روايات

رواية نبضات قلب الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم منة محرم

رواية نبضات قلب الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم منة محرم

رواية نبضات قلب الجزء الرابع والعشرون

رواية نبضات قلب البارت الرابع والعشرون

نبضات قلب
نبضات قلب

رواية نبضات قلب الحلقة الرابعة والعشرون

ملاك بدموع: ادهم انت بتقول ايه
ادهم: معلش ممكن تركبي ورا يا ملاك وتجبيها هي قدام
ملاك: مستحيل
ادهم بعصبيه خفيفه: ملاك انزلي اركبي ورا
ملاك: انا مش هركب معاك اساسا
ادهم مسك اديها: اركبي ورا يا ملاك اسمعي الكلام
ملاك: حاااضر
مايا بصتلها بتكبر: ممكن تقومي يلا علشان اركب انا
ملاك بصتلهم بغيظ ونزلت ركبت ورا وطول الطريق بتبص لادهم وعيونها فيها دموع
بعد شويه كانو وصلو الڤيلا
••••••••••••••••••
مايا: مش ناوي تقولي المفاجاه اي بقه
ادهم: متستعجليش كده هتعرفي هتعرفي
مايا بقلق: بدات اقلق
ملاك بصت لادهم بعصبيه ودخلت جوا
ادهم: تعالي يا فيروز تعالي
كوثر: ادهم حبيبي انت جيت حضره الظابط حسام هنا بقاله ساعه مستنيك
مايا بتوتر: ا هو ه
ادهم: اهدي بس هفهمك
حسام: اذيك يادكتور خير
ادهم: خير ان شاء الله
ملاك: في ايه ياادهم
ادهم: هقولك دلوقتي بس لما الضيوف الي مستنيهم يجو
مايا: في اي يا ادهم دي المفاجاه و وحضره الظابط بيعمل اي هنا
ادهم: دي اول مفاجاه تاني مفاجاه جايه دلوقتي وتالت مفاجاه بقه هي الي هتعجبك اوي علشان هوديكي مكان عمرك ما كنتي تحلمي بيه بس دي الي يستحقها اي شخص بيمشي في الطريق الغلط
مايا: انا كان عندي مشوار مهم لازم اروح وهاجي تاني
ادهم: استني بس يا مايا
مايا بصتله: ايوه احم قصدي مايا مين
ادهم طلع بطاقه شخصيه من جيبه: خدي نسيتي دي
مايا خدتها منه: دي دي بطاقتي جبتها ازاي احم قصدي ده ده بااسم مايا انا انا فيروز
ادهم: اتفضل يا حضره الظابط دي بطاقتها الاصليه ومسمهاش فيروز اسمها الحقيقي مايا عبدالوهاب ومنتحله شخصيه فيروز اخت محمد الي هي نفسها بنت خالتها استغلت الشبهه الي بنهم علشان تنزل مصر علي اساس انها فيروز وتاخد فلوس محمد ودي صور بتجمع فيروز ومايا مع بعض وقد ايه هما شبه بعض بس الفرق هي الحسنه الي فوق شفايف فيروز الي بكل سهوله قدرت مايا انها تعملها
مايا: ا انت بتقول اي انا ماشيه
ادهم مسك اديها: استني عندك انتي متهمه في قضيه قتل كمان مش بس انتحال شخصيه واه صح يترا الحسنه دي بكحل ولا ب ايلينر مش اسمه ايلينر برضوه لا حلو بيثبت مش بيتحرك ايه رايك يا ملاكي اجبلك واحد
ملاك: ادهم انت عرفت ازاي
ادهم: هقولكو
فلاش باااااك
••••••••••••••••••
ادهم: اطلقها ههه بتحلم اكيد
كوثر: ايه يابني كلمت مراتك
ادهم: اه يا حبيبتي متقلقيش انا همشي بقه رايح المستشفي
كوثر: ماشي يابني صحيح عم عوض صح كان بينادي عليك روح شوفه عايز ايه
قدام ڤيلا محمد
••••••••••••••••••
ادهم: عم عوض خير
عوض: الصنايعي الي شغال جوا جابلي الورق ده قالي انهم كانو موجودين تحت السجاده
ادهم: تمام اكيد بتوع فيروز
عوض: اه
ادهم خدهم منه وحطهم في عربيته وركب علشان يروح المستشفي بس وقف في نص الطريق لما لمح بطاقه وسط الاوراق
ادهم بصدمه: دي بطاقه شخصيه لمايا انا لازم ادور وراها ومش لازم اسكت عن الموضوع ده مش لازم انساه لازم افضل وراها واكشف حقيقتها اكيد وراها حاجه كبيره
بعد شويه
••••••••••••••••••
عوض: خير يابيه رجعت تاني ليه
ادهم: هندور علي اي ورق يثبت انها مش فيروز
عوض: مين يا بيه الي مش فيروز
ادهم: هبقا احكيلك بعدين ياعم عوض بس انا لازم اثبت انها مش فيروز ومش لازم اسكت علشان انا حاسس اني بطنش الموضوع واحده واحده بس لا انا هفضل وراها
بعد شويه
••••••••••••••••••
عوض: يابيه انا لقيت في اوضه الست هانم الدفتر ده وفيه بطاقه شخصيه وشويه صور
ادهم:دي بطاقه فيروز فاروق ودي مايا عبدالوهاب ودي صور بس ازاي فيروز ليها حد شبها اوي كده الي في الصور دول شبه بعض اوي بس الفرق الحسنه معقول البنت الي اسمها مايا دي قريبه فيروز ده متصورين مع بعض كذا صوره
عوض: جرس الڤيلا بيرن اشوف مين يا دكتور
ادهم: روح شوف ولو البت دي قولها مينفعش تخش دلوقتي علشان الدهان منشفش والصنايعي شغال
قدام باب الڤيلا
••••••••••••••••••
عوض: مين حضراتكو
فريد مسك ايد جميله: متخافيش انا معاكي
جميله: دي دي ڤيلا دكتور محمد صح
عوض: ايوه صح بس دكتور محمد اتوفي
جميله: م مات
ادهم: مين يا عوض اده فريد
فريد بصدمه: ادهم اده اده هو انتي يا جميله كان قصدك عن دكتور محمد فاروق الدكتور الجراح
ادهم: مش فاهم حاجه وانت جيت من امريكا امتي
جميله: انتو تعرفو بعض
ادهم: ايوه فريد صاحبي ايام المدرسه بس سافر امريكا من زمان اخبارك ايه طمني عنك وجيت امتي
جميله: يعني دكتور محمد مات انا كنت نازله هنا علشان اشوفه كنت عايزه اقوله حقيقه اخته
ادهم: فيروز
جميله: اه
ادهم: انتي عارفه مكانها بجد
جميله بدموع: ف فيروز ماتت من حوالي تلات شهور
ادهم: اهدي وفهميني واحده واحده
جميله وبدات تحكيله الي حصل وسط انهيارها
ادهم: يابنت ال****
جميله مسحت دموعها: صدقني بعد ما عرفت انهم مشيو من امريكا وخلاص انا مش هبقا متراقبه قررت انزل مصر علشان ادوى عليه وبحمد ربنا ان فيروز حكتلي عنه الوقت الي قعدنا فيه سوا انا قررت انزل مصر وبحثت عنه والحمدلله قدرت الاقيه واعرف عنوانه
فريد: اهدي يا جميله
جميله بدموع: شكرا ليك يا فريد انك كنت معايا من البدايه الفضل يرجع ل ربنا ثم ليك انت انا مكنتش هعرف انزل وكنت هخاف انزل انا هددوني باختي الوحيده الي مليش غيرها واحنا ملناش راجل يحمينا بس فريد كتر خيره كان معايا
ادهم: يعني البنت دي بنت خالتها وانا الي كنت مستغرب هي ازاي عارفه كل حاجه عنها اوي كده والصور الي متصورينها سوا ممممم انا كده فهمت هي نازله علشان الورث، طيب انتو لازم تمشو دلوقتي علشان هي قاعده في ڤيلتي وممكن تشوفكو وتهرب في اي لحظه
جميله: حاضر هنمشي
ادهم: فريد هنبقا علي تواصل علشان ممكن احتاجكو وده اكيد
باااااك
مايا: كدابين انتو كدابين لا انا ماشيه
حسام: استني عندك
عند جميله وفريد
••••••••••••••••••
جميله: سرحان في ايه
فريد: بفتكر اليوم الي شوفتك فيه
جميله: بتفكرني ليه
فريد: فكراه
جميله: هو ده يوم يتنسي
فلاش بااااااك
••••••••••••••••••
فريد: براحه يبنتي مش تبصي قدامك في حد يجري في المستشفي كده
بقلمي/menna moharam
جميله كانت بتبص وراها بخوف وبترتعش
فريد: اه انتي اجنبيه بقه
جميله: ل لا انا انا مصريه
فريد: بترتعشي كده ليه ومش باصه قدامك ليه في ايه مالك متخافيش بس اعتبريني فضولي شويه مالك بقه
جميله: انا عايزه اروح لاختي
فريد: طيب طيب هوديكي
بعد شويه
••••••••••••••••••
جميله: فرح انتي كويسه
فرح: اه يا جميله انا كويسه
جميله: حد جه هنا وخبط عليكي
فرح: لا بس انا زهقانه انتي اتاخرتي عليا اوي وكنت عايزه انزل بس خوفت انا معرفش حاجه هنا جميله انا عايزه ارجع مصر
جميله: حاضر يا حبيبتي حاضر
فرح: انا عارفه اننا جينا هنا علشان نحقق حلم اهلنا وندرس هنا بس انا مش عارفه اعيش هنا الناس هنا مش شبهنا خلينا نرجع ونفتح شقه بابا ونقعد فيها وهدور علي شغل جمب دراستي مش هخليكي تشتغلي وتتحملي مسؤوليتي لوحدك
جميله بدموع: حاضر اوعدك هننزل مصر طلاما انتي عايزه كده وكمان انا مش طايقه افضل هنا دقيقه واحده
وبصت علي فريد
فريد بصلها بشك
جميله: تعال معايا نتكلم
في البلكونه
••••••••••••••••••
فريد: ليه القلق ده كله انتي شوفتي حاجه مش كويسه حصلت في المستشفي
جميله نزلت دموعها وحكتله الي حصل
فريد: طيب اهدي
جميله: ممكن تخليك معانا انا بجد خايفه اوي اوي انا مليش حد
فريد: طيب انتي ناويه علي ايه
جميله: هنزل مصر واروح لاخوها
فريد: هتروحي ازاي وانتي متعرفيش حاجه عنه
جميله: لا هي قالتلي انه دكتور واسمه محمد هو معروف وكمان انا شوفت صورته عندها انا هبحث عنه علي النت وواكيد هيكون في معلومات عنه توصلني ليه حته لو مافيش انا هنزل وادور في المستشفيات انا لازم اقوله ان اخته ماتت مق*توله واحظره من اهلها دول شياطين واكيد ليهم هدف
فريد: مشهور واكيد غني هيطلعو بمصلحه
جميله: اكيد
فريد: طيب انا هروح اجهز للسفر وبرضوه هروح ابلغ المستشفي ب الجريمه الي حصلت دي لانها اول مره تحصل هنا ولازم ياخدو بالهم لان الي حصل ده جريمه
جميله: طيب بجد مش عارفه اشكرك ازاي
بعد مرور اسابيع
••••••••••••••••••
في المطار
جميله: شكرا بجد ليك وصدقني لما اشتغل هبعتلك فلوسك
فريد: انا جاي معاكي علي فكره
جميله: بجد طب وشغلك
فريد: مش هسيبك لوحدك انتي وفرح انا هاجي معاكو وهفضل معاكو
جميله: شكرا يا فريد بس متقلقش احنا هنكون كويسين طول مااحنا في بلدنا ارجع انت
فريد: جميله انا معجب بيكي
جميله: بيا انا
فريد: يا فرح اي رايك اكون جوز اختك ده لو معندهاش مانع
جميله ابتسمت: هو ده وقته
فريد:قوللها حاجه يافرح
فرح: موافقه طبعا
جميله: هههههه انتو متفقين عليا بقه
فريد:ياااا كان نفسي اشوف ضحكتك دي من زمان يا كئيبه
جميله: صدقني الي شوفته صعب اي حد يشوفه وهرتاح لو حكيت لاخوها حقيقتهم
فريد: ربنا يرحمها وينتقم منهم
وصلو جميله وفريد وفرح مصر وقعدو في اوتيل عقبال ما يلاقو شقه كويسه
بعد مرور ايام وكانت جميله بتدور علي عنوان محمد فاروق وقدرت فعلا تلاقيه بسهوله ومكنش صعب عليها انها تلاقيه علشان حفظت ملامحه
••••••••••••••••••
جميله: ايوه اهو ده باين العنوان واه الڤيلا اهي ايوه محمد فاروق هو هو ده اسمه الدكتور محمد فاروق
فريد بصدمه: محمد فاروق
جميله: انت تعرفه
فريد: ها لا بس يمكن تشابهه اسماء انا ليا صاحب اسمه محمد فاروق بس مات من مده
جميله: طيب يلا ننزل بسرعه
فريد:يلا
جميله بمقاطعه: انا فرحانه اني قدرت اوصله اوي
باااااك
••••••••••••••••••
فريد وجميله كانو وصلو وادهم طلع استقبلهم
جميله راحت ناحيه مايا وهي بترتعش وضربتها بلقلم
مايا: انتي ****ازاي تمدي ايدك عليا انا هوريكي ولسه هتضربها بلقلم
ملاك مسكت اديها: ما كفايه بقه ايه انتي يابت طلعتي شيطانه بجد بقه كل ده يطلع منك انتي انا كنت متاكده انك مش فيروز
جميله: حضره الظابط اكيد دكتور ادهم حكالك الي حصل وانا مستعده احكيلك وكمان كان شريك معاها جوز اختها واختها
حسام: انا بعت اجيبهم وزمانهم وصلو علي القسم وهنحقق معاهم وانتي يا مايا قدامي
مايا: انا معملتش حاجه انا فيروز ادهم صدقني
ادهم: اصدقك ههههه
مايا: ادهم اوعدك. هتغير انا بحبك هتغير صدقني متخلنيش اروح القسم
ادهم: يعني انتي بتعترفي انك مش فيروز وانك منتحله شخصيتها
مايا مسحت الحسنه: ايوه انا مايا مش فيروز صدقني هتغير انا حبيتك بس متخلهمش يودوني علي القسم انا معملتش حاجه
ادهم: كده بقول بقه انك مش لازم تروحي القسم
مايا ببتسامه: كنت عارفه انك. بتحبني
ادهم: كده تطلعي علي مستشفي المجانين علي طول
كلهم ضحكو علي ادهم وحسام خد مايا واتحقق معاها هي واختها وجوز اختها
في ڤيلا ادهم
••••••••••••••••••
ملاك: ليه مقولتليش اول ماعرفت
بقلمي/menna moharam
ادهم: مكنتش حابب تشغلي دماغك او تضايقي نفسك
ملاك: لا بس جوزي طلع ذكي
ادهم: مش مراته ملاك طبيعي يعني
فريد: مدام ملاك مبسوط اني شوفتك اكيد منستنيش
ملاك: اه طبعا فكراك مش انت الي عملتلي العمليه
فريد: ايوه
جميله: الحمدلله اننا جينا في الوقت المناسب قبل ما يحصل اي حاجه
ادهم: هههههه كويس فعلا كنت زماني متجوزها سمعتها بعد ما عرفت حقيقتها وهي بتكلم اختها وبتقولها
فلاش باااك
••••••••••••••••••
مايا: حته واد حليوه وڤيلته اكبر من بتاعت اخو فيروز
لقاء: ايه رايك عجبتك
خالد: افتحي الاسبيكر كده
مايا: افتحي خليني اسمع راي خالد
خالد: وقعيه في حبك خليه يتجوزك وهو راضي علشان ينفزلك كل الي في بالك
بقلمي/menna moharam
مايا: هو كده كده واقع تعرفو انا اصلا حاسه انه مش بيحب البت الملزقه الي اسمها ملاك دي
خالد: طب كويس ده هيبقا في صالحنا ولو ياستي بيحبها بشطارتك وقعيهم في بعض واوعي تخرجي من البيت ده انتي فاهمه
مايا: الصنايعي بيشطب في الڤيلا كلها يومين وتخلص واكيد هيرجعوني لما يخلصو
خالد: هنولع فيها تاني
مايا: ههههههههه انت حبيت الموضوع
لقاء: حاولي انتي بس خلال اليومين دول تتاكدي انه بيحبك
مابا: افرضي ملحقتش في يومين اعرف هو فعلا بيحبني ولا مجرد وهم
خالد: متقلقيش سبيلي الصنايعي ومش هيبقو يومين هيبقو عمر بحاله
ادهم: احم احم
مايا بخضه: ا انت هنا من امتي
ادهم: مالك يابنتي سلامتك من الخضه انا اسف كنتي بتتكلمي
باااااك
••••••••••••••••••
ملاك: ممم وانا كنت هسيبك ياا دكتور ادهم ده كنت هقتلك
جميله ابتسمت: اتشرفت بيكو والحمدلله اننا كشفناها علي حقيقتها
حياه كانت واقفه علي السلم وسمعاهم: ي يعني دي مكنتش عمتو فيروز وك كانت واحده شبها وعمتو ماتت
ملاك وادهم راحو عندها: ايه يا حبيبتي
حياه بدموع: يعني عمتو ماتت وبابي مات
ملاك خدتها في حضنها: مش انا وادهم معاكي يا حبيبتي متزعليش نفسك هما في مكان احسن من هنا
حياه: انتو مش هتسبوني صح
ادهم مسك اديها: حبيبتي احنا معاكي اهو ممكن بقه بلاش تعيطي علشان قلبي بيوجعني كل ما بشوف دموعك دي وانتي عارفه كده كويس
حياه: دومي انا عايزه نروح لبابي
ادهم: حاضر
خدها ادهم وراحو قبر محمد
حياه: وحشتني اوي يا بابي ا انا عرفت انهارده ان عمتو فيروز مبقتش موجوده وراحت عندك انت ومامي هي كمان سبتني يا بابي عمتو مشيت زي ماانت مشيت
ادهم نزل لمستواها: شششش حبيبتي اهدي
حياه مسحت دموعها: بس يا بابي انا انا معايا مامي ملاك وبصت لادهم ومسكت ايده ومعايا بابي ادهم
ادهم بصلها بحب ونزل لمستواها: انتي قولتي ايه
حياه: بابي ادهم
ادهم بدموع: ربنا يخليني ليكي واقدر اسعدك واحققلك الي بتتمنيه يا حياتي روحي العربيه وانا جاي وراكي
حياه: اوكيه
ادهم قام وقف وابتسم: تعرف انا مبسوط اوي علشان قدرت اكشف حقيقه مايا والحمدلله دخلت السجن هي والي كانو معاها حياه مضايقه بسبب ان فيروز اتوفت بس هكون معاها انا وملاك وهنحاول نطلعها من الحزن ده حياه هتفضل معايا وعمري ما هسيبها واي حاجه نفسها فيها هتكون عندها حياه بنتي وهتفضل بنتي اطمن يا حبيبي
بعد مرور سنه وخمس شهور كانت داليا اتجوزت هي ومصطفي وحسام كان معجب بحنين وطلب ايديها وحاليا مخطوبين وفريد وجميله اتجوزو وجميله قررت تسافر امريكا بعد ما اطمنت ان مايا دخلت السجن وملاك حامل في الشهر التاسع
ملاك: حياه روحي روحي بسرعه نادي ادهم انا حاسه اني بولد روحي شوفيه شوفيه فين بسرعه
حياه بدموع: حاضر حاضر
في الجنينه كان ادهم واقف هو وعم عوض
ادهم: ياااا بقالي كتير مرشتش الجنينه
عوض: انت من ساعه ما بقيت ترش الجنينه وانا مبعملش حاجه
ادهم: هههههه بكره غيث يجي يرشنا احنا الاتنين
عوض: ان شاء الله يا ادهم ياابني هو يشرف بس ويعمل الي هو عايزه
حياه: دوميي دومي الحقني بولدد
ادهم: هههههههه ايه يا حياه مالك
حياه: يا دومي اسمعني
ادهم: اهدي بس وخدي نفسك في ايه
حياه: مامي بتقولي انزل اقولك الحقني بولد الحقها بسرعه
ادهم كان ماسك خرطوم المايه: ايه بتولد بتولد يا عم عوض بتولد
عوض: يحح يح يبني غرقتني
ادهم: انا اسف اسف
عوض: طب وانت هتاخد خرطوم المايه معاك الڤيلا ليه هترش العفش
ادهم: اه صح انا خدته ليه ورماه علي الارض وحياه هي وعوض اتغرقو
عوض و حياه: يح يححح
بعد شويه
••••••••••••••••••
كوثر: مبروك يا حبايبي
ملاك بتعب: الله يبارك فيكي يا حبيبتي
داليا: يارب اجيب ولد عسول زي غيث كده
ادهم: يارب يا حبيبتي ربنا يرزقك بلذريه الصالحه
مصطفي: مافيش احسن من الوقت ده الي نقولكو فيه احم داليا حامل
ادهم: بجد مبروك يا روحي
حنين: عاااا هبقا خالتو
حسام: عقبال ما تكوني مامي
حنين: يارب
ملاك: حياه حبيبتي واقفه بعيد ليه تعالي
حياه: انتي كويسه
ملاك: اه يا حبيبتي ليه كل الدموع دي
حياه: كنت خايفه عليكي
ملاك باست اديها: مامتك كويسه اهي وجابتلك اخ صغنون تلعبي معاه
حياه: هو صغنن اوي
ادهم: ماانتي كده برضوه يا حياتي صغننه انتو الاتنين صغننين
حياه: مبروك يا دومي
ادهم بحب: عقبال ماافرح بيكي ياقلب دومي تعرفي شعوري انهارده كان نفس شعوري ايام ما شيلتك بين ايدي ربنا يخليكو ليا واشوفكو اسعد الناس وميحرمناش من لمتنا الحلوه دي
ملاك: يارب يا حبيبي يارب ربنا يخليك لينا يارب
بعد مرور سنين
كان ادهم واقف قدام قبر محمد
••••••••••••••••••
ادهم: غيث مطلع عيني انا وملاك يا محمد وحياه برضوه هههه تعرف الاتنين ناقر ونقير انا معرفش طالعين لمين ده انا وانت مكناش كده، تعرف حياه كبرت وبقت جميله واخده طيبتك وجدعنتك طيبه زيك اوي يا محمد دخلت كليه الطب حلمها تكون زيك وزي مش عارف انت هتصدقني ولا لا بس الصراحه انا مش عايزها تتجوز هههههه اتعودت عليها اوي مش عارف لو اتجوزت وجالها عريس وسبتني انا وملاك هنعمل ايه بيقولو عليا مجنون علشان بقول انا مش هجوز بنتي هتفضل كده معايا وقاعده جمبي حته غيث مش هجوزه برضوه ايوه يفضلو قاعدين جمبي ومعايا، بس تعرف بقول لنفسي لا يتجوزو دي سنه الحياه برضوه ويجبولي اولاد يكونو حواليا ومالين عليا حياتي انا بتمني يفضلو سند لبعض وفي ضهر بعض اده الوقت عدي هقوم امشي انا بقه وبإذن الله لو ليا عمر هبقا اجيلك تاني يا صاحبي الله يرحمك ويغفرلك يارب….
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نبضات قلب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى