روايات

رواية كفر صقر الفصل الرابع عشر 14 بقلم أم فاطمة (شيماء سعيد)

رواية كفر صقر الفصل الرابع عشر 14 بقلم أم فاطمة (شيماء سعيد)

رواية كفر صقر الجزء الرابع عشر

رواية كفر صقر البارت الرابع عشر

كفر صقر
كفر صقر

رواية كفر صقر الحلقة الرابعة عشر

أصاب ثريا القلق من كلام الطبيبة فأردفت قائلة …..هو فيه إيه وليه يا دكتورة هتجولى إكده طمنينى الله يخليك
أحلام مبتسمة …. مبروووك يا مدام ثريا.
ثريا بذهول ……مبروك على ايه
أحلام……….حضرتك حامل يا مدام ثريا لسه فى أول شهر .
يعنى يدوبك كيس الجنين بس اللى باين .
وهتجيلى كمان اسبوعين كده ان شاء الله نتأكد أن الأمور تمام ويكون النبض ظهر.
أحلام………..هيه فيها هزار المواضيع دى
حامل طبعا !
بس الحركة اللى عملتيها دى غلط جدا_ عشان حملك مش ثابت وفيه نز..يف .
فياريت تحافظي على نفسك عشان الأمور تعدى بسلام .
ثم تفاجئت الدكتورة بثريا وقد اقتربت منها تقبلها من وجنتيها.
ثريا……….ربى يخليك يا وش السعد والهنا .
ثم قامت صفية بإطلاق الزغاريد وقبلت ثريا .
صفية………..ألف ألف مبروك يا ست ثريا _ ربنا يجومك بالسلامة ويكون الولد اللى يعزك جدام سى ياسين بيه .
ثريا بفرحة……الله يبارك فيك يا صفية.
ثم تبدلت ملامح ثريا للعبوس بعد الفرح متسائلة
بس يا ترى الولد ده ابن حلال ولا ….
بس مش مهم _ المهم إنى حبلة وياسين هيرجعلى كيف الأول .
أحلام………مدام ثريا _ زى ماقولتلك اهتمى بصحتك كويس جدا .
وهكتبلك على فيتامين فوليك اسيك ومثبت ولازم لازم الراحة ولو تعبتى أو حصل اى شىء قبل الأسبوعين دول اتصلى بيه أو تعالى على طول وان شاء الله خير .
والڼزيف يقل وهكتبلك حقنة حالا تقلله .
ثريا بعين لامعة من الفرحة……..ربى يخليك يا وش السعد .
يلا بينا يا صفية _ مشتاجة جوى أشوف الفرحة على وش ياسين لما يعرف إنى حبلة أخيرا.
صفية……ربنا يسعدكوا ويهنيكوا وتملى الجصر عيال.
ثريا …يااااارب .
إسماعيل محدث نفسه ……..يا ترى البت مايسة عملت إيه خلصت التنضيف ولا لسه عشان منضرتهاش تحت ولا هى ولا هو
ربنا يستر خاېف يكون عمل فى البت الغلبانة دى حاچة
بس مين البت اللى نزلت جرى دى ولا خدت بالها منى
أنا حاسس إن فيه مصېبة
حوصلت
ثم صعد لغرفته خائڤا أن يكون قد قام بإذائها .
وهو كان وعدها بعدم التخلى عنها مهما كان .
أنت كيف وصلت للمرحلة اللى أنت فيها دى
أشتغلت فى الح…رام _ عذب..ت بنت ملهاش اى ذنب وكنت كمان عايز كيف ده
وأنت عندك مرتك وأمك وأخواتك
كنت هتقبل عليهم ده زى ماكنت هتقبله على بنات الناس _فكما تدين تدان .
قبض إسماعيل على صدره پخوف وبلوم .
قائلا له …..أهو ده اللى أنا كنت خاېف منيه .
ليه كده يا ابن الناس تعمل إكده فالبت الغلبانة بس هى راحت فين
يارتنى ما سبتها ولو على موتى .
ثم دمعت عيناه حزنا عليها .
إلتفت ياسين فوجد إسماعيل وعلى وجه الخۏف والدموع فى عينيه .
فوقف ياسين مشيرا بيديه بضعف ……لا لا يا إسماعيل .
صدجنى أنا لحجت نفسى فى آخر لحظة .
معملتش حاچة .
هى كويسة ومشيت زى مادخلت متجلجش .
إسماعيل بريبة …..أمال إيه الډم اللى على نفوخك كده
ياسين …أنا اللى رزعت دماغى فى الحيطة _ عشان أحاول كبت أعصابى وشوقى ليها .
لعل مرارة ألم الچرح تنسينى الألم اللى حاسه جوايا ناحيتها .
ثم أتبع
ياسين بغصة مريرة…….أنت شكلك هتحبها يا إسماعيل صوح
فنكس إسماعيل رأسه بحرج ثم تابع ياسين
…..هى فعلا تتحب يا إسماعيل _ أنا فعلا أكتشفت إنى بحبها .
مش عشان طلع شكلها حلو وزينة ومش سودة كيف ماأفتكرنا .
فاتسعت مقلتى إسماعيل متفاجئا ومتسائل ….يعنى البت اللى كانت هتچرى على السلم دى كانت مايسة معجول
ياسين …….ايوه عندك حج .
أناحبيت فيها بردك عزة نفسها وإيمانها القوى وتمسكها بيه .
رغم إنها شايفة إحنا كيف عايشين ومع ذلك كانت قوية مش زيى حالاتى سلمت بسرعة وجاريت الامور عشان الحياة تمشى .
غير إنى شوفت فى عينيها طيبة وحنان زى أمى لما كنت تعبان رغم كل اللى عملته فيها .
ثم نظر ل إسماعيل ودموع الندم فى عينيه قائلا….
روحلها يا إسماعيل وجولها تسامحنى ثم صمت للحظة قبل أن يتابع بصعوبة….وأتجوزها يا إسماعيل
أنت تستاهلها عشان جلبك أبيض زيها .
تفاجىء إسماعيل بما قاله ياسين بالرغم من إنه يرى فى عينيه حبا صادقا لها فتسائل
ياريت بس يا ترى هى هتحب مين فينا
سمعت زينب صوت طرقات الباب كأنه طبل بحركات منظمة وسمعت صوت إبنها يدندن .
ففتحت الباب
لتجده أمامها مترنح برجليه ولا يستطع الوقوف ثابتا.
طوليب…كيفك يا أحلى زينبو فى الدنيا ثم قبلها من وجنتيها وأخذ يغنى .
ما….فيا ما….فيا
زينب بعبوس …. إيه اللى هتجوله يا ولدى
هتغنى كيف العيال اللى ماتربوش الأغانى العفشة دى
منه لله اللى هيعلمكم الحچات دى .
زينب ……. و مالك يا ولدى مش على بعضك إكده .
طوليب بصوت مهزوز …….مالى أنا زى الفل أهو !
ومبسوط على الأخر وحاسس إنى عايز أر..جص كمان .
تعالى يمه لما أح..زمك وونر..جص سوا .
زينب غاضبة……..أتحشم يا ولد إيه اللى هتجولوا ده
هو فيه راجل ير…جص .
طوليب پغضب ……بجولك إيه يمه
أنا رايج ومش عايزك تعكننى عليه فهدخل أنام أحسن .
ثم حاول الولوج لغرفته ولكن ساقاه لم تسعفه وكاد يسقط ولكن أسرعت له زينب فأسنتدته .
زينب بحزن عليه …….إيه حصولك بس يا ولدى هو لعب الكورة هدك للدرجاتى
اه ما أنت مش متعود عليه _ بس خلاص دى اخر مرة تنزل .
ثم سمعت صوت الباب قد فتح وصوت حمدان
حمدان بمرح …..أنت فين يا طوليب يا حبيبى
تعال شوف جبتلك إيه معايا جبتلك البلايستيشن اللى رايده أهو تعال .
زينب پخوف….هجول لأبوك إيه دلوك لما يشوفك إكده
هجوله نايم وخلاص وربنا يعدى الليلة دى على خير .
فخرجت له ترسم على وجهها إبتسامة مزيفة واستقبلته بترحيب كعادتها .
زينب….اهلا يا حمدان _ أتوحشتك كتير .
كيفك
حمدان….وأنت كومان يا بت .
…وفين طوليب يا زينب أتوحشته جوى .
زينب بعين زائغة ولسان متلعثم ……نايم شوية إكده .
ثم حاولت إلهائه بقولها
تعال بس أجعد شوية إكده يا حمدان _ أسخنلك الوكل تاكل لجمتين عجبال مايصحى ..
حمدان بقلق……وليه نايم اوعى يكون تعبان ولا حاجة
ثم بنظرة صارمة وټهديد صريح .
خلى بالك منه زين يا زينب ده الواد اللى بتمناه من الدنيا دى .
لو حصوله أى حاچة مش هرحمك .
واعية للحديت ده
إبتلعت زينب ريقها پخوف واكتفت بهز رأسها .
وتمر الأيام وتفقد زينب السيطرة على طوليب فكان دائم الخروج من ورائها لمقابلة حسام .
ويعطيه ما يسر..قه من أموال من والدته من أجل إعطائه السېجارة الملفوفة بالح…..شيش ثم تطور الأمر إلى حبوب مخ….درة حتى أدم…نها فوقع تحت سيطرته تماما .
حتى ذبل جسمه وظهر السواد تحت عينيه وزادت عصبيته فى التعامل مع والدته .
ولكنها لم تسطيع أن تحدث حمدان فيما أصابه بسبب الخۏف منه .
ولاحظ حمدان ذبول ابنه يوما بعد يوم .
وعندما كان يسئلها عن السبب
فكانت تتعلل بقلة شهيته للطعام والسهر أمام التلفاز .
أما العروس الطامعة هنية فقد تحملت رائحته العفنة رغما عنها من أجل ما ورائه من أموال وخيبت ظن زوجته الأولى بهية ولعله
عقاپ من الله فهى لم تلجأ لله ولكن لجئت لعبد من عباده لا يملك اى شىء وتركت من بيده ملكوت السموات والأرض ومن يقول الشىء كن فيكون سبحانه وتعالى .
قال الله تعالى وقال ربكم ادعوني أستجب لكم غافر 60 . قال البغوي أي اعبدوني دون غيري أجبكم وأثبكم وأغفر لكم فلما عبر عن العبادة بالدعاء جعل الإثابة استجابة وساق بسنده حديث النعمان بن بشير قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول على المنبر إن الدعاء هو العبادة . وروى أبو يعلى عن الحسن عن أنس بن مالك رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم فيما يروي عن ربه عز وجل قال أربع خصال واحدة منهن لي وواحدة لك وواحدة فيما بيني وبينك وواحدة فيما بينك وبين عبادي. فأما التي لي فتعبدني لا تشرك بي شيئا. وأما التي لك علي فما عملت من خير جزيتك به. وأما التي بيني وبينك فمنك الدعاء وعلي الإجابة. وأما التي بينك وبين عبادي فارض لهم ما ترضى لنفسك .
وتم الإتفاق فعلا على موعد كتب الكتاب والزفاف فى الجمعة القادمة .
بسطويسى بفرحة ………مبروك يا نسيبى .
عبدالقادر مبتسما بفخر…….مبروك عليه أنا جمر الدنيا كلاتها.
هتدخل بيتى بالفستان اللى عليها بس وهتلاجى چواه كل حاچة متچهزة فى إنتظارها .
فنظر بسطويسى لزوجته نظرة فرح كأنه يقول الحمد لله على الچوازة دى اللى مش هتكلفنا حاچة واصل
ثم فتح حقيبة معه بها نقود وأخرج منها عشرين ألف
عبد القادر. ……..خدى يا هنية جلبى الفلوس دى .
أما لفرح بجه يا حبة جلبى هنعمله فى جنينة البيت عندى .
هنية بعبوس …
….طيب والست بهية مرتك هترضى
عبد الجادر پغضب …….هى ماهتجدرش تنطوج واصل _ أنا الراجل وكلمتى هى اللى تتنفذ بس .
هنية بدلال……وأنا يا بيدو مش هجدر أكلم وأجول أنا رايده ولا إيه
عبد القادر وقد أمسك بشاربه بغرور… لا إلا أنت يا عيون بيدو .
ثم أتبع وعينيه عليها بشوق
يا جمالو الدلع ده ماجدرش أنا على كده حد يغتنى يا ناس .
فرحت هنية واخذت الفلوس تخبئها حتى لا يشاركها فيها والداها .
بسطويسى بعين لامعة طامعة…………ربنا يزيدك يا نسيبى بس مجولتش هتكتب كام مؤخر
عبد القادر…..لا إزاى هكتب طبعا _ ان شاء الله هنكتب مية ألف مؤخر وهكتبلها بيهم شيك عشان تضمنهم بعد عمر طويل .
ثم أخرج دفتر شيكاته وكتب لها الشيك وأعطاه إليها
فضمته على المبلغ الذى أعطاه لها .
بسطويسى بفرحة غامرة …….تمام إكده _ ربنا يتمم بخير وعجبال البكارى .
ثم قضى عبد القادر سهرته معهم حتى اكتفى .
ورجع
إلى منزله فرحان يدندن .
هتچوز هتجوز.
وكانت بهية فى إنتظاره حالمة بإن تجده حزين بعد إفساد زواجه بخطة قنديل ولكنها تفاجئت بولوجه إليها فرحان مدندن .
فنظرت له بعين الريبة غير مستوعبة ما حدث رغم فعلتها .
فحدثها عبد القادر….عوافى عليك يا أم العيال .
بجولك عايزك والبنات تنضفوا الجنينة كويس عشان هعمل فيها الفرح الجمعة الجاية أن شاءالله .
عجبال عيالنا إكده يا بت .
لم تتمالك بهية نفسها من الصدمة وأغشى عليها .
فنظر لها عبد القادر بغير مبالاة قائلا………لا أنا مفييش حيل أشيل وأفوجك _ أنا عريس ولازم أرتاح يومين إكده .
وفوجى أنت براحتك يا بت ولما تفوجى حضريلى العشا مع إنى أتعشيت عند هنية بس نفسى مفتوحة على الأخر ثم دندن
هتچوز هتچوز .
يا جبروتك يا عبد الجادر
مازال إسماعيل مع ياسين فى غرفته .
إسماعيل بتنهيدة حزينة ل ياسين .
تفتكر إنها هتحبنى أنا عشان أتجوزها
فنظر له ياسين بذهول قائلا ……وليه ماتحبكش أنت كويس جوى وطيب جوى
فطأطأ رأسه إسماعيل بحزن…….اه بس الحب ملهوش صالح بطيبة الجلب .
دى حاجة إكده ربنا بيزرعها فى جلبنا من غير مايكون لينا فيها إرادة.
عشان إكده أنا جلبى هيجولى إنها هتحبك أنت يا ياسين بيه .
فتجوزها هى بت غلبانة وتستاهل راجل زيك .
إنصدم ياسين من كلامته رغم الحب الواضح فى عينيه لها.
ياسين وقد ابتلع ريقه بصعوبة وظهر على ملامحه الدهشة……تحبنى أنا بس إزاى
لا دى هتكرهنى من كتر الذل اللى شافته منى .
وكمان أنا متچوز ثريا ويستحيل هترضى بضرة دى كانت تجتلها وبعدين تجتلنى أنا .
إسماعيل……..من جهة ست ثريا _ أنت ممكن ماتجولهاش واتچوزها فى السر بعيد عن إهنه .
أما الحب فأنا متأكد من لهفتها عليك وأنت تعبان .
من معاملتها اللى بتجول عليها كويسة رغم اللى شافته منيك .
ابتسم ياسين رغما عنه لمجرد التفكير إنها ممكن أن تكون متيمة به .
وأغلق عينيه لحظة بسعاده أفتقدها منذ زواجه ب ثريا .
نزل إسماعيل على الدرج والدموع تتلألأ فى عينيه فقد خسر من تمناها شريكة وأحب قلبها قبل وجهها .
كفرصقربقلمى ام فاطمة
وبينما هو ساحة القصر _ ولجت إليه ثريا وصفية وعلى وجههم ابتسامة مشرقة .
ثم علت الزغاريد من قبل صفية لتهز كل ارجاء القصر حتى تصل إلى ياسين .
الذى أسرع للحمام يغسل عنه اثار الډماء فى جبهته ومبدلا ثيابه بأخرى نظيفة .
ثم نزل ليعلم ما فى الأمر .
ثريا بابتسامة فرح ……سيدك ياسين فين يا إسماعيل.
إسماعيل …..فوق يا ست ثريا _ وخير أن شاءالله إيه الزغاريد دى .
صفية……..حب على يد ستك ثريا يا ولا .
وجولها مبروك هتچيب ولى العهد جريب لسى ياسين بيه .
إسماعيل بضحكة حزينة….والله _ ألف بركة وألف
مبروك يا ست ثريا ده سى ياسين أكيد هيفرح جوى جوى .
تركته ثريا وصعدت حيث ياسين الذى حاول رسم ابتسامة على وجهه بصعوبة لرؤيتها ثم تكلم غاضبا بعتاب
ياسين……..كنت فين يا ست هانم
وايه حكاية مشواريك اليومين دول مع صفية
إرتبكت ثريا للحظة ولكنها تماسكت وتحدثت بدلال واضعة يدها على بطنها .
وبصوت رخيم …….كنت بطمن على ولدى يا ابو ولدى.
ياسين متفاجئا…بتجولى إيه أنت…..
هزت رأسها ثريا بفرح ثم صاحت ….ايوه يا حبة الجلب أنا حااااااااااااامل يا ياسين .
أخيرا هكوون أم وأنت أب
إيه رأيك فى المفأجاة الحلوة دى !
حدث نفسه ياسين قائلا .. ياه المفروض ده يكون أسعد أيام حياتى بس لو مكنش فيه مايسة بس إكده صعبت عليه الموضوع أكتر
ياسين محاولا إظهار الفرحة…… مبروك يا ثريا .
ارتمت ثريا على ص..دره بفرح…….الله يبارك فيك يا جلبى .
ماكنتش تتصور إنى كنت هتعذب جد إيه السنتين اللى فاتوا .
وكان نفسى أجبلك الولد اللى تفرح بيه ومايكنش ناجص سعادتنا حاچة واصل .
ثم تسائلت ..
فرحان يا ياسين زى ما أنا فرحانه جوى جوى جوى.
ياسين……… . اه طبعا ربنا يجومك بالسلامة .
ثم ابتعدت عنه برفق.
هتصل بأبوى وامى افرحهم بالخبر ده .
ده هيغمى عليهم من الفرحة .
ثم اتصلت ثريا بوالدتها لتخبرها فأطلقت الأخيرة الزغاريد فرحا.
سکينة……….ألف مبروووك يا بتى _ أنا مش مصدجة . بجد والله !
يا فرحتى أخيرا يا بتى ربنا جبر بخاطرك .
أنا هچيلك دلوك أنا وأبوك نطمن عليك .
بس ريحى إكده وبطلى شغل العيال والتنطيط إهنه وإهنه .
ثريا……..حاضر يمه _ ربنا يخليك .
و خلاص هستناك أنت وابوى.
ثم أغلقت الخط لترى ياسين استعد للخروج.
ثريا بتهكم ……أنت خارج دلوك معجول
ياسين………اه ورايا شغل كتير .
ثريا بإستغراب ……. شغل ايه وأنا بجولك حامل وابوى وامى من فرحتهم چايين .
ياسين بعدم إكتراث … ..والمطلوب منى إيه !
هجعد يعنى أسليك فى البيت لغاية ماتولدى
ولا لازم أجعد أنتظر أبوك وأمك لغاية مايچوا واعملهم تعظيم سلام إكده .
فألجم لسانها ونزلت دموعها على وجنتيها وضاعت فرحتها بالحمل .
ثريا بصوت منبوح من البكاء ……لا يمكن ده يكون ياسين اللى حبيته أبدا
كفرصقربقلمى ام فاطمة
أما ياسين فتركها مغادرا ونزل على الدرج وتوجه للمطبخ .
فوجد صفية تسأل إسماعيل عن مايسة
صفية………هى فين البت مايسة يا إسماعيل
ارتبك إسماعيل وشعر بغصة فى قلبه من مجرد ذكر اسمها .
ثم تفاجأ الإثنين ب ياسين أمامهم .
صفية…..سى ياسين _ ألف بركة حمل ست ثريا .
ربنا يجومهالك بالسلامة وتفرح بيه وبعياله كومان .
ياسين …..تسلمى يا صفية .
ثم نظر إلى إسماعيل
ياسين ……..أخرج أنت دلوك يا أسماعيل وسيبنى مع صفية عايزة أجولها كلمتين .
تعجبت صفية من كلمات ياسين ووضعت يدها على قلبها خوفا من أن يكون علم أى شىء .
عن موضوع خروجها هى وثريا إلى قنديل.
فنظرت له مترقبة قوله !
وطال للحظات الصمت بينهم _ حتى استجمع ياسين شجاعته قائلا .
يارب تكون عجبتكم حلقة النهاردة
متنسوووش لايك وكومنت تشجيعى عسل زيكم كالعادة وتوقعاتكم فى الأحداث القادمة .
نختم بدعاء جميل
اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلبي على دينك
وخذ بيدى ولا تتركنى لنفسى لأهلك .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كفر صقر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى