روايات

رواية مطره الحب الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة محمد

رواية مطره الحب الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة محمد

رواية مطره الحب الجزء الثاني

رواية مطره الحب البارت الثاني

رواية مطره الحب
رواية مطره الحب

رواية مطره الحب الحلقة الثانية

في منزل ايه
كان أحد ما يسقب مياه علي ايه لكي تفيق
ايه : اي دا في حد يصحي حد كده حرام والله
مروان : قومي ي حلوه بقالي ساعه بصحيكي
ايه : صحيت … خلاص عارف احلي حاجه اي علي صبح
مروان : اي ي لمضه
ايه : اني بصحي علي وشك القمر دا علي صبح .. عارف لو مكنتش اخويا كنت اتجوزتك
مروان بضحك : عارف . عارف مرسي ي بنتي والله انا اصلا مش بحب اتكلم علي نفسي كتير
ايه بضحك : اي دا حاسب للغرور يرميك علي الارض ههههههههههههه
مروان: قومي
ايه : حاضر اسفين والله
يخرج عيسي من المحراض عاري الصدر ويضع فوطه علي جزء الاسفل فقط وينزل بعض قطرات المياه من علي صدره العريض الجذاب وشعره الاسود الناعم ويذهب الي غرفه ملابس ليضع لبس
دق الباب
داده مروه : صباح الخير يا عيسى ي بني
عيسي : صباح النور
داده : الفطار جاهز
عيسي: تمام ي داده اتفضلي
في شركه
ايه : نهي بقولك
نهي : خير انشاء الله
ايه : الله تنستري روحي حاتيلي حاجه تفوقني عشان اصحصح كده
نهي : ييي كل حاجه نهي .. نهي
ايه : اخلصي بقي
نهي : حاضر
كانت ايه تجلس لتفكر في هذا الشاب جميل الذي كان يصرخ عليها
ايه في سرها : اي القمر دا يولا مز مز يعني لا كان مز اكتر لما كان بيزعق فيا هيحححح بس اي ي ترا كان بيصرخ لي قبل ما يشوفني
بقلم فاطمه محمد
نهي : اتفضلي ي ستي القهوة
ايه كانت. تسرح
نهي : ايه … ايه ي بنتي القهوه
ايه : ها … اه شكرا
نهي : الي واخد عقلك ي جميل
ايه : لا ولا حاجه
نهي بغمزه :: ولا حاجه برده
ضربت ايه نهي في كتفها : اه ي اختي ولا حاجه
بعد مرور الوقت
كان عيسي يسرح في تلك الفتاه ذات فستان الاسود الجميل
العقل : اي بتفكر فيها لي مش كفايه الي حصلك
القلب : سيبه مش ممكن يحب تاني مش كل ناس زي بعضها
العقل: لا كفايه كده عليه
القلب : لا سيبه يفرح مره
عيسي: بس خلاص
عمرو: في اي. يا بني بتزعق في مين
عيسي : ولا حاجه عملت اي في مشروع
عمرو: كل تمام خلال اسبوع الملف هيبقي جاهز
عيسي : تمام اوي يلا بقي اطلع بره
عمرو بتمزق : اطلع بره ماشي ي عيسي ي ابن طنط اروي
عيسي لسه هيقوم عمرو جري بسرعه
مساء
كانت ايه تقف أمام محل الورد لتشتري منه الأنها تحب الورد
ايه : مساء الخير لو سمحتي عايزه بوكيه ورد من الابيض دا
صاحبه المحل : حاضر ي فندم
كانت تشاهد بعض الورد ثم دخل عليها شخص
مجهول : اي رايك في دا
ايه : افندم حضرتك بتكلمني انا
مجهول : ايوه مش انتي ايه
ايه : اه انا في أي تعرفني منين
احمد : في أي ي ايه انا احمد
ايه بصدمه : احمد يا خربيت عقلك جيت امتي
خالد بابتسامه : امبارح
ايه : حد يعرف انك جاي
احمد : اه كلهم معدا انتي كنت عملهالك مفجاه
ايه : احلي مفجاه
صاحبه المحل: اتفضلي الورد ي فندم
ايه : شكرا اتفضلي
خرجت ايه واحمد متجهان نحو المنزل ثم لمحت نفس الشخص يقف بشرود امام البحر
ايه في سرها : هو في اي انت ورايا ورايا
بعد مرور أسبوع
نهي : ايه الاستاذ عمرو عايزك
ايه : حاضر متعرافيش لي
نهي : لا
ايه : طيب .. متجها نحو المكتب
ايه : حضرتك طلبتني ي فندم
عمرو: ايوه اقعدي
ايه : حاضر
عمرو: عايزك تنفذي مشروع كويس لي مبني علي بحر وعايزه كده حاجه. مميزه
ايه : حاضر اشمعنا انا
عمرو ببتسامه : عشان ي ستي عشان رسمك حلو ومميز
ايه : شكرا لي حضرتك
عمرو: العفو … بس لو مشروع عاجبني هروح أوري لي صاحب الشركه وتقعدي معاه وهتكون اول مره تشوفي وتتكلمي معاه عشان هو بيجي كل فتره
ايه : حاضر يا فندم
ثم اتجهت نحو مكتبها
نهي : كان عايز اي
ايه حكت لها كل حاجه
نهي : اممم يا بختك ي عم
ايه : لي يبختي لي عادي يعني
نهي : لا مش عادي انتي مش بتسمعي عن عيسي بيه صاحب الشركه دي كلها دي ولا اي اصل هو عنده شركات برا وكده وعلطول هناك
ايه : عادي يعني يعني هقعد مع وزير الصحه
نهي بضحك : والله انتي بارده بس لسانك بينزل الشهد
ايه بغرور : عارفه عارفه
#الكاتبه فاطمه محمد جمعه
#مطره الحب🤍
ايه : ماما
الام : خير يا آخره صبري
ايه: الله مالك ي حاجه مش طيقاني لي دا انا حتي غلبانه
الام : غلبانه طبعا انتي هتقوليلي
ايه : المهم مش عايزه حد يدخل عليا الاوضه عشان عندي مشروع مهم جدا عايز كل تركيزي ولو هتدخلو غير لو في اكل غير كده لا
الام: ماشي ي حبيبتي همك علي كرشك علطول
ايه : اي دا ي ماما الي هناك دا
الام : اي
ايه : بوصي كده
ايه اخدت طبق البطاطس وجريت
يوم تسليم المشروع
ايه : اتفضل يا فندم مشروع اهو
عمرو: واو حلو جدا انتي الي عمله
ايه : ايوه ي فندم
عمرو: عظيم جدا يلا عشان نروح لي عيسي بيه
ايه : تمام
كان عيسي يقف عند النافذه
عمرو: عيسي بيه المشروع جاهز وكمان الي منفذاه اهي
عيسي : تمام خليها تقعد
جلست ايه متوتره
ايه : اي دا هو انت .. انت الولا المز يالهوي يا ني انت صاحب الشركه دي
عيسي واقف ثانيه كده مش مجمع … افتكرها يوم ما شفته وهو بيزعق وشافت دموعه
عيسي من قبل ما يشوف المشروع
عيسي : التصميم مرفوض
ايه : اي لي حضرتك مشفتهوش
بقلم فاطمه محمد
عيسي : اسكتي
عمرو بوشوشة جمب ودانه : اي انت مشوفتش حاجه
عيسي : ممكن تسكت وانا لما اقول وحش يعني وحش
ايه بدموع : بس حضرتك
عيسي بزعيق : اطلعي برا
ايه جريت نحو مكتبها
عمرو : ممكن افهم رفضت المشروع لي
عيسي : كدا براحتي اعمل الي انا عايزه
عمرو: براحتك بس علي عموم المشروع حلو ودا مش سبب ترفضه يعني
عيسي: اطلع برا
عمرو: حاضر .. خلاص
……………
نهي : خلاص اهدي اكيد في سوء تفاهم
ايه بدموع : سوء تفاهم اي دا اول مشافني قال تصميم مرفوض
نهي : والي يخليه يعمل كدا
ايه : معرفش بجد انسان مستفز وانا هروح لي. استاذ عمرو افهم
نهي : طيب لما تعرفي قوليلي
ايه : طيب
في مكتب
عيسي : اععععع لي كدا هيا عملت اي عشان ارفض المشروع
العقل : زمبها انا شافتك يوم ما كنت بتزعق
القلب: لا عادي يعني مش سبب مقنع

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مطره الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى