رواية اللغز الفصل السادس عشر 16 بقلم سالي محمد
رواية اللغز الجزء السادس عشر
رواية اللغز البارت السادس عشر
رواية اللغز الحلقة السادسة عشر
انا وامجد والولاد بتفرج ع الفيلم وفرحانين اخيرا وف وسط ما احنا مندمجين سمعنا صوت حادث عربيه وناس بتصرخ أمجد قال محدش يتحرك دلوقتي الباب هيخبط مش عايز صوت وبأشاره بليده البيت كله بقي ظلمه والتلفزيون طفاه قولت بصوت واطي ف ودن أمجد ف اي قالي هقولك بعدين انا خوفت والولاد خافوا أمجد حضنا واستخبينا ف حضنه وهمس يدبصوت واطي جدا متخافوش انا هنا اطمنت شويه لما أمجد حضني انا والولاد حسيت بأمان فعلا مافيش دقيقه والباب خبط قولتله بهمس أمجد مش هتفتح قال لا احنا مش هنا قولتله ليه ف اي قال أمنيه اسكتي دلوقتي واللي ع الباب فضل يخبط بابديه الاتنين والصوت مزعج وسكت مره وحده أمجد قام من مكانه جري ومد ايده قريب من باب الشقه وفضل يهمس بكلمات مش فهمها والولاد قاموا عملوا زيه ع الشبابيك فجأه سمعت صوت هبد جامد ف الباب جريت ع أمجد حضنته من ورا وانا بترعش والولاد جم حضنوني انا وامجد برضو من ورا أمجد حس بخوفي التفت ليا وخدني ف حضنه جامد قالي متخافيش انا هحميكم لاخر نفس فيا قولتله وانا بعيط مين دول وعايزين اي قال ناس من عشيرتي تبع ماهينار قولت هي لسا بنت عمك دي بتحبك هي ورانا ورانا قالي متقدرش تحب غيري هي بتحاول ترجعني تاني بس انا قلبي خلاص ملكك انتي ياعمري وحط ايده ع خدي مسح دموعي وباسني ع جبيني وقالي ماتقلقيش انا مش هسمح ليهم بالدخول وعملنا تعويذه تمنع دخول اي جن البيت قولتله طب وعين قالي عين وصلت ليها الخبر وهي اصلا مش جايه تعالي نكمل الفيلم قولتله فيلم اي بقي انا دمي نشف قالي نجري وغمز بعينه تيجي قولتله أمجد انت رايق بجد هو دا وقته قالي دا وقته ونص قولتله لا طبعا لما تسترد صحتك قالي انا ياقلبي بضحكك اضحكي عايز اشوف وشك بيضحك ابتسمت عشان اخفف عنه عارفه اللي شافه مش شويه قالي ايوة كدا بحبك موت وحضني تاني وقعدنا نكمل الفيلم بس دماغي ماكنتش مع الفيلم دماغي مع ماهينار واللي عايزة تعمله ولما الفيلم خلص أمجد لاحظ سرحاني قال للولاد حبايبي يلا كملوا لعب جوه يلا ع الاوضه ودخلوا وهو وقرب مني وحط دماغي ع صدره وقولتله أمجد امتي هتفهمني اللغز انا بقيت تايها قالي ياستي اللي كانوا بيمثلوا دلوقتي ان العربيه عطلت دول خدم ماهينار بصي هي كانت كل حياتها انا من صغرنا وهي بتحبني ومش شايفه غيري زوج ليها وف ليله كانت ف مهمه للبيت دا هو كان مهجور اصلا قولتله أمجد هي المهمه كانت انا اتوتر وقالي اه
ه المهمه اني امووووتتك لكن اول مابصيت ف عينك الدنيا لفت بيا حسيت بحنين ومحبه عمري ماحسيتها حتي لوالدتي فضلت اتأمل شكلك لقتني دوبت ف ملامحك كل دا وانتي مغمضه شلتك دخلتك البيت وماهينار بتقولي انت بتعمل اي المفروض تموت بسكته قلبيه قولتلها لا مش مفروض هي هتعيش ماهينار طبعا اعترضت وفضلت تشتم عليا وتقولي انت بتخالف القواعد وعمي هيغضب منك لكني ماكنتش شايف غيرك ولا سامع غير نفسك ولقيتي بقول ماهينار ارجعي ارض الجن وانا هحصلك استدعيت عين وعملنا حجاب ساتر للبيت وف لحظات كنا ظبطنا البيت وبقي تمام وقولتلها خدي شكلها اخدت شكلك بالظبط وقولتلها روحي بيتهم مكانها قالت ماشي قولتله يعني ماهينار عايزاك ليها قال اه وتموت واتزوجها قولتله طب انت ماحبتهاش رد بسرعه لا ماحبيتش غير انتي بس ومش عايز غيرك قولتله هسألك سؤال وتجاوب بدون كدب قالي طبعا مش هكدب قولتله هي بنت عمك وبس ولا نمت معاها بجد من الاخر قالي عشان مكدبش حصل حسيت ناااار ف قلبي وجسمي بقي احمر من الغليان ووشي احمر قالي اهدي ياحبي دا كان ماضي وقتها ماكنتش أسلمت ولا فاهم انه حرام الحاجات دي قبل ما اعرفك حسيت بدموعي بتنزل ع خدي هي كمان وامجد اضايق مسح الدموع اللي ع وشي وقالي ف ودني عمري ماحسيت بمتعه ولا فرح غير وانتي معايا قولتله طيب انا هدخل انام قالي هشش كنت خلاص وقفت أمجد شدني من دراعي وحضني قالي اوعي تعيطي تاني فاهمه وفضل يمشي ايده ع شعري وقالي انا اسف ياقلبي ماتزعليش انتي كل دنيتي قولتله بصوت عياط دلوقتي حبيبتك قالي حبيبتي وعمري وحياتي ودنيتي كلها تفتكري انا بعمل كل دا ليه قولتله معرفش قصدك اعاند فيه قالي لا والله قولتله اه صحيح انت بتممموت البشر ليه قالي دي مهمه لينا ليه بتسألي ف حاجات زي دي انتي عارفه ان ماهينار عشان مش قادره تقرب منك بتلعب باعصابك عشان تنتحححررري ماهينار شاطره جدا ف الامور دي قولتله انا مؤمنه مرضاش اعمل كدا بس ليه كان هدفكم موتتيي…….بعد صمت دام لفتره قولت أمجد رد ليه كنتوا عايزيني اموووت قالي مقدرش اقول قولتله ليه يعني مش حقي اني اعرف عشان خاطري قول ليه أمجد لو بتحبني قالي لو جاوبتك هيكون ف خطر عليا وعليكي كل ما كانت معرفتك اقل كان احسن عشان مش تتأذذي انا بخاف عليكي قولتله بقي كدا طيب يا أمجد قومت بسرعه دخلت الاوضه وقفلت الباب عليا وقولتله بصوت عالي نام بره بقي يابتاع ماهينار خليها تنفعك قال بقي كدا احنا فينا من الحركات دي مستغله وضعي يعني وسكت انا مش رديت بس سمعت صوت تكسييرر وهبد ع الارض اتخضيت قولت بصوت متوتر أمجد…..ياتري أمجد حصله اي…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اللغز)