رواية حور الفارس الفصل الثاني 2 بقلم الكاتبة المجهولة
رواية حور الفارس الجزء الثاني
رواية حور الفارس البارت الثاني
رواية حور الفارس الحلقة الثانية
في تمام الساعة السادسة والنصف
استقل احمد سيارته ومعه والده ووالدته بكل ديق
وخلفه علي وزوجته وابنهم واتجه كل منهم إلى فيلا رياض الشربيني
عند البنات
حور ،، كنش عريس دا يختي اللي مخليكي عبيطه كدا
رفيده ،، يعني شكلي حلو ولا لا
،، يابنتي أقسم بالله زي القمر وبعدين انتي مش محتاجه كل دا كفايه جوز العيون الزرق دول مش محتاجه ميك اب
،، يعني اعجب
،، انا بدات اشك في أمرك بت انتي تعرفي الواد الجاي دا
،، الواد
،، اه
،، الشارع اللي وراه
حنان ،، خلصتو يابنات الناس على وصول
،، اه خلاص يا ماما ها شكلي حلو
بدموع ،، زي القمر ياروحي والله وكبرتي وبقى يجيلك عرسان
حور ،، والنبي يا حنان يا نبع الحنان ما نقصين عياط هيا البت متوترة خلق
وبعدين بقلك ايه انتي عامله اكل ايه انا جعانه
رفيده ،، يابت يا مفجوعه يامو كرش لما تخلصي الطبق اللي في ايدك اسالي ع غيره
حنان بضحك ،، وياريت بيبان عليها
رياض من وراهم
،، بس هوا كلكو عليها ولا ايه
،، قولهم يا دودو الناس الظالمه دي دايما جايين عليا كونش باكل من بتهم انا
ضحكوا عليها
في العربيه عند أحمد رن محمد على فارس
،، خلصت شغل
،، اه خلاص مروح
،، طيب روح غير وحصلنا ع اللوكيشن اللي هبعتهولك
،، هوا مش كلكو رايحين انا تعبان مش قادر اروح
،، اظن سمعت اللي قولت متتاخريش
وقفل
فارس رمى الفون ع الكنبه بكل غضب ومسح على رأسه بقوه
دخل لحظتها رامز وهوا بياكل
،، مالك يابني هوا انت مبتضحكش ابدا ع طول متعصب كدا
بصلو فارس بصه كفيله أنها تخرسو
،، الله وانا مالي يالمبي انا ماشي
فارس ندى ع ياسمين
،، نعم
،، خلصتي شغلك
،،ايوه
،، تمام قفلو يلا احنا ماشيين
ومشى هوا ورامز
رامز ،، اه يعني عشان كدا متعصب يابني عايزك تشرف اخوك وتبين انو لي ناس
،، الكلام دا لو محدش رايح معاه ودا لو بنت بيبقى القاعدتين كتير وبعدين هما لسه بيتكلمو مش خطوبه هيا دا غير أن شغل المستشفى كلها كان عليا وتعبان
رامز عمل شهقة
،، نعم يا خويا ايه كان عليا امال انا كنت فين بلعب ولا اكونش كنت بلعب
،، كنت بتدلع ياروح امك دا كان شغل
وبعدين اكتم بقى بدل ما ادخل بينا في اي عمود
في فيلا رياض الشربيني
رياض كان واقف بيستقبل الضيوف ووراه حنان اللي بتستقبلهم بكل ترحاب
رياض ،، اهلا وسهلا شرفتونا اتفضلو
وقعد كلهم وبدأ محمد بالكلام
،، والله ليك وحشه يا رياض معقول كل دا منشوفش بعض دا احنا كنا صحاب كدا يا اخي
،، الدنيا تلاهي والله يارياض
،، طيب طبعا انتو عارفين احنا جايين ليه النهارده وانا يشرفني اني اطلب ايد دكتورتنا رفيده لابني الدكتور أحمد
،، والله دا شرف ليا يا محمد انك تاخد بنتي بس الاولى الكلمه والاخيره لرفيده
،، امال هيا فين عروستنا
حنان ،، حالا هجبهالكم
رياض ،، كلمني عليك اكتر يا احمد
عند البنات دخلت عليهم حنان يلا يا رفيده الناس وصلت يلا عشان تقدمي العصير وتعالي يا حور اقعدي معانا تحت
نزلوا البنات ع المطبخ شالت رفيده العصير واخدت باقي العصير حنان ووراهم حور بالكيك
دخلت رفيده وهيا عينيها في الأرض
محمد ،، اهيي عروستنا جتتت
رفع احمد عينيه واتصدم من الملاك اللي قدام بشعرها البني الطويل وعينيها الزرقه اللي بعد مارفعتهم تاه فيها شكلها كان قمر اوي
ساميه لما شافت اعجاب احمد حست براحه وقالت لرفيده
،، تعالي يا حبيبتي اقعدي جنبي
ابتسمت رفيده وقعدت جنبها
بينما محمد لما عينه وقعت على حور عجبتو جدا وميل على رياض
،، امال مين دي يا رياض
،، دي بقى صاحبة رفيده في الكليه إنما ايه حتت سكر عمللنا حس في البيت شبه مانت شايف بنت زي القمر مشاء الله غير أنها متفوقه جدا ومحترمه اوي وميطلعش منها عيبه
طبعا رياض قال كل دا لما شاف نظرت الاعجاب من محمد ليها وعرف أنه عايزها لفارس
فنفس الوقت شافتها ساميه وأعجبت بيها برضو
،، امال مين القمر دي
حنان ،، دي صاحبة رفيده الروح بروح حتت سكر كدا لو خدتي عليها هتحبيها اوي
بصتلهم حور وابتسمت
محمد ،، طب نسيب الولاد مع بعض شويه
كلهم قامو وسابوهم وخرجت حور تتمشى في الجنينه
وصل فارس الفيلا ودخل كان ماشي في الجنينه لفت انتباه حد عمال يلعب مع القطط بيبص لقى بنت ايه في الجمال عماله تجري وتطنط تلعب مع القطط وتشم في الورد وتجري شبه الاطفال
طبعا ساعتها عينيه كان بيطير قدامها نجوم وخطفت قلبو
زي ما بيقولوا حب من اول نظره
بينما هوا سرحان بقى كانت هيا بتجري ورا القطه ف بترجع لورا كانت هتاخد النيجيله زوحليقه بس طبعا زي اي روايه رومنسيه دراعي فداكي ياختي 😂
وقعت ع دراعو وكانت مغمضه عينيها اول مافتحت عينيها هوا سارح في الزتون اه لاكن هيا
ابدا حبيبتنا هادمت اللذات ومفرقت الجماعات
المهم
حور صرخت صرخه جامده كانت كفيله تقوم اللي في الفيلا مفزوعين ومسكتو من ياقة قميصه
حرااااااامي حرامي الحقوني مش عيب واحد نضيف زيك يسرق يحرامي يابن الحرامي وحياة امي لوريك اوعى تفكر اني بنت كيوت وهخاف عيييب دا انا حور والأجر ع الله
طبعا حور نازله في بوكسات وهوا مصدوم مش عارف ايه اللي بيحصل وهيا اساسا ايديها خفيفه بالنسبالو فمش بيتحرك
الكل جاه وراها
رياض،، في ايه
حور ،، حرامي يا رياض
رياض ،، بصدمه حرامي
فارس جاب اخرو راح مسكها بأحكام ،، ما تتهدي بقى ايه حرامي حرامي خدت منك حاجه انا
،، انت كمان ليك عين تتكلم يا حرامي يابن الوارمه اوعى اوعى سبني
ساميه بضحك ،، وارمه انا وارمه
محمد بضحك ،، لا يابنتي انتي فاهمه غلط دا
حور ،، دا حرامي حيوان سبوني عليه بس وانا
فارس ،، انتي وانتي عامله شبه الصرصار المقلوب كدا
،، مانت لو سبتني هوريك اوعى بقى دانت بارد
علي وهوا مش قادر من كتر الضحك ،، دا فارس اخويا مش حرامي
الكل قعد يضحك وحور بصتلهم بصدمه ورجعت بصت لفارس
،، قول اقسم بالله كدا
فارس بصلها وهوا رافع حواجبه ،، اقسم بالله
حور فلتت منو ،، احم اظاهر كدا والله اعلم أن الموضوع أتفهم غلط
الكل ضحك عليها ودخلوا جوا
ورياض اخد رفيده على جنب وحور نسبهم
لا طبعا راحت وراهم
رياض ،، ها يابنتي ايه رايك في
حور ،، الواد مز الصراحه
رياض بضحك ،، ايه رايك يا رفيده
رفيده ،، ا
حور ،، اكيد موافقه طبعا هوا في كلام
رفيده ،، يابت سيبيني اتكلم
،، يلا وحيات امك وافقي عشان امك تحطلهم يأكلون انا جعانه
الاتنين ضحكوا
حور ،، ضحكت يعني قلبها مال وخلاص الفرق مبنهم تشال
ازغرط يلا والنبي خليني ازغرط
كل دا كان سامعو وشايفة فارس لانهم كانو واقفين جنب المطبخ وحنان اخدتو يغسل قميصو هناك عشان اتكب عليه عصير
رياض ،، ها
رفيده ،، اللي تشوف يا بابا
وهوب
حتت زغروطه طلعت من ال ٧سم دي زغروطه زي العسل بمجرد ما ما ساميه ووفاء وحنان سمعوها
ردو عليها بواحده منهم والزغاريط ملت أنحاء الفيلا
جريت حور ع المطبخ بكل عفوية وهيا مش واخده بالها من اللي واقف ،، حنان يا حنون يانبع الحنان ياسكر ياعسل انتي
البت رفيده وافقت هتاكلينا امتى بقى يرضيك اروح على لحم بطني كدا وانا مكنتش حاجه من ساعة ما صحيت
حنان بضحك ،، بإمارة البيتزا اللي عملتها الصبح خلتيني عملت غيرها عشان مرضتيش تأكلي رفيده معاكي وكلتيها لوحدك
وال ٣طباق الرز اللي كلتيهما من ساعه واحده
غير الكيك اللي دخلتي تأكلي في وانا واقفه
،، الله انتي كمان بتعديلي الاكل طب والله منا واكله
واخدت تفاحه من طبق الفاكهه وخرجت
ورجعت تاني حنان الساعه ٩ وامي قالتلي متتاخريش عن ١٠ هتحطي الاكل امتى
انفجر فارس من الضحك عليها هوا وحنان
بتبص حور ورا حنان لقت فارس واقف بيغسل التيشيرت
وشها احمر وقالت ،، احم مش تقولي يا حنان وانا واخده راحتي في الكلام وبقولك يا حنان حاف مش تقوليلي عشان احترمك طب والله عيب
ومشيت
انفجرو الاتنين من الضحك عليها
حنان لفارس ،، حتت سكر والله العظيم
واكملت بحزن ،، خسارة اللي الدنيا بتعملوا فيها
زاد فضول فارس انو يعرف كل حاجه عنها
بعد عشر دقايق كانو البنات بيحطو الاكل ع السفره
رياض ،، يلا ياجماعه الاكل جاهز
قامو كلهم قعدو ع السفره
رياض ،، فين الطبق بتاعي يا حنان
محمد ،، خد الطبق دا
،، لا انا حنان بتعملي طبق مخصوص عشان بتقللي في الملح عشان ضغطي ميعلاش
حنان ،، مش عارفه والله يا رياض تقريبا دا
حور ،، هاتي كدا ادوقهوله يمكن يبقى مالح ويتعب
ناولتلها حنان الطبق وبعد ما حور خلصت الطبق كله
،، لا مش هوا دا مالحه زايد
ناوليني طبقي انا بقى يا حنان
الكل سكت مره واحده من الصدمه لدرجة أنها سمعت صوت صرصار الليل دا عارفينو
وبعدها الكل انفجر من الضحك عليها
ساميه ،، لا بجد انتي مشكله
بعد ما الكل خلص ومروحين
حور ،، باي يا حنون باي فوفا انا ماشيه مع السلامه يا دودو
رياض ،، بت بلاش دودو دي ما بيني وبينك
محمد بضحك ،، والله واتقلك يا دودو يارياض
حنان ،، انتي هتروحي ازاي ياحور مش هتلاقي تاكسي دلوقتي
محمد ،، خلاص احنا هناخدها ع طريقنا
،، لا لا لأ انا هطلب اوبر أو حاجه ماجش عايزه اعطلكو
،، اسمعي الكلام
،، لا والله مش هينفع أعتقد أن طريقي غيركم
محمد بمكر،، خلاص فارس مش معاه حد وصلها انت يافارس
،، بس
فارس،، والله ابدا عمر ما حد كسر كلام الحج
باستسلام ،، تمام
في العربيه
حور ،، انا بعتذرلك ع اللي حصل مكنش قصدي
فارس بابتسامة ،، لا ولا يهمك مفيش مشكله
حور بدلتو الابتسامه وسكتت
بعدها رن فون حور
،، الو
،،……..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حور الفارس)