روايات

رواية الغرام وجنونه الفصل السادس 6 بقلم روكا حسن

رواية الغرام وجنونه الفصل السادس 6 بقلم روكا حسن

رواية الغرام وجنونه الجزء السادس

رواية الغرام وجنونه البارت السادس

الغرام وجنونه
الغرام وجنونه

رواية الغرام وجنونه الحلقة السادسة

أنا أسف يا غرام بس مش عارف أساعدك ازاي شالت الكانيولا من ايديها و هجمت عليه و دموعها نازله
أنت مش راضي بيا يا زين وأنا مبقتش عايزك.. بيشوف الد”م اللي نازل من ايديها و بيقول بخوف؟؟ دم يا غرام
كانت عيونها مركزه في عيونه و قالت بقوة عكس التعب اللي جواها: يلا يا بابا نروح عشان نحضر خطوبة زين و نعمل معاه الواجب
بتخرج غرام بره المستشفى و شعرها طاير علي وشها بيقرب زين و بيرفعه عنها بيلمس خدها و قلبه بيدق..
غرام أنتي زي أختي
بعدت غرام نظرها عنه و دم”ها كان بينزل أثر المحلول وقفت تاكسي و ركبت مع ابوها و امها و بيمشي زين يركب عربيته
و بيروح يجهز بيرش البرفيوم بتاعه
بيدخل ابوه بهدوء: الف مبروك يا زين غرام جايه هي و امها
و اللواء و أصدقاك في القسم
_بيقعد زين و بيتنهد بضيق: مش حاسس بفرحة يا بابا
بيطبطب ابوه علي ظهره بهدوء.. ده أختيارك يا ابني، أمك مش راضية تكلمك لحد دلوقت
قال بتعب.. اه يا بابا و خايف تعامل شهد و حش
سكت ابوه وقاله: لا أمك طيبة هتعملها كويس خاف من غرام و شهد لان شهد هتغير منها
و غرام نفس الحكاية الا لو بعدت عن غرام لحد متنساك
زين بهدوء: طيب يلا ننزل ماما جهزت و الناس ولا كمان شويه!
فجاة بيسمعوا صوت ضرب نار في الشارع و صوت طبل و مزمار بيبص زين من الشباك بيلاقي غرام بترقص مع بتاع المزمار و بيتصدم أكتر لما بيلاقيها بلبدلة و الكاب
بيقول بعصبية و غيره: هي ازاي ترقص في الشارع كدا هي مجنونه و مش هتجبها البر ابدا
بتنزل كل حريم الحارة يرقصوا معاها و بيدخل راجل معاه فرس بتركب غرام و بتتضرب نار بلمسدس بتاعها و بترقص عليه و الفرس بيرقص بيها
بينزل زين بعصبية و بتقف أمه بتسقف و فرحانه بيها؟؟ نورتي يا حضرت الظابط غرام الشارع منور بيكي
بتلفت غرام النظر ليها و بتعدي من جمبه كأنها مش شايفها و فجاة بتلاقي زمايلها في الشغل و الشاويش شعبان بتجري عليه و بتتضحك معاه و بتغمز ليه.. اي يا واد يا شعبان الحلاوة دي
أتكسف شعبان وقال بكسوف: عيونك هم اللي حلوين يا باشا!
بس هو سؤال محشور كدهو.. أنتي لابسه البدلة دي ليه
قالت بثقة: عندي مهمه في الخطوبة دي هصور قتيل النهاردة
بعد شعبان عنها بخوف: ليه يا باشا ده النهاردة خطوبة زين بيه
غور يا شعبان بروح امك هتحر’ق دمي زين مش هيخطب غيري بتتضرب طلقه بلمسدس بيقرب منها زين بتوتر
غرام اي القرف اللي بتعمليه ده؟
ردت غرام بضيق: كنت عايزه أجي بعباية سوداء و حجاب أسود عشان يبقي عزاء بس قولت ألبسلك الابيض بس اللي بتشوفني بيه دايما أما التاني ده مينفعش انت اللي تشوفه لازم حد
أنظف يليق بيه
بيرفع زين ايده عليها بعصبية و قال بزعيق:
أتلمي عشان اليوم يعدي
قالت بأخفاء الحزن و رفعت ايديها اللي كانت زرقاء و لفها برباط أبيض.. ده وجع بسيط حطط ايدها علي قلبها
لكن هنا وجع كبير اوي أنت السبب فيه بحاول أفرحلك
بس مش عارفه أداري كل ده بيبص في عيونها بتركيز كانت حمراا و مدمعه شدها من وسطها
و كزز علي سنانه و قرب من شفا’يفها و باسها غمضت غرام عينها و زقته عنها و ضربته بلقلم و عيطت بقوة
أبعد يا زين لحد يشوفنا و ساعتها مش هتقدر ترفع عينك في وش حد فيهم
قال بتوتر: أنتي ليه بتلبسي البدلة دي..
قالت بخوف منه: عشان اول ما لبستها قولتلي أنها جميلة و حلوة علياا
مش ناوي تتطلع لحبيبة قلبك.. حطت غرام عيونها في الارض
مشيي زين و هو بيمسح أثر شفايفها و دخل لشهد
و قعد مع أبوها و جابت امه الدهب فجاة دخلت غرام و قفت جمب أللواء محمد و امها وقالت بنهيار: أنا عايزه اروح
بيبص زين عليها و كانت عيونهم بتدور علي بعض بتلاحظ شهد نظرته ليها بتبتسم بستغراب: هي مين دي
قال بسرحان: دي غرام
شهد بعصبية: زين انت في وعيك أحنا هنلبس الدبل
بيرجع زين من واعيه و بيبتسم وبيلبسها الدبلة بتبص غرام علي الدبله في ايدها بغيره و بتقوم مزغرطةةة
بيشوف زين الدموع اللي في عينها و قلبه بيدقق بقوة بيبستم و بيلبس الدبله بتاعته
وبتقول غرام بتمثيل الفرحة: يا دبلة الخطوبة عقبالنا كلنا
شهد ببتسامه هادية: قريبتك دي جميلة اوي يا زين و تتحب
زين بهدوء: اه غرام عفوية مشوفتهاش عملت اي تحت
ردت شهد بضحك: اه الحصان و المسدس بس هي جابت دول منين
زين بتوتر: غرام بنت اللواء محمد و دخلها حربية ظابط معايا في القسم بمسك أنا وهي قواضي و بنقبض علي متهمين وعمليات و ممكن ننام بره البيت يومين
.. بس دي بنت
سكت زين وقال بصوت واطي: يمكن ده السبب
بتقول حاجة يا زين.. لا ابدا فرحان بس
بتروح أمه مع كوثر مامت غرام يتكلموا.. أنا حاولت أقوله غرام و بحبها قالي لا دي زي أختي
بس أبنك مش باين عليه الفرحه يا نادية
ردت نادية بهدوء: أنا مبسوطة من قوة غرام و انها قادرة تمسك نفسها حبيبة قلبي جاتلي و قالتلي انها بتحبه من و هم أطفال ونتي عارفه هم كانوا أصحاب قد اي حتي في الثانوي
وبعد الثانوي يا كوثر
كوثر بتوتر: غرام كانت في المستشفي اول ما شافت زين شالت الكانيولا وقالت قدام خاف علياا وجه المستشفي نروح الخطوبة
قعدت أقولها ألبسي حاجة زي البنات قالت
لا زين بيحب البدلة دي عليا و لبستها وقالت رني علي مزمار عشان يفرح رغم دموعها اللي في عيونها
بتتدخل مامت شهد ببتسامه هادية: أزيكو يا بشوات
كوثر بتوتر: الحمدلله يا حبيبتي ونتي
أنا بخير شرف لينا ان احنا نناسب عيلة كبيرة زي دي
نادية بهدوء: حبيبتي أحنا اللي أتشرفنا أكتر
بيخرج زين من الصاله و بيستأذن أنه يمشي بتخلص الخطوبة و بيطلع شقته و بتتطلع غرام و ابوها و امها عند خالها
بتتدخل غرام بزعيق و صوت عالي: يا خالوو في الشوكولاته بتاعت الخطوبة دي
بيقدمها ليها خالها و بتخلع الكاب و بتقعد في الصالة حطه رجل علي رجل و بتاكل فيها..
بتعمل نادية عصير و بتقعد معاها بتحضنها و بتبوسها من خدودها وحشتيني يا بت يا غرام
بتحضنها غرام بحب: ونتي كمان يا طنط نادية و خالو برضو وحشني مبقاش بيجي عندنا ولا يشوف أخته
انتي يا بت بوتجاز خمسه شعله
بيقعد زين معاهم و بيضحك علي ضحكم و بتبعد غرام نظرها عنه و بتقول بضحك: لا مش بوتجاز يا خالو ما انتو عندكوا تلاجة ساقعه
بيبرق زين بعينه و بيفهم كلامها و بيسكت و بيقلب في تلفونه
بتشوف غرام الدبلة بتبتسم بحزن و عيونها بتتدمع
ينفع أقف في البلكونه خمس دقايق أعمل مكالمه
بتتدخل غرام البلكونه و بتبدأ تعيط و شهقاتها تعلي بيدخل زين وراها: غرام أنتي كويسه
بتبصله غرام بضيق و خنقه و بتسمح دموعها: اه كويسه
بيمسح دموعها اللي بتنزل أكتر و بتعيط بصوت مسموع بيقفل البلكونه و بيحضنها لحد ما بتهدا في حضنه
بتبعد عنه بتعب و بتقعد علي الكرسي.. أقعد يا زين
بيقعد زين و بيبلع ريقه بأعجاب بيلمس خدها وقال بصوت مبحوح.. غرام أنتي بتحركي قلبي اول ما بشوفك بحس بيكي حاسس ان عايزك و مش عايزك.. عايز دايما أشوفك و في نفس الوقت لازم تبعدي
مش انتي البنت اللي انا عايزها بس انتي بتشغلي رغبتي فيكي
ساعات بحس أنك أنثي و ناعمه و لطيفة و أوقات بتبقي زي شعبان الشويش اللي بتتطلبي منه عصير المانجا
ضحكت غرام بقوة: قصدك ان شبه شعبان الشويش بتاعي
ضحك زين و أنفجروا في الضحك و دخلت امها وقالت بستغراب: بتتضحكوا علي اي
بيقولي أن شبه الشاويش شعبان اللي بيعملي عصير اللي بقولك عليه يا ماما
بتتضحك امها و بتخرج بيمسك زين ايدها و بيخلع دبلته يلبسها ليها.. حلوه علي ايدك علي فكره
بترميها غرام بغيرة: االدبلة دي مش بتاعتي
بتقع الدبلة من البلكونه بتصرخ غرام بصدمة.. زين أنا أسفه
بيبص عليها لما بتقع و بينزل يدور عليها مش بيلاقيها
بيطلع يزعق بعصبية: غرام رمتها من ام البلكونه.. شهد رنت عليا وقالت ننزل النهاردة اول يوم بدل ما اقعد مع خطيبتي
قاعد مع غرام
بتخرج غرام و هي بتشرب العصير.. ومالها غرام يا عين امك، لمؤخذه يا طنط نادية.. ناقصه ايد ولا رجل
بتتضحك نادية و بيزعق زين بأحراج: أنتي مستفزه
بيسبها و بينزل يدور عليها كويس لحد ما بيلاقيها بيطلع يلبس و بتكون غرام ماشيه بتتضربه كف بسيط علي وشه
عندنا مؤتمر بكره وفي ناس هتتعين وتاخد رتبه جديدة عقبالي
لما ابقا تلت نجوم ونت نجمه واحده
حب ل أخيك ما تحب لنفسك
غرام بغمزه: و مين قالك ان انت أخويا
بتنزل غرام علي السلم و بتقابل شهد اللي بتنادي علي زين بتبصلها غرام بقرف و بتقول بتقليد: يا زين يا ززين ما تكلم يا زوزو
شهد بستغراب: مالها دي.. دي مجنونه
غرام بعصبية: مين دي اللي مجنونه يا بت ده أنا اوديكي في ستين داهيه أنتي مش عارفه انا مين
شهد بتوتر: هتكوني مين يعني
غرام بحب و عيونها في عيون زين اللي واقف مصدوم:
حرم زين بيه
شهد بصدمة: حرم مين

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الغرام وجنونه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى