رواية حارسي الخاص الفصل العاشر 10 بقلم رنا تامر
رواية حارسي الخاص الجزء العاشر
رواية حارسي الخاص البارت العاشر
رواية حارسي الخاص الحلقة العاشرة
فرحه بتهديد/ قسما عظما لو ما سبتني اخرج ولوحدي من غير حرس لهكون مموته نفسي.
عادل في سرعه/ لا لا خلاص هسيبك تخرجي بس سيبي البتاع اللي في ايديك دي.
فرحه بسخريه/ ما كان من الاول لازم يعني اوريك كل يوم الاستعراض اللي علي الصبح ده.. بيعجبك اوي يعني.
خرجت فرحه من القصر و ركبت سياره من سيارات عادل وابتسمت إبتسامة انتصار وتحدثت بسخريه/ بجد ساذج اوي.. مفكر اني ممكن اموت نفسي عشان اخرج.. وميعرفش انه السكينه لعبه اصلا..نييييهههههه.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في الكافيه..
وصلت فرحه وركنت السياره واتجهت الي طربيزه معينه وجلست وتحدثت بهدوء/ ايه يا احمد عايزني في ايه.
احمد بهدوء/ احم في حاجه خطيره انا عرفتها عن عادل الحريري.
فرحه بتساؤل/ حاجه خطيره!! ايه هي الحاجه دي.
احمد بهدوء/ عادل يبقي تاجر مخدرات كبير و كان بيشتغل هنا زمان والمفروض انه كان فيه حد بيحميه بس الحد ده اتخلي عنه فضطر انه يسافر عشان حس انه لو فضل هنا في مصر من غير حمايه اكيد هيتمسك.. ولما رجع المرادي رجع عشانك عشان هو عرف انك هتتجوزي عشان كده جه ومكنش عامل حسابه لاي حاجه.. مكنش خايف علي نفسه ولا خايف علي شغله ولا خايف انه ممكن يتكشف.. كل اللي كان همه انه يوقف جوازك من اي حد غيره.. وهو دلوقتي قاعد هنا عشانك انتي بس وفي اي وقت ممكن يخطر في باله انه ياخدك ويسافر لندن عشان يكمل عميلته الجديده اللي بيخططلها.. احنا بقي لازم نكون اسرع منه يعني علي راي المثل..
فرحه بمقاطعه/ نتغدي بيه قبل ما يتعشي بينا.
احمد بإبتسامة/ صح كده.. وعشان كده انا كلمتك عشان تساعدينا يعني عايزك لما هو يخرج تقلبي القصر لحد ما تلاقي الورق بتاع العمليه الجديده اللي بيخططلها.
فرحه بتفكير/ بس انت ايه اللي مخليك متاكد انه الورق ده موجود في مصر ما يمكن سايبه في لندن.
احمد بإقناع/ لانه بالعقل كده لو فعلا هو سايبه في لندن.. اكيد مش هيبقي مرتاح لانه زي ما ليه اعداء في مصر ليه اكتر في لندن وعشان كده هو هيفضل انه الورق يفضل معاه.. طبعا عشان محدش يغدر بيه وياخده في لندن.. فهمتي.
فرحه بنفس عميق/ فهمت يا احمد فهمت.
احمد بإستغراب/ بس غريبه يعني.. اول ما عرفتي انه عادل تاجر مخدرات مشوفتش في وشك اي دهشه او صدمه.
فرحه بسخريه/ لانه بإختصار عادل يكون ابن عمي ومن زمان وهو يحب الشمال وبيحب يعمل اي حاجه غلط.. ثم اكملت بتذكر.. زمان واحنا صغيرين كنت انا اشطر منه في كل حاجه وهو علي طول يفشل معأنه كان بيقلدني عشان يبقي شاطر زي بس معرفش وعمي علي طول كان بيقارنه بيا لغايه ما عادل استسلم وكرهني وعاند عمي وبقي يمشي في الغلط ولما عمي مات عادل خد حريته اكتر ومبقاش يجي عندنا كتير ولما كان بيجي عندنا كنت بتأصد اني مكنش موجوده عشان مبحبش اشوفه مكنتش بأقبله نهائي.. بس عشان كده متصدمتش لما عرفت انه تاجر مخدرات.. لاني من ساعت ما روحت معاه القصر وانا عارفه انه هو وراه حاجه مش مظبوطه.. وبكلامك ده انا اتأكدت انه كان احساسي صح.. واني مكنتش ظلماه.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في طربيزه اخري..
كان يجلس شخص وينظر الي فرحه ويقوم بتصوريها.. وقام بكتابه رقم ما وقام بمحادثه.
الشخص/ ايوه يا بوص.. ايوه هي قدامي اهي.. بس انا مش سامع بيقولوا ايه هي والشخص اللي معاها ده.. تمام تمام.. مع السلامه.
اغلق الشخص وذهب بعد ان انهي عمله.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في مكان اخر..
كان يجلس تميم وباسل في السياره ويستمعون لحديث احمد وفرحه.
باسل بتساؤل/ طيب ادي فرحه عرفت ايه بقي الخطوه اللي بعد كده.
تميم بهدوء/ زي ما احمد قال ل فرحه هي هتروح علي قصر عادل وتستناه لما يخرج وبعد كده تدور علي الورق.. بس هي مينفعش تعمل الكلام ده دلوقتي لازم تقعد كام يوم كده عشان عادل ميكشفهاش.. عشان انا متاكد انه بيبعت حد يراقب تحركتها.
باسل بهدوء/ طب وانت هتفضل مخبي عليها كده كتير.
تميم بنفس عميق/ مش عارف والله يصحبي انا بس كل اللي في بالي دلوقتي اني امسك عادل الحريري.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر عادل..
كان يجلس ويحدث نفسه بتفكير/ انا كده لازم افكر ازاي اخلي فرحه تحبني.. انا عارف اني هتعب معاها بس لازم اخليها تحبني.
ثم نظر للفراغ بإبتسامة شر و عرف ماذا سيفعل جيدا.
بعد دقائق.. دخلت فرحه بهدوء وراته جالس وهو يبتسم بإبتسامة غير مبشره بالخير.
فرحه في نفسها بقلق/ شكله كده مش ناوي علي خير ابدا طلما بيبتسم كده.. يبقي اكيد هيعمل نصيبه.
فرحه كانت ستصعد الي غرفتها ولكن اوقفها بصوته قائلا/ جرا ايه يا فروح مش ناويه تقوليلي كنتي فين.
فرحه استدارت اليه وتحدثت بنفاذ صبر/ وانت مالك.
عادل وهو يقف امامها ويتحدث بإستفزاز/ طيب بلاش دي.. انتي تعرفي انه باباكي حبيبك في المستشفى.
الخبر وقع كالصدمه علي فرحه وتذكرت عندما سالت تميم عن والدها واخبرها انه بخير.. وهو كان يكذب عليها.
عادل بإستفزاز/ اتصدمتي صح.. يعيني مكنتيش تعرفي يعني حبيب القلب مكنش قايلك.. بس مش مشكله اديكي عرفتي.. وانا كازوج صالح هخدك لباباكي عشان تشوفيه.
فرحه بحده/ انت اكيد كداب.. اللي انت بتقوله ده اكيد كدب.. ده مش حقيقي.
عادل ببرود/ والله ممكن لما تروحي المستشفى تتاكدي بنفسك.
فرحه بتحذير/ انا فعلا هروح بس لو عرفت انك كنت بتكدب عليا والله يا عادل لهوريك بجد مين هي فرحه الحريري.
ذهبت فرحه من امامه وهو ظل ينظر اليها ويضحك بشده.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في المستشفى..
وصلت فرحه ودخلت بلهفه وتحدثت الي موظفه الاستقبال في سرعه/ لو سمحتي المريض رشدي الحريري موجود في انهي اوضه.
موظفه الاستقبال ظلت تبحث ومن ثم تحدثت باسف/ للاسف هو لسه طالع من المستشفي من حوالي تلات ساعات.
فرحه بارتياح/ تمام شكرا.
موظفه الاستقبال بإبتسامة/ العفو.
ذهبت فرحه الي قصر رشدي لتطمأن علي والدها.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
في قصر رشدي..
كان يجلس في غرفته ويجلس معه تميم ويتحدثان بهدوء.
تميم بهدوء/ الف سلامه علي حضرتك يا رشدي بيه.
رشدي بتعب/ الله يسلمك يا تميم يا ابني.
تميم بهدوء/ حضرتك خرجت ليه من المستشفى.. كنت تخليك شويه عشان تبقي كويس.
رشدي بتعب/ بيني وبينك انا مبحبش جو المستشفى ده وبعدين انا مبرتحش غير في بيتي وعلي سريري.. المهم سيبك مني وخلينا في فرحه.. هي عامله ايه طمني عليها.
تميم باسف/ والله يا رشدي بيه احنا بنحاول نعمل اي حاجه عشان ننقذها من اللي اسمه عادل ده.
رشدي كان سيتحدث ولكن قاطعه دخول فرحه المفاجئ.
رشدي بصدمه/ فرحه!!
تميم كان مصدوم مثل رشدي ولكنه كان مكتفي بالصمت.
فرحه بدموع وهي تجري علي والدها/ بابا وحشتني اوي يا بابا.. بجد انا لما عرفت انك في المستشفى كنت هموت.. انا اصلا من ساعت ما مشيت وانا بموت بالبطئ من غيرك يا بابا.
تميم كان متاثر ب فرحه وكان يتمني ان ياخذها في حضنه ويشعرها بالامان الذي هي تحتاجه.
رشدي وهو يملس علي شعرها بحنيه/ حقك عليا يا بنتي مقدرتش اعملك حاجه.
فرحه وهي تنظر لابيها وتحاول ان تهدي حتي تتحدث بهدوء/ متقولش كده يا بابا.. وبعدين انا كويسه قدامك اهو متخفش.. انا بمجرد ما اشوفك ببقي كويسه.. بس انا بحب ادلع عليك.
فرحه كانت تحاول ان ترجع بهجتها المعتاده مع والدها ولكنه فهم عليها وادرك انها تفعل هكذا حتي تشعره انها بخير ولكنها ليست بذالك.
فرحه نظرت ل تميم وتحدثت بحده/ بقي كده يا تميم اسالك عن بابا تقولي انه بخير ومتعرفنيش انه بابا كان في المستشفى.
تميم بارتباك/ بصي هو انتي عندك حق.. بس انا كمان عندي حق لانه ساعت لما سالتيني عن باباكي كان لسه رايح المستشفى ف انتي كنتي هتروحيله علي الفاضي لانه كان لسه تعبان وانتي كنتي هتتعبي دماغك وانتي كنتي في مصيبه اكبر.. فاهماني.
فرحه بتفَهم/ فاهماك يا تميم.. فهماك.
تميم بهدوء/ طيب هستاذن انا بقي.
رشدي بإبتسامة/ اذنك معاك يا بني.
خرج تميم ونظر رشدي ل فرحه وتحدثت بتساؤل/ طمنيني عنك يحبيبتي انتي كويسه بتكلي وتشربي كويس.
فرحه بنفس عميق/ ياريت تيجي علي الاكل والشرب بس يا بابا.. انا بجد حاسه اني في حرب ومش هعرف اخرج منها الا ولازم اكون انا اللي منتصره فيها.
رشدي بوجع علي ابنته/ معلش يا بنتي استحملي وانا واثق انك هتطلعي منتصره وربنا هيقف جمبك ومش هيسيبك.
فرحه بهدوء وهي تحرك راسها بقله حيله/ يارب يا بابا يارب.. ثم اكملت بنفس عميق.. انا هضطر امشي بقي عشان عادل ميجيش يخدني بالغصب مش ناقصه جنان.. بجد انا مخنوقه لوحدي.
رشدي في سرعه/ انتي هترجعيله تاني ازاي.
فرحه بهدوء/ متخفش يا بابا انا كويسه وهو مش هيقدر يعملي حاجه.. ثم اكملت بغرور قائله.. وبعدين حضرتك عارفني مش سهل حد يكسرني.
رشدي بقلق يحاول اخفاءه/ ربنا معاكي يا حبيبتي.
فرحه بهدوء/ طب انا همشي دلوقتي ومتخفش انا هاجي تاني.
رشدي بقلق/ خلي بالك من نفسك يا حبيبتي.
فرحه بإبتسامة/ حاضر يا رشدي بيه.
ذهبت فرحه وتركت رشدي في قلق عليها.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✦
خرجت فرحه من القصر وجدت تميم يقف امام سيارته.
فرحه ذهبت اليه بإستغراب/ ايه يا تميم ممشتش ليه.
تميم بارتباك/ احم يعني انا قولت استناكي واروحك بدل ما تروحي لوحدك وحد يضايقك.
فرحه باسف/ للاسف لازم اروح لوحدي عشان عادل ميخدش باله ويكون مراقبني.
تميم بنفس عميق/ طيب بصي يا فرحه من الاخر هو فيه حاجه عايز اعترفلك بيها.
فرحه بقلق/ ايه يا تميم في ايه قلقتني.
تميم بارتباك/ انا.. انا..
فرحه بقلق/ انت ايه يا تميم اتكلم.
تميم بنفس عميق/ خلاص هتكلم اهو.. انااا……
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حارسي الخاص)