روايات

رواية هي السبب الفصل الخامس 5 بقلم مي الحسيني

رواية هي السبب الفصل الخامس 5 بقلم مي الحسيني

رواية هي السبب الجزء الخامس

رواية هي السبب البارت الخامس

هي السبب
هي السبب

رواية هي السبب الحلقة الخامسة

شهد/اه خديجة والشيخ أويس كمان كان عاوز يجبهم كلهم واحده بس احنا اصرينا نشارك لو بحاجة بسيطة علشان ناخد الثواب
خديجة/ليه كده يا شهد أويس مكنش عاوز حد يعرف ان هو اشترك
مريم/لا لازم تعرف كل واحد ياخذ حقه
مي/وبعدين احنا بنعمل كده على طول لاى بنت بتلتزم جديد احنا اول ناس بنجيب الخمار أو النقاب وهي خلاص بقت واحده منانا وهتعمل معانا كده بعدين ولا ايه يا حور
حور/طبعا ده أنا اول واحده هعمل كده ده ثواب ستر مسلم
خديجة/الله يفتح عليكي
مريم/أن شاء الله احنا اللى هنجيب اول نقاب برضو
حور/أنا اللى هجب اول نقاب ليكم أن شاء الله
خديجة/لا دول النقابات بتاعتهم من نوع تاني هههههههه
حور/اذاي يعني مش فاهمه
خديجة/اصل يا ستي اهلهم رفضين وده حال كتير من البنات الملتزمة
حور/يمكن يجو بزن
مي/محدش زن قدي والله بس هما بيعندو اكتر بس الحل الوحيد ان انا استنا قره عيني أنا ومريم وامرنا لله
حور/خير أن شاء الله
مريم/أن شاء الله يا قلبي
حور/بس والله مش قادره اصدق ان لسه في ناس كده والله أنا حاسه اني في وسط اهلي لو اهلى مش هيعملوا كده كمان
شهد/يا بنتي احنا في زمن كثرت فيه المعاصى والفتن لازم ناخد بايدي بعض
خديجة/كلام شهد مظبوط جدا
قطع الحديث صوت المؤذن ليعن عن صلاه العصر
خديجة/يلا يا بنات على الصلاة
البنات/يلا
بعد انتهاء صلاه العصر جلسوا الفتيات ليستمعوا الى المعلمه
المعلمه/احنا هنكمل اللى بدأناه الحلقه اللى فاتت
خديجة/معلش يا معلمتي أنا مقنتش حاضر الحلقه اللى فاتت ممكن اعرف كانت عن ايه
المعلمه/احنا جبنا صندوق وكل اللى عندها سؤال كتبته وحطته في الصندوق وأنا بجاوب على اسألت البنات واللي جوبت عليه الحلقه اللى فاتت اكيد انتي عارفه يا خديجة
خديجة/تمام يا معلمتي
اخرجت المعلمه ورقة من الصندوق وقرأت السؤال بصوت عالي وهو: هل الصداقه بين الولد والبنت حلال او حرام؟
*احنا بنسأل أسأله عرفين اجابتها كويس بس مستنين حد يقول عادي وحلال علشان نلزقها في ونقول الشيخ فلان قال حلال لا يا ماما الحرام حرام لو عمله اهل الارض كلهم برضو حرام أنا اسفه لو انفعلت بس الجواب هو قال الله تعالي:
`ولا متخذات أخدان`ولا متخذي أخدان`
* بمعني لا البنت تكون صديقه لـشاب ولا العكس
لما ربنا بعزته وجلاله يحرم العلاقة بين الشاب وبنت يعني هتفضل حرام حتي لو والدتك ووالدك عارفين ياقمري
ولو بيصحيكي للقيام حتي•
_____________
الورقه الثانيه: أنا ديما في مشاكل وضنق وأنا خلاص تعبت انصحيني:
*لزم تقربي لربنا اكتر ودومى على الاستغفار والصلاه
{وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِى فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ ٱلْقِيَٰمَةِ أَعْمَىٰ} وبعدين المشاكل دي مهما طالت هتتحل
قال الله تعالى ” ان مع العسر يسرا ” يعني بعد ڪل المشاڪل هيجي الفرج
وافتڪري قوله تعالي : ” لقد خلقنا الإنسان في ڪبد ” احنا متخلقناش في الدنيا علشان نرتاح لو هنرتاح في الدنيا هنسيب ايه للجنه •
____________
الورقه الثالثه:أنا بنوته 15سنه في اعدادي وبلبس اسكيني وكده ونفسى اقرب من ربنا والبس واسع بس كل اللى يكلمني يقولى لسه بدري انتي لسه صغيره جدا انتي حتي مدخلتيش ثانوي:
*مافيش حاجه اسمها أنا لسه صغيره فى اعدادي أو في ثانوي او لسه متخطبتش
بالعكس أنا عايزاكي تعرفي انك في سن الكبار بيحسدوكي عليه لانك لو نشأتي في طاعه الله والتزمتي من دلوقتي هتكوني باذن الله في ظل عرش الله يوم القيامة وده مش كلامي ده كلام رسول الله صلى الله عليه وسلم {سبعة يظلهم الله في ظله يوم لا ظل إلا ظله وذكر النبي صلى الله عليه وسلم منه شاب نشأ في طاعه الله} متفق عليه
حد يضيع فرصة من دهب زي دي يا غاليه•
___________________
انهت المعلمه حديثها وانتهت الحلقه ليعلو صوت رنين هاتف خديجة يعلن عن المتصل أويس
خديجة/السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أويس/وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته خلصتي
خديجة/اه خلصت
أويس/طيب خليكي عندك أنا قريب عليكي هعدي اخدك
خديجة/لا ماهو مينفعش
أويس/ليه
خديجة/معايا حور
أويس/خلاص مش مشكله نوصلها في سكتنا
خديجة/تمام يا قلبي هنستناك
أويس/ماشي السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
خديجة/وعليكم السلام
حور/خلصتي يا ديجا
خديجة/اه يا قلبي
حور/طيب يلا نروح
خديجة/اه بس أويس عاوز يوصلنا لو معندكيش مانع
حور/أويس
خديجة/متخافيش أويس ملتزم جدا وبيغض البصر
حور/لا يا بنتي مش خايفه عادي اهي فرصة اشكره
خديجة/تمام يا قلبي أهو أويس بيتصل اهو يلا نخرج هو اكيد بره
حور/يلا
خرجت الفتيات ولكن تعثر حور وارتطمت في أويس وتلاقت الاعين فهي لست معتاده على هذه الثياب
حور وأحمر وجنتيها من شدة الخجل /أنا آسفه بجد بس مش متعوده على البس الطويل
أويس هو ينظر على الارض بعد أن نظر في وجها رغماً عنه/عادي ولا يهمك محصلش حاجه
خديجة وهي تخفف من حدة الموقف/ هو في الاول كده بعد كده هتتعودي أنا كنت كده الاول وكنت كل ما اتكعبل اقول منك لله يا أويس
أويس/لا والله بقي كده
خديجة/شوفي يا حور وقعنا في الغلط اهو ده كان في الاول يا حبيبي دلوقتي بدعيلك والله
أويس/ماشي يا ديجا هانم هنعديها المره دي
حور/شكرا جدا لحضرتك يا شيخ أويس على الحاجات كتير جدا والله
أويس/العفو يا انسه حور كان الله في عون العبد مادام العبد في عون اخيه وانتي اختي الصغيره
حور/جزاك الله خيرا
أويس/طيب يلا نمشي
_______
وبعد مرور ما يقارب من عام على نفس الوضع حور مع خديجة واتمت حفظ نصف القرآن ولا تضع اي حلقه من حلقات الفقه والسنة وأصبحت على دراية تامة بأمرور الدين
___________
في منزل حور
حور/اخيرا يا بنتي جيتي اتاخرتي ليه يلا ادخلى
خديجة/يا حلوه الاستقبال بتاعك يا حور
حور/معلش يا قلبي كان لازم افرش الارض ورد
خديجة/ايه مستهلهاش يعني
حور/لما انتي متستهليش مين يستاهل يا قمر
خديجة/تسلميلي يا قمر فين طنط
حور/عند خالتو كانت مستنياكي تسلم عليكي بس انتي اتاخرتي وخالتو عاوزها
خديجة/خلاص بقي
قطع حديثهم صوت رنين جرس الباب
حور/لحظه افتح الباب وارجعلك
ذهبت حور لفتح الباب ولكن وجدت اخر شخص توقعت أن يكون هو واغلق الباب فى الفور

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية هي السبب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى