روايات

رواية جواهر الجبل الفصل الأول 1 بقلم زهرة الربيع

رواية جواهر الجبل الفصل الأول 1 بقلم زهرة الربيع

رواية جواهر الجبل الجزء الأول

رواية جواهر الجبل البارت الأول

جواهر الجبل
جواهر الجبل

رواية جواهر الجبل الحلقة الأولى

يا شباب لفو بقى عايزه اختار عريسي بتأني ده مستقبلي مش لعبه يعني يلا لفو
واحد منهم قال..نلف ازاي يعني انتي هبله..بت انتي اتكلمي كويس احنا مش عرايس لعبه قدامك

اتقدمت على راجل كبير في سن الستين ده حمدي المنزلاوي عمها وقالت…سامع يا عمي مش هايزني اتفرج عليه…متزعلش بقى لو اخترت كريم وسبتو

اتقدمت ست في الخمسين وقالت بسرعه..لا يا حببتي هو هيلف هيلف والله..لف يا جبل يلا بقى متنشفش دماغك

جبل قال بغضب…انتو عايزين تجننوني ماشين ورا المتخلفه دي..الف يعني ايه …الف ليه اصلا..وبعدين لو فيه حد المفروض يلف فهيه ابدى على الاقل فيه سبب تلف علشانو.. واهو نشوف امكانياتها

البنت شهقت وقالت…شايف وقاحتو معايا انا قولتلك من الاول ده مش هينفع

في شاب واقف جمب جبل قال بسرعه…انا كمان قولتلك كده..ده مش هتكوني مبسوطه معاه اختاريني انا وانا عندي استعداد الف للصبح

جبل بص لابوه بغضب وقال…طب سامع.. سامع انت وابوك وصلتونا لايه..اتفضل بقى اتصرف لان انا مش مضطر استحمل المهزله دي

حمدي قرب من جبل وقال…ياجبل اتصرف كويس مع بنت عمك..متنساش انك مش هتاخد ورثك الا تحت ادارتها

بقلم…زهرة الربيع
جبل قال بغضب..مهو انتو السبب في كل ده ازاي جدي يعمل حاجه زي دي ازاي يحط شقايا وشقاك طول السنين الي فاتت تحت تصرف عيله زي دي…انا مش فاهم انت ازاي ساكت على كده

حمدي قال..وانا هعمل ايه يا ابني..الله يرحمو مكانش معرفني حاجه..وبعدين جواهر مننا وعلينا والفلوس مراحتش لحد غريب يعني انت زعلان ليه انت براحتك اخرج من التحدي وهيه تتجوز كريم وهو موافق

جواهر قالت …لا يعمي انا هتجوزو هو انا اخترت وانا حره في اختياري

جبل بصلها بغضب وقال…لا والله انتي بتغيظيني يعني طب انا مش عايز اتجوزك انا كمان حر

جوهره بصتلو بتحدي وقالت
..طبعا حر…بس جدو قال الي انا اختاره يتجوزني ولو موافقش يبقى ملوش ميراث وانت حر…اصلا كريم كده كده اخد ورثو لاني بمجرد ما نتجوز انا وانت هتنازلو عليه ..انما انت بقى الله واعلم ايه الي هيحصل فيك

جبل بصلها بتحدي اكبر وقال..انا فاهم بتعملي كل ده ليه…مش قادره تنسي الي بنا..مش قادره تنسي اني رفضتك ورفضت انك تكوني مرتي واخترت واحده تانيه

جواهر ابتسمت بسخريه وقالت..ويا ترى فنها بقى الواحده التانيه..طبعا مقدرتش تستحملك..وهتستحملك ازاي وانت هدومك الي عليك بتشتكي منك..اسمعني يا جبل..انا اخترتك..ومش هختار غيرك..وبتمني ترفض…ساعتها مش هتاخد ولا مليم..وبتمنى كمان توافق..لان وقتها هعملك جدول جميل جدا لمصاريفك..وامشيك على مزاجي واحسبلك الجنيه الي تصرفه..واجمل حاجه ممكن اشوفها اني اتفرج عليك في الوضع ده…يلا فكر…و بالتوفيق

جواهر قالت كده وطلعت على اوضتها وجبل كان هيتجنن وطلع وراها بغضب

جواهر لسه هتقفل الباب جبل حط ايده ومنعها ودخل وففل الباب وشدها عليه بغضب
وقال انتي فاكره انك بعد الي عملتيه في نفسك بقيتي بنت… على فكره كل ده مفرقليش..لسه شايفك البنت المسترجله…ام نضاره وقميص كروهات…متتعبيش نفسك..وحتى لو هتجوزك دلوقتي فده هيبقى علشان الفلوس وبس…سمعتي يا حلوه

جبل قال كده وطلع وسابها واقفه بصدمه من نفسها انها سمحتلو يهنها كده قعدت على السرير بحزن ودموعها على خدها وبقت بتسترجع ذكريات اليوم الي الي كانت فيه اجمل عروسه بفستان ابيض وطرحه وكانت مستنيه عريسها وحبيبها جبل بس للاسف احرجها قدام الكل ومجاش..كانت صدمة عمرها

لسه فاكره زي انهارده صوت الناس وهيه بتلسن عليها وبيتسائلو يا ترى العريس سمع عنها ايه …وايه سبب غيابو ..فاكره خروح الناس بملل واحد ورا التاني وحزن امها وكسرة نفسها …واتصالها بيه اكتر من ميت مره والرد واحد ..مغلق…بس اخيرا وبعد سنين بقى في ايدها انها تردلو كل ده بقت تقدر تنتقم لكرامتها الي اهانها

بقلم..زهرة الربيع
فاقت من ذكرياتها على صوت خبط على الباب مسحت دموعها بسرعه وقالت …ادخل

دخلت ست في الخمسين جميله وانيقه دي فوزيه والدة جواهر قالت بحزن..اقدر افهم ايه الي عملتيه تحت ده ..انتي صحيح هتتجوزي جبل

جواهر مسحتت دموعها وقالت ..وفيها ايه..افرض اتجوزتو

فوزيه اتنهدت و قالت بحزن..اسمعيني يا جواهر انا عارفه انك لسه مش قادره تنسيه..لسه عايزه ترديلو الي حصل زمان..بس يا بنتي انتي بتنتقمي من نفسك قبل ما تنتقمي منو..ازاي تقبلي تتجوزي واحد مش عايزك وحتى لو وافق هيبقى علشان الفلوس..اسمعي مني يا حببتي كريم شب كويس وبيحبك و

جواهر قالت ..ماما معلش..انا خدت قراري..متقلقيش عليا لو سمحتي..وخليكي واثقه في الي بعملو ..انا مليش غيرك

امها اتنهدت بحزن وقالت..براحتك يا بنتي بس علشان خاطر امك فكري تاني

قالت كده وخرجت وجواهر قعدت تبكي بحزن شديد وقالت بغضب..انا هعرف ازاي اردلك كل ده با جبل هعءلك لدرجه انك تترجاني اسامحك

في صباح يوم جديد كانو بيجهزو للخطوبه بتاعة جبل وجواهر وكل حاجه ميثاليه وام جبل اشترت الشبكه لان جواهر رفضت تختارها وكان كل شئ جاهز

بالليل اتجمعت الناس لحفل خطوبه حفيده المنزلاوي وكان جبل واقف مع صحابو بضيق شديد

ابوه وقف جمبو وقال..يا ابني عيب كده مكشر في وش الناس بالشكل ده ميصحش

جبل قال بضيق..بابا..انا سمعت كلامك ووافقت اتجوزها بس علشان الفلوس متروحش مني لاكن اكتر من كده مش هقدر وياريت بقى متعمليش فيها فرحان وتعجل بالاجرائات الممله دي

ابوه اتنهد وقال..ماشي يا جبل زي ما انت عايز بس يلا بقى …روح اقعد جمب خطيبتك علشان ماماتك جابت الشبكه ولازم تلبسهالها

جبل طلع جمب جواهر وكانت زي القمر بفستان نيلي مطرز يجننن بصلها شويه وبعد عيونه عنها واخد علبة الدهب من امه ولسه هيفتحها جواهر قالت..استني…متفتحهاش انت…. خلي العريس هو الي يفتحها

جبل استغرب وبصلها بدهشه مش فاهم قصدها وقال ..ايوه ما انا العريس ..فيه ايه ركذي شويه

بس كريم حط ايده على كتف جبل وقال..لا..انا العريس يا جبل

واخد منو العلبه بتاعت الدهب ومسك ايد جواهر هيلبسها تحت انظار الزهول والصدمه من الجميع وخصوصا جبل الي كان في قمة صدمتو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جواهر الجبل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى