روايات

رواية تاج الزين الفصل الثامن عشر 18 بقلم إيمان محمد

رواية تاج الزين الفصل الثامن عشر 18 بقلم إيمان محمد

رواية تاج الزين الجزء الثامن عشر

رواية تاج الزين البارت الثامن عشر

تاج الزين
تاج الزين

رواية تاج الزين الحلقة الثامنة عشر

زين / عمي احم انا معاية خاتم الخطوبة فممكن نعملم الخطوبة بالمرة و الفرح بعد تلات شهور انا مجهز الڨلة بتاعتي ناقصها بس الأنسة تاج تنورها ف انا بقول ملهوش لازمة الانتظار
محمد / موافق دلوقتي الخطوبة و الفرح بعد 3 شهور
زين بسعادة جاي يلبس الخاتم ل تاج و قفه مالك
مالك بجدية / استني يا زين قبل ما تلبس الخاتم انا عاوز اقول حاجة و جه كلامه ل ابو تاج
مالك / عمي محمد انا كمان عاوز اتجوز بنتك
محمد باستغراب / و الله يا ابني انا لسة قاري الفتحة مع صحبك الأستاذ زين
مالك بغباء / و انا مالي بصاحبي ربنا يتمم له علي خير بس برضك انا عاوز اتجوز بنتك
محمد / و الله يا ابني انا بنتي تعتبر دلوقت مخطوبة
مالك كان لسة هيتكلم قاطعة زين بهمس / الله يخربيتك اسكت انت و انا هتكلم
زين بيوجه كلامه لمحمد
زين باحترام / هو قصده انه يطلب ايد الانسه شمس من حضرتك
محمد / والله يا ابني انا معنديش مانع ممكن تجيب اهلك بكرا و نحددم موعد الخطوبة
مالك بحزن ولسه هيتكلم لاكن سبقه زين
زين بجدية / مالك قبل ما يكون صاحبي هو اخويا احنا الاتنين واحد ملناش غير بعض هو شريك معايا في الشركة و غير كدا الفرع يلي في الاسكندرية بتاعه هو يلي ماسكه يعني منغير مالك مكنتش وصلت للمستوي يلي حضرتك شيفه الان انا اكتر الأكتر الأوقات في المستشفي فيعتبر مالك هو يلي ماسك الشغل كله
مالك نظر لزين نظرة امتنان الانه موجود جنبه
بادله زين بنظرة حب اخوي
مالك / قولت ايه يا عمي
محمد ابتسم بحب و فخر / الان اختار ل بناته اتنين بيقدرم الحب و كل واحد مستعد يضحي بنفسه من اجل التاني يكون سعيد و هيكون مطمن علي بناته معاهم
محمد بتنهيده / والله انا مش هلاقي احسن منكم ل
بناتي بس القرار الأول و الأخير يرجع لشمس
محمد لشمس / انتي ايه رأيك يا شمس
شمس بخجل / يلي تشوفه يا بابا
محمد / يبقي نتوكل علي الله
مالك بفرحة / انا كمان جبت معايا الخاتم ايه رأيك نخطب انا زين في يوم واحد بدل الفرحة تبقي فرحتين و الفرح يبقي مع زين
محمد / تمام يلا لبسم الدبل
و كان لسة زين و مالك هيلبسم الدبل لتاج و شمس
و قفهم محمود
محمود / استنم قبل ما تلبسم الدبل انا كمان عاوز اقول حاجة او بالاصح عاوز اطلب طلب منك يا زين
زين باستغراب / مني انا اتفضل
محمود / عاوز اتجوز
زين بسخرية / هي احلوت النهاردة عاوزين تتجوزم في اليوم يلي رايح نتخطب فيه و هي مين بقي و انا مالي فيها هو انا اعرفها
محمود / دا انت بالاخص الموافقة معتمده عليك
انا طالب ايد الأنسة رغد من حضرتك
زين و قد نسى كل الموجودين و وقف بغضب
زين بغضب / نعم يا خويا عاوز تتجوز مين
محمود ببراءه مصطنعة / اختك ما انت كمان حتتجوز اختي
محمد / إهدا يا ابني دا سنة الحياة و احنا مش حنجبرها دا علي حاجة و بالأخص موضوع زي دا خليها هي يلي تختار
زين بدأ يهدى و رجع لطبيعته
زين بحرج / انا اسف لحضرتك مكنش ينفع اعلي صوتي في وجودك
محمد بطيبة / و لا يهمك يا ابني اه بقى نقولم مبروك
زين لرغد / انتي ايه رأيك يا رغد عاوزاكي تعرفي ان مافيش حد جابرك و انا معاكي في اى قرار انتي حتخديه
رغد بخجل / موافقة
زين بجدية / خلاص حضرتك تشرفني يوم يلي جاى الخميس يلي جاي قراية فاتحة و الخميس يلي بعده يبقى الخطوبة
اياد بسرعة / استنم استنم انا عاوز اقول حاجة
زين بنفاذ صبر / عاوز تتجوز انت كمان
اياد بغباء / ايه دا انت عرفت ازاي علي فكرة انا يلي كنت قايل الأول
زين / انا ما نسيتش و كلمت والد الانسة روان وهنروحوا اتفقوا بكرا و خطوبه هتبقى مع رغد ومحمود
كل دا بيحصل تحت انظار البنات يلي مش مصدقين
انهم اتخطبم في نفس اليوم و قلوبهم مليئة بالفرحة
و السعادة انهم حصلم علي شريك حياتهم
محمد بمرح / كدا خلاص ولا في حد عاوز يتجوز تاني يا يلا ياولاد لبسم الدبل
زين لبس الدبلة الأول لتاج و تاج لبسته دبلته وبعدها مالك و شمس لبسم الدبل وسط زغاريد هاجر
تمت الخطوبة علي خير
زين باحترام / استأذنك يا عمي عاوز اتكلم مع تاج
محمد / اتفضل يا ابني روحم البلكونة و انا قاعد قصدكم
عند تاج و زين
زين / اتفضلي جبتلك دا
تاج بغيظ / ورد جايب لي ورد طب كنت اتلي حتى حاجة استفاد بيها زي مثلا بيتزا او شوكلت اوحتى
ساندوتش شاورما كنت هفرح بيه
زين بتريقة / واحد رايخ يتخطب يدخل علي الناس بأكل اول مرة اسمع كدا كمل بجدية انتي ايه رأيك
تاج بعدم فهم / علي ايه
زين / خطوبتنا
تاج / بصراحة اتفجأت و كنت ناوية اطفش العريس
زين بصلها بتوعد / بقى انتي يا اوزعة تحطي لي شطه في القهوه
تاج / الله ما كنتش اعرف انه انت يا ببلاوي
زين / ببلاوي مين
تاج بغباء / يلي في فيلم الخالة نوسة او تكون متفرجتش علي الفيلم يانا يا خالتي كدا انا ازعل كله الأ الخالة نوسة
زين برجاء / يارب ارحمني يارب انا لسة في عز شبابي و عاوز اخش دنيا مش عاوز اتجلط بسببها
تاج بغباء / هو انت تقصد مين يلي هتجلط بسببها هاااا هاااا قولي مين
زين / لا انا بقول احسن حاجة امشي يلا باي
تاج بصوت عالي نسبيا بعد رحيل زين / طب استنا طيب عاوزة اعرف مين السبب
زين استأذن هو و مالك و كل واحد راح علي بيته
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بقلم: إيمان محمد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد مرور شهر
تمت خطوبة خطوبة اياد و روان و محمود و رغد في نفس اليوم
و ابطالنا عايشين في سعادة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في شركة زين
تاج بابتسامة / وقد أخذت قرار ان تعترف لزين بمشاعرها و من فرحتها دخلت المكتب من غير ما تستأذن دخلت ملكتش حد في المكتب
تاج باستغراب ندهت علي عليه / زين يا زين لكن مأخذتش اي رد لفت طهرها جات تمشي سمعت صوت فونة بيرن
تاج بحيرة و فضول / طب انا ارد و لا لاء اممم طب لو رن تاني هرد و فونه رن تاني و فضولها يلي كسب
وبتكلم نفسها عادي يعني لو شوفت مين ما هو خطيبي مش حد غريب و راحت تشوف مين لكن الرنة فصلت و ظهرت صورة علي شاشة فونه هنا اتصدمت صدمة عمرها لما شافت صورتها هي زين و هما صغيارين كانت نفس الصورة يلي معاها و هما قعدين علي المرجيحة و بياكلم ايس كريم
و دموعها نزلت من الصدمة بتهز رأسها و عدم تصديق و دموع و /……….
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تاج الزين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى