روايات

رواية حرم جبار الفصل السابع 7 بقلم نور شريف

رواية حرم جبار الفصل السابع 7 بقلم نور شريف

رواية حرم جبار الجزء السابع

رواية حرم جبار البارت السابع

حرم جبار
حرم جبار

رواية حرم جبار الحلقة السابعة

حامل كيف يا وقعتك يا فريدة!! جابر مقربش منك؟
بتقف فرحة بصدمة : التحليل مطلع الاجابة حامل في الشهر الاول.. انا مبكذبش عليكِ يا مراة عمي..
فريدة بهدوء :أنا عايزه اقعد لوحدي، ياريت الخبر ده محدش يعرفه من اهل الدار.. قوله شوية دوخة؟ ماشي يا فرحة!! ياريت يا ماما سبيني شوية..
بتمشي امها هي و فرحة وبتسرح فريدة بحزن :_اكده يا
جابر تعملها وتتطلقني وبعدين معاك يا ولد عمي، هترجع لما تعرف ان في طفل.. ولا هيبقي طفل من غير اب؟
بتتصل فريدة علي جابر بيرد بعصبية و زعيق :
في اي؟؟ لحقت اوحشك عايزه اي!!
فريدة بتوتر :أنا حامل يا جابر حامل.
جابر بصدمة : حامل ازاي انتي لحقتي تحملي يا فريدة؟
تلاقيها لعبه منك عشان ارجع ليكِ تاني؟؟
فريدة بشهقة: انت بتتهمني يا جابر تعالا ونعمل التحاليل يا تاخد الطفل يا اخده انا ولو مش عايزه انا مش هنزله..
لو مش عايز يربطنا اطفال انا موافقة!
بيقفل جابر في وشها وبيضحك بفرحه عارمة.. فريدة حامل مني معقول هنبقي خلاص من نصيب بعض وهرجعها تاني.. بس بعد ما اعذبها شوية..
في الدار ”
بيقعد الجد بسرحان وخافي إبتسمتهُ وعيونه علي زين الي قاعد مكشر :زين تعالا عندي فوق عايز اتحدث معاك!
بيقوم زين بستغراب وبيطلع معاه.. نعم يا جدي؟
فريدة حامل من جابر اخوك؟؟ وهو طلقها ساعده يرجع ليها تاني لأنه مخنو” ق منك ومنها.. أ. يوة الغيرة ظاهرة كيف! بتخالف اتفقنا يا زين :
أبتسم زين بعفوية :مبارك عليهم يا جدي عقبالنا انا و فرحة انا مش غيران يمكن عشان بحبها لكن وعد هنساها
وأعيش، انا راضي بنصيبي لكن فرحة في نظر اختها وامها اخدتني منهم اول ما عرفت!! أن ملهاش يد مقدرتش اتكلم وتعملي معاها اتغير لكن مش قادر اصدق يا جدي.. ابوي قبل ما يموت يكتب اكده في الوصية، جابر لي فريدة؟؟؟
هارون الجد بتركيز :جابر اتقدم ليها حوالي عشرين مره!
أنا كنت برفض عشان انت بتحبها وهي من نظرتها.. قولت يبقوا لبعض لكن فتحنا الوصية.. جابر يا ولدي متزعلش مني لما رفضت تتجوز بنت عمك، اخوك زين بيحبها لكن يا ولدي انت حاولت كتير عشان تبقي مرتك وانا موافق في اي يوم همو”ت بسبب المرض الي عندي قول لي زين انت راجل و كبير اتجوز فرحة عاقله وبتعرف تحكم نفسها لكن فريدة زيك يا جابر لو حبتك هتعيش في جنة؟؟
بيسكت زين بتوتر : ليه قولتلي ان فرحة هتقتل اختها وهي كمان قالت نفس الكلام، ليه مقولتليش علي الوصية دي يا جدي!! و جابر و فريدة كيف جابر رجع يومها عشان يطلب ايدها.. انا مستغربك يا جدي..
هارون بهدوء :أعلن خبر حمل فريدة يا ولدي..
زين بستغراب : لا مراة عمي قالت محدش يعرف لما جابر لا يرجع ليها لا يتركها..
هارون بعصبية : يتركها علي جثتي اطلع بره مش رايد اشوف وشك غور يا واكل ناسك!!
في اوضة فرحة ”
بتقعد فرحة وبتعيط بقوة بيدخل زين عليها بتمسح دموعها بسرعة وبتنام!!
بيقرب زين منها و بيقول و عيونه في عيونها بصوت عالي :فرحة يا بنت حسين اي مالك شوفتي؟ جن.. ولا عفريت؟ أنا زين هوريكِ الجنان علي أصوله يا عاقله يا راسيه قومي يا بت قومي!!
فرحة بضيق وبتبعد بنظرها عنهُ :أمشي يا زين؟
زين بغمزه :أي مزعلك يا مزه، مش هتقوليلي..
فرحه بصدمة وأتسعت عيونها بصدمة أكبر!! زين انت بتكلمني أنا اكده أنت أكيد أكيد شارب حاجة صُح، يازين
زين بتوتر وعنيه بتبعد عنها :أنتي ليه كدبتي عليا!؟
فرحة بهدوء :سمعت كلام جدي كنت زعلانه قوي علي فريدة بحاول أخفي علشانها لكن أمي كانت تعرف كل حاجة وكانت بتحاول تهدي فريدة.
زين بحزن : و أنا ذنبِ ايه؟؟ أدفع حاجة زي دي ده جواز!
فرحة بضحك :حوش، حوش يا عنيا انا الي كنت هموت واتجوزك الدكتورة فرحة كانت عايزه حد مقامه عالي زي جابر اكده ظابط مالي مركزه.. أما انت عمدة البلد وكنت كاره التعليم من صغرك؟؟ شوفت فريدة كانت بتحب التعليم و دخلت طب نفسي!!
زين بضحك: ونتي دخلتي اي يا عنيا؟
فرحه بغمزه : نساء و توليد وحقن مجهري.
اي العيله الرتب دي جدك هارون كان ظابط بس طلع علي المعاش ويدوبك قادر يمشي بلعافيه!! وأبوي كان قاضي وعمي حسين مهندس كهرباء و جابر ظابط مخابرات…
فرحة بضحك : وانت كبير البلد العمدة دبلوم صناعة!
زين بتريقه.. ماله يختي علي الاقل انا راجل وكل شناباتت البلد؟. بتقف قصادي ركبها بترتعش؟!
بتتضحك فرحة وفجاة بتسكت وبتقرب من زين بتركيز :
عايزه انام أخرج بره أخرج……
بيزقها زين علي السرير وبيقفل النور و بيناموا!!
الصبح ”
بيرجع جابر من القاهره بيكون البيت هادي بيدخل اوضة فريدة.. بتكون نايمه بيدخل يحضر جردل مياه وفجاة!!
بيرميه فوقها!! بتقوم فريدة بخضة : يا مامااا.
جابر بضيق : كل ده نوم الساعه 6 ناوية تنامي أكتر من كدا قومي أنزلي مع مراة عمي حضري معاها الاكل..
بتفوق فريدة وبتقف علي السرير بعصبية و زعيق :
جابر همو*تككك اطلع بره اي دخلك هنا.. انا وانت مطلقين انت ملكش حق تقول أنزل ولا اخرج برههه يا جابر بره بقلك.. ؟
بيقعد جابر علي الكرسي بيحاول يكتم ضحكتهُ من عصبيتها :فريدة اقعدي بقلك!
فريدة بعصبية :السرير كله مياه يا غبي هنام ازاي بسببك
جابر بهدوء : قومي انزلي مع مراة عمي..
فريدة بعصبية : أنا حامل يا جابر ولازم ارتاح انا نايمه الفجر روح انزل انت مع ماما!
جابر بخبث : أدخلي يا رهف البيت بيتك احب اعرفك فريدة طليقتي!! فريدة دي رهف مرتيي!!
فريدة بصدمة : اي مراتك نعممممممممم، مراتك؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حرم جبار)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى