوسف وياسين هيعرف اخوه؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق أحفاد الجوهري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى