رواية البنات زينة البيت الفصل الرابع والخمسون 54 بقلم نهى عادل
رواية البنات زينة البيت الجزء الرابع والخمسون
رواية البنات زينة البيت البارت الرابع والخمسون
رواية البنات زينة البيت الحلقة الرابعة والخمسون
الثالث و العشرون
البنات زينة البيت
أبلغ حبيـ باً طا ب في القلـ ب مرقد ه …
أن الفؤ اد على عهـ د الهو ى با قي
وخذ من أنفا سي لهيـ ب الشو ق …
عـ ساه يدر ك أن ابتعا ده قد ز اد إحرا قي
آيا طير الهو ى سلا ماً مني أبلـ غه …
ولهـ فة خا طري قد سـ كنت بأعما قي
قل له أن الحـ نين قد فا ض بي …
وجنت كل جوار حي وأحد اقي
لا تســـ خري من جنو ني مثلما سـ خروا
إن كنتِ بر قاً.. فإني الر عدُ والمطرُ
.
وإنَّ قلبي على ما فيهِ من و جعٍ
وذكري اتٍ.. وأ شو اقٍ.. ســ ينتصرُ
❈-❈-❈
بعد مرور خمس سنوات
فى فيلا سامح الأنصاري
بداخل جناح مالك الذي يسـ كنه فى فيلا والده، اختار العتـ مة والظلام، اختار الوحده،،، رجع كما كان، بل أسوء من ذي قبل، حزين شا رد يفكر ويفكر فى رحيل يفكر فى أجمل ليله قـ ضها معها، تنهد وهو ينظر الى صور تها وهي تبتـ سم فى ليلة زفافهم، حتى هذا حر مها منه ولم تشـ تكتي، ظل يبحث عنها ولكنه لم يجد ها، لعنه نفـ سه ربنا اعطي له هدية، عو ض من نوع خا ص، ولكنه لم يحمد ه ويشكر ه، اضا عها من حياته
تنهد وترك الصو رة و
دلف الى الحمام توضا وخرج يصلي ويناجي ربه فى سره عـ سي ان الله يهدي له نفـ سه وينور دربه
❈-❈-❈
فى فيلا ماهر الأنصاري
كانت تنام فى أحـ ضانه ينها ل عليها بالكثير من القـ بلات و يضـ مها اليه بشده ويهمـ س لها بكلام من الحب فجأة بيدوا ان هناك زلز ال فى المنزل نهضت بسرعه من أحـ ضانه وارتد ت ملا بسها على استعجال
وهى تركض الى الاسفل سمعت اصوات ضوضاء عالية نظرت الى غرفة المائدة بصدمة، الغرفة مقلوبة راس على عقب نظرت وجدت ابنائها سامح و ملاك ينظرون اليهم هتف سامح اسفين يا مامى على الازعاج احنا بنعمل فيديو تك توك ،بس خلاص خليه وقت تانى مادام أنت صاحيتي يا بدري
وكاد ان يذهب سامح من امامها الا انها أمـ سكته من الخلف »: انت رايح فين ياض خد يا حبيب مامى، ثواني واشوف السفرة رجعت مكانها
رات ملاك تتسـ حب الى غرفتها صرخت قائله: وانتى يا ملاك هانم تعالى ساعدي اخوكى في الفوضى دي لازم تنتهى حالا و بعد كده تعالوا لي أوضتي علشان عاوزة اتكلم معاكم في امر مهم
أردفوا قائلين: حاضر يا مامي..
نظرت بدور وجدت ماهر يرفع لها حاجبه ويضحك بشده يهمـ س لها: عدالة السماء.
نظرت له بغضب و اردف قائله: والله قصدك ايه بقا يا ماهر، ده انا كنت نسمة في ببت ابويا
اقترب منها و حاوط خـ صرها وهمـ س في اذنها:
_على يـ دي يا بدرى نسمة على يـ دى
اردف الصغير وهو يصفق بيـ ده قائلا: أوعدني يارب وحنن قلب البت مكة عليى هى و ابو ها
خلعت بدور خفها المنزلي وقامت بالقاه في اتجاه سامح قائلة: أتلم يلا و رو ح ساعد أختك
دارت بعيناها في المكان و اردفت: فين ماسة
اردف سامح قائلا: ماسة فوق في أوضتها بتقرا كتاب
اردفت قائله وهى تنظر لهم بغضب: أنا مش عارفة أنتم ليه مش طالعين لها، ربنا يهديكم
❈-❈-❈
بعد مرور نصف ساعة
دلف سامح ومعه ملاك الى جناح بدور
ابتسمت لهم قائله: تعالوا اقعدوا نتكلم مع بعض شوية يا حبابي
جـ لسوا الصغار أمامها على إحدى الأرائك
أردفت بدور قائلة: أنا زعلانه منكم أوي ومش أنا وبس لا اللى زعلان منكم اكثر منى ربنا سبحانه و تعالي
تعجبوا الصغار و أردفوا: ربنا!!!
اردف سامح قائلا: ليه يا ماما أحنا عملنا ايه يخلى ربنا يزعل مننا
تنهدت بدور واردفت قائلة: اقولك يا حبيبي، بس الاول أنت أمبارح نمت الساعة كام؟!
اردف سامح قائلا: نمت امبارح حوالى الساعة أربعة ونصف
نظرت بدور الى ملاك قائلة: و أنتِ يا ملاك
أجابت ملاك قائلة: زي سامح بالظبط يا مامى
تنهدت بدور و اردفت قائلة: وكنتم بتعملوا ايه، نظرت لهم بحد ه و اكملت: اقول لكم انا كنتم بتعملوا ايه، كنتم بتعملوا فيديو هات تك توك صح
أومأ لها سامح راسة بنعم
اكملت بدور حديثها قائلة: طيب هل بعد ما خلصتوا الفيديو هات واللعب صلتوا الفجر، رغم انكم كنتم صا حين
نظر إليهم الصغار بحزن و شـ عروا بالخز، ي
اردفت بدور قائله بحده: مش معنى أن انا وبابا عطينا لكم حر ية يبقوا تسـ تخدموها غلط، انا شا يفه ان السو شيال ميد يا اخدت كل و قتكم صح ولا لاء، و أنتم عارفين اخطار ها ايه، مش هقول لكم بلا ش،و عا شوا كل حيا تكم صلاة وقراء قران لا طبعا انا بقول لكم تعملوا وقت لكل حاجة، زي وقت لـ قراءة القرآن وقت للعب، تقروا قصص شو فوا حاجة مفيدة فى وقت الفراغ مش معنى ان مفيش دراسة يبقى نستغل وقتنا فى حاجات مش مفيدة وفيها ضياع للوقت ومعصية ربنا
ثم نظرت بغضب الى سامح قائلة: وبعدين يا كبير يا عا قل أزاي قابل على اختك البنت تقعد تر قص وتخـ ليها تغنى وتصو رها وبعد كده ترفع الفيديو هات على التك توك اللي مفيش فيه رقا بة و ممكن حد يسـ تغل الفيد يو ويشـ وه سـ معتها حتى لو لسة صغير ة، عايزه اقول لكم إني مش بحب أعمل مقارنه بينكم أنتم الثلاثة بس ماسة ما شاء الله عليها غيركم كل ليلة لازم تيجى تسمع وردها قبل ما تنام
شر دت في سامح و اردفت: تعرفوا ان بابا سامح كان كل يوم قبل النوم لازم يجي يحفظ لنا سورة من القرآن لحد ما ختمنا القرآن ومع كل سورة كنا بنحفظها كان بيجيب لنا هدية ولحد دلوقتى محتفظة بكل هدية حفظت فيها القرآن، أنا كنت متابعة معاكم اول بأول لحد ما لقيت الموضوع زاد عن حد ه ، طول النهار والليل فيديوهات ولعب على الموبيل حياتكم بقيت عبارة عن ايه موبيل ليل نهار أنتم كده بدمروا خلايا مخكم، وده ممكن يأثر على اعضاء جـ سمكم كله مش المخ والعين وبس، وصدقو ني أنا مش بمنعكم إنك تبطلوا تمـ سكوا الموبيل، لا بس مش يكون هو محور حـ ياتكم.. تعرفوا ان فاضل حوالي شـ هر على رمضان، يعنى لازم نكون مـ ستعدين لـ استقباله من صلاة وصوم وعمل خير صح ولاء لا
اقتربوا الصغار و اردف سامح قائلا: أنا اسف ياماما بعد كده هخلي بالى و هشغل وقتِ بحاجات مفيدة
اردفت ملاك: و أنا كمان أسفة يا مامي و بعد كده أحفظ القرآن مع ماسة ونجي نسـ مع لكِ كل يوم
ابتسمت لهم بدور وقامت بفتح ذر اعيها وضـ متهم بحب ليجدوا صوت يصرخ قائله: عااااااا خـ يانة أخو اتي فى احـ ضان أمي و أنا لا، التار ولا العارررر
قهقهت بدور و اردفت: عوض علي يارب عوض الصا برين حتى انتى و أنا فاكره إنك عاقلة اللى فيهم..
ارتمت ماسة هى الأخرى في أحضانها قائله: خدوني معاكم في هذا الحضن الدافئ يا ولاد..
كل هذا حدث امام ماهر الذى شـ عر بالفخر من زو جته وحب حياته بدور…
❈-❈-❈
في فيلا أدهم الأنصاري..
في جناح أدهم و خديجة
استيقظ ادهم على صوت الهاتف فتح عيناه ببطء ثم جذ ب الهاتف و عدل من جـ لسته وقام بالرد بعد ان أنهي المكالمة نظر الى تلك الغافلة ينظر إليها بحب وعشق ثم مال عليها و قـ بلها من وجنتيها بعـ شق استيقظت خديجه من نو مها تفتح عيناها ببطء من جراء فعلته هذا اردفت قائلة: صباح الخير يا حبيبي
ابتسم لها بحب قائلا: صباح الورد والعـ سل على أجمل عيون
حاو ط خـ صرها يضـ مها بشده و اردفت خديجة قائلا: صاحي بدرى ليه مش النهارده اجازة
تنهد ادهم بحزن و اردف قائلا: للأسف جالي تليفون من اللواء صلاح وطلب منى اسـ تعد للسفر بعد يومين عند ي مهمه
عدلت خديجة من جـ لستها و أردفت بحزن: مـ سافر!!
سـ حبها ادهم داخل احـ ضانه قائلا: مالك يا ديجا يعنى دي اول مرة اسافر فيها
اردفت خديجة قائلة: لا مش أول مرة بس كل مهمه بتسافر و ممكن تغيب فيها اكثر من شهرين وممكن ثلاثة كمان و أنت عارف ان رمضان فاضل عليه حوالى شهر، وأحنا اتعودنا وجودك جنبنا في رمضان أنا والاولاد
ابتسم لها وضع قـ بله على وجنتيها قائلا: إن شاء الله أخلصها بسرعة و اقضي معاكم رمضان زي كل سنة يا حبيبي، ايه رايك لو النهارده نعزم العائلة عندنا على العشاء
اردفت قائله: طبعا موافقه
❈-❈-❈
في فيلا أحمد العاصي
بداخل جناح سلمي و جمال
بعد أن انهي جمال مكالمته مع القائد و تليها مكالمة ادهم الذي اخبر ه عن موعد العشاء، شرد في هذه المهمة، وما بها من مخا طر آفاق على خروج سلمى من الحمام اقتربت منه قائلة: سر حان في ايه يا چيمي
ابتسم لها وانتصب واقفا قائلا بعشق: فيك يا رو ح وقلب چيمي
لف ذرا عيه حول خـ صرها و ألصـ قها بجـ سده قائلا بعشق : أنا بعـ شقك يا سلمى، يا نور حياتي، كنت عاش وحيد و ماليش حد بعد موت أبويا وأمي، لحد ما دخلتي حياتي ونورتها إنتِ و أولادنا
أردفت قائله بحنان و عيو ن مغيمه بدموع السعا دة جراء حديث زووجها النبيل: أية الحاجة اللي عملتها في حياتي يا جمال علشان ربنا يكا فئني ويرز قني بحبك الكبير يا حبيبي
نزلت دمعه من عينا ها و أكملت: سـ ترتنا وفضلت صابر عليى وعمرك ما زعلتنى ولا صرخت في وشي عرفت تحـ تو يني كويس، حتى لما أتاخرت في الحـ مل فضلت واقف جنـ بي بدون ملل ولا كلل، انا مش بحبك، لا أنا بعـ شقك وبعشق أولا دنا علشان هم حـ ته منك يا جمال، أنت احلي عوض من ربنا
اتسعت عيناه بسعادة و اردف قائلا بنبرة هائم:
_طيب ايه هنفضل نقـ ضها اقوال مفيش افعال قبل ما عيالك يجيـ ئوا يغلـ سوا علينا زي كل يومــ
ولم يكمل كلمته و سمعوا طرق على الباب
قهقه و شاور لها على الباب قائلا: مش قولت لكِ
اذن بالدخول أطفاله
اردف أحمد قائلا: بابي احنا جينا علشان ننام معاك اشـ معنا مامي بتنام معاك كل يوم و أحنا لا
اتسعت عيون سلمى بذ هول وهى تنظر إليهم وهم فى احـ ضان جمال الذي كان يضحك بشده على حديثهم فهم كل ليله يفضلوا النوم في احـ ضانه.
نظر جمال الى وجه سلمى العا بس و اردف قائلا للصغار: طيب ايه رايكم ترو حوا تلعبوا مع خالو جمال و خليه يسـ تعد علشان بليل رايحين عند عمو أدهم
صفق الصغير بيـ ده قائلا: هو ده الكلام، ده چيمى هيفرح اوي بس يا ترى ملا كه هتيجي علشان نصالحهم على بعض
قهقهت سلمى بشده قائلة: ذنب ناس بيخلص من ناس
رفع جمال إحدى حاجبه قائلا: قصدك ايه يا رو حي
ابتسمت قائله: قصدي إنك ما شاء الله ر بيت جمال تربية فظـ يعة و اهو جمال بير بى اولادك زيك بالظبط يا رو حي.
نفـ س الجنيات سبحان الله
صك على أسنانه ونظر الى أطفاله قائلا بمكر: طيب رو حوا أنتم بلغوا جمال علشان انا عايز ماما في موضوع مهم
اردفت مكة قائلة وهى تخرج مع أخواتها : ايوا يلا بنا أحنا عند چيمي اكيد بابا هيحط لماما قطرة في عينيها
اردفت فاطمة قائلة: لا يا مكة، چيمي قال القطرة بابا بيحطها ل ماما لما يكون زعلان منها بس
اتسعت عيون جمال وقف ينظر ببلاهة الى أطفاله
ليجد سلمى تضـ حك بشده حتى أدمعت عيناها ليقتر ب منها ويحا وط خـ صرها قائلا: مبـ سوطة إنت صح
أومات له برأسها وهو تكتم ضـ حكتها
ألصـ قها بشده داخل احـ ضانه قائلا: طيب تعال علشان احطلك قطره في عينيك زي ما بنتك قالت؟!
وحـ ملها متجه بها الى التخت.
❈-❈-❈
فى فيلا سامح الانصاري
فى جناح سامح وآسيا
استيقظت آسيا من نومها عندما احـ سيت ببرود في الفرا ش فتحت عينيها ولم تجد سامح قلقت بشده وانتصبت واقفة ارتد يت رو بها وكادت ان تخرج من غر فتها الا أنها وجدت باب الشر فة مفتوح تنهدت ودلفت الى الداخل وجدت سامح يجلس شارد حزين و أمامه قدح من القهوة اقتربت منه قائلة: صباح الخير يا حبيبي
نظر إليها وابتسم قائلا: صباح النور يا حبيتى صحيتي بدرى ليه
ابتسمت آسيا قائلة: من أمتى بيجى لي نوم لما بحـ س أنك قومت من جنبي،، مالك يا سامح، أنت طول الليل صاحي، فيك ايه
تنهد سامح وسـ حبها و اجلـ سها بجانبه يضـ مها داخل احـ ضانه و اردف قائلا: صعبان عليى مالك، كل اخواته مرتا حين اه ينعم بعد ما شا فوا العذاب لحد ما وصولوا للمرحلة دى بصعوبة،
اخذ نفـ سا طولا و أكمل: رغم إنى عارف اصلا وفصل رحيل الا إني بجد مش عارف أوصل لها فلسطين و اكيد هى هناك لان ملهاش مكان تانى غير بلدها تسافر فيه و المشكلة اكثر لما دورنا في الجو زات مالقناش أسـ مها في اي مطار يبقي أكيد سفرت تهر يب لأنك عارفة العلاقات بين البلاد عاملة أزاي
اردفت آسيا قائلة: طيب أنت متعرفش بعلاقاتك تعرف مكانها فين في فلسطين
تنهد سامح بقلة حيلة: للأسف لا، أنتِ عارفه الاوضاع هناك عاملة أزاي، صعبه اوى، حاولت أشوف طريقه اسافر بها بس مش هينفع في الوقت الحالى.و طبعا مالك لحد دلوقتي ميعرفش عنها حاجة ولا حتى هى منين حتى قبل ما يفقد النطق ماحاولش يسا ل كان عايش في دوامة الماضي خـ سر كل حاجة بسبب غباؤء رغم أني رو حت وفاهمتها حياة مالك كانت أزاي، بس مش عارف حصل ايه وصلها أنها تمشي ومش تقد ر تكمل حياتها معاه مكنش ده كلامها معا يا
تنهدت آسيا و اردفت: أكيد مالك جر حها جامدا لدرجه أنها فقدت كل السـ يطرة على التـ حمل، كل واحد مننا عنده طاقة لكل شئ لو نفذت يبقى خلاص يا حبيبي بس تفتكر مالك تم جو زاه منها
حك سامح ذقنه قائلا: مش عارف
اخذته آسيا في أحـ ضانها ورتبت على ضـ هره بحنان
شرد في مقابلته مع رحيل…
فلاش بالك
بداخل شقة في حي راقي
كانت تجلس تتحدث في الهاتف مع ابن عمها عامر قائله:
_انا منيحة يا ولد العم، كيف الشيخ عابدين
الشخص:ــــــ
سمعت طرق على الباب لتنهي المكالمة و قامت بفتح الباب وقفت مصدومة أمامه
اردف الشخص قائلا: هفضل واقف كتير على الباب يا رحيل فين كرم أهل فلسطين
إتسعت عيناها و اردفت: اتفضل حضرتك أنا اسفة
دلف سامح الى الداخل وأردف قائلا: زوقك جميل يا رحيل
ابتسمت رحيل قائله بخجل: حضرتك تشر ب ايه يا سامح باشا
ابتسم لها سامح قائلا: هو حد يقول لــــ حما ه يا سامح باشا
أنت من يوم ما دخلتي بيتنا وبقيتي خطيبة مالك بقيتي بنتى يا رحيل وده اللي جبني النهارده تعالِ اقعد ي محتاج اتكلم معاك شوية
جـ لست رحيل أمام سامح تنهد و أردف قائلا:
_أنا عارف أنك بتحبى مالك
و عارفة أنك مـ ستغربة حالة مالك، بس انا هقولك ايه سبب حالته دى
وقص لها ما حدث معه نظر إليها وجد دموعها تنهمر على وجنتيها ابتسم لها قائلا: هااا يا رحيل قررتي تكملي مع مالك بعد كل اللي حكا يته لك ولا هتفضلى البعد عنه لان خلى بالك إنتِ مـ شوارك طويل و هتعبي لحد ما مالك يرجع يشو فك رحيل مش ملاك.
خجلت رحيل و أردفت قائله: أنا فعلا حبيت مالك و حبتيكم كلكم، مالك أنا شـ فت فيه أهلي اللي ماتوا قدام عيوني انا تركت فلسطين وجيت مصر علشان كنت بدور على شركة كويسة توريد لنا اجهزة طيبة فى فلسطين عن طريق تر كيا وسبحان الله قبلت مالك وقررت ابدا حياة جديد معه و اعيش في مصر مش هروب من وطني لسمح الله بس انا حبيت مالك بجد و إن شاء الله أبدا معاه حياه جديد ونكون عوض لبعض
ابتسم سامح بفخر على هذه الفتاة فهو علم معدنها من اول مرة راها فيها، أردف قائلا: و أنا من اللحظة دي بقى عندي خمـ سة بنات ربنا معاكي يا رحيل لان مهمتك مش سهلة..
عودة
آفاق على رن هاتفه وجدها خديجة و اخبرته بموعد العشاء و تجمع جميع العائلة..
❈-❈-❈
بداخل جناح حور وزين
كان يحـ مل ابنته أريج داخل احـ ضانه قائلا: حبيب بابي اللي كل ما اقرب من مامي يفضل يعيط، هو فى تار بيني وبينك يا بنتى؟!
وجد حور تضحك بشده نظر إليها بغضب قائلا: خدي بنتك نامت اهي
اخذت منه أريج ووضـ عتها في تختها ثم اقتربت منه
و رفعت يـ ديها تلعب فى
ازار قميـ صه قائله بدلال: وحـ شتني يا زيني اوي اوي
ابتسم لها بحب وعشق وحا وط خـ صرها قائلا: إنت أكثر يا رو حي، بس خلى بالك العطلة مش من عندي، أنا تمام التمام بنتك هى السبب.
لكزته حور في كتفه قائله: يا سلام ما هى نايمه اهي، و الله أنت ظا لمها
غمز لها قائلا: يعنى أمان ونبدأ العمل، ولا ء هشـ تغل الانذار وأنا لسه بسـ خن
وقبل ان تتحدث حور سـ معوا طرق و دلفت تاج قائله بلهفه: يلا يا ما مي بسرعة لبسني الفـ ستان و سرحي ليا شـ عرى
نظر زين بغضب قائلا: و تاج هانم مالها مـ ستعجلة ليه
اردفت تاج قائلا: اصلا يا بابي يوسف لسه مكلمني فى الفون وقالي ان احنا كلنا رايحين عندهم النهارده
اردف زين قائلا: لا والله طيب ايه رايك يا تاج مش رايحين هنشوف كلام مين اللي هيمشي، أنا ولا سي يوسف
زمت الصغيرة شـ فتيها قائله: ليه يا بابى ده يوسف هيزعل منى و انا مش بحب ازعله منى..
نظر إليها زين: لا و الله ماشي، يا يوسف، يا أنا يا أنت يا حيوان عايز تسـ يطر على بنتى، هـ نشوف
اردفت حور قائله: رو حي يا تاج على أوضتك يا حبيتى لسه بدرى احنا رايحين بليل..
أومات الصغيرة وخرجت من الغرفة
قهقهت حور قائله: انا مش عارفة انت حطيت يوسف فى دماغك ليه، الصراحة كله على بعضه كده بيفكرني بحد أعرفه كان نسـ خه منه سبحان الله فى تملكه ومقالبه
ابتسم زين على حديثها فهو علم أنه تخـ صه هو بحديثها
اقترب منها قائلا: سـ يبك من الحيو ان يوسف و خليكِ معايا هااا كنا بنقول ايه قبل ما تاج تيجي اه افتكرت
مال عليها و قـ بلها بحب وعشق قائلا: وحـ شتني يا حوري
❈-❈-❈
بعد مرور يومين موعد سفر أدهم..
كان يقف فى منتصف الردهة قائلا بثقة الى اولاده: انا عارف ان ورايا رجالة، خلى بالكم من ماما و آسيا فى غيابي وبلاش شـ قاوة ومقالب يا سي يوسف وخف شوية على تاج، انا مساك زين بالعافية منك
ابتسمت يوسف قائلا بفخر: حاضر يا بابا كلها كام سنة واخده منه ويبقى يقبلنى لو شـ فها تاني
تعجب أدهم قائلا: يا ابنى اعقل خليك زي عبده عاقل اهو ما شاء الله
ثم نظر الى عبد الرحمن قائلا: خلى بالك منه يا عبده
ابتسم الصغير: حاضر يا بابا تروح وتجي لنا بألف سلامة وترجع منتصر من المهمة.
لمعت عيون ادهم بالسعادة من ابنائه..
هرولت آسيا إليه وقام بضـ مها قائلا: هتو حشي بابي يا آسيتي
ابتسمت آسيا: و حضر تك كمان هتو حشنى يا بابي، خلى بالك من نفـ سك
اردف يوسف قائلا بمكر: يلا بنا أحنا يمكن الباشا عايز يقول كلمة سر لـ ديجا ولا حاجة
واخذ اخواته وصعدوا الى الاعلى
قهقه ادهم واقترب من خديجه الشاردة الحزينة قائلا
: والله ابنك يوسف ده بيفهم وعنده وجه نظر
حا وط خـ صرها يضـ مها إليها بشده: حبيب قلبي ماله زعلان وحزين ليه؟!
ضـ مته خديجة قائلة بحزن: خا يفه عليك يا أدهم قلبي مش مرتاح المرة دى، وانت كمان مش رضيت تقولي مـ سافر فين
ارتبك ادهم قائلا: يا خديجة أنتِ عارفه أنها اسر ار شغل.
تنهد وقام بتقـ بيل وجبهتها قائلا: خلى بالك من نفـ سك ومن الأولاد يا حبيتى أنت مش حبيتى وبس يا خديجة لا أنت نور عيوني رو حي بنت قلبي اللي عشـ ت ودعيت ربنا يجـ معني بها طوال حياتي
تنهد و أكمل: لو جري لي حاجة ارجوكِ تخلى بالك من أولا دنا ولازم تعيـ شوا حياتكم انا بحبك اوي اوي يا خديجة
وتركها مد مرة الكيان من تلك الكلمات التي القها عليها إهتز جـ سدها من كلمته تلك لتهرول قائله: أدهم ادهم
وقف ادهم وأغمض عيناه ليجد ها تضـ مه قائله: خلى بالك من نفـ سك انا عارفة إنك هتر جع لنا تانى لا إله الا الله
ابتسم بحب وعـ شق: محمد رسول الله
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية البنات زينة البيت)