روايات

رواية معا للأبد الفصل الخامس 5 بقلم آلاء سيد

موقع كتابك في سطور

رواية معا للأبد الفصل الخامس 5 بقلم آلاء سيد

رواية معا للأبد الجزء الخامس

رواية معا للأبد البارت الخامس

معا للأبد
معا للأبد

رواية معا للأبد الحلقة الخامسة

صلي على من زار يهودياً تغيب يوما ً عن إيذائه ♥🍁
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
-بحده: انت لعبت فـ عداد عمرك لما فكرت تيجي عليا اتشاهد عـ روحك ولا اقولك ابقى اتشاهد عـليك انا
وفـ نهاية كلامه خرجت رصاصه صوتها سمع فـ أرجاء المصنع ومعاها صراخ ورده….. بس لحظه كدا دا عبده لسه قاعد مكان والصدمه كانت من نصيب الراجل التاني وهو شايف عبده بيشيل الرصاصه الي خبطت فـ راسه وبيقلبها فـ ايديه وهو بيبصله ببرود واستهزاء
-بصدمه وعدم استيعاب: ايه…. ايه.. ايه ازاي
عبده بضحكة سخريه وهو بيقوم من مكانه مُتجه ناحية الراجل: ازاي… ازاي.. زي الناس “وميل عـ ودنه وهمس بـ استهزاء” اصلك راجل كروديا مع إني اكسف اقول عليك راجل
بعد عنه وبـ حركه سريعه حط ايديه ورا رقبة الراجل وبـ الأيد التانيه حطلو الرصاصه فـ بقه وخبط راسه فـ الحيطه وأردف بسخريه: معلش ياكروديا كان نفسي تبقى رصاصه بحق وحقيقي بس بما انك كروديا فـ جاي تخلص عليا برصاص فستك
الراجل استوعب الأمر وحاول يضرب عبده بوكس بس عبده كان أسرع وهو بيتفادى الضربه وبيلف ايديه حوالين رقبة الراجل وبحركه سريعه لف رجله حوالين رجل الراجل و وقعه فـ الأرض وهو بيسدد ليه بوكس ورا التاني ونظراً للفرق الجسماني بينهم فـ عبده جسمه رياضي طويل والراجل التاني جسمه ضعيف فـ كان من السهل جداً إن عبده يتغلب عليه بسهوله جداً
عبده بحده وهو بيضربه بوكس: جاي لحد هنا برجليك ليه مش قولتلك مش عايز المح خلقتك حتى لو بـ الصدفه
الراجل بتعب وهو بينزف دم من أنفه: جاي اخد حقي منك بعد رميتي فـ السجن 8شهور بسببك
عبده بحده: وأنا الي كنت قولتلك تسرقني وتحط ايدك فـ ايد عدوي لا ومش بس كدا دا انتَ كنت بتخطط لـ قتلي كمان أنا لولا أمك الست الطيبه كنت سيبتك فـ السجن لحد مـَ تعفن دا انت تحمد رينا إنها جت على 8شهور مش مؤبد
عـ أثر صوت الرصاصه وصوت عبده العالي كان في ناس كتير اتجمعت قصاد المكتب واحد منهم اتجه ناحية عبده وهو بيشيله من فوق الراجل وبيقول: عبده خلاص كدا سيبو وانا هكلم البوليس وهو يتصرف معاه
عبده: لا مفيش بوليس ولا غيره خُده المخزن وانا هتصرف معاه
ـــــــــــــــــــــــــلا إلا الله محمد رسول اللهـــــــــــــــــ
فـ الجهاز وخصوصا فـ مكتب مالك قاعد ومركز فـ الورق الي قدامه واذا بفجأه الباب بيتفتح بهمجيه
مالك وهو لسه عيونو فـ الورق: انا قولت كام مره يا زفت في باب تخبط عليه قبل مـ تدخل
غيث بمرح: فـ ايه يا لوكه دا انا مش حد غريب وبجديه سامح قالي انك عايزني
مالك:اترزع وخد شوف دا وبيديلو ورق
غيث : فـ ايه الورق
مالك:اقرأ وانت تعرف
بعد مرور دقايق
غيث:يا ولاد الـ ايه دول شياطين مش بشر
مالك:امجد بعد م خسر ملايين ف العمليه الي فاتت قرر يلعب بالنار الي هتحرقو هو وكل الي معاه
غيث:انت ناوي ع ايه بالظبط يا ابن الشرقاوي انا مش مرتحلك
مالك ببرأءة مصطنعه: اخص عليك ياغيثو انت تعرف عني كدا برضو
غيث بسخريه:كدا بس دا كدا وأبو كدا كمان
مالك بجديه: طب اسمع بقا_________________
غيث:يا ابن الـ إيه دا ابليس يسقفلك
مالك يغرور:هو انا اي حد دا انا مالك برضو
غيث:طبعا يا لوكه
مالك:غور ياض ع مكتبك بلا لوكه قال
غيث بضحك وهو خارج:طب لوكه لوكه لوكه واحلى بيبي كمان
مالك لسه هيقوم وراه كان اختفى وقفل الباب كمان قعد ع الكرسي بيضحك بغلب:اعمل اي صاحبي وبحبك ومضطر استحملك ربنا يديمك ليا
ـــــــــــــــاذكر اللهــــــــــــ
عند مازن قاعد بيذاكر ومندمج فـ المذاكرة فتحت أميره الباب براحه ودخلت من غير صوت لحد مـ وصلت عند مازن وكانت وراه لان مكتبو ف وش الباب الي هو ضهرو للباب فاهمني ؟؟
جت أميره عند ودنو بصوت عالي: توووووووووت
مازن بخضه وحاطط ايدو ع ودانو: ايه ياماا ودني
أميره بضحك: تعيش وتاخد غيرها ياميزو
مازن وهو بيحدف عليها الكتاب: بت غوري من وشي احسن اقوملك
أميره بـ استفزاز: لا قوم وانا اروح اقول لـ ماما يا بتاع ر
قبل مـَ تكمل كان حط ايديه عـ بوقها بغيظ: طب اخرصي بقى
أميره وهي بتشيل ايدو: طب ايدك عـ 500 جنيه وانا هنسى الموضوع كله اتفقنا
مازن وهو بيبصلها بـ شك: مش مطمنلك
أميره وهي بتبصله ببراءة مصطنعه: عيب يا ميزو دا انا اختك. حتى
مازن بسخريه: اختي اه مـ انا عارف
أميره: طب يلاا ايدك عـ الـ 500 جنيه
مازن: مش دلوقتي معييش
أميره ببراءةمزيله: خلاص ياميزو انا اكيد مش هضغط عليك”واكملت بمكر”انا اروح اقول لـ وفاء وهي هتديني
ولفت ولسه هتمشي مازن مسكها من ايديها بغيظ وهو بيقول: ازفتي هديكي
فتح درج المكتب وخرج منه فلوس وقبل مـ يعدهم كانت أميره سحبتهم منو وهي بتقول: عيب عليك الي طلع مينعدش ولا يدخل مكانه تاني
مازن وهو بيمد ايديه ياخد منها الفلوس وهي بتخبيهم ورا ضهرها
مازن بغيظ: هاتي بقى
أميره: لاء دول بقو بتوعي خلاص لإما
مازن بغيظ: عيله مستغله
أميره بـ استفزاز: ثوكرن ياميزو
مازن وهو بيزقها من كتفها: جتك نيله ايه معندكيش اخوات
أميره: لا ياخويا معنديش صح ماما بتقولك يلا علشان تاكل
مازن: جاي يختي ربنا ع الظالم والمفتري
قمر ببرأءه مصطنعة: مالك ياميزو يا حبيبي حد جه عندك
مازن :لا يختي مفيش يلا قدامي
______________________________استغرك ربي وأتوب إليك
فـ مكان تاني اول مره نروحه
$فرح بقت خطر علينا لازم نخلص منها هي واخوها قبل مـ يعرفو حاجه
&هما اكيد عرفو
$لا لو كان حد فيهم عرف كانو قلبو الدنيا وخصوصا احمد انت متعرفش بيحب اختو ازاي
&اهدي كدا علشان العمليه قربت وفرح هنخلص عليها ف اقرب وقت واحمد هيحصلها علطول
$بشر وحقد:واخيرا هرتاح منها
______________________لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
فات أسبوع والأوضاع هاديه نوعاً ما بين مالك وغيث الي بيشتغلو بتركيز وبيخططو لـ حاجه مهمه وعبده الي حابس الراجل الي اتهجم عليه فـ المخزن ومش راضي يسيبهأو يسلمو للبوليس والشخصين المجهولين الي همَ كمان بيخططو لـ حاجه شريره يتخلصو بيها من فرح ومضايقة كريم لـ وعد وهي مش بتسكتلو والبنات بيروحو الجامعه ويومهم عادي وأحمد الي مخبي حاجه عـ فرح وهي ملاحظه دا بس مستنياه يجي هو ويحكيلها ومش عايزه تضغط عليه خصوصاً بعد مـَ صلحها فـ اليوم الي زعقلها فيه لما كانت رايحه عند خالها علي وقالها إن عندو ضغط مذاكره وتدريبات فـ الجامعه مع شغل الشركه بتاع والده وهي اقترحت عليه إنها تمسك معاه بس هو رفض وهي مـَ أصرتش لأنو رافض الموضوع دا من زمان
ــــــــــــــــيا حيّ يا قيوم برحمتك أستغيث أصلح ليّ شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عينـــــــــــــــــــــــــــ
فـ الجامعه البنات كانو لسه خارجين من المحاضره وهمَ بيتنهدو بضيق
فرح بضيق: ياربي يعني هو ملقاش غير النهارده ويقول إمتحان مفاجئ عـ المنهج كلو وكمان امتحان الشفوي بتاع الفاينال الاسبوع الجاي
أميره بضيق مُماثل: مـَ هو كلو بسببك مش انتي الي لما وقفك علشان يسئلك روحتي قولتيلو انت مبتعرفش تشرح يادكتور
فرح بغيظ: هو الي استفزني وبعدين هو المفروض يسئل فـ محاضرة النهارده مش يسئلني فـ محاضره من السنه الي فاتت وبعدين هو مستقصدني علشان يشيلني الماده انا عارفه
روز: يعني هو مستقصدك من فراغ مش من عمايلك خالص
فرح ببراءة مصطنعه: دا انا بسكوته هو انا عملتلو حاجه حازم ابن منصور دا
أميره بسخريه: انتي هتقوليلي مـَ انا عرفاكي ملاااااك
فرح: شوفتي علشان تعرفو اني مزلومه
روز بمرح: بعد مزلومه دي متتكلميش تاني “واكملت بتساؤل” انا نفسي افهم هو مستقصدك ليه كدا مش المفروض انك زي مـ قولتيلي انه يبقى جيران خالك
فرح:احم مـَ هو انا اثلاا مكنتش أعرف كدا وعرفت من خالو إنه يبقى جيرانه من زمان وهو هو نفس الشخص الي كنت برازي فيه واضربو انا واحمد واحنا صغيرين انا نسيتو اثلااا ولما شفتو مكنتش اعرفو ولا فكراه بس هو شكله كدا لسه فاكر
روز: وانتي هتفتكري مين ولا مين دا انتي كنتي بترازي فـ كل خلق الله
فرح بغيظ: خلصنا
أميره: بت انتي تقعدي ساكته خالص علشان انا مش طياقكي
فرح بلامباله: اقعد ولا اقف No Problem صحيح أحمد هو الي هيجبني المسجد النهارده علشان عنده حلقه متعدوش عليا
روز: واانا كمان غيث هيوصلني فـ طريقه
أميره: الله انتو هتسبوني اروح لوحدي
فرح: خلي اخوكي يوصلك او عمو
أميره: لاء مـَ كدا كدا انا عندي مشوار مع مازن فـ هخليه يوصلني
فرح: امال ايه هتسيبوني لوحدي دي محسساني اننا هنسيبك فـ صحرا
أميره:الله بحب أثير الجدل
بعد كام ساعه فـ المسجد كانت البنات موجوده ومعاهم بنات تانيه كتير والشيخه بتكلمهم عن العشره الأوائل من ذي الحجه
الشيخه:هقولكم النهارده عن 10 نصايح لـ عشر ذي الحجة أول حاجه الصيام:
مش تقيله خالص إنك تصومي٩ ايام ، الشيطـ.ـان بس هيحسسك إنها صعبه بس انتي كنتي شجاعه وصومتي رمضان كامل اللي هو ٣ أضعاف ذو الحجه ، فـ متستتقليش للموضوع دي حسنات مضاعفة خسارة تضيعها
طيب نيجي بقى للقيام:
حاولي متسيبش القيام خالص، حتي لو هتصلي ركعتين بعد العشا وتوتِري بركعه برده هتاخدي الثواب، ولو مش قادره النبي ﷺ قال “مَن قرأ آخر آيتين من سورة البقرة كفتاه” العلماء قالوا تكفي المسلم قيام تلك الليلة أو تكفيه السوء في تلك الليلة
طب وقراءة القران :
عندك وقت؟ تقدري تختمي القرآن في ١٠ ايام كل يوم ٣ أجزاء ، بتشتغلي أو بتدرسي “حط نيه لله عشان تاخدي أجر” ، وحاولي تقرائي ماتيسر من القران ، المهم المصحف يتفتح كل يوم ، وافتكر إن الاجر مضاعف اوعى تضيع الفرصه دي.
طب والصدقة :
لو عرفت تطلع كل يوم صدقه يبقي يابختك ، ولو معرفتش؟ طلع ياسيدي ولو مره في الأيام الجميله دي ، وياسلام بقي لو شاركت في إطعام.
وأهم حاجه متبطليش تدعي :
اوعى تيأسي ، ادعي بكل حاجه بتتمنياها مفيش حاجه مستحيله على ربنا ، متدعيش بالقليل كرم ربنا مالوش حدود ، ادعي بكل يقين ومتنسيش حبايبك وأموات المُسلمين واعملي قائمة بالدعوات من النهارده بإذن الله.
اذكر ربنا وخلي سبحتك في إيدك طول الوقت :
بتغسلي مواعين ، بتطبخي ، بتروقي الشقه ، في المواصلات، ماشيه في الطريق خلي الذكر دايمًا علي لسانك ونوّع مابين الاستغفار والتكبير والحمد والتسبيح.
وبقدر المستطاع استفيدي بكل السُنن :
– إشربي وانتي قاعده وعلى ٣ مرات.
– أذكار الصباح والمساء
– السحور.
– النوم على وضوء وأذكار النوم.
– قراءة سورة المُلك قبل النوم.
– ١٢ سُنه “ركعتين قبل الفجر ، ٤ قبل الضهر و٢ بعده ، و٢ بعد المغرب و ٢ بعد العشا.
– لو بتحب حد قوله إنك بتحبه في الله.
– عجل بالفطار وأخر في السحور.
– الدعاء بظهر الغيب لغيرك.
– كظم الغيظ.
– التبسُم.
– الكلمة الطيبة
شوفوا حاجات بسيطه إزاي لكِن سُنه وعليها ثواب ومُضاعف بإذن الله في الأيام الجميلة دي
ومش هيبقي نفاق منك أبدًا إنك تصلح نفسك الفتره دي تحديدًا ، ملكش دعوه بكلام الناس وحاول بكل ما أوتيت من جُهد.
تقبّل الله منّا ومنكم صالح الأعمال.
رفعت بنت ايديها وسئلت: هو انا لو مصومتش التسع ايام من ذي
الحجة كدا خلاص مش هدرك فضلهم؟. وكمان ينفع اصوم يوم عرفه من غير مـ اكون صايمه قبله
ج: مين اللي قال إن العبادة مقتصرة على الصوم فقط؟ يستي لو مش قادر تصومي خلاص لا يكلف الله نفسا إلا وسعها، العبادة مش صوم بس وإن كان أفضلها، صلي والتزمي بالسنن والنوافل وأقرا قرآن وسبحي واستغفري وطلعي صدقات لأن الحسنات مضاعفة
قدامك مليون حاجة تعمليها فـ بلاش تيأسي تخلي الشيطان يضحك عليكي إنك مادام مصومتش يبقى خلاص كدا! واه ينفع تصومي عرفة بس من غير ما تكوني صايم اللي قبلهم وتقدري تصومي من النهاردة او بكرة لو قادره مش لازم من اول يوم.
صيام التسع من ذي الحجة مش فرض ولكن أجرها عظيم عند ربنا وايام مُباركة لكن لو مقدرتيش متفقديش الامل وكملي طاعات
بلاش تصعبوا الدنيا على نفسكم والعبادة عمرها ما كانت مقتصرة على شىء واحد.
ربنا يهدينا جميعاً.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معا للأبد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى