روايات

رواية قدري انت الفصل الرابع 4 بقلم سهيلة سعيد

موقع كتابك في سطور

رواية قدري انت الفصل الرابع 4 بقلم سهيلة سعيد

رواية قدري انت الجزء الرابع

رواية قدري انت البارت الرابع

قدري انت (1)
قدري انت (1)

رواية قدري انت الحلقة الرابعة

الحلقة الرابعة { ٤ } 🦋
*( يوم 30/12 ، 2023 )*
( ف بيت خال عمر ، ماس ف اوضتها بتجري ع المشاية ، تدخل دالا )
دالا : صباحو
( تشيل ماس السماعة من ودنها )
دالا : بقولك صباحو
ماس وهي بتوقف المشاية : صباح الخير
دالا وهي بتقعد ع طرف السرير : هتروحي عند عمتو ايات بكرة ؟
ماس وهي بتقعد قصادها : اة عبده قالي ، هو كلمك ؟
دالا : لأ ، بس عمتو متعودة كل سنة بنقضيها عندها !
ماس : اها
دالا : هو بيتكلم معاكي ؟
ماس : مين ؟
دالا : عبدالرحمن
ماس : اة بيكلمني ع الواتساب
دالا : امممم
ماس : مالك ؟!
دالا ب تنهيدة : ماليش ، زهقانة 😑
ماس : ادينا هنخرج بكرة
دالا : اة
( تقوم دالا )
دالا : كملي تمرينك ، هنزل افطر
ماس : اوك
( تمشي دالا ، تقوم ماس تكمل جري ع المشاية ، تنزل دالا الأنتريه تحت ، تمسك فونها وتتصل ب عبدالرحمن ، عبدالرحمن ف الچيم ، يرن فونه ، يرد م السماعة )
عبدالرحمن : الو
دالا : ايه ي عبده ، عامل ايه ؟
عبدالرحمن : فل الحمدلله ، انتي اخبارك ايه ؟
دالا : انا تمام ، فينك كدة ؟
عبدالرحمن : ف الچيم
دالا : متجمعين بكرة ولا ايه ؟
عبدالرحمن : اة دة اكيد
دالا : مقلتش يعني !
عبدالرحمن : قلت ل ماس وقلتلها تقولك
دالا : اهاا
عبدالرحمن : هنستناكم بقا متغيبوش
دالا : اوك
عبدالرحمن : يلا باي
دالا : باي
( تقفل دالا وتتنهد ، عند عبدالرحمن ، ماشي ع المشاية وماسك الفون بيقلب ف الأنستجرام ، يلاقي ماس منزلة صورة ، يبتسم ويعملها لاڤ وكومنت ، تاني يوم ، يوم راس السنة ، تدق الساعة سبعة بعد المغرب ، ف بيت عمر ، متزينة جنينة الڤيلا ب العاب الكريسماس وشجرة كبيرة محطوطة وانوار وشاشة كبيرة وحواليها كراسي وترابيزة ، واقفة رغد بتعلق الألعاب ع الشجرة ، يقرب عمر )
عمر : خلاص كدة ؟
رغد : استنى في لمبة مش بتنور ، بحاول اظبطها 💡
عمر ب ابتسامة : اوكاااي
( يقرب عمر ع الفيشة ويحطها )
رغد وهي بتتكهرب : اااااه 😨
عمر : ههههههه 😆
رغد وهي بتجري وراه : بتكهربنااااااي 😡
( تفضل تجري وراه ، تتزحلق وتقع ف البُول ، يلف عمر يلاقيها وقعت )
عمر ب خضة : بت !!
رغد وهي بتحاول تطلع : عمر 😦
( يجري ينط ف البُول يمسكها )
رغد ب عياط : ااه 😥
عمر : مسكتك بس !
( يمشي بيها لحد السلم )
عمر : اطلعي بالراحة
( تمسك ف السلم وتطلع )
رغد : عاجبك كدااا كنت هموت 🤷🏻‍♀️
عمر : تموتي ايه ي بت الجبانة ، البًول ١٦٠ سم !!
رغد وهي بتترعش : حضرتك ١٨٥ سم ، انا ١٤٩ !!
عمر : هههههخخ اة نسيت 😆
( تبصله ب غيظ ، يعدي الوقت ، دالا وماس وعبدالرحمن وعمر ورغد قاعدين بيتفرجه ع ال tv ع فيلم رعب ، عمر ورغد قاعدين متكلفتين ب بطاطين مش باين غير عيونهم )
ماس ب استغراب : هو انتوا عاملين كدة ليه ، دة الجو حلو !!
( يبصوا لبعض )
عمر : ههههههه 😆
( تبصله رغد ب غيظ ، يعدي الوقت ويفضلوا سهرانين سوا ل الصبح بيلعبه وبيتفرجه ع افلام ، تدق الساعة تمانية الصبح ، دالا وماس ف اوضة عمر بيظبطه الميكب بتاعهم عشان يمشوا ، يخبط الباب وتدخل رغد )
رغد : م كنتوا بيتوا انهاردة
ماس : في امتحان ف الكلية لازم نروح
رغد : ربنا معاكوا يارب
دالا : هتروحي الشركة ازاي انتي ومطبقة كدة !
رغد : حكم القوي بقا 🙄
ماس : ههههه 😄
دالا : م تيجي احطلك ميكب
رغد ب خضة : لاااا ي ماما شكراً ✋🏻
دالا : بجد والله نفسي العب ف وشك
رغد وماس : ههههههه 😆
رغد ب ضحك : ليه كدة ، انا اذيتك ف حاجة ي بنتي 😂
دالا : لا بس وشك كيوت اوي ، نفسي اشوفه ف الميكب ، انتي ليه مبتحطيش ؟!
رغد : والله حاولت ف الموضوع بيني وبين نفسي وفشلت ، ولقيته فرهدة بصراحة وانا خلقي ضيق ، طب وع ايه 🤷🏻‍♀️
دالا وهي بتقرب ع رغد : طب تعالي هجرب فيكي الروچ بس
رغد وهي بتبعد : لا بلاش ، والله مش ببقا حلوة ✋🏻
دالا وهي بتمسكها من ايدها : والله هتبقي جميلة ، تعالي بس 👋🏻
رغد : انسي 🙅🏻‍♀️
( بعد شوية ، تحت ف الجنينة ، واقفين عمر وعبدالرحمن جنب عربية عبدالرحمن )
عمر : بيعمله ايه دة كله ، اتأخرت ع الشركة !!
عبدالرحمن : م كنت خليت انهاردة اجازة ي عم
عمر وهو بيمسك فونه : م اديتهم اجازة يوم راس السنة كفاية كدة 🤳🏻
عبدالرحمن : مدير رزل 🙄
عمر : الو ، خلصته ولا ايه ؟ طب يلا احنا مستنينكم برة ، ماشي باي
( يقفل )
عمر : نازلين
عبدالرحمن : اشطاا
( البنات نازلين ع السلم )
رغد : والنبي خليني امسحه مبحبوووش 😕
دالا : وربنا قمر ، صح ي ماس ؟
ماس : جميلة اوي ♥️
( دالا حطتلها روچ وبلاشر وماسكارا وفكتلها شعرها مفرود ع كتافها )
رغد : طب اجيب توكة الم شعري ، هيتنكش وهبقا شبه سوكا بعد عشر دقايق !
دالا : ههههه لا شعرك حلو مش هيتنكش
رغد : والله بجد انا مش مرتاحة كدة 🤷🏻‍♀️
دالا ب زهق : ي بنتي بقا متبقيش معقدة كدة ، خلاص نزلنا
( تتنهد رغد ب يأس ، يقربوا ع باب الڤيلا ويخرجوا )
عبدالرحمن ب اندهاش : اوبااااا 😃
عمر وهو بيبصله : ايه !
عبدالرحمن : بص !
( يبص عمر يشوف رغد ، يفضل باصصلها ، يقربوا عليهم )
ماس : يلا
عبدالرحمن ل رغد : ايه الحلاوة دي 😃
رغد ب احراج : حلاوة ايه بس شكلي نيلة 🤦🏻‍♀️
عمر : وعاملة ف نفسك كدة ليه ؟!
رغد : دالا الي كانت عاوزة تجرب فيا 😕
عبدالرحمن : فساد انتي ☝🏻
دالا : هههههه ، والله قمر
عبدالرحمن : اة جامد
دالا : اهو 🤷🏻‍♀️
عمر : يلا طيب عشان اتأخرنا
( يركب عبدالرحمن يسوق وجنبه عمر والبنات ورا )
دالا وهي بتمسك فونها : نتصور بقا 🤳🏻
( يتصوره ، يوصله دالا وماس عند بيتهم وينزله )
ماس ل عبدالرحمن : توصلهم وتطلع ع الكلية ، متغيبش عشان الأمتحان
عبدالرحمن : حاضر والله
رغد : طب وانتوا ؟!
ماس : هنغير هدومنا وناخد حاجاتنا ونروح
رغد : اوك
ماس : باي
الكل : باي
( يكمل عبدالرحمن طريقه )
رغد : عبده ناولني منديل
( يديها منديل ، تمسح ف الروچ ، يبصلها عمر ف المراية ، تفتح شنطتها تدور ع توكة ، تلاقي واحدة ، تربط بيها شعرها وترفعه )
عبدالرحمن وهو بيبصلها ف المراية : لو ماسكة عليكي زلة مش هتعملي كدة 😄
رغدة : لا هي نفسها تحطلي ف مش عاوزة اكسفها
عبدالرحمن : بس والله حلو مسحتيه ليه !
رغدة : لا مش مرتاحة ، حاسة إنه مش وشي 🤷🏻‍♀️
عبدالرحمن : هههههه 😄
عمر ب تريقة : مش متعودة ع النضافة بعيد عنك 🙄
عبدالرحمن : هههههه 😂
رغد : قصدك ايه ي نضيف ي مستحمي ؟!
عمر : قصدي واضح ، مش واخدة انتي ع كدة
رغد : مفيش احلى م الطبيعة ، وانا مش محتاجة اصلاً 😊
عمر : ايوة ايوة 🙄
( تبصله ب غيظ وتضير وشها ، بعد شوية ، ينزله م العربية قدام الشركة ويمشي عبدالرحمن ، يدخله الشركة ، تدخل رغد مكتبها )
درة : ايه دة تتحسدي جاية بدري !
رغد وهي بتقعد : عشان جاية مع عمر
درة : اااة م انا بقول ، هو انتي حاطة ميكب ؟!
رغد : يوووه ، ايوة ايوة
درة ب ضحك : دة ايه دة قررتي تبقي انثى 😂
رغد : جملة كمان وهحطلك مكتبك ع السلم ☝🏻

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قدري انت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى