رواية حياة الآدم الفصل الأول 1 بقلم زهرة الربيع
رواية حياة الآدم الجزء الأول
رواية حياة الآدم البارت الأول
رواية حياة الآدم الحلقة الأولى
عريسك مش هيجي زي العاده يا حياه المفروض تكوني اتعودتي دي سابع مره تلبسي الفستان وتقلعيه..حتي تاخدي برد كده
حياه بصتلو بغضب رهيب وقلعت الطرحه رمتها على الارض وقالت..وديتو فين يا ادم بلاش جنانك ده
ادم ابتسم بسخريه وقال..الجنان ده لعبتك يا حياه انا بتعلم منك
حياه اتنرفزت وقالت…للمره الألف بقولك مش هتجوزك لواخر واحد في الدنيا
ادم قال بنفس الهدوء الي بنرفز…وانا للمره المليون هقولك..لو مش هتكوني ليا مش هتكوني لغيري بتتعبي نفسك ليه كل يومين مع عريس و فرح ومعازيم واخر فرهده… بصي هناك كده ابوكي جاب الطاوله والشطرنج معاه وبيلعب مع اصحابو…ولا مامتك..بتخرط الخضار بتاع بكره مع صحباتها..الكل متاكد ان مفيش فرح هيتم إلا انتي..ده يبقى مشكله في الفهم عندك انا مش مسؤل عنها
بقلم…زهرة الربيع
حياه اتنرفزت اكتر وبصت لابوها الي كان بيلعب مع اصحابو وبيضحكو وقالت بزعيق…بابا…يابااااابا
ابوها اتنهد وقال لاصحابو…طيب ثواني وراجع اوعو حد يغش …ورحلها وقف قدامها وقال
.ايوه يا حياه يا بنتي عايزه حاجه… وقبل ما ترد عليه بص لادم وقال..ادوم اذيك اتأخرت انهارده يا راجل
ادم قال…معلش يا عمي كان معايا حاجه مهمه
حياه كانت بتبصلهم بزهول وقالت بصراخ…انت بتعمل ايه يا بابا ..بتعمل ايه…الحيوا،ن ده خاطف عريسي اتصرف معاه بقى
ابوها قال بضحك…يا بنتي وانتي مكبره الموضوع ليه..هيه اول مره ..بقولك ايه وانبي تسبيني اروح اخلص اللعبه احسن عمك حسان يموت في الغش
حياه كانت هتتجنن وقالت بزعيق..يبابا حسان ايه ولعبه ايه بقولك عريسي مخطوف ..و …وبصت لادم وقالت. طب ايه رأيك بقى اني هتجوز انهارده يعني هتجوز…وبصت حواليها وقالت…هتجوز المأذون..ايه رأيك بقى
الماذون بصلها بزهق وقال…خلصونا يا جماعه فيه جواز انهارده ولا زي كل مره
ادم طلع فلوس اداها للمأون وقال…مفيش يا باشا…وبقولك ايه متجيش هنا تاتي..الا لو كنت انا العريس..ساعتها هكلمك انا بنفسي
المأذون لسه هيمشي اتفاجئو بدخول شاب جميل وانيق وقال…بس المرادي غير كل مره يا ادم…المرادي العريس موجود
حياه بصتلو بفرحه وقالت…مروان..الحمد لله يارب
هنا ادم اتصدم بشده وقال..انت..انت ازاي هنا..و
مروان بصلو بسخريه وقال…انا مراوان الحوفي يعني مش زي العيال السيس الي بتطرقهم قبل كده يا ادم…اتفضل من هنا الفرح هيتم …وللاسف انت مش معزوم ولا مرحب بيك
حياه كانت مبسوطه قوي ولسه هتتقدم على مروان ادم حط السلاح على دماغها وقال…ده على جثتي وجثتها معايا …حياه مش هتتجوز غيري
الكل انزهل وخافو بجد وابوها قال بتوتر..ادم…ادم يا ابني اهدي بلاش جنان بعدين السلاح يطول
ادم قال بغضب .يطول يقصر بقى يا عمي مبقتش تفرق…ابعدو عن طريقي يلا ابعدو
الكل بعدولو الطريق وهو اخد حياه بالعافيه وكانت خايفه وقالت…ادم اهدى يا ادم
ادم قال بغضب..اسكتي انتي انتي بذات تسكتي تمام
مروان قال بحزر…تمام ماشي بس اهدي وهنتفاهم نزل السلاح
ادم ابتسم بسخريه وضرب رصاصه في مكان الأسلاك المسأوله عن كل الأضائه وفي ثواني المكان بقى ضلمه جدا وهو اخد حياه على عربيتو وطلع بيها
بقلم..زهرة الربيع
حياه كانت بتقاومو وبتقول بصراخ… ادم سبني سبني بقى وبقت تحاول تفتح باب العربيه
ادم اتنرفز جدا وشدها عليه وقال…حياه شوفتي قبل كده نجوم الضهر
حياه بصتلو باستغراب وقالت..انت بتقول ايه
ادم ابتسم وضربها بالدماغ وقال…ان شاء الله يعجبوكي… وطلع بالعربيه بسرعه البرق
بعد ساعه حياه فتحت عيونها بتعب لقت نفسها في مكان غريب كان عباره عن كوخ صغير في حته مقطوعه ومفيش حواليها لا بيوت ولا ناس قالت بخوف..ادم..ادم انت فين
ادم جيه وكان معاه حطب بقى يولع الدفايه وقال بضيق..اول ما تخافي تقولي ادم..واول ما تزعلي تقولي يا ادم..واول ما تحتاجي اي حاجه تقولي يا ادم..وبصلها بدموع وقال..انما تحبي ادم..لا…مينفعش…الطلب الوحيد الي ادم طلبو منك ..اتحرم عليه
حياه اتنهدت وقالت..يا ادم انا قولتلك قبل كده انت زي اخو..
ادم ضرب ايده في الطاوله الي قدامو وقال بغضب..انا مش اخوكي..مش اخوكي ياحياه ..انا وانتي عمرنا ماكنا اخوات
حياه خافت منو ولسه هتتكلم اتصدمت لما قال…بس انا عارف ازاي هخليكي تصدقي اننا مش اخوات…وقلع القميص بتاعو بغضب وقرب منها وشدها عليه وقال…انهارده هخليكي متنفعيش لحد تاني غيري يا حياه ووو
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة الآدم)