روايات

رواية كوابيس الحب الفصل الثالث 3 بقلم هناء مندر

رواية كوابيس الحب الفصل الثالث 3 بقلم هناء مندر

رواية كوابيس الحب الجزء الثالث

رواية كوابيس الحب البارت الثالث

كوابيس الحب
كوابيس الحب

رواية كوابيس الحب الحلقة الثالثة

عدي الاسبوع من غير اي احدات وجي اليوم لي هايجي فيه مالك وكانو متجمعين فـبيت العيله وبيحضرو لستقبالو وسيف وادم راحو يجيبوه من المطار..
ــــــــــــــــ
بعد ساعتين كان مالك داخل واول ماشفتو مامتو جريت عليه
فاطمه…عامل اي يابني
مالك…كويس ياحبيبتي المهم انتي طمنيني علكي
فاطمه…انا كويسه لما جيت،بقا كل دي غيبه هان عليك تسيب امك كل ده
مالك…غصب عني ياست الكل وبعدين هوا في حد يبعد عن القمر ده
فاطمه…بكاش
الجد…حمد لله على السلامه يابني
الاب..اي مش هتسلم على ابوك
مالك…ودي تيجي بردو…وراح حضنو…والكل سلم عليه كل ده وهوا بيبص بـ طرف عنيه على لي وقفه بعيد من غير متاخود بالها
مالك…اي مش هتسلمي عليا ياجنات
جنات…حمد الله على سلامه
الجد…يلا يامالك اطلع اوضتك ارتاح من السفر على ما الاكل يجهز
مالك …حاضر ياجدي….وراح طلع
………………
هناخود دقيقه كده اعرفكو بـ شخصيات الجديده
مالك 27 سنه هوا وادم اصحاب شركات تصدير فـ كزا بلد بسيرها هوا واخوه
ادم اخو مالك 25سنه بجسم عادي الخاله فطمه 43سنه ست طيبه اوي وجوزها ادهم 45سنه الجد احمد 68 سنه حازم اوي واخيرا اداده صفيه 38سنه
…………………
نرجع لقصتنا
ادم راح شركه وسيف وجنات واسراء راحو الجامعه
__________
فـ الجامعه كانو وصلو ولاقو نور صحبت جنات واسراء ودخلو سوا
(نور بنت جميله ومتدينه عندها 21سنه وهي انتيمت جنات واسراء)
كانو ماشيين لقاعت المحاضره لما سمعو لي بتنادي
رنا…سيييف ياسيف
سيف فـ سيرو…سلام قولا من رب رحيم…
جنات…انا مش طايقه البت دي
اسراء…ولا انا
جات رنا وقفت قدام سيف وقالت بدلع…عامل اي ياسيف
سيف ببرود…تمام لحمد لله كونتي عوزه حاجه
رنا…اه كنت عوزه سألك لو فاضي بعد الجامعه نطلع نتغدا سوا ونتكلم شويه
سيف…معلش بسسس
وقبل مايكمل كانت اسراء قالت…معلش بس احنا متفقين نطلع كلنا
رنا.. وعلى كده دي هتطلع معاكم قالت كلامها وهي بتشاور على نور بقرف
اسراء..اولا دي اسمها نور تانيا اه في حاجه؟!
سيف..معلش حظرتك بس زي ماقالولك انا هطلعهم فا مش فاضي
رنا..طب ممكن اروح معاكم
جنات..معلش مش هينفع
رنا..ليه يعني وكملت بصوت ساخر وهي بتبص لنور مش بردو نور هتروح معاكم
جنات: ايوا عشان هي خطيبت اخويا فا معلش بقا
سيف ونور فـ نفس واحد…خطيبت مين!
اسراء… اي في اي انتو تفرمطو مش انتو خطبين بردو
جنات…مش يلا نمشي بقا
سيف بجمود…عن اذنك يارنا
رنا وهي بتبص لـ نور بغل…اذنك معاك
سيف بعدو عنها…هنبقا نتفاهم لما خلص
جنات…هنتنفخ
اسراء…حصل
(رنا 25سنه طالبه فـ الجامعه وباباها صاحب ابو سيف)
___________
فـ باب الجامعه بعد ماخلصو محضرات كانو بيستنو سيف يخلص عشان يروحو سوا
نور…اي لي عملتوه ده
جنات…عملنا اي
نور…لا والله كل ده ولسه بتسألي طب انا عمل اي دلوقتي
اسراء…مش هتعملي حاجه عادي احنا قولنا كده بس عشان نخلص منها
جنات لـ نور…مش انتي بردو كنتي عيزها تبعد عنو
نور بـ توتر…ونا مالي بيهم
جنات…عليا بردو دي عنكي فضحاكي يابت
نور…لدرجادي
اسراء…واكتر
_______________
مالك كان قاعد فـ البلكونه سرحان لما لقا موبايلو بيرن
الوا خالد..عامل اي انساء الله تكون ارتاحت
مالك…لحمد لله تمام
الوا خالد…بكره تعالى في اخبار جديده وفي تغييرات في الخطه لازم تطلع عليها
مالك بزهق…تمام بكرا ان شاء الله
الوا خالد…انشاء الله مع سلامه
وقعد مالك وهوا بفكر فـ العمليه النحس لي عدى عليها سنتين وهوا فيها خربت حياتو وبعدتو عن حبيبتو لي فاكره انو سابها عشان واحده تانيه
……………………….
توته يا حدوته يا ملتوته
الواد كان حب البنوته
وعيون الحزن المبسوطه
بتنزل دمع بـ زغروطه
وبتزرع جنه ف وسط النار
في حاجات مطلوقه ومكبوته انما لازم تفضل اسرار..
………………………….
قطع تفكيرو خبط على الباب وو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كوابيس الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى