رواية روح الفصل الثاني عشر 12 بقلم مجهول
رواية روح الجزء الثاني عشر
رواية روح البارت الثاني عشر
رواية روح الحلقة الثانية عشر
روح كان كل همها الوحيد هو الهروب من ديفيد
وانها تشوف اي طريقه لكده ولانو كان حابسها وفي حراسه عليها… قررت انها تحاول تجاريه عشان يديها الثقه انها تهرب بس للاسف ملحقتش من اللي حصل………….
ديفيد‘‘‘مبرووووك ياقلبي
روح‘‘‘مبروك على ايه وبعدين انا قولتلك ميه مره متقوليش كده
ديفيد‘‘‘استني بس انا خلاص بقى ليا الحق ان اقول براحتي
روح‘‘‘قصدك ايه
ديفيد‘‘‘بابتسامه(جاسر طلقك)
روح‘‘‘‘بصدمه(طلقني)
ديفnoيد‘‘‘ايوه طلقك مش دا اللي احنا كنا عايزينو
روح‘‘‘بدموع (لا. دا اللي انت كنت عايزو واهو حصل)
ديفيد ‘‘‘مش هتفرق ياقلبي المهم ان انتي هتكوني معايا…
روح‘‘‘دورت وشها عنو مكنتش عايزه انو يشوف حزنها (لو سمحت انا عايزه ارتاح شويه)
ديفيد‘‘‘بيقرب منها (ليه حاسه بايه)
روح‘‘‘حست انو بيقرب.. فبصوت عالي(ديفيد لوسمحت اخرج عايزه ارتاح…)
ديفيد‘‘‘سابها وخرج وعلى وشو ابتسامه كبيره
روح‘‘‘‘قعدت مكانها عالارض وضمت رجليها وفضلت تعيط كتير على اللي حصل… وفي نفسها(انا ليه زعلانه مش هو ده اللي اتجوزك عصب عنك وبهدلك وكان عايز ياخد بنتك عشان هو يعيش زعلانه عليه ليه هو ميستاهلش….. بس انا كنت مفكره انو مش هيتخلى عني…. ياااه لسه عندك امل فيه كلهم واحد جاسر… ديفيد… احمد كلهم واحد)
قامت من مكانها ودخلت الحمام غسلت وشها وفضلت تفكر في الطريقه انها تهرب من هنا….
…………………………………………
في مكتب جاسر الباب بيتفتح ويدخل ادهم
ادهم‘‘‘بعصبيه(طلقتها طلقت روح ياجاسر انت اتجننت ازاي تعمل كده تسيب مراتك وابنك لديفيد)
جاسر‘‘‘ببرود(انا عملت اللي هي طلبتو)
ادهم‘‘والله انت مجنون.. انت بنفسك قايلي انك شاكك ان ديفيد ورا موضوع طلبها للطلاق.. تقوم تسيبهالو والله انت مجنون
جاسر‘‘‘ادهم لو سمحت دي حياتي وانا حر فيها ومحدش له انو يتدخل فيها
ادهم‘‘‘عمرك ما هتتغير هتفضل كده اناني ومبتحبش الا نفسك.. والله انت ماتستاهلها روح دي واحده بريئه مش زيك شيطان مهموش الا نفسو… انا ازاي مكتشفتش ده من زمان ازاي… وقبل مايمشي بص لجاسر(عارف ياجاسر انا وانت صحاب من زمان اوي بس اول مره احس انك احسن واتغيرت لما اتجوزت روح مع انك كنت بتكابر وبتعذبها بس هي بردو كانت مغيراك دلوقتي للاسف بقيت اسوأ من الاول عارف بقيت ازاي)
جاسر‘‘‘بصلو ومردش ……
ادهم‘‘‘جسد بلااا روح(سابو ومشي)
جاسر‘‘‘كان فاهم كل كلمه قالها ادهم وكان عارف ان كل كلامو صح وانو من غيرها هيرجع تاني زي الاول
وغمض عنيه يفكر في اللي حصل….
………………………
في بيت ديفيد…….
روح قاعده وبنتها في حضنها وضماها قوي وبتكلمها…. (عارفه ياروح كنت دايما بسأل بابا انت ليه سمتني روح… قالي عشان اول ماشوفتك وبصيت في عنيكي حسيت ان روحي بتروح مني… هههههه انا كمان اول ماشفتك وشيلتك بين ايدي حسيت ان روحي راحت مني… هو لما كان بيقولي كده مكنتش بفهمو.. بس دلوقتي فهمت.. انا آسفه لو في يوم حسيت اني مش عايزاكي بس والله مكنش قصدي انتي متعرفيش ايه اللي حصلي ولا انتي جيتي ازاي بس والله انا دلوقتي مقدرش اعيش من غيرك ومش عايزه اي حاجه في الدنيا غيرك حتى باباكي اللي اتخلى عننا انا مش عايزاه… بس عارفه انا اللي هيموتني (بدموع) اني حبيتو اوي تخيلي… حبيت الشيطان نفسو. لما تكبري مش عايزاكي تلوميني انك مفيش ليكي أب… بس والله هو اللي اختار.. فعشان كده لازم نمشي من هنا…. لازم نهرب ونمشي ونعيش لوحدنا) وضمت بنتها اكتر وفضلت تعيط…
……تاني يوم الصبح بصوت عالي هز المكان كلو
ديفيد‘‘‘‘هربت… هربت ازاي وانتو كنتو فين… انا عايزها دلوقتي ولو مظهرتش خلال ساعتين هتكون نهايتكو على ايدي فاهمين (جاااااسر اكيد راحت لجاااااسر) ولو ده حصل نهايتهم على ايدي
………………………………………
(بعد خمس شهور)
روح مسافرتش مصر فضلت في لندن اشتغلت ولقت بيت صغير … وكل ده بمساعده داليا
…………………………..
فلاش باك….
روح‘‘‘‘بخضه(دالياااا..انتي بتعملي ايه هنا)
داليا‘‘‘بضحكه عاليه(مالك مخضوضه ليه كده بس مفاجأه مش كده)
روح‘‘‘مفاجأه ازاي يعني وبعدين ازاي ديفيد سمح انك تدخلي هنا بعد اللي انتي عملتيه
داليا‘‘‘وهو انا عملت ايه
روح‘‘‘عملتي ايه… مش انتي اللي سرقتي الملف واتهمتيني انا بسرقتو وضعيتي عليهم الصفقه
داليا‘‘‘‘ههههههههه كنت فكراكي اذكى من كده ياروح انتي جميله فعلا بس غبيه
روح‘‘‘قصدك ايه
داليا‘‘‘قصدي اني كنت بنفذ الاوامر
روح‘‘‘اوامر مين
داليا‘‘‘ديفيد
روح‘‘‘انتي عايزه تفهميني ان ديفيد كان عارف كل حاجه
داليا‘‘‘مش بس كده لا وايه هو اللي مخطط لكل حاجه كمان… حتى المكالمه اللي سمعتيها كانت من ضمن الخطه
روح‘‘‘خطه يعني ديفيد عمل كل ده طب ليه
داليا‘‘‘في الاول كنت مفكره انو بيعمل كده عشان يخسر جاسر.. بس بعد كده اكتشفت انو عمل كده عشانك انتي
روح‘‘‘عشاني انا(طب ليه انتي ساعدتيه اللي اعرفو انك شغاله مع جاسر من زمان ليه عمليتي معاه كده
داليا‘‘‘بصوت عالي(عشان حمار سابني وراح اتجوزك انتي… انا كان عندي استعداد اعملو اي حاجه بس هو مفكرش فيا ولا مره… وانتي السبب)
روح‘‘‘انا السبب ليه منتي كنتي قدامو قبل مايعرفني مش انا السبب ياداليا وبعدين لو انتي بتحبيه فعلا مكنتيش اتمنيتي ليه الشر واتفقتي عليه
داليا‘‘‘ههههههه هو انتي مين اللي قالك اني بحبو انا بحب فلوسو اكتر وكان فرصه حلوه وانتي ضيعتيها
روح‘‘‘قطعت كلامها(انتي عايزه ايه ياداليا جايه ليه)
داليا‘‘‘هساعدك انك تهربي
روح‘‘‘وانا ايه اللي يخليني اثق فيكي بعد اللي عملتيه معايا مش يمكن دي كمام خطه ضمن خطتك انتي وديفيد
داليا‘‘‘لا متقلقيش انا مليش مصلحه في وجودك هنا المصلحه الكبيره انك تمشي لانك عجباه اوي وبكده انتي هتضيعي فرصه تانيه عليا
روح‘‘‘‘وانا بردو مش عايزه الفرصه دي تضيع منك… هترهبيني ازاي هتقدري ترجعيني مصر
داليا‘‘‘‘امممم مش بالظبط. بس انا اقدر اشوفاك شغل وبيت هنا بس هيكون مكان بيعيد شويه
روح‘‘‘مش مهم بعيد ولا قريب اهم حاجه محدش يقدر يلاقيني …انا كده كده كنت خايفه لما ارجع لاهلي… كنت هقولهم ايه ولا جاسر طلقني ليه كده احسن
داليا‘‘‘‘يبقى اتفقنا جهزي نفسك النهارده بالليل….
…………………………………
خمس شهور كاملين عدو على كل واحد فيهم
ديفيد.. مقدرش يوصل ليها لان داليا بحكم شغلها معاه كانت عارفه بيتصرف ازاي وقدرت تبعدو عنها
داليا… كانت طول المده دي بتحاول تقرب من ديفيد وترسم عليه بس هو كان فاهمها بس كان ساكت
ادهم…كان مستغرب من صاحبو اللي اتغير. رسم معالم الامبالاه في الاول بس جواه في بركان من الحزن والغضب
جاسر…. كان زي الجبل قدام الكل بجبروتو والغرور اللي زاد مع تمثيلو… بس كل يوم كان يتمنى يشوفها ويحضنها… حس انها الملاك اللي جالو بالصدفه عشان يغيرو
روح…. كانت فرحتها ببنتها طاغيه على كل حاجه حواليها… بس جاسر عمرو ماراح من بالها حتى بعد اللي عملو فيها وانو اتخلى عنها بسهوله وبعدها عن اهلها… وكانت بضحك من نفسها لما تفتكر انو حبها (مفيش شيطان بيحب) جمله كانت بتصبر بيها نفسها على اللي هي فيه=
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روح)