رواية حور الفارس الفصل الخامس عشر 15 بقلم الكاتبة المجهولة
رواية حور الفارس الجزء الخامس عشر
رواية حور الفارس البارت الخامس عشر
رواية حور الفارس الحلقة الخامسة عشر
حور ،، فارررررس الحق
فارس جرى عليها كان في مركب قريبه جدا منهم
بدأو يشاورولهم
وينادو بأقصى صتهم
كان في ٥رجاله ع المركب
١،، ايه دا وقفو ثواني في اتنين بينادو
٢ ،، مين دول
٣ ،، تعالو نشوفهم اكيد ضايعين
وقربو بالمركب
٢ ،، انتو ايه اللي جابكم هنا
فارس ،، هحكلكم بس ممكن ترجعونا للبحر العام
١ ،، اه طبعا اتفضلو
فارس ،، حور هاتي الشنطه بتاعتك ويلا بسرعه
حور ،، طب نجيب شوية جوز هند والبتاعه دي لماما
،، دا وقتو ياحور
٤ ،، مش مهم ع مهلكم
وحضرو حجاتهم وركبو
وفارس وحور كانو فرحانين جدا
٥ ،، معلش احنا كنا جايين هنا عشان نصطاد فمش هينفع نرجع ونيجي تاني
فارس ،، انا معنديش اي مشكله لو حابين اساعدكم كمان بجد انا ممنون ليكم اوي احنا بقلنا اكتر من اسبوع هنا
٣ ،، قولنا بقى ايه اللي حصل
حكالو فارس ع اللي حصل
١ ،، بقى انتو اللي الدنيا مقلوبه عليكم دا الجرايد والتلفزيونات بتتكلم ع طريقة اختفائكم
٣ ،، واهلكم عارضين ربع مليون جنيه ع اللي يلاقيكم
حور ،، بس
قد ايه احنا رخاص
فارس ،، ههه
بس مش خساره فيكم بجد شكرا ليكم اوي
حور ،، اه والله انا عمري ما هنسلكم المعروف دا ابدا انتو مكنتوش تعرفو الراجل دا كان عامل فيا ايه
دا كان بيخليني اطلع اجيب جوز هند كل يوم من ع النخله عشان هوا بيحبو
ويخليني كل يوم اصطاد عشان هوا ع طول جعان
بصدمه ،، انا انا كل دا
بقى يامفتريه بتاخدي مجهودي وكل الحجات اللي انا كنت بعملها نسبتيها ليكي
،، اسكت يلا
٢ ،، هههه
ربنا يخليكم لبعض باين انكم بتحبو بعض اوي
انتو متجوزين
فارس بحب ،، قريب
قريب اوي
حور اتكسفت وبصت في الأرض
في حوالي الساعه ٦ بالليل كانو خلصوا صيد وخرجوا وراحو للاداره
وسالوهم وعرفو أنهم رجعو
فارس ،، طب ممكن شاحن عشان فوني فاصل
حور ،، فارس متلقهمش أننا رجعنا هما دلوقتي مفكرين أننا متنا خلينا نعملهلهم مفاجأه
،، ماشي بس عايز اشحن فوني عشان اسحب فلوس ونعرف نرجع
بتفكير ،، تفتكر اخدو هدومي معاهم ولا لا
وافتكر امي قالت احسن عشان ترتاح مني ولا زعلانه
المسؤول ،، اسف ع التدخل
بس بجد انتو محظوظين انكم عندكم هايله شبه دي بجد بيحبوكم اوي وكلهم منهارين
حتى اخوات حضرتك يا استاذ خالد كانو بيبكو جامد اوي
واخوك احمد مسك في الظابط وكان عايز يضربو وحدش كان مصدق وفاتكم ابدا
ووالدة حضرتك اول ما سمعت الخبر اغمى عليها ونقلوها للمستشفى
وكانت تعبانه جدا عشان تقريبا عندها مشكله في القلب
حور بدموع ،، يا حبيبتي يا ماما
هيا اكيد تعبانه اوي دلوقتي
،، كلها كام ساعه ونرجعلهم متقلقيش
،، هوا احنا هنسافر بالليل
،، هنشوف الطياره معادها امتى ونحجز لو الصبح
هننام في اوتيل
،، تمام
شحن فارس مبايله وشكر المسؤولين وحول للناس اللي سعدو الفلوس
وراح هوا حور اشتروا ملابس عشان هدمهم مكنتش تنفع خالص واشترالها مبايل كان هيجبلها ايفون وهيا رافضا وجابت واحد شبه فونها القديم
وحجزو التذاكر وكان معاد الطياره ٩
وراح عشان ياخدو غرفه في الاوتيل
فارس ،، لو سمحت عايز احجز غرفتين للصبح
الراجل ،، اسف لحضرتك جدا بس مفيش غير عرفه واحده بسررين
بصتلو حور
،، لا طبعا غرفة ايه اللي بسررين
اللي بيحصل معانا دا في ولا اجدعها روايه
فارس ميل عليها وقلها في ودنهت
،، جتك نيله كنت معاكي ع جزيرة لوحدنا وكنتي بتنامي في حضني كل يوم
مش عايزه تنامي انتي في سرير وانا في سرير
وغمز
اتكسفت حور وسكتت
،، تمام احجزلنا الغرفه لو سمحت
في الصباح
الساعه السادسه
صحى فارس وحور بدلو ملابسهم ونزلوا فطرو وراحو المطار الساعه ٨
فارس ،، تعالي نجيب اكل عشان لو مكلتيش هتفضحينا ع الاكل اللي في الطيارة
لتصنع ،، لا منا اتعودت اقعد من غير اكل ولا شرب ولا نوم
هتيجي ع الكام ساعه سفر
بصدمه ،، انتي كنتي بتعملي كل دا
دا انتي كنتي كل خمس دقايق تقوليلي اكل يا شيخه اتقي الله دا انتي كنتي بطلعيني الفجر ع الشجره اجبلك جوز هند
عشان تأكلي
،، بس متمنعش اني بقالي اسبوع وي
مدوقتش المايه
دا انا حتى نسيت طعمها عامل ازاي
،، اهي الحاجه الوحيده اللي عملتيها
بس كنتي كل متعطشي تقرفي اهلي في أن افتحلك جوز هند
انا عمري ما شوفت واحده متزهقش من نفس الاكله كل يوم
،، طب يلا عشان النداء بدأ تعالى نجيب اكل بسرعه
وجابو الاكل وركبو الطياره واتحركت الطياره الساعه ٩ بالظبط
بعد ما وصلو حور نزلت من الطياره
،، رجعتلك يا بلدييي
انا ابقى بت متربتش ب اربعه جنيه لو خرجت من هنا تاني
،، طب يلا بسرععععه
وركبو تاكسي وصلهم لحد باب الڤيلا
حور ،، احنا هنسلم ع اهلك وهتيجي توصلني عند ماما
،، ماشي بس يلا بسرعه
الحراس اتصدمو لما شافوا فارس اللي كانو خلاص اقتنعوا بانو مات
واللي اتصدم اكتر فارس لما شافهم بيعيطو
(قد ايه احساس جميل انك تكتشف انك غالي عند ناس مكنتش تتوقع أنهم يزعلو عليك اصلا)
ووصلو عند باب الڤيلا
فارس ،، لا بصي احنا عشان نصدمهم اكتر ندخل من باب المطبخ
،، طب يلا انا متحمسسسسسه
،، ششششش وطي صوتك
وفعلا فتحو باب المطبخ دخلو منه
وكانو كلهم متجمعين ع السفره بيتعشو
وكانو أغلبهم بيلعبو بس بالشوكه في الطبق
والباقي بياكل بدموع
حزن فارس اوي لما شاف حزنهم
حور ،، ايه دا دي ماما هنا
دي كمان معلقه محاليل في ايديها
وبصت لفارس بحزن
كل دا بسببنا يا فارس
،، طب يلا نصلح اللي عملناه
ومسك ايديها ودخلوا عليهم
اول ما شافوهم كانو مصدومين وفاتحين بقهم
حور ببكاء ،، مش هتاخديني في حضنك يا ماما
الكل جرى عليهم بحب وهما بيحضنوهم وبيبكو بطريقه تقطع القلب
حبيبه ،، مكنتش قادره على بعدك ياحور كنت حاسه اني عايزه اموت وراكي
واللي مصبرني ريماس
والله كنت كل يوم بموت بدل المره الف مره ازاي انا رحت هناك بيكي ورجعت من غيرك
ازاي حور مبقتش موجوده معايا طب مين كل شويه يقولي انا جعانه يا ماما
حضنتها حور بقوه
،، انا اسفه
انا اسفه والله
فارس مسح دموعها
،، خلاص بقى يا جماعه الحمد لله اللي حصل حصل
حور ،، اه عندو حق
بقولكم ايه انتو هتاخدوني في دوكه
انتو مش هتاكلوني ولا ايه انا بقالي اسبوع ونص ماكلتش
،، يا شيخه اتقي الله دا انتي كان ناقص تاكليني
ساميه ،، اقعدي يا حبيبتي كلو اهو الاكل كتير
الحمد لله انكم لسه بخير
حور لرفيده اللي كانت معاهم هيا ورياض وحنان ومسابةهمش من ساعة اللي حصل
،، عامله ايه من غيري يا واطيه طبعا نسيتيني واتصاحبتي ع غيري
ببكاء ،، اقسم بالله انتي عيله حيوانه وخساره فيكي اي حاجه
حبيبه ،، مرضتش تروح حفلة التخرج
قالت مدام حور مش موجوده يبقى مفيش فرحه
حضنتها حور بكل حب
،، اقسم بالله انتي اجدع صاحبه شفتها في حياتي كنتي معايا دايما ع الحلوه والمره
وبعدها الكل اكل بنفس
لاول مره من اسبوع مر عليهم كانو سبع سنين
ورجعت لهم الفرحه من تاني
وبعدها كل واحد رجع بيتو وهوا مبسوط وبيحمد ربنا
تاني يوم بالليل كانت حور بتكلم رفيده
حور ،، انا هقدم الملف بتاعي في المستشفى بتاعت الصاوي
انتي بتشتغلي مع عمو رياض ولا هتيجي معايا
،، لا معاكي
بابا قالي أنه عندهم دكاتره كتير وفرصتنا في أننا نثبت نفسنا عند عمو محمد اكتر
،، اشطى انا هكلم فارس ونروح نقدم بكره أن شاء الله
،، تمام ابقي رني عليا نروح سوا بعربيتي
،، اشطى يلا سلام
وقفلت معاها وكلمت فارس
،، ايه لحقت اوحشك منا كنت معاكي بقالنا اسبوع لوحدنا
،، وحشك قطر يازفت انت
انا غلطانه اني برن عليك
،، ههه خلاص كنتي عايزه ايه
،، انا جايه انا وفريده بكره أن شاء الله نقدم الملف بتاعنا
ابقى قول لعمو محمد
،، انتو لسه هتقدمو يابنتي
إذ كان هوا اللي طلب منكو تشتغلو معاه
،، تمام كلمو انت دلوقتي وقولو وشوف هيقولك ايه ورد عليا
قام فارس وراح لغرفة والده
دق دق دق
ساميه ،، مين
فارس ،، انا يا ماما بابا موجود
محمد ،، تعالى يا فارس
دخل فارس وقعد جنب والده ع السرير
،، بابا حور ورفيده كانو عايزين يجو بكره يقدمو ملافتهم
،، هما لسه هيقدمو
خليهم يجو بكره يتعرفو ع الشغل ويبدأو من بعد بكره
،، ايوا منا قولت كدا بردو
عن اذنكم انا عشان اعرفهم
وخرج وكلم حور
وحور قالت لرفيده
تاني يوم تحديدا الساعه ٩ صحيو البنات ولبسو وحضرو نفسهم ورفيده عدت ع حور اخدتها معاها
رفيده لياسمين
،، عايزه اعرف فين مكتب دكتور احمد ودكتور فارس لو سمحتي
بصتلهم ياسمين من فوق لتحت بقرف
،، مش فاضيين
حور ،، انتي بتبصيلنا كدا ليه يابت انتي
بغضب ،، انا ابص براحتي مش انتي اللي هتعرفيني ابص ازاي
ويلا اطلعوا بره دا ايه القرف دا
حور ،، قررف اااه
يلا يا رفيده
رفيده ،، استعنا ع الشقى بالله
وشمرو كمامهم وحور جابتها من شعرها والاتنين نزلو فيها ضرب
فارس اللي كان متجمع في مكتب علي هوا وأحمد ورامز وبيفطرو سوا
،، ايه الصوت دا
رامز ،، دا بينلها خناقه انا سامع صويت
وكلهم جرو ع مصدر الصوت
واتصدم لما شافوا البنات منحلين شعر ياسمين ووشها كلو خرابيش
محمد ،، بسسسس ايه اللي بيحصل هنا ده
ياسمين قامت من ع الأرض بكل غضب
،، الحيوانات دول يا محمد باشا
حور ،، يابت انتي مبتحرميش انتي عايزه علقه تاني
محمد ،، استني يا حور لو سمحتي وقولولي ايه اللي حصل
رفيده ،، بتقولها فين مكتب احمد وفارس بتبصلنا بقرف وبتقولنا مش فاضيين وبتكرشنا وبتقولنا اطلعوا بره
محمد بغضب ،، ايه اللي بيقولوا دا حصل
ياسمين ،، ااه ع … عشان
،، بس من غير ولا كلمه
دا اخر تحذير ليكي رفيده وحور دول هنا زيهم زينا وهيبقو دكاتره هنا يعني تحترميهم
لو قلتي منهم تاني انا اللي هرميكي بره
سامعه
يلا ع شغلك
،، ح … حاضر
وبصتلهم بغيظ
وحور طلعت ليها لسانها
محمد ،، احمد وفارس عرفوهم الشغل
فارس ،، ورايا يا مصيبه
احمد ،، من اول يوم ليكي كدا تعملي مشكله
،، ماهيا اللي استفزتنا
وبدأو يعلموهم الشغل ماشي معاهم ازاي ودخولهم معاهم عمليات وشافو المتابعات والكشوف وفهمو كل حاجه عن الشغل
وبعد ما اليوم ما خلص كل واحد روح ع بيته استعدادا لاول يوم شغل
تاني يوم تحديدا داخل مستشفى الصاوي
البنات وصلو وبدأو يشتغلو
وأثبت كفاءتهم والشباب كانت مبسوطه بيهم
وقت الغداء
الكل كان متجمع في مكتب علي وبيتغدو
علي ،، لا بس شاطرين شغلكم جامد وبتخلصو بسرعه
رامز ،، لسه بقى لما يدخلو عمليات لو أثبتوا نفسكم في دا
فانا بعلنكم اكفء دكاتره في المستشفى دي
حور ،، عمو محمد كلفنا انا ورفيده بعملية زايده ميعادها النهارده
بس لازم حد فيكم يبقى معانا عشان يراقب الي احنا بنعملو
فارس ،، انا هدخل معاكم بس هتفرج عليكم بس لو في اي حاجه غلط هعلق عليها
رفيده اشطى
بعد مرور أسبوع على نفس الحال
خرج حور وفارس من عملية كانو متكلفين بيها اخدت معاهم ٤سعات عمليات
وكانو تعبانين اوي راحوا قعدو في مكتب فارس
فارس رمى نفسو ع كرسي المكتب بكل تعب
وكذلك حور رمت نفسها ع الكنبه
حور ،، اااااه يانا ياما مكنتش عمليه دي
فارس ،، اه بس بجد بجد
ابهرتيني
شغلك حلو اوي وبدأت احب شغلي عشان انتي معايا
،، وانت كاره شغلك ليه
،، انا داخل المجال د غصب عني
انا كان نفسي اطلع ظابط
،، وايه اللي غصبك
،، اقلك ايه ولا ايه بس
،، احكيلي وانا سمعاك
وبصتلو باهتمام
،، بصي ياستي
انا بابا دخلنا طب غصب
انا كنت اكتر واحد بعارض كلام بابا لانو دايما بيجبرنا ت حجات غصب عننا وهوا فاهم أن دا عشان مصلحتنا
كنت ع طول ب اضرب منو ويحبسني في اوضه ضلمه من غير اكل ولا شرب لاني مش يوافق ع اللي بيقولوا
لحد ما وصلت ل تالته ثانوي بابا جبر احمد وعلي ع المذاكره عشان يجيبو تقدير يدخلو بي طب
علي كان دايما موافق ع كلام بابا
بيقول كدا أو كدا هعمل اللي بيطلبو غصب فانا اعملو برضايا احسن
احمد مش عاجبني بس بيوافق غصب عنو
وانا اللي دايما بعارض
المهم في تالته ثانوي بابا كان بيجبرني اذاكر ويقولي عشان تجيب مجموع يدخلك طب
لحد ما قولتلو لا انا عايز ادخل كلية شرطه
اليوم دا مسكني من قميصي وجرجرني ع السلم ودخلني اوضة ضلمه وفضل يضربني بالكرباج ومحدش كان قادر يشيلو عني
بعدها سابني وخرج بعد ما جسمي كلو كان بيخر دم
وقال
الكلب دا محدش يحطلو لا اكل ولا شرب واللي هيفكر يدخلو نقطة مايه هجيبو جنبه كبر كره والده جوايا
ورغم اني كنت بذاكر
بس في الامتحنات مكنتش بحل غير اللي يعديني
وجبت مجموع ٨٢٪
كان اسود يوم في حياتي بالمعنى الحرفي
وقولت احسن ع الأقل هدخل الكليه اللي انا عايزها
بس للاسف جبرني اني ادخل تمريض
وفي الوقت دا استسلمت لي واتخليت عن حلمي
وهوا مبطلش يجبرنا ع حجات مش عيزنها
جبر علي يتجوز وفاء اللي مشفهاش غير بعد الفرح ماخلص وجبرهم يخلفو ويجيبو فادي
وكرر نفس الموضوع مع احمد
وأحمد عرف انو رايح يتقدم ل رفيده قبلها بكام ساعه بس
بس الحمد لله هوا حبها
وخايف يجي عليا الدور يجوزني واحده وانا معرفش
او يرفض جوازي منك
نزلت دمعه غصب عنو ومسحها بسرعه
قربت منو حور بحزن وطبطبت عليه
،، معلش محدش فينا حياته مثاليه ومتخافش انا جنبك ومش هتخلى عنك
حضنها فارس بقوه
،، متسيبنيش مهما حصل انا بح*بك يا حور
بعد مرور أسبوعين
كان الكل متجمع في ڤيلا رياض وبيتفقو ع معاد فرح احمد و رفيده واتفقوا انو هيكون بعد شهرين
حور ،، عمو محمد فاكر الدكتور الألماني اللي جا عمل عملية الكانسر للطفل
ال اسبوع اللي فات
،، اه يابنتي مالو
،، عجبو شغلي وعرض عليا اني اشتغل في المستشفى بتاعته لمدة سنتين
والسكن بتاعي عندو بمقابل اني هكسب تعليم الماني واخد مبلغ شهري كبير جدا
قولت اعرض عليكم وتشاركوني رايكم
رياض ،، دي حاجه حلوه اوي ياحور بذات انتي طول عمرك بتتمني تاخدي شغل بره
ف دي فرصتك
حور ،، اه وهوا قالي العرض معايا في اي وقت اي وقت عايزه اسافر اشتغل هوا هيكون في انتظاري
محمد ،، حلو اوي بس الاول يعني اشتغلي هنا سنه
عشان تروحي واخده خبره
بس كنت عايز اتكلم معاكو في موضوع انا كمان
الكل بصلو بانتباه
وهوا وجه نظراته لحبيبه
،، كنت عايز اخد منك ميعاد نيجي نطلب في ايد الانسه حور لابني فارس
،، بس انا مش موافق
😳😳😳
ياترى ليه فارس رفض الجواز من حور
وايه اللي هيحصل بعد كده
والقدر لسه مخبي اييه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حور الفارس)