روايات

رواية حياة قلبي الفصل الثالث 3 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الفصل الثالث 3 بقلم نورا فريد

رواية حياة قلبي الجزء الثالث

رواية حياة قلبي البارت الثالث

رواية حياة قلبي
رواية حياة قلبي

رواية حياة قلبي الحلقة الثالثة

حياة كانت ها تقع ايان حاوط خصرها نظر ليها بحب و تسأل نظرت ليه بخوف و رجاءا
ايان: مش كل مرة هلحقك
حياة: ايان انت فعلا مصدق ان ممكن اعمل حاجة زى كده
ايان سبها و قعد على الكنبة: انا لو شكيت ان ممكن تعملي حاجة زى دى من غير ما ترجعلي اكيد كنت طلاقتك
حياة قعدت جانبه و نزلت وشها في الأرض: عموما شكرا انك صدقتني
ايان رفع راسها بى ايديه: انتي مش عاملة مصيبة عشان تخافي كده بس انتي كنتي بدوري على حاجة. و التلفون اللى مش بيبطل رن الصبح
حياة :
ايان مسك ايديها و قال بابتسامة: يا حبيبتي انا مش بحقق معاكي ولا بسالك من باب الشك بس انا عايزك تشاركني اللى بتمري بيه مش عايز احس اننا اغراب عن بعض و احنا في نفس المكان اللى قالتو الزفت ده حصل فعلا مين الرقم على كده عمر ده صاحب الرقم اللي بيرن كل يوم الصبح
حياة بتوتر: عمر ااه لا انا كنت بقول لى صاحبتي تسمي ابنها عمر يعني بقترح ليها اسم سعاد سمعت غلط
ايان: ماشى يا ستي و انا مصدقك
حياة: بجد يا ايان
ايان: انا لو مش مصدقك مكنتش اتكلمت بهدوء ولا كنت كملت معاكي.. بس ايه القمر ده
حياة ابتسمت: اول مرة تكون كده من شهرين
ايان: صحيح كنت رخم معاكي فيهم بس انتي عايشه هنا ( و يضع يدها على قلبه ) في قلبي
حياة: انا ها روح اغسل ايدي
ايان باستغراب: ماشي
حياة قامت راحت التواليت ايان مسح على وشه بعصبية
ايان: بتشتغلني بتضحك عليا مين عمر ده اكيد مش بتخ..وني بس بتكلمه بتاع ايه
فلاش
ايان و حياة قعدين حياة مسكة الموبايل و بتضحك
ايان بغضب: بتضحكي على ايه مش ملاحظه ان الزفت ده بتمسكية كتير مش بتزهقي
حياة بهدوء: شوفت بوست عجبني ف ضحكت لا عيب ولا حرام و بالنسبة لي الموبايل بسلي نفسي بدل ما اجن و بعدين مانت معظم الوقت ل مع اصحابك ياما مع اخوك يا فى الشغل عايزني اعمل ايه حتي اهلي حرمني انى اروح اشوفهم يبقا زى ما انت مع نفسك سبني انا كمان مع نفسي
باك
ايان حط ايديه على راسه بجنون: غبي غبي فضلت اضغط عليها لحد مبقتش عارف مراتي حياة مكنتش كده دى المرة العشرين اللى تغسل فيها ايديها اللى لسه غسلها
جت مسدچ في تلفون حياة ايان خد التلفون
المسدچ
عمر: تمام يا حياة اشوفك في نفس المعاد متخديش حاجة دلوقتي غير لم اشوفك خدي بالك من نفسك
ايان بغضب اكتر: هو ايه اللي بيحصل بيتكلم معاها بالطريقة دى ليه يطلع مين الزفت ده
حياة خرجت: مالك يا ايان متعصب ليه انت كويس
ايان: تمام يا حبيبي تمام اوى بس مضيق بسبب الشغل
حياة: معلش كله ها يتحل يا ايان بس الصبر
حياة خدت الاب توب و قعدت على الكنبة ايان بينظر ليها نظرة غير مفهومة
ايان: حياة هو بجد انتي مش بتزهقي من البتاع ده من اول ما بتصحي لحد ما بتنامي و انتي عليه
حياة و هى مراكزة مع الاب توب: شاشة بس بتسلي و بعدين اعمل ايه يعني مانا لا بنزل ولا بعمل حاجة
ايان باستغراب: هو المفروض ان انا بنادم مش ابچورة عشان تسبني و تقعدي مع الاب توب
حياة قالت جملة وجعت ايان: لو سبت الاب توب او الموبايل يبقا حاجة من الاتنين ها تحصل ياما هموت بى سكتة قلبية يا اما ها تستعمل اساليبك كالعادة و انا حقيقي لا قادرة اتخنق ولا فايقة لى عذاب سيدك ف خليني في الاب توب و انت شوف ها تنام ولا بتعمل ايه لو مضيق ممكن اروح اي حته
ايان: مش مضيقني على فكرة بس انا وحشني صوتك و الكلام معاكي
حياة: انت كويس ولا ده دور برد.. اسفة يا ايان انا بس متشتته شوية متخدش في بالك و نام و سبني في اللى بعملو ( حياة نظرت لى الاب توب) ايه الارف ده أما اروح اغسل ايدي
حياة راحت لى التواليت تحت نظرت ايان ليها و خرجت
ايان: مش سعاد منضفة الشقة النهاردة
حياة بضيقة: أيوة يعني اعمل ايه زى ما انت شايف الاب متبهدل و الحيطان بص التراب عليها اد كده انا هلم و امسحها من تاني ناام و بلاش بلاش تجي ورايا لانى مش فايقة ليك تمام
حياة ابداتت بالفعل تعمل في الشقة
أما في منزل يحيى
الهام مسكة شريط الدواء بتاع حياة باستغراب و فرحة: يا حرام يا حياة تو تو بدوري على الدواء بتاعك و هو معايا
فلاش
الهام قالت لي سعاد تبدل الدواء بتاع حياة بى دواء م.نع الح..مل و بالفعل سعاد عملت زى ما الهام قالت ليها
باك
يحيى: ايه اللي في ايدك ده يا الهام
الهام: ده مهدئ عشان اعصبي تعبانة خالص
يحيى بسخرية: انتي اعصابك تتعب هو انتى حد يقدر عليكى انتي تغرقي بلاد روحي نامي في اوضة تانية لان عندي شغل بكرا و مش ناقص ذانك تمام يا حياتي
الهام نظرت ليه بعصبية و خرجت
يحيي بحزن: متجوز شيطانية يا ربي ايه البت دى دى عجيبة كله منك يا حياة مش مسامحك انتي السبب كان زمنا متجوزين و عايشين حياتنا مع ولادنا هههه بس بقيتي اختي خلاص في يوم و ليلة بقينا اخوات مش مسامحك يا حياة
و في منزل ايان فى غرفته
ايان نايم و حياة بحضنه: حياة متبعديش عني خلينا ننسا اللى فات و نبدا من جديد لو فيه اي حاجه قوليلي بلاش تدري عليا انا مش عدوك ولا هاذيكي
حياة بحزن:( انسا انسا ايه يا ايان انسا ضربك ولا تجاهلك ولا اهانتك ليا ياريت كنت فقدة الذاكرة انا مسامحك بس والله العظيم ما قادرة ولا ها قدر انسا لا عارفه اتعامل معاك عادي ولا قادرة ابعد عنك ) مانا معاك مشكلتك انك عايز تبعد و تقرب وقت ما تحب و لو الشخص تصرف معاك عكس العادي يبقا اتغير. انا معاك يا ايان اطمن
حياة نامت ايان قبل راسها و ضمها ليه اكتر و نام
و في اليوم التالي في منزل ايان حياة فتحت الباب
كل ده عشان تفتحي يا بنتي
حياة: معلشي يا نور كنت في الحمام هو انتى جيتي ليه اقصد مش كنتي تتصلي بيا
نور باستغراب : جيت ليه هههه هو مش انتي اختي برضو ولا انا غلطانة
حياة بتحاول تخبي وشها عن نور: مش قصدي يا نور
نور ربعت ايديها: و مش بتردي عليا ليه معقول ايان خدك مننا اوى كده انتي ليه مش بتجي عندنا ده امك ها تتجنن عليكى
حياة: ماما كويسة
نور لفت حياة ليها: انتي من ساعة ما جيتي و انتي وشك الناحية التانية و طرقتك غريبة هووو فى ايه بالظبط
حياة: مفيش حاجه يا نور انا بس تعبانة شوية
نور حطت ايديها على خد حياة: أي ده يا حياة
حياة: وقعت كنت نزلة عند حماتي ف وقعت على وشي
نور بذكاء: على الناحيتين وشك عمل كده ليه يا بنتي انتي شوفتي وشك في المرايا و عيونك ورمة اد كده هو اتجنن في دماغووو ولا ايه انتي عبيطة اوى كده اومال ايه حريتي و شخصيتي هووو احنا علمنكي عشان كده ابوكي و امك تعبو فيكي عشاااان تضربي في الاخر
حياة بعصبية: قولت انى وقعد انتي مكبرة الموضوع ليه وقعت و حصل فيا كده ايان ملهاش دعوة
نور بعصبية هى كمان: هوووو ايه اللي وقعت وقعت طب و ج.سمك ده ايه من الوقعة برضو كل ده من وقعة انتييي بتكلمي عيلة صغيرة انتى مش شايفة جس..مك عمل ازاي من الضرب هووو فاكر انكي ملكيش اهل
حياة: نوررر هو مكنش يقصد بلاش عشان خاطري هو اتغير
نور بزعيق: على نفسو ياما اتغير على نفسه يلا لمي حاجاتك و تعالى و حاجاتك ليه غيري و يلا ملكيش عيش هنا هو فاكر ايه و حيات امى لى اوريهم هو ده اللي حبتيه احنا ازاي مخدنش بالنا ده شيطان يلااا
حياة: و انا مش ها روح في مكان
نور: حياة انا اختك و اكتر حد يخاف عليكى ما هو لم يضربك بالطريقة دى و بعدين يعتذر و بحبك و مش عارف ايه و انتي تسامحي زى الهبلة يبقا ها يستحلها و ساعتها محدش يلومو اااانتي فين كرامتك يا بنتي الحب لوحده مش كفايه احنا عايشين في انهي عصر ما تتكلمي حفظي على كرامتك لان ملكيش غيرها
حياة كانت ها تعترض لكن هى مش شايفة غير معاملة ايان القاسية ليها حياة دخلت هى و نور يلمو حاجاتها حياة ايديها بترتجف نور نظرت ليها و غمضت عيونها بحزن و الم على اختها خلصوا قفلوا الشقة و نزلوا
سلوى و يحيى و إلهام كانوا قعدين و قاموا اول ما شافوا حياة و نور
حياة: اتفضل يا ماما مفتاح الشقة انا ماشية
سلوى: ها تقعدي يعني عند اهلك الاسبوع ده
نور بسخرية: والله يا طنط على حسب ابنك و افعلوا المفتاح اهو و ياريت قوليلو ميتاخرش لان قوليلو ابوها و اخواتها الرجالة عايزينو تمام يلا
يحيى بعدم فهم: انسه نور حضرتك كويسة ايه اللي بتقوليها ده هو ايان اتخنق معاكي يا حياة ولا ايه حتي لو مش شغلك واحد و مراتو
نور بعصبية: مشششش شغلي و لا شغلييي و نص اللى يجي عند اختي اكلو بسناني ابقا قول لى اخوك الكلام ده ( نور خدت الشنط من حياة)
نور نظرت ليها: يلا
حياة: يلا
و مشيت حياة و نور يحيي نظر لى نور بدهشة
يحيى: هو في ايه
سلوى: كلم اخوك يا يحيى نور دى مش ها تسكت غير لم تخرب بيت اختها
يحيى في نفسه ( دى كوين نور دى التكوين 😂) مش لدرجه يا امي هى مجنونة شوية و بعدين طلامة متعصبة كده يبقا ابنك عمل كارثة
و عند يحيى
عمر: حياة مريضة نفسي
حلاء نظرت ليه بغضب: مهووسة بيك عشان كده مستحملة ضربك و اهانتك ليها
عمر: صحيح أنا اللي كنت بكلم حياة امبارح بس مكنتش لوحدي كان معايا حلاء مراتي بنكلمها ليه عشان احنا اللي مسؤولين عن علاجها
ايان بيسمع بصدمة لا عارف يتكلم ولا يرد
عمر: كنت بقولها لا لان حياة بتاخد مهدئ و منوم
حلاء: مهدئ عشان تعرف تعدي اليوم و المنوم لانها مكنتش بتنام و للاسف ادمنتهم زى ما اتهوست بيك بالظبط حياة مخونتك..ش ولا عمرها خانت..ك ولا مثلت على حد الحب حبتو بجد و هو اللى غدر بيها و راح اتجوز صاحبتها تحب تسمع كمان اخوك عمل ايه ولا كفاية اعتقد كفاية
ايان كان ها يتكلم لكن يحيى اتصل بيه و قالوا على اللى حصل و في منزل اهل حياة
فى غرفة حياة
حياة نايمة بحضن امها و امها بتقرا ليها القران و اخواتها و ابوها في غرفة
محمد: دى نامت يا امى
مصطفى رايح جاي بعصبية: انا نفسي اعرف ازاي احنا منعرفش كل ده دى دى مدمرة يا امى مدمرة نفسية و جس..دية هو اتجنن هو ده بقا المحترم يا بابا والله ما ها سيبو
كمال: هشش اخرس خالص مش شايفنها نايمة و تعبانة تعالوا نتكلم بره
و خرجوا الكل بره معادة امها و في الصالون
نور بعصبية: بابا اوع تقولي ان ها ترجعها ليه بعد اللى شوفتو انا حاسه ان دى مش اختي خايفة ( و تقول بدموع) مش قادرة انسا انها مش قادرة تمسك حاجة بى ايديها انا مش عارفه هى ساكته ليه لو كملت معاه يبقا نويا انها تدمر نفسها على الاخر
كمال: والله يا بنتى انا ما عارف اعمل ايه بس لازم انقذ بنتي من الإنسان ده
أما في منزل يحيى
يحيى مسك تلفون الهام بسخرية : ماشى يا الهام
الهام خرجت من التواليت : انت كويس يا حبيبي
يحيى بابتسامة: تعالي يا الهام تعالي يا قلبي
الهام جريت عليه بحب
يحيى حضن الهام و قال بهمس جانب اذنها: انتي اقذر واحدة شوفتها في حياتى شوفت كتير و قليل مشوفتش في قذرتك ولا انانيتك بجد انا ارفان منك و من قذرتك
يحيى قال كده و بعد عنها خد مفاتيحه و خرج من المنزل أما في منزل اهل حياة
ايان بعصبية: ازاي تخرج من غير ما تقولي أو تاخد اذني
مصطفى بعصبية: صوووتك يا ايان متنسش نفسك هى في بيت اهلها تاني حاجة خلاص بعد اللى احنا شوفنا ملكش حاجة عندنا و ها طلاقها دلوقتي ياما اقت..لك
ايان و مصطفى مسكو في بعض حياة صحيت على الصوت
حياة مسكها راسها: اسكوتو بقااا اسكوتو . ده صوت ايان و مصطفى يادي المصيبة لازم الحقهم لازم الحقهم
و خرجت حياة: بسسس كفاية عشان خاطري
نور جريت عليها: انتي ايه اللي خرجك من اوضك
كمال: كويس جدا انكي صحيتي ( كمال نظر لى ايان بجمود) طلاق بنتي حالا و كفاية لحد كده
محمد نظر اختو بحزن: بابا كل حاجة م
مصطفى بعصبية: ده انا ادفنك ولا ترجعي ليه ااانتي فاهمة
ايان اتجه ليها و مسك ايديها: حياة متسبنيش انا والله العظيم اتغيرت انتي فاهمة انا كنت كده ليه بلاش تسبني
حياة: بابا انا كنت غلطانة عشان كده حصل اللى حصل هو مكنش يقصد انو يضربني و بعدين عادي يعني اي اتنين بيحصل بينهم خناق و مشاكل
محمد مسك ايديها: ابوس ايدك اسكوتي اسكوتي و انت سيب ايديها و طلاقها حالا سااامع
ايان نظر ليها برجاء: حياة اعملي اي حاجة فيا غير انكي تبعدني عنك
مصطفى: باقي عليها مكنتش عملت كده ايه ملهاش اهل واخدها من الشاااارع ما تنطقي الاعتذار مش ها يحل حاجة ف طلاقها
نور: اخلصصص طلق البت و ريحة
ايان: حياة
حياة ساكته مش بتتكلم بتنظر ليه بصمت
ايان
يا ترى ايان ها يعمل ايه و يحيى عرف حقيقة الهام ولا شك فيها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى