رواية موضوع عائلي 2 (الجميله والشعر الأبيض) الفصل السابع عشر 17 بقلم رحاب القاضي
رواية موضوع عائلي 2 (الجميله والشعر الأبيض) الجزء السابع عشر
رواية موضوع عائلي 2 (الجميله والشعر الأبيض) البارت السابع عشر
رواية موضوع عائلي 2 (الجميله والشعر الأبيض) الحلقة السابعة عشر
#موضوع_عائلي
“الجميله والشعر الابيض”
_الحلقه الـ17
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
اخبرتكِ بأن غيرتي قاتله، فلماذا جعلتِ نفسك ضحيتها؟..
_من اول ما اشتغل زكريا في مجال الاجرام وهو ديماً بيقول لأي حد انه مجرم، كان عايز يفرض شخصيته وقوته قدام الناس عشان يكون اقوي من اخوه عمار اللي اهانه قدام الكل وقلل منه، وافتكر انه لما يبقي كده الناس هتنسي اللي حصل..
بس لما هي تلك الصغيره سألته هو شغال ايه اتوتر وخاف لاول مره انه يفتخر بأجرامه، هو شايفها ملاك برئ بتتحامي فيه، كان جزء كبير جواه مبسوط بأحساس انه مهم في حياتها..
كررت هي سؤالها تاني وقالت
زكريا انت شغال ايه؟..
_سكت وبص قدامه بجمود وما ردش عليها وهي وقالت بسخريه…
جهاد
بس عرفت انت عاطل وعايش علي فلوس باباك وبس.
بصلها بطرف عينه وقال
لا نبيهه ما شاء الله، ده احنا نخاف عليكي من الحسد..
جهاد بغيظ
ممكن ما تتريقش عليا، وبعدين ما انت اللي مش راضي ترد عليا…
رد علي سؤالها وقال
شغال اا في شركه..
جهاد بفضول
بتاعتك؟..
زكريا بضيق
لا مش بتاعتي…
جهاد
اااه بس انت شغال ايه في الشركه دي يخلي معاك الفلوس دي كلها؟..
زكريا بغضب وخوف انها تعرف شغله الحقيقي
ممكن تسكتي وبلاش الاهتمام الزياده ده، وما تنسيش انا متجوزك ليه..
اتملت عيونها دموع وقالت بأحراج
انا اسفه مش هسألك عن حاجه تاني..
_ ما ردش عليها واتحولت ملامحه للغضب، وبعد شويه وصلو تحت البيت وجات تنزل هي مسك ايدها بسرعه وقال..
زكريا
استني..
_سحبت ايدها منه وقفلت الباب اللي فتحته وفضلت ساكته، وهو قال بهدوء..
زكريا
المحامي اللي هخليه يمسك قضية ورثك مسافر هيرجع بعد اسبوعين تلاته..
جهاد بجمود
طيب حاجه تاني؟..
زكريا بهدوء
لا خلي بالك من ابني..
رفعت عيونها من علي ايدها وبصتله بهدوء وقالت
مش هتوصيني، بعد اذنك..
_ نزلت هي من العربيه وهو فضل باصص لمكانها وظهرت ابتسامه بسيطه علي وشه، واتنهد بهدوء وقال لنفسه..
زكريا
اظبط كده يا زكريا عادي عيون خضرا زي اي عيون عادي، مش ملكة جمال الكون هي يعني دي حتي عيله صغيره عاديه…
_ قال كلامه واخد عربيته ومشي، وهو بيحاول يبعدها عن تفكيره خالص…
ــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_ وفي الوقت ده في بيت عايده..
كانت جميله قاعده هناك مع عمار وهي متوتره جداً، قرب منها عمار وقال بصوت واطي..
عمار
ما انتي بتتكسفي اهو زي البنات..
بصتله بغيظ وقالت
ليه هو انت كنت فاكر نفسك بس اللي زيهم..
عمار ابتسم بهدوء وقال
ما تزعليش بقي من رد فعلي لما اثبتلك العكس..
جميله بقلق
هي ساكته ليه كده من لما شافتني انا خايفه منها.
عمار بهدوء
لا عادي هي كده بتختبرك..
جميله
ايه الجو القديم ده، وبعدين تختبرني علي ايه اصلا انا مش خايفه منها علي فكره..
عمار بهدوء
وما تخافيش ابداً وانا جنبك..
ابتسمت جميله وطلعت عايده قالتلها
انتي هتعمليلي فيها ضيفه قومي اعملي السلطه..
جميله بصت لعمار اللي قالها
ما تخفيش قومي اسمعي كلامها..
_ قامت جميله ودخلت المطبخ وعايده قربت من عمار وقالتله…
عايده
هي حلوه شكلاً وباين عليها طيبه بس معصعصه كده واوزعه دي قد ركبتك يا ولا…
عمار بغيظ
عجبااني يا عايده وخفي علي البت بدل ما اخدها وامشي..
عايده
الله هو انا عملت حاجه، وبعدين اتقل شويه بدل ما انت مدلوق عليها اوي، انت نسيت نفسك انت تبقي مين ولا ايه؟..
عمار بهدوء
انا بنسي الدنيا كلها وانا معاها ومبسوط كده..
_ابتسمت عايده وقبل ما ترد عليه سمعو صوت حاجه بتتكسر في المطبخ، اتنهدت عايده بضيق وقالت..
عايده
يا خيبتها هاا يا خيبتها، هروح اشوف هببت ايه جوه..
_ وبعد شويه كانو قاعدين بيتعشو بس جميله ما كانتش بتاكل، فعايده سألتها وقالت..
عايده
هو انا اكلي مش عاجبك ولا ايه يا جميله؟..
جميله
لا طبعا اكل حضرتك حلو جداً، بس انا مش بحب الكوارع ولا المحشي فاكلي فيهم قليل..
عايده
اكمنك يا عيني شبه عصاية المقشه..
جميله بصوت واطي لعمار
قولها تسكت انا مش من النوع اللي بيكتم في نفسه انا ممكن انفجر فيها..
عمار بضيق
معلش عشان خاطري اتحمليها هي طيبه والله وما تقصدش..
عايده
وانتي بتعرفي تطبخي الحاجات دي يا جميله ولا لا؟..
جميله
لا انا مش بعرف اطبخ اصلا..
عايده بحده
لا والله اومال هتأكليه ايه بقي لما تتجوزو، لا انتي تفضي نفسك يومين في الاسبوع وتجيلي اعلمك…
جميله
لا انا مش بحب اعمل اكل علي فكره وخصوصا المحشي والكوارع مش بحبهم ومش بحب اعملهم..
عمار بقلق
خلاص يا عايده وكده كده في شغالين في البيت عندي وانا مش هخليها تتعب نفسها اصلا..
عايده بهدوء
برضو تجيلي اعلمها مش هنخسر حاجه، ولا انتي مش عايزه تبسطي جوزك يا جميله؟..
جميله بهدوء
حاضر بس هو انت يا عموري بيبسطك الاكل بس؟..
عمار بصلهم بتوتر وقال
لا ايوه يعني عادي يا جميله…
_ ورن في الوقت ده موبيل عمار برقم عم جميله، حط حتة لحمه قدامها في الطبق بتاعها وقالها بهدوء..
عمار
دي طعمها جميل عشان خاطري كليها ما ينفعش تقعدي من غير اكل، وانا هرد علي الموبيل وجاي..
_ ابتسمت جميله بهدوء وبرغم زعلها من كلام عايده الا ان اهتمامه بيها ووجوده ديما قادر يخفف عنها كل حاجه، وراح هو وقف في البلكونه ورد علي احمد وقاله..
عمار
ايوه مع حضرتك..
احمد
هعطل حضرتك عن حاجه يا عمار بيه..
عمار
لا لا ابداً انا اصلا في انتظار مكالمتك..
احمد
طيب انا كلمت فريده مرات اخويا واتفقنا اننا نقرر بعد امتحانات ايتن، يعني عشان حالياً كلنا بلا استثناه مشغولين معاها واكيد حضرتك فاهم يعني ايه ثانويه عامه..
عمار بضيق
تمام بس يعني لو في قبول ليه حتي ما تبقاش في قراية فاتحه..
احمد بهروب
اللي فيه الخير يقدمه ربنا يا عمار بيه بعد امتحانات ايتن..
عمار بضيق
ان شاء الله خير، مع السلامه..
_ قفل عمار معاه وكان مدايق جداً وقلقان من هروب احمد وتأجيل الموضوع، بص لجميله وهي قاعده بتاكل وبتتكلم مع عايده بهدوء وابتسم وقال بتنهيده طويله..
عمار
والله العظيم ما هسمح لحد يبعدك عني لحظه واحده يا جميله..
_ودخل قعد معاهم وشاركهم الكلام وخلص العشا واخدها عمار يرجعها البيت وقبل ما يوصلو البيت بشويه قالتله..
جميله
استني يا عمار هنزل هنا..
عمار
لا انا عايز اوصلك عند البيت معلش، وبعدين احنا راجعين بدري اهو ما اتاخرناش..
جميله بضيق
بصراحه كده انا ما قولتش لماما وقولتلها اني خارجه مع فيروز، لو كنت قولتلها اني هشوفك ما كانتش هتخليني اشوف الشارع تاني اصلا..
عمار بضيق
عمك كلمني واحنا عند عايده..
جميله بأهتمام
وقالك ايه رفض صح؟..
حاول يداري قلقه عشانها وقال بهدوء
لا قال بس ان ايتن بتمتحن وانتو مشغولين بيها ومش عارفين تفكرو، فبعد امتحانات ايتن هيرد عليا..
جميله بغيظ
ايتن ايه وامتحانات ايه، طيب والله اشك انه فاكر ايتن لسه في اعدادي مش ثانوي.
عمار
ممكن تكون مامتك هي اللي طلبت كده، علي العموم انا معاهم وما تكدبيش عليها تاني وانا وقت ما ابقي عايز اشوفك هشوفك قدامها..
جميله بقلق
لا لا كده هتكون في مشاكل يا عمار..
قرب منها وقال بهدوء
عموري مش عمار، عمار دي قدام الناس انما واحنا لوحدنا عموري وبس…
ابتسمت بكسوف وردت عليه وقالت بتوتر
طيب اا انا هنزل بقي عشان اتأخرت علي ماما…
_ قالت كلامها وجات تنزل بسرعه بس هو مسك ايدها وقالها بهدوء..
عمار
ما تزعليش من عايده هي طيبه جداً والله..
جميله بهدوء
لا عادي هي اتكلمت معايا لما كنا بنعمل الشاي واعتذرتلي وبعدها عصبتني تاني بس هتأقلم عليها ما تقلقش..
عمار ابتسم وقالها
ماشي يا جميله وخلي بالك من نفسك..
_ نزلت جميله من عربية عمار وراحت بيتهم، واول ما دخلت العماره مشي عمار ورجع بيته، واول ما دخل لقي مروان قاعد مستنيه وحلق شعره خالص…
_تجاهله عمار وطلع فوق ومروان راح ودخل وراه اوضته وقاله بحزن…
مروان
ما انا سمعت كلامك اهو يا بابا وعملتلك اللي عايزه ليه لسه زعلان مني..
عمار بحده
اطلع بره يا مروان..
مروان بهدوء
انا اسف انا غلطان وما كانش ينفع اقولك الكلام اللي قولته ولا حتي اتدخل في حاجه بينك وبين عمي..
عمار بجمود
روح شوف اللي وراك يا مروان يلاا،ويكون في علمك انا مش هدخلك تعليم خاص تاني…
مروان بصدمه
نعممم ازاي يعني احنا ما اتفقنااش علي كده..
عمار بحده
انا حر ومدام انا اللي معايا الفلوس يبقي انا اللي اقرر، وروح ذاكر ولو ما جيبتش مجموع كليه كويسه مش هخليك تكمل اصلا..
_ رجع مروان اتدايق تاني وسابه وطلع، وراح اوضته وكلم ايتن وقالها وهو متعصب..
مروان
شوفتي اهو اللي بتقوليلي اعمل اللي عايزه واعتذرله مش راضي يصرف عليا وعايز يدخلني جامعه حكومي..
ايتن بهدوء
طيب اهدي يا مروان وفيها ايه، انا نفسي قررت ادخل جامعه حكومي عشان ادخل الكليه اللي بحبها عشان عمي ما يتحكمش فيا..
مروان بدموع
وده مش عمي يا ايتن ده ابويا، بس انا بدأت اصدق فعلا انه ما بيحبش حد الا نفسه ومصلحته، انا لو كنت وافقت انزل اشتغل معاه ما كانش هيعمل فيا كده..
ايتن بضيق
علي فكره عمو عمار بيحبك جدا، واكيد بيعمل كده عشان مصلحتك يا مروان وبعدين خليك بعيد عن المشاكل اللي بينه وبين عمك وانزل اشتغل معاه..
مروان بعصبيه
دي كمان هتقولي انزل اشتغل، انا لسه بدرس وعايز اعيش سني مش عايز ابقي زيه واتسرع وو..
قاطعته ايتن وقالت
دقيقه بس زيه اللي هو ازاي، هو فيها ايه لو اشتغلت واتجوزنا وكملنا دراستنا مع بعض مش ده اللي كنا عايزينه ولا كنت ناوي تتجوزني ويفضل باباك يصرف علينا..
مروان بضيق
هو ايه اللي انتي بتقوليه ده، انا بتكلم في ايه وانتي بتتكلمي في ايه، اقفلي يا ايتن انا غلطان اني كلمتك..
_ خلص كلامه وقفل في وشها، وراح رمي كل كتبه علي الارض وقال لنفسه بعصبيه..
مروان
وانا مش هذاكرلك يا عمار يا منشاوي وغصب عنك هتعملي اللي انا عايزه..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_ وفي بيت صبري..
كانت شهد قاعده علي المكتب الصغير اللي جابته في اوضتها وكانت بتحاول ترسم حاجات زي اللي بيعملها زيد ومشهور بيها، وصحي يوسف ابنها وقعد علي السرير وقالها..
يوسف
ماما… ماما…
_كانت شهد سرحانه ومندمجه جداً في شغلها، فقام يوسف ووقف جنبيها وقال بصوت عالي..
يوسف
انتي ياللي بيقولو عليكي ماما..
شهد بصتله بأنتباه وقالت
سلام قول من رب رحيم انت قومت امتي؟..
يوسف
عايز اشرب..
شهد
ما تطلع تشرب ما انت قومت اهو وجيت لحد عندي..
يوسف بصوت واطي
لا مش هينفع اطلع لوحدي عشان العفريت مستنيني…
ابتسمت غصب عنها وقالت
ااه يا ابن الهبله طيب استني هجيبلك مايه وجايه..
يوسف
وجعان…
شهد بنفاذ صبر
حاضر يا يوسف..
يوسف
وعايز اعمل بيبي..
شهد بغيظ
هو انت حرام تشوفني قاعده ساكته هتعمل التلاته مع بعض ازاي..
يوسف
خلاص خلاص هاتيلي اشرب واي حاجه اكلها وبعدين اعمل بيبي..
اتنهدت بحده وقالت
حاضر يا ابن يونس حاااضر…
_ وراحت شهد عملتله سندوتشات وجابتله مايه وعصير واول ما دخلت الاوضه لقيته قاعد مكانها وبيشخبط في الرسومات بتاعتها..
شهد بخوف
انت عملت ايه يا اهبل يا ابن الاهبل..
قام يوسف بسرعه وقال
هو انا لقيتك راسمه البنات المزز دول من غير شعر فركبتلهم شعر..
شهد بدموع
يا ربي بقي ده انا شغاله فيهم من بدري..
يوسف بحزن
انا عملت كده عشان ما تروحيش الشغل الوحش تاني..
قعدت شهد قدامه علي الارض وسألته
ليه مش عايزني اروح الشغل تاني هو انت مش عايز ماما تبقي شاطره وناجحه وتجيبلك كل اللي نفسك فيه..
يوسف بحزن
لا بابا هيجيبلي وانا عايزك تصالحي بابا ونرجع بيتنا..
_ اتصدمت شهد من كلامه وهي اللي كانت فاكره ان ولادهم مش فاهمين حاجه من اللي بينهم، بس للاسف طلعو فاهمين كل حاجه ويمكن كمان بيعانو من البعد ده اكتر منهم هما الاتنين..
_ اخدته في حضنها وبعدين قعدت علي الكرسي بتاعها وقعدته في حضنها وفضلت قاعده معاه لحد ما نام وراحت نيمته جنب اخوه وبصتلهم بحزن..
_ وقبل ما تفكر في اي حاجه من ناحية رجوعها ليونس عشان ولادها، موبيلها رن فراحت مسكته من علي الترابيزه ولقيت ان اللي بيكلمها هو زيد…
_استغربت الوقت اللي بيكلمها فيه، بس طلعت البلكونه وردت عليه…
شهد
الوو….
زيد
لقيتك اونلان فقولت اكيد صاحيه وكنت بشوف الشغل بتاع المتدربين ولفت نظري شغلك من اول يوم ليكي وقدرتي تعجبيني..
شهد بحماس
بجد اا انا مشيت علي كل التعليمات بالظبط والله..
زيد
برافو جداً عليكي، انا عايزك كده علي طول عشان لو فضلتي في نفس المستوي انتي اللي هتشتغلي معايا علي العرض الجديد بتاع شركتنا..
شهد بفرحه كبيره
ان شاء الله اكون عند حسن ظن حضرتك يا زيد بيه..
زيد
ان شاء الله مع السلامه…
جات تقفل شهد بس هو قال بسرعه
شااهي استني..
شهد بهدوء
ايوه مع حضرتك..
زيد
انا مش حضرتك ومش بيه انا زيد وبس مع الكل مش انتي بس مش بحب جو الرسميات ده..
شهد بهدوء
حاضر..
زيد
بااي..
_ قفل معاها زيد وهي نسيت موضوع رجوعها ليونس اللي كانت هتفكر فيه، وراحت عملت شغلها اللي بوظو يوسف من الاول ولما خلصت نامت جنب ولادها وجواها حماس كبير انها تنجح في الشغل اللي ظهرت فيه موهبتها..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_ وبعد فتره كبيره خلصت فيها ايتن ومروان امتحاناتهم، وكانو مش بيتكلمو مع لعض كتير بحجة المذاكره وضغط الامتحانات….
_ وعمار وجميله عكسهم اللي في الفتره دي قربو اكتر من بعض وكانو كل يوم بيتقابلو وبيتكلمو كل يوم…
_ ويونس الفتره دي كلها بعد عن شهد ومخلهاش تشوفه خالص، وكان بيشوف ولاده لما يبعتلهم السواق يجيبهم ليه، وشهد ما كانتش بتهتم بغيابه وكانت بتمنع نفسها في التفكير فيه بالانشغال في عملها الجديد اللي اثبتت للكل موهبتها وشطارتها فيه..
_اما جهاد فكان اكبر هم عندها هي نورا اللي كانت لسه في غيبوبه وكانت برضو جهاد كل يوم بتروحلها وتطمن عليها، وكان زكريا هو اللي بيصولها بس كانو ما بيتكلموش مع بعض خالص غير للضروره وبرضو هي اتعودت علي قعدتها مع المنشاوي اللي كان طيب وحنين اووي معاها،وزكريا اللي كان بيحاول يبعد عنها وعن احساسه بيها وبيحاول يفضل في الوضع اللي هو فيه وما يتغيريش…
«ولكن هل للقدر رأياً اخر؟»
_ وكانت جهاد قاعده عند نورا في المستشفي، وبتقرأ قرآن زي كل يوم، وقفلت المصحف بتاعها لما موبيلها رن برقم زكريا…
ردت عليه وقالت بهدوء
دقيقه ونازله..
زكريا
بسرعه..
_ نفس رده عليها زي كل يوم يقولها بسرعه ويقفل في وشها، قربت من نورا ومسكت ايدها وباستها بهدوء وقالت..
جهاد
نفسي اجي المره الجايه الاقيكي قااعده ومستنياني، انا عمري ما هسامح نفسي علي اللي حصلك ده بسببي، همشي دلوقتي واجيلك بكره تاني…
_ وأخدت شنطتها ونزلت تحت لقيت زكريا واقف قدام عربيته وبيقلب في موبيله، وقفت قدامه وقالت..
جهاد
انا جيت اهوو..
زكريا
بقالك اد ايه ما روحتيش للدكتور؟..
جهاد بهدوء
ما روحتش غير مره واحده بس اصلا من فتره كبيره..
زكريا بضيق
والمفروض تتابعي؟..
جهاد
عادي مش مشكله انا مش تعبانه وماشيه علي العلاج اللي كتبهولي الدكتور لما روحتلو.
زكريا
عارفه مكانه فين الدكتور ده؟..
جهاد
لا مش فاكره بصراحه عشان طنط نورا هي اللي اخدتني ليه، بس معايا الروشته بتاعته وفيها العنوان..
زكريا
طيب اركبي يلا هنروحله..
_ ركبت جهاد وكانت مستغربه اهتمامه بأنها تروح للدكتور، وفعلاً اخدها وراحو للدكتور ووصلو بعد شويه ولما دخلو العياده كانت زحمه شويه..
جهاد
احنا ممكن نمشي ونحجز بكره قبل ما نيجي..
شاورلها علي كرسي فاضي وقالها
اقعدي هناك وانا هتصرف…
_ راحت جهاد قعدت وكانت متبعااه وهو بيتكلم مع البنت اللي قاعده بتحجز الكشوفات، وكان زكريا بيتكلم معاها وهو مبتسم بهدوء، وطلع فلوس وادهالها وجه قعد جنبيها وقال..
زكريا
هندخل بعد اللي جوا..
استغربت وقالت
ازاي ده العدد كبير واحنا مش حاجزين اصلا؟..
زكريا
شكلك ما تعرفيش مين هو زكريا المنشاوي جوزك يا مدام..
جهاد بسخريه
امم ادينا بنتعرف..
_ قالت كلامها وبصت قدامها وهي ساكته، وهو بصلها بطرف عينه وابتسم ابتسامه خفيفه علي ردها عليه، وبعد شويه طلعت المريضه اللي عند الدكتور ودخلوو هما الاتنين وكان الدكتور شاب صغير ومعاه الممرضه اللي بتساعده…
واول ما شاف جهاد ابتسم وقال
اهلا وسهلا ازيك يا جهاد عامله ايه؟..
سلمت عليه جهاد وقالت
الحمد لله، هو حضرتك لسه فاكرني يا دكتور سليم؟..
سليم
طبعا كنتي جايه متوتره وخايفه بس كنت متفهمك جداً لان سنك صغير جداً وانك هتبقي مامي موضوع مش ساهل…
ضحكت بهدوء وردت عليه
هو فعلا الموضوع مش ساهل بالمره، بس بدأت اتعود عليه وحبيته اووي كمان..
سليم
طيب كويس جداً قوليلي بقي اخبارك ايه وبتحسي بأيه الفتره دي؟..
_ بدأت جهاد تقول للدكتور علي الحاجات اللي بتتعبها واللي بتحس بيها في بداية الحمل، وما كانتش واخده بالها من اللي قاعد قدامها واحتدت ملامحه بغضب من كلامها اللطيف هي والدكتور مع بعض، واللي زاد غضبه اكتر لما الدكتور قالها..
الدكتور سليم
طيب اتفضلي ارتاحي عشان نطمن علي البيبي…
_ قامت جهاد مع الممرضه وما كانتش مديه اي اهتمام لوجوده بالعكس كانت مرتاحه جدا في كلامها مع الدكتور، واول ما قام الدكتور عشان يكشف عليها قام هو كمان وراح وقف جنبيه وبصله الدكتور بهدوء وقال.
سليم
نسيت اسألك هو ده جوزك؟..
_اتوترت هي واتكسفت من وجوده وقبل ما ترد علي الدكتور رد عليه زكريا وقال بجمود…
زكريا
ايوه وياريت تشوف شغلك وتخلصنا…
سليم بهدوء
طيب ممكن حضرتك تستني هناك وو.
قاطعه بحده
لا واخلص….
_ ابتسم سليم بتفهم لغيرته الواضحه جداً، وبدأ بالكشف عليها من غير حتي ما يبصلها، وقالت جهاد بفضول..
جهاد
هو ولد ولا هي بنت؟ .
سليم
طيب انتي نفسك يكون ايه؟..
قبل ما ترد جهاد قال زكريا ببعض حده
اللي يجيبه ربنا كله كويس، ولا ايه؟..
_ كان سؤاله ليها هي ونظراته كلها غضب، وهي ادايقت من طريقته والدكتور ابتسم وقالها.
سليم
يا ستي حامل في ولد، اختاريلو بقي في اسم من دلوقتي قدامك ست شهور..
_قال كلامه وخلص الكشف بتاعه وراح قعد علي مكتبه راح ورااه زكريا بعد ما بص لجهاد بغضب.
الممرضه بأبتسامه هادئه
علي فكره جوز حضرتك بيغير عليكي اوووي..
جهاد بتوتر
اا لا يعني عادي هو بس عصبي شويه..
الممرضه
بس انتو الاتنين حلوين ولايقين علي بعض..
_ ابتسمتلها جهاد بمجامله وظبطت هدومها وراحت قعدت قدام زكريا اللي كان متعصب جداً، ادايقت وبصت للناحيه التانيه وهي بتحاول تنكر كلام الممرضه…
سليم
اطمني يا جهاد اا..
قاطعه زكريا بحده
مدام جهاد ولا ما بتعرفش تتكلم بذوق..
سليم اتنهد بضيق وقال
البيبي كويس وحالته كويسه، وكويس انك انتي كمان واخده بالك من صحتك ، هنمشي علي الفيتامينات زي ما احنا وفي نوع جديد هيضاف واحده منه بس كل اسبوع بعد الاكل،واشوفك ان شاء الله بعد اسبوعين..
جهاد
تمام وشكراً جداً لحضرتك…
_ واخدت منه الروشته وطلعو بره وكانت مدايقه جداً، وهو كمان كان متعصب واول ما ما نزلو تحت اخد منها الروشته بص لاسم الدوا وبعدين قطعها…
جهاد بحده
هو انت ايه اللي بتعمله ده، وليه بتعمل كده؟..
زكريا بحده
صوتك ما يعلاش عليا، واعمل اللي عايزه..
جهاد اتنهدت بنفاذ صبر وقالت
طيب تقدر تقولي انت قطعتها ليه،وليه بتتعامل كده مع الدكتور مع انه لطيف وكويس؟..
زكريا بحده
لا هو لا لطيف ولا زفت،ومش هنيجي عنده تاني نشوف دكتوره….
_اتأكدت من كلام الدكتوره انه غيران عليها،بس علي عكس اي واحده جوزها بيغير عليها هي كانت مدايقه من غيرته جداً…
زكريا بحده
مالك قلبتي وشك ليه، عايزه تكملي عنده..
جهاد بجمود
لا عادي اللي يريحك بس في علاج كان مكتوب فيها تقدر تقولي هتجيبه ازاي…
زكريا
شوفته قبل ما اقطعها وهجيبهولك..
جهاد بسخريه
وانت عرفت تفهم اللي مكتوب الدكتور خطه مشبك ومش مفهوم..
زكريا بثقه
عيب تقولي كده لواحد خريج ادارة اعمال جامعة نيويورك…
جهاد بصدمه
احلف انت متعلم بره مصر؟!..
زكريا بهدوء
استني هنا هجيبلك العلاج وجاي..
_ وقفت مستنيااه وبعد ما جه اخدها ورجعو البيت، واول ما نزلت من العربيه شافت عماد اخوها خارج من المطعم وقال..
عماد
ازيك يا جهاد عامله ايه؟..
_ بصتله بضيق وسابته وطلعت فوق من غير ما ترد عليه، وزكريا نزل من عربيته وقال لعماد..
زكريا
في ايه جاي هنا ليه يا عماد؟..
عماد بضيق
ما انت خلاص كده اتجوزتها والموضوع اتحل خليها تكلمني بقي..
زكريا بحده
كبر دماغك من ناحية جهاد يا عماد، وانطق جاي هنا ليه؟..
عماد بحزن
عزيز بيدور عليك بيقول لازم تروحله في شغل مهم وهو مش عارف يوصلك..
اتنهد بضيق ورد عليه
قوله هيفضي ويجيلك، انا داخل اتعشي هتيجي معايا..
عماد
لا بس هو انت عملت ايه في موضوع الورث؟..
زكريا
المحامي جاي بكره هيقعد مع جهاد وهتعملو توكيل وابقي اخليك تقابله في وقت تاني..
عماد
تمام، انا اتعشيت جوه وما حاسبتش وابوك قلب خلقته عليا فحاسب انت يا ابو نسب..
_ سابه زكريا ودخل المطعم وعماد مشي، ووقف تاكسي وقبل ما يركب بص للبيت اللي فيه اخته بدموع، وبعدين ركب التاكسي ومشي..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_في بيت جميله كانت قاعده مع شهد اللي كانت متوتره وقلقانه جداً وهي عماله تدور في الاوضه عندها..
شهد
انا هكلمه واعتذر انا ما اعرفش اروح حفالات زي دي ابداً…
جميله بهدوء
اتعودي يا شهد انتي بتقولي الراجل اختارك انك تبقي المصممه معاه في العرض الجاي لشركته وانك تروحي معاه الحفله ده نوع من الدعايا، والا لو كان ينفع ياخد غيرك كان اخد البنت التانيه اللي هتبقي معاكم دي..
شهد بقلق
طيب صبري اقولو ايه، بلاش صبري انا ممكن اروح من ورااه وهقول لزهره، الولاد دول فتانين لابوهم بيقولو كل حاجه افرض قالولو..
جميله
وانتي تخافي منه ليه، المفروض خلاص كل واحد فيكم راح لحاله خلي موضوع طليقك ده علي جنب وانتي اتعودي علي انك تغامري وتشوفي حاجات جديده ده لو عايزه تنجحي..
شهد ضحكت وقالت
هههههه وانتي من امتي العقل ده كله، لا بجد طلع بيحي منك اهوو..
جميله بدموع
مش عارفه بقي قلبي مقبوض اووي يا شهد وحاسه بمصيبه جيالي ويا لطيف يا لطيف…
شهد بقلق
تصدقي نفس احساسي، علي العموم انا هروح ويحصل اللي يحصل، وصبري بايت في الشغل بكره عشان زيد هيعدي عليا بنفسه ياخدني..
جميله
هو يعرف انك مطلقه؟..
شهد
ما اعرفش بصراحه، حتي ما اعرفش اذا كان يعرف اني كنت متجوزه او لا، المهم هبعتلك صورة كام فستان وقوليلي هلبس انهي واحد…
جميله
لا لا انا مش هفيدك ايتن هتعرف اكتر مني..
شهد
ايتن دماغها مترقعه في اللبس وانا عايزه حاجه رايقه زيك يا كبير، الا هي فين صح؟..
جميله
النهارده كان اخر يوم في امتحاناتها وسهرانه هي وصحابها بره..
شهد
ومامتك وافقت كده عادي انها تخرج وتسهر كمان..
جميله
لا طبعاً هي المفروض نص ساعه وهتيجي وطلعا ده مش هيحصل وهتسمعي صوت الصويت النهارده لما ايتن تيجي متأخره..
شهد ابتسمت وقالت
والله ربنا يعين طنط فريده عليكم، همشي انا بقي عشان اشوف الولاد..
_ طلعت شهد من عندها، وجميله فضلت قاعده مدايقه وطلعت صورتها هي وباباها اللي حطاها علي موقع الفيس بوك، ونزلت دموعها وقالت بحزن..
جميله
ده اكتر وقت انا محتجالك فيه يا بابا، هما هيردو علي عمار بكره وانا خايفه عمي بعمل حاجه تبعده عني، هو مش هيخاف علي مشاعري وماما بتمشي وراه من غير ما تشوف اي حاجه هي كمان، بس لو انت هنا كنت هتغير كل حاجه..
_ وكأن عمار عرف بحالتها ورن عليها، ابتسمت هي من بين دموعها اللي مسحتهم بسرعه وردت عليه وقالت..
جميله
مسا مسا يا كبير..
عمار
انزلي انا تحت..
جميله بقلق
ما بلاااش ده احنا بنزق في الموضوع زق مش ناقصين ماما تشوفنا وتقلب علينا..
عمار
بطلي خوف بقي وانزلي مش هتاخد بالها بس انا لازم اشوفك..
جميله
هو في حاجه ولا ايه؟..
عمار بجديه
يلا مستنيكي..
_ قامت جميله ومسكت شال خفيف وحطته علي كتافها وطلعت من اوضتها بهدوء عشان مامتها ما تاخدش بالها منها ونزلت عشان تشوف عمار، بس للاسف فريده كانت طالعه من اوضتها وشافتها وراحت وراها، واول ما شافتها واقفه مع عمار اتحولت ملامحها للغضب وطلعت تاني فوق من غير ما تعمل حاجه..
_وعند عمار وجميله..
جميله
اديني اهو نزلت يا عمار في ايه؟..
عمار بجديه
انتي عارفه اني بحبك مش كده؟..
جميله
طبعا عارفه، بس هو في ايه انت خوفتني.
عمار بهدوء
لا لا ما تخافيش، بس انا عايزك مهما كان ردهم بكره علينا ما تزعليش وانا مش هسيبك مدام انتي كمان عايزاني.
جميله بدموع
عمي مش هيخلي الموضوع يعدي كده علي خير..
عمار
هيعمل ايه يعني هيرفض بسيطه هنقنعه ونقنع مامتك، المهم اوعي تقلقي ولا تزعلي ولا تخلي احلي عيون في الدنيا تعيط تمام…
ابتسمت جميله وردت عليه
تمام يا عموري، جاي ايدك فاضيه بقي ولا معاك حاجه..
ضحك عمار وقال
ههههههه لا جايب طبعاً، بس غمضي عينيكي الاول….
جميله بحماس
دي شكلها حاجه كبيره كمان…..
_ وغمضت عينيها وهو طلع علبه صغيره من جيبه وفتحها وطلع منها خاتم الماظ بسيط ومسك ايدها بكل هدوء ولبسهولها وباسها بكل هدوء وهي في الوقت ده فتحت عينيها واتصدمت وقالت..
جميله
وانا اللي فكرتك وانت بتلبسهولي انه دهب، ده طلع الماظ لا يا عمار ده كتير اووي وما ينفعش اخده وو..
قاطعه وهو بيحضن وشها بأيديه وقال
ما فيش حاجه اسمها كتير عليكي، انا لو اقدر اجيبلك كل اللي بتتمنيه هعمل كده وهحس نفسي مقصر معاكي لانك انتي اللي كتير علي اي حد يا جميله ومش اي حد يستهالك…
جميله بدموع
ما فيش حد رجعلي ثقتي في نفسي غيرك، انا ما حبتش نفسي غير لما انت حبيتني…
ابتسم عمار وفتح ايديه وقالها
نختم الكلام الحلو ده بحضن كبير لعمووووري..
جميله بكسوف وتوتر
ايه هو ده لم ايدك يا عم انت عيب كده احنا في الشارع، وبعدين اجل الحاجات دي لبعدين..
عمار بخبث
قال وعايزين يبعدوني عنك ده انا اروح فيهم في داهيه..
ضحكت جميله بهدوء وقالت
هطلع طيب انا فوق قبل ما ماما تاخد بالها، وصخ نسيت اقولك براحه علي مروان انا قابلته النهارده وشكله زعلان جدا حرام عليك بجد..
اتنهد عمار بضيق ورد عليها
مروان لازم يعرف اني ابوه يا جميله مش واحد صاحبه، لازم يحترمني ويحافظ علي كلامه معايا حتي لو انا غلطان في اسلوب محترم يتكلم معايا بيه، وانا عارف انا بعمل ايه…
جميله بضيق
بتعمل ايه يا عمار بتعقده وخلاص وهو في مرحله صعبه دلوقتي..
عمار بهدوء
يتعود يواجه مشاكله مش يهرب منها، انا لو بشد عليه يا جميله في بعض الحاجات فعشان عايزه يتحمل المسؤليه ويبقي راجل وفي ضهري مش هيفضل طول عمره عيل..
جميله بجديه
طيب بالراحه عليه برضو، شويه كده وشويه كده هو مالوش غيرك افتكر دي..
قرب منها وباسها علي راسها ورد عليها
حاضر يا جميله من عينيا ما تشغليش بالك انتي بحاجه، واطلعي يلا وكلميني قبل ما تنامي..
جميله
حاضر.. سلام..
_ طلعت جميله وهو فضل متابعها لحد ما دخلت العماره، وبعدين هو اخد عربيته ومشيت..
_ دخلت جميله شقاهم وهي مبسوطه من عمار وتصرفاته معاها، وقفت مكانها اول ما شافت فريدت واقفه قدامها وفي قمة غضبها.. جميله خبت ايدها اللي فيها الخاتم وقالت بقلق..
جميله
في ايه يا ماما واقفه ليه كده؟.
فريده بحده
كنتي فين؟..
جميله بخوف
كك كنت عند شه…
زعقت فيها فريده وقالت
اياااكي تكدبي عليا عشان ما اجيبكيش من شعرك، انطقي كنتي فين؟..
_ سكتت جميله وبصت للارض بأحراج وخوف، فقربت منهة فريده ومسكت ايدها اللي فيها الخاتم وقالت..
فريده بغضب
الله الله خاتم الماظ مره واحده، وياتارا بقي اخد ايه مكانه؟..
بصتلها جميله بصدمه وقالت
ايه اللي انتي بتقوليه ده يا ماما؟..
مسكتها فريده من دراعها جامد وقالت
اومال راجل زي ده يجيبلك هديه غاليه زي دي وانتو لسه ما بقاش في بينكم حاجه ليه، نازله تقابليه من ورايا بالليل كده وانتي بالبجامه ليه؟..
_زقتها فريده خلتها قعدت علي الكنبه وقالت بعصبيه وصوت عالي..
فريده
هو انا عرفت اربي والله ما عرفت، انا ضيعت عمري عليكي وعلي الجزمه الصغيره علي الفاضي، انا صبرت عليها بس تخلص امتحانات ورحمة ابوكي لاكسر رقبتها تقولي مروان زميلي واخويا وهي ليل نهار بتحب فيه وبتخرج وبتتصرمح معاه من ورايا، انا اللي غلطانه وقولت اسيبكم براحتكم يا كلاب بس انتو ما تستاهلوش ثقتي فيكم..
جميله ببكاء
انا اسفه يا ماما حقك عليا، بس والله العظيم عمار محترم جداً وبيحبني بجد انا مبسوطه معاه وعايزااه هو..
فريده بحده
وانا مش عايزاااه يا جميله ولا هقبل ان واحد زيه يتجوزك، تحبي اقولك كان علي علاقه بكام واحده قبلك في الحرام، عمك اللي انتي فاكرااه بيضرنا جابلي كل حاجه عنه..
جميله بخوف
لا هو بيكدب انا عمار قالي كل حاجه وهو عمل كده زمان انما دلوقتي هو اتغير وانا مصدقااه وواثقه فيه..
فريده بحده
ده عشان انتي عبيطه، وانا خلاص اخدت قراري جواز من عمار ما فيش والخميس الجاي كتب كتابك علي حسين ابن عمك هو اولي بيكي من الغريب..
جميله بصدمه ودموع
انتي بتقولي ايه يا ماما مستحيل انتي كده بتدمريني مستحيل اوافق..
فريده بتحدي وغضب
لا هيتم يا جميله وبرضااكي كمان..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_ في الوقت ده قدام كافي شبابي…
كانت ايتن طالعه هي ومروان من هناك وهما بيضحكو، بس فجأه ضحكتها اختفت لما لقيت عمها واقف بعربيته مستنيها ولما شافها نزل من عربيته وقرب منهم..
ايتن
مروان عمي احمد هنا..
مروان بص لعمها اللي جاي نحيتهم وقالها
طيب ما تخافيش اهدي انا معاكي..
وقف احمد قدامهم وقال
جوز عصافير يا ناس، ايه يا كتاكيت كنتو بتعملو ايه هنا، انا معدي بالصدفه وشوفتكم..
رد عليه مروان وقال
النهارده اخر في الامتحانات حضرتك، واحنا وصحابنا كنا بنتعشي سوا هنا..
احمد
اااه عقبال الشهاده الكبيره، انت ابن عمار بيه المنشاوي مش كده؟..
مروان بثبات
ايوه انا في حاجه ولا ايه..
حط احمد ايده علي كتفه وقال
لا لا يا حبيبي ما فيش حاجه انا بسأل بس ابوك ده غالي اوي عليا..
نفض مروان ايده بقوه من علي كتفه وقال
امم واضح علي العموم فرصه سعيده يلا بينا يا ايتن..
مسك احمد ايد ايتن اووي وقالها
لا لا ايتن بنت اخويا هتيجي معايا اروحها انا بقالي كتير ما اتكلمتش معاها وعايزين نتكلم مش كده يا ايتن؟..
بصت لمروان بقلق وهو قال
طيب اا انا طلبتلها اوبر ممكن حضرتك تتفضل وهي هتيجي وراك..
احمد بجمود
خلاص يا ولد هو انا هاخد اذنك عشان اوصل بنت اخويا ولا ايه..
وبص لايتن وقال بحده
يلا يا ايتن…
ـ واخدها ومشي ومروان وقف مدايق انه مش عارف يعملها حاجه، ومش عارف ولا فاهم اين سبب خوفها من عمها بالشكل ده…
_ وفي عربية احمد كانت ايتن قاعده خايفه جداً، ومخنوقه من وجودها مع اللي قتل ابوها في مكان لوحدهم..
احمد بخبث
حلو ابن عمار المنشاوي ده، ابن مليونير وشكله كده روش وباد بوي زي ما انتو بتقولو، مش بتقولو كده برضو؟..
_ما ردتش عليه ايتن واتملت عيونها دموع وهو كمل كلامه وقال بجمود..
احمد
بس لا لا انا ما حبتوش وما حبتش ابوه، بس خلاص احنا خلصنا من ابوه اصلا وجميله ابن عمها هيتجوزها..
ايتن بقلق
وو وعمو عمار؟..
احمد بسخريه
بح كان في وخلص اومال انا هضيع اللي عملتو في ابوكي عشان اختك تتجوز اللي بتحبه، يا حبها عزرائيل وياخدها ونخلص..
ايتن ببكاء
بعد الشر عليها..
احمد
حنينه زي ابوكي يا بت الك… بلاش اهو ميت وانا مش بحب اجيب سيرة حد ميت..
تابع كلامه وقال
عشان ما ازعلش منك الولد ده اخرك معاه يبقي زميلك، عشان انا يوم ما هجوزك هخليكي تتجوزي بدماغي انا، هجيبلك عريس علي مزاجي تكون ليا مصلحه معاه ما انا لازم اكسب من وراكم..
ايتن ببكاء وخوف
انا مش هتجوز دلوقتي اصلا..
احمد
انا اللي اقول امتي تتجوزي وامتي ما تتجوزيش، انا اللي اقول تعملو ايه وما تعملوش ايه..
_ سكتت ايتن واول ما وصلو البيت، نزلت بسرعه وطلعت فوق واحمد كان وراها واول ما دخلت قالت لجميله اللي قاعده بتعيط..
ايتن
هو ايه اللي حصل مالك يا جميله، مالها يا ماما؟..
ردت عليها فريده بحده
ايه خلصتي صرمحه خلاص ولا لسه في تاني يا ايتن هانم..
ايتن بقلق
ايه اللي بتقوليه ده يا ماما..
دخل احمد وقال
بتقول اللي بيحصل انتي دايره مع الصغير علي حل شعرك، واختك مع الكبير فينك يا اخويا تيجي تربي بناتك اللي امهم ما عرفتش تربيهم..
ايتن بعصبيه
بطل كدب بقي حرام عليك…
ضربتها فريده بالقلم وقالت
احترمي نفسك وكلمي عمك كويس..
_في اللحظه دي وقفت جميله قدام ايتن وقالت بنبره كلها الم لمامتها…
جميله
حرام عليكي بقي كفايه، طول عمرك بتزلينا وبتكسرينا قدامه، احنا لو بنعمل حاجه من وراكي عشان انتي عمرك ما كنتي خايفه علينا قد ما كنتي بتخافي منه، بس كفايه بجد احنا تعبنا اووي والله..
ـ قالت كلامها واخدت ايتن اللي كانت بتعيط ودخلو اوضتها، واخدتها في حضنها وقالت بجمود..
جميله
ما تعيطيش انا معاكي ومش هخليهم يعملولك حاجه…
ايتن بخوف
هي ماما رفضت عمو عمار؟..
جميله غمضت عيونها بحزن وقالت
انا اللي هرفضه يا ايتن..
بعدت عنها ايتن بسرعه وقالت
ايه انتي اللي هترفضيه، طيب ليه ده بيعشقك يا جميله وحرام بجد تسمعي كلامهم وتوجعي قلبك وقلبه..
جميله بهدوء
بصي انا هدخل اخد شاور كده واروق واجي انام جنبك بلاش نطلع من هنا النهارده بدل ما عمك وامك يقيمو علينا الحد..
_ قالت كلامها ومشيت بسرعه من قدام ايتن، كانت بتهرب منها ومن اسألتها وكالعاده اخفت حزنها بداخلها…
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_ وفي اليوم التاني…..
في شركة يونس الصاوي، كان يوسف قاعد في مكتبه ودخلت عنده دارين وقالت..
دارين
يوسف هو فين يونس؟..
رد عليها من غير ما يشيل عينيه من اللابتوب بتاعه
شويه وجاي في حاجه ولا ايه؟..
دارين
كان قايلي انه عايز يقابل مدير شركة اعلانات صفوت الخيام، فانا ظبطلكم دعوه لحفله كبيره النهارده وكلمته عنكم وهو مستنيكم..
يوسف بصلها وقال
هو انتي بتوصلي للناس دي ازاي، ده انتي الا ما في حد الا وعرفااه وعارفه كل حاجه عنه، انتي شغاله في المخابرات صح..
ابتسمت دارين وردت عليه
لا مش مخابرات بس كل الحكايه اني مش بحب اقعد علي مكتبي واعمل مديره، بحب اتحرك كتير واعرف ناس كتير واعمل معارف اكتر ده هو اللي هيساعدني اوصل للمكانه اللي انا عايزااها، وكلها ماشيه كده بالمعارف والوسايط..
يوسف
معاكي حق علي العموم انا مش فاضي النهارده اروح حفالات، هقدملك فرصه علي طبق من دهب عشان تروحي معاه اهوو..
دارين بغيظ
انا لو عايزه اروح كنت روحت، وعلي فكره والله العظيم انا عربيتي كانت بايظه فعلاً ما كنتش بكدب.
يوسف بخبث
امم اممم عارف، عارفه انتي بقي يونس فين؟..
دارين بفضول
فين؟..
يوسف
عند شهد كل كام يوم لما بيبقي عايز يشوفها بيروح وبيقف بعيد عن بيتها بشويه وبيشوفها وهي رايحه شغلها من غير ما تاخد بالها..
اتملت عيونها دموع وهو كتم ضحكته وقال
زعلتي صح احسن احسن..
_قامت دارين وهي متعصبه وقربت منه ومسكته من هدومه وقالت بحده..
دارين
انت عايز مني ايه ليه ديما بتعصبني وتسفزني..
يوسف بقلق
بت بت اوعي الناس هتتلم علينا..
دارين بغضب
اتقي شري يا يوسف والا والله هخلي الشركه كلها تتريق عليك وعلي اللي هعمله فيك..
_مسك يوسف ايدها ووقف قدامها خلاها رجعت لورا بتلقائيه وقال بجمود…
يوسف
هتعملي ايه يعني؟..
دارين بتوتر
اا انت بطل ترخم عليا وتستفزني..
يوسف بهدوء
وايه اللي يستفزك في كلامي انا بقول الحقيقه..
دارين بحده
انت مالك خليك في حالك، هو انا كنت جيت اشتكيتلك…
_قالت كلامها وجات تمشي بس رجعت وقالتله بدموع….
دارين
انا بحاول اتعامل معاك كويس ونبقي اصدقاء بس انت ديما بتزعلني وبتخليني اندم اني اتعاملت معاك اصلا..
_ وسابته وطلعت وهو اتنهد بضيق ورجع لمكتبه عشان يكمل شغله، وفي الوقت ده رن موبيله برقم بطهز، ابتسم بهدوء ورد عليها وقال..
يوسف
ايوه يا حبيبتي معاكي….
بطه
مال صوتك في حاجه ولا ايه؟..
يوسف
لا بس اا كبري دماغك مش حاجه مهمه، انتي كنتي عايزه ايه؟..
بطه
معادنا الساعه 7 عند الدكتوره عشان هنحدد معاد العمليه..
_انقبض قلبه بخوف اول ما جابت سيرة العمله، ورد عليها وقال بنبره حزينه…
يوسف
طيب ما بلاش يا بطه وخلينا علي العلاج..
بطه بضيق
يوووه تاني يا يوسف، مش اتكلمنا في الموضوع ده قبل كده كتير ولا انت عايز تزعلني وخلاص.
يوسف بهدوء
هو انا اقدر ازعلك، نروح يا ستي وهنتعشي بره.
بطه بحماس
ومش هنرجع البيت غير وش الفجر وما فيش شغل بكره..
ضحك بهدوء وقالها
هههههه بس كده احنا خدامين الجزم..
بطه
طيب اقفل يا جزمه، عشان ماما بتنده عليا هشوفها عايزه ايه…
_ قالت كلامها وقفلت معاه وطلعت قعدت مع عظيمه اللي قالتلها بهدوء…
عظيمه
هو جوزك لسه متخانق مع امه؟..
بطه بحزن
للاسف ايوه هي كمان رجعت قعدت هنا في الحاره، وجالها كتير بس ما بترضااش تقابله..
عزيمه بغيظ
كله من بنتها اللي عايزه يوسف يتجوز اخت جوزها..
اتنهدت بطه بضيق وقالت
سيبك منهم يا ماما انا المهم عندي جوزي وبس، ولو بحاول اراضي امه فبعمل كده عشانه هو وعشان هو عمره ما قصر معايا في حاجه ولا عمره حتي زعلني بنص كلمه….
عظيمه
ربنا يريح قلبك يا بطه ويكرمك باللي نفسك فيه..
اتنهدت بحزن وقالت
يارب يا ماما يااارب..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وبالليل في بيت جميله..
كانت قاعده في اوضتها وماسكه موبيلها اللي بيرن برقم عمار اليوم كله وهس مش قادره ترد عليه، قامت وطلعت من اوضتها وراحت لمامتها اللي كانت في المطبخ بتعمل الاكل وقالتلها…
جميله
ماما..
فريده بحده
عايزه ايه؟.
جميله بدموع
مش انا هسمع كلامك وهعملك اللي انتي عايزااه، ممكن اشوفه اخر مره والله وبعد كده مش هتعامل معاه اصلا، ارجوكي..
فريده بجمود
خدي اختك معاكي ما تروحيش لوحدك…
جميله بحزن
حاضر…
_ ودخلت اوضتها وبعتت لعمار رساله صوتيه وقالتله فيها..
جميله
انا رايحه الكافي اللي كنا بتقابل فيه، نص ساعه وهكون هناك وعايزه اشوفك ضروري..
دخلت عندها ايتن وقالت
لو شوفتي شهد يا جميله شكلها حلو جداً، انا مش فاهمه ازاي دي تتخان اومال احنا يحصل فينا ايه علي كده..
جميله بجمود
اوعي تكوني قولتيلها حاجه من اللي حصلت هنا؟..
ايتن بضيق
لا ما هانش عليا ازعلها وانكد عليها وهي مبسوطه، وبعدين احنا هنروح من بعض فين يعني..
جميله
طيب يلا اجهزي عشان رايحه اشوف عمار وماما قالتلي اخدك.معايا…
ايتن بحماس
هي وافقت خلاص بيه ولا ايه؟..
جميله بدموع
لا بس انا لازم اخلص الموضوع ده خلاص..
ايتن بحزن
بجد كده كتير هي ليه بتعمل كده، حسين ايه اللي احسن من عمار، لا وكمان اخدت مني الفون بتاعس ومنعاني انزل الشارع…
جميله
يلا يا ايتن عشان ما نتأخرش..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_ وقدام شركة عمار..
طلعت فيروز من الشركه وكان معاها عز الدين اللي علاقتهم بقيت كويسه شويه، واتفاهمو في الشغل كتير عن الاول..
عز الدين
تمام كملي بقي انتي الشغل ده زي ما اتفقنا ولو حاجه وقفت معاكي كلميني..
فيروز
تمام يا عز بيه اا..
_ قبل ما تكمل كلامها موبيلها رن برقم مامتها، فاستيذنت منه وردت عليها، وفجأه ملامحها اتغيرت من الهدوء للخوف وقالت لمامتها بقلق..
فيروز
ايييه ماله بابا طيب حد زعله، مستشفي ايه يا ماما انا جايه حالاً..
وقفلت مع مامتها وقالت لعز
انا لاوم امشي دلوقتي والشغل وكل حاجه والله هعملها بكره..
عزالدين
طيب اهدي ماله ابوكي في ايه؟..
فيروز بدموع
تعبان شويه في المستشفي وانا لازم اروحله دلوقتي..
عزالدين
طيب انتي مش هينفع تسوقي عربيتك وانتي بالحاله دي، تعالي انا هوصلك واطمن علي باباكي معاكي..
فيروز بقلق
انا مش عايزه اعطل حضرتك..
عزالدين
لا انا فاضي وعاطل اصلا طول الوقت يلا..
_ واخدها وراحو فعلا المستشفي واول ما وصلو راحو للاوضه اللي فيها باباها وكانت مامتها هناك قاعمه جنب ابوها..
فيروز
سلامتك يا بابا مالك يا حبيبي حصل ايه؟..
جمال
ما فيش حاجه يا بنتي ده الضغط واطي شويه وامك بتحب تكبر المواضيع…
مها وهو بتبص لعزالدين
مين الاستاذ ده اللي جيباه معاكي..
قبل ما ترد قال هو بأبتسامه واسعه
انا عز صاحب فيروز..
فيروز بصدمه
صاحر مين ده عزالدين بيه مديري في الشغل، ولما عرف ان حضرتك تعبان يا بابا جه معايا عشان يطمن عليك..
جمال
معلش يا استاذ عز الدين تعبنااك معانا..
عز
لا تعب ولا حاجه يا حج، والف سلامه عليك..
وبص لفيروز وقال
انا همشي ولو احتاجتي حاجه كلميني..
فيروز
ان شاء الله وشكراً جدا يا عز بيه..
_ ابتسملها عز الدين وطلع بره الاوضه، بس قبل ما يمشي سمت مامتها بتقولها بحده….
مها
ما انتي يا ست هانم لو كنتي سمعتي الكلام واديتي اخوكي الفلوس يسد ديونه مكنش ابوكي تعب كده..
جمال بحده
خلاص يا مها هي حره فلوسها وهي حره فيها..
فيروز
هو انا لحد امتي يا ماما هفضل اصرف عليه وعلي البيت، هي دي مسؤلية مين اصلا، بدل ما هو عاطل كده يروح يشوف شغل ويتحمل مصاريفه علي الاقل..
مها بعصبيه
انتي بتزلينا علي ايه، الله يرحم لما كنا بنصرف عليكي وكل اللي تطلبيه بنجيبه ليكي، بس انتي لما الدنيا اديتك شويه واشتغلتي في شركه كبيره شوفتي نفسك علينا..
جمال
سيبك من امك يا فيروز، ومعلش يا بنتي هتعبك بس تدفعي مصاريف المستشفي انا والله مش معايا فلوس اخوكي خد المرتب بتاعي كله من ورايا ومشي.
فيروز بدموع
حاضر يا بابا هنزل ادفعلك المصاريف، بس هروك للدكتور الاول اطمن عليك واعرف منه حالتك بالظبط..
_ مشي عز الدين بسرعه من قدام الاوضه، وهي راحت اطمنت علي حالة ابوها وبعدين نزلت عشان تدفع المصاريف بس ادايقت جداً لما الموظف قالها..
الموظف
الحساب اتدفع يا انسه..
فيروز
مين اللي دفعه؟..
الموظف
الاستاذ عز الدين اللي دخل مع حضرتك من شويه..
_ ادايقت فيروز جداً، وطلعت تاني عند اهلها وهي ناويه تدفعله الفلوس اللي دفعها للمستشفي..
ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ
_وفي عربية زيد وصل الحفله اللي هتحضرها معاه شهد اللي كانت قاعده جنبيه..
زيد
يلا يا شاااهي..
شهد بقلق
بجد طلع الموضوع صعب جداً، هو انا كده طيب مناسبه اني احضر الحفله معاك؟..
ابتسم بهدوء وقالها
هو انا اول مره اختار واحده شبهك كده في التيم بتاعي بس انا حابب الاختلاف ده، وواثق انك هتبهري الكل زي ما ابهرتيني بجمالك النهارده كده..
_ ابتسمت شهد ونزلت معاه ودخلو الحفله، ومن اول ما دخلت لفتت نظر الكل، وبين الحضور كان قااعد يونس مع صفوت الخيام اللي اول ما شاف شهد قال..
صفوت
اوباا مين المزه اللي داخله مع زيد دي؟..
يونس بلا مبالاه
مين زيد ده؟..
صفوت
ده مصمم ازياء مشهور في مصر، كل موسم بيصاحب واحده وبياخدها يلف بيها في خفلاته قال ايه هتبقي مصممه معاه وسبحان الله كلهم بيبقو احلي من بعض، بس دي مختلفه نوع جديد…
_ بص يونس وراااه بفضول عشان يشوف مين البنت اللي وصفها الراجل النسوانجي اللي قدامه ده، واتصدم لما شاف شهد واقفه جنب زيد وبتسلم علي الناس ومبتسمه وكانت فعلا جميله وملفته للانظار، بس هي بتعمل ايه هنا ومع الولد ده، وافتكر كلام صفوت عن الولد ده والبنات اللي معاه وكور قبضة ايده بغضب، وكان هيقوم يكسر المكان كله علي دماغها، بس رجع تاني وقعد مكانه وقال لنفسه بغضب..
يونس
خليني اشوف اخرتها معاكي يا شهد…
_ وعند شهد من لما دخلت شهد الحفله مع زيد وهي متوتره جداً، كان زيد واقف جنبيها بس بيتكلم مع ناس من اللي حاضرين، ومن غير ما تاخد بالها كان كل شويه يبصلها بقلق….
وفجأه ميل عليها وقال بصوت واطي
في جاجه يا شاهي؟.
شهد بتوتر
لا ما فيش بس الجو هنا مش شبهي بجد..
زيد بأستغراب
معقول انتي عمرك ما جيتي حفله زي دي ؟..
اشارت شهد براسها بمعني لا وقالت
للاسف لا، انا كنت بشوفها في التلفزيون وبس.
ابتسم زيد وقالها
يا شاهي You are different….
شهد بضيق
بالظبط انا بعرف اشتغل كويس تمام، بس ماجي كانت هتبفي مناسبه ليك جدا وانت جاي هنا، انا حتي مش عارفه اتكلم مع حد..
زيد
كفايه انك علي طبيعتك وده شئ احترمه،كفايه اني مبسوط بوجودك معايا..
ومسك ايدها وقال
تعالي نرقص واوعي ترفضي ده اول طلب اطلبه منك، يلاا..
_ ما ادهاش فرصه ترد واخدها ووقفو في نص الحفله وحط ايده علي وسطها بهدوء ورفع ايدها علي كتفه والكل سقفلهم، وهي من توترها كانت بتبص للكل بكسوف وخوف، وهو قرب منها وقال..
زيد
الموضوع بسيط يا شاهي، انتي بس خليكي معايا انا وبس….
شهد بضيق
مم مينفعش بجد وو…
_ قبل ما تكمل كلامها حست وكأن وقع قلبها ارضاً اول ما شافت يونس قاعد علي ترابيزه قريبه منهم ونظراته اقل ما يقال عنها قاتله..
_اتنفضت برعب وبعدت عن زيد بسرعه، وهو استغرب وسألها بقلق…
زيد
مالك يا بنتي في ايه، احنا يدوب هنرقص..
ردت عليه بنبره مهزوزه
اا انا لاوم امشي بسرعه..
_ وقبل ما يرد عليها راحت اخدت شنطتها ومشيت بسرعه تحت انظار الجميع، وهي وطالعه بصت وراها وشافت يونس فعلا جاي وراها وماشي بهدوء شديد عارفه كويس هي هدوءه ده اللي ديما بيجي بعده كارثه كونيه مش عاصفه واحده..
ـ مشيت اسرع وكانت شبه بتجري لحد ما وصلت بره الخفله خالص، وشاورت لتاكسي وقف قدامها واول ما فتحت الباب وجات تركب، جه يونس من ورتها وقفل الباب جامد وقال بحده للسواق…
يونس
امشي..
مشي فعلا السواق وهي بصتله بخوف وقالت
انا كنت اا..
قرب منها وقال بهدوء
ولا كلمه وقدامي هنروح وحسابنا في البيت..
حاولت تستجمع قوتها وقالت
لا مش هينفع اروح معتك بيتك انا همشي لوحدي..
_رفع ايده ونزل بيها علي وشها وزعق فيها وقال بعصبيه وصوت عالي كله غضب…
يونس
انتي تسمعي كلامي وبس، قدامي يلاا…
_ ايوه ايوه هسيبكم علي نار شويه كمان لحد يوم الاربع…
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية موضوع عائلي 2 (الجميله والشعر الأبيض))