روايات

رواية ورد المجهول الفصل السادس عشر 16 بقلم رودينا محمد

رواية ورد المجهول الفصل السادس عشر 16 بقلم رودينا محمد

رواية ورد المجهول الجزء السادس عشر

رواية ورد المجهول البارت السادس عشر

ورد المجهول
ورد المجهول

رواية ورد المجهول الحلقة السادسة عشر

قبل ما نبدأ صل على محمد⁦❤️⁩اذكروا الله⁦❤️⁩استغفر الله⁦❤️⁩ اللهم اغفر لي ولوالدي وللمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات⁦❤️⁩.
🌼من أحب الأعمال إلى الله الصلاة على وقتها 🌼
بسم الله
حازم :اولا كدة الوحمة الي في ايديها دي و دي ليها شكل معين و الوحمة الي في رقبتها بردو زي ما بابا كان قائل لي وكمان لون بشرتها زي الي معايا في الصورة و كمان فيها شبه من الي في الصورة
وأخرج صورة من جيبه
ريماس بشر : طب و الله جدع يا حازم
حازم : آه طبعا أنا دخلت الكلية دي مخصوص عشان الفلوس دي كلها انت عايزة اتنين مليار يضيعوا مننا
ريماس بصدمة : ايه اتنين مليار انا فاكراها واخدة ٥٠٠ مليون زي وانت ٨٠٠ مليون
حازم : للأسف جدي كان بيحب عمي ادهم اوي و كان بيأمن ليه على كل حاجة كتب الفلوس كلها باسم عمي ادهم بس عمي ادالهم شوية واحنا عايزين الفلوس كلها
ريماس بجدية: امم انا رأي نستعجل يا حازم قبل ما يهربوا مننا
حازم : لاء في دي انا متأكد أنهم مش هيعرفوا يهربوا و حتى لو هربوا هعرف اجيبهم
__________________________________________
صل على محمد ❤️
ام عند عيسى
فقد كان جالس و الكل يأكل و كان ينظر إلى حنان
حنان لاحظت نظراته فخجلت و اخفضت رأسها
نظرت ميساء لهما وعلمت أن ابنتها خجلا من نظرات ابن خالتها
ميساء : مالك يا عيسى من ساعت ما بدأتا ناكل وانت مش شايل عينك من على بنتي خير في ايه
عيسى بتوتر: هاا ل لاء مفيش يا خالتو
ميساء :🤨
عيسى : بس انت احلويتي اوي يا خالتو الاه هو فيه حد بيكبر يحلو
ميساء : مرسي يا حبيبي و بعدين انت يا شبل انت انا ما كبرتش
وضربت عيسى
مريم : خلاص يا ميساء لما نخلص اكل قومي اضربيه عادي يا حبيبتي
ميساء : ماشي
و انتهوا من الأكل و غسلوا ايديهم
عيسى : آه أما أقوم اشرب
وذهب إلى المطبخ و ذهبت وراءه مريم
مريم أمسكت عيسى من افاه و قالت : انت يلا انت كنت عايز تفضح نفسك بنفسك يا موكوس
عيسى بضحك : خ خلاص يا ماما مهو انا مش قادر
مريم : انت تخرص خالص انت عارف لولا أني في بيت اختي كان زماني ضرباك بالشبشب
عيسى : لي يا ماما انا كبرت
مريم ضربت عيسى وقالت : كبرت كبرت على نفسك مش عليا يا موكوس
عيسى بضحك : طيب خلاص خلاص يا ماما
مريم بتوعد: أما نرجع بس ماشي
عيسى : يا رب ما نرجع 😐
__________________________________________
اذكر الله ❤️
ام عند ورد
كانت الساعة حينها ١٠ مساء
ورد بهمس: بصي الحال هدى اهو روحي و شوفي الباب الي بتقولي عليه
اسراء بهمس : ازاي أنا حطيت حاجات عشان الباب دا ما يبانش مش عارفة هعمل اي انا لو حركتها هتعمل صوت
ورد : طيب انا جاية معاكي
اسراء بهمس : طب انت بقيتي كويسة
ورد بهمس : الحمد لله بقيت كويسة
اسراء بهمس: طيب تعالي
وذهبوا مع بعض
كانت ورد و اسراء يمشيان و رأت ورد فأر
كادت ورد أن تصرخ و لكن اسراء وضعت يدها على فمها
اسراء بهمس : يخربيتك انت عايزة تفضحينا يعني مش خائفة من حازم و خائفة من فأر
ورد بهمس : عندك حق و يلا ننجز
اسراء بهمس : اهو الباب ورا الحاجات دي
ورد بهمس : ينهار ابيض واحنا هنشيل الحاجات دي ازاي
اسراء بهمس: تعالي وانت ساكته
ورد بهمس : حاضر
و ازالوا غلأشياء الثقيلة التي كانت انام الباب
ورد و اسراء بهمس : هيح خلاص ما نشوف بقى اي حكاية الباب دا
و حاولوا أن يفتحوا الباب ولكن فتحوه بصعوبة
ورد بهمس : ايدا هو المخزن دا في أراضي زراعية
اسراء بهمس : شكلها كدة
وجروا بسرعة كبيرة بعيداً عن المخزن
ورد بهبوط : آه م مش قادرة
اسراء : طب وقفي شوية
و وقفوا
اسراء و ورد كانوا ينهجوا
اسراء : آه الحمد لله اننا خرجنا
ورد : آه والله بس احنا هنعمل اي دلوقتي يا اسراء هنروح فين احنا مش عارفين اصلا احنا فين
اسراء : مش عارفة
حازم جاء من وراءهم و قال : لاء انتو هتيجوا معايا
ورد و اسراء بصدمة : عاااااا
و ركضوا
فقال حازم للحراس : امسكوهم
ركض الحراس وراءهم و لكن لم يستطيعوا امساكهن فقد كانوا سريعاتان جدا ( اكيد طبعا 🤓)
و اختبأت اسراء و ورد
و ظل الحراس يبحثون عنهم في كل مكان
اسراء بهمس وخوف : هنعمل اي يا ورد
ورد بهمس و خوف : اسكتي
ولكن هناك شخص وضع منديل على فمهما حتى فقدا الوعي
__________________________________________
صل على محمد ❤️
ام عند فريد
فريد : آسر
آسر كان شارد و لم يجب عليه
فريد : يا آسر
آسر : …….
فريد ذهب و قام بهز آسر
آسر آفاق من شروده وقال: هاا انت بتكلمني
فريد : مالك يا آسر
آسر بحزن : مش عارف الاقي ورد
فريد نظر لآسر و صمت قليلا ثم قال بعدها : آسر … انت بتحب ورد
آسر : ا ايه الي بتقوله دا مش انت الي بتحبها وانت زي اخويا و بعدين ورد اختي في الرضاعة
فريد : لاء ورد مش اختك في الرضاعة وانت قايلي أن ورد مش بنت خالتك
Flash back
مجدي بحزن : صحيح ورد مش بنتي بس انا بحبها اوي
فريد بصدمة : ايييه😳
آسر بيأس : أيوة ورد مش بنتهم و بعدين هي مش اسمها ورد من الأساس
فريد : ايه انت بتقول ايه و بعدين مشش اسمها ورد ازاي
آسر : الموضوع طويل اوي يا فريد
فريد : انا عايز اعرف كل حاجة
آسر : طيب بس ما تقولش لحد
فريد : تمام
End flash back
فريد: وبعدين اي حكاية الورد الي كانت بتقول عليه يا آسر
آسر : ا أنا ماعرفش حاجة
فريد : آسر انا كان عندي اعجاب بسيط بورد بس هي مش طايقاني
آسر : لاء ما تقولش كدة هي هتحبك
فريد : آسر انت بتحبها وجاوبني بصراحة
آسر صمت قليلا و قال بيأس: آه
فريد : كنت حاسس بس يلا ربنا يهنيكم مع بعض اول ما ترجع أن شاء الله
آسر بحزن ودموع : فريد.. سامحني يا فريد انا ما كنتش قادر امنع نفسي اني احبها
فريد نظر له بيأس و ابتسم فقال : هي مش مكتوبالي يمكن دي مش خير ليا و مش هي الإنسانة الي هتسعدني يا آسر اوعى تفكر اني زعلان منك لاء انت في الآخر ابن عمي انتم لايقين على بعض ( جماعة انا مش فاكرة هو انا كنت عاملة فريد و آسر يقربوا لبعض ايه 🤓😅)
توجه آسر له بدموع و احتضنه و قال : سامحني يا فريد
فريد نزلت منه دمعة ثم مسحها بسرعة وقال : مسامحك يا آسر
و احتضنوا بعض بقوة شديدة و كان بداخل فريد حزن شديد بينما كان آسر سعيد جدا ف الفتاة التي يحبها منذ سبع سنوات يستطيع أن يعترف لها بحبه
فريد:بس انت قولت لي يا آسر اني انا الي ببعت الورد وانا كملت معاك الكذبة دي و نسيت اسألك
آسر تنهد بحزن : فاكر لما قولت ليا انك بتحبها
Flash back
فريد : آسر يا آسر
آسر : نعم يا فريد
فريد : هي البنت الي اسمها ورد تقربلك ايه
آسر باستغراب :بنت خالتي وانت ليه بتسأل
فريد: ا اص اصل يعني
آسر : اصل اي يا فريد انطق
فريد : انا بحبها
آسر بصدمة : ايييه 😳
ونزلت دمعة من عينه ولكن مسحها بسرعة
فريد : آسر انت زعلان ليه هو انت بتحبها
آسر بسرعة: ل ل لاء دي اصلا اختي في الرضاعة
فريد : الاه امال الدمعة دي نزلت لي
آسر : ع عادي يعني دمعة فرحة اخيرا يا شيخ عينك وقعت على واحدة و تتجوزوا و تخلفوا
وكان آسر مختنق جدا و يشعر بحزن كبير بداخله
فريد : الا صحيح انت هتسافى امتى
آسر بسرعة : الشهر الجاي و هرجع بعد اربع شهور انا رايح الحمام عشان مزنوق ماشي
فريد باستغراب من تصرفاته : ماشي
ودخل آسر إلى الحمام
عند آسر
كانت الدموع تهطل مثل الشلال من عينيه و يقول : لي لي كدة ليي ا أنا هعمل اي بقالي قربت على السبع سنين بحبها و وهو شافها فين اصلا ا اعمل اي اعمل اي
ثم صمت قليلا و قال و هو يمسح الدموع من عينه : ا أنا لازم ابعد عنها باي طريقة ما احاولش اشوفها بس ازاي هقدر امنع نفسي ازاي د دي لما بتتعب تعب بسيط انا طول النهار قلقان عليها أو يحصل لها حاجة بحس انها بتحصلي انا بحس بالألم من جوايا
End flash back
فريد بصدمة :ايه!!! ط طب انت كان ممكن تقول انك بتحبها طيب انا بردو لسة مش فاهم انت ليه كنت بتبعت ليها الورد
آسر : كان فيه صراع جوايا مع عقلي و قلبي واحد يقولي هي خلاص عمرها ما هتبقى ليك وانت كدة بتخون ابن عمك والتاني يقولي يعني انت بتحبها بقالك سبع سنين طب حاول يمكن تختارك انت مش هو حاول كدة
فريد بحزن و لكن أخفاه بابتسامة : ياه بقى انت مستحمل كل دا يا آسر عشان اي عشاني عشان ما ازعلش
آسر نظر له وقال : أيوة
كاد فريد أن يجيب و لكن جاءه اتصال
فريد : هاا الي حصل
الطبيب : مصيبة مصيبة يا فريد البنتين راحوا يهربوا بس الرجالة مسكوهم و حازم مش مضمون انت لازم تلحقهم
فريد : طيب اعمل الي هقولك عليه ………..
و من ثم اتصل فريد بشخص
__________________________________________
اللهم اغفر لي ولوالدي وللمؤمنين والمؤمنات الاحياء منهم والاموات الى يوم الدين ❤️
ام عند ورد
كان حازم رابط ورد و اسراء بس كان مقرب من ورد و بيتأمل ملامحها الجميلة
( معلش بقى مش عايزة اكتب باللغة العربية الفصحى انا شايفة أن اكتبها كلها بالعامية احسن مش كدة ولا اي قولوا رأيكم بالتعليقات عشان لو اكتبها بالعامية كدة اكمل كتابتها بالعامية🤓+انا بنبه كتير أن الإعتراف بالحب حرام عشان فيه ناس بتتعمق في الروايات و سعات بيبقوا فاكرين أن دا لازم يحصل حقيقة و الكلام دا طبعا ما ينفعش بس انا بكتب كدة عشان اخلي الرواية حلوة كدة بس الإعتراف بالحب حرام تمام انا بنبه كل مرة اهو عشان ما حدش يغلط )
واحد في سره: جرا اي يا حازم احنا عايزين الفلوس و بس
حازم في سره: اكيد طبعا
ثم ابتعد عن ورد قليلا وهو يقول في سره : ه هو انا ليه مش عايز ااذيها
ريماس دخلت حينها و قالت : انت عارف لو البنت دي ضاعت مننا
حازم : مانخافيش يا ريماس
ريماس : ماخفش ازاي بقى المفعوصة دي معاها اتنين مليار وانا انا ريماس يبقى معايا ٥٠٠ مليون جنيه بس (انا عايزة مليون منهم اظبط بيهم نفسي يا حاجة🤓و المتابعين الي معايا دول ١٣٠ بس😂🤓بمزح)وهي احسن مني في ايه ها احسن مني في ايه
حازم : خلاص يا ريماس
استيقظت ورد حينها ( أو سما🤓)
ورد بدموع : ايه
قرب حازم ناحيتها : مش قولت لك مش هتعرفي تهربي أو تمشي غير لما تمضي على العقد
ورد ظلت تبكي و تقول : و وانا قولت مش همضي
هنا ريماس اتعصبت و ما سكتتش وراحت مسكت ورد من شعرها وقالت : انت يا بت أنت انت شكلك مش بتيجي بالزوق هااا
ورد : آااه
تحرك حازم بسرعة ومسك ايد ريماس جامد وقال : انت مجنونة كدة انت هتخالفي وصية بابا، حسابك معايا بعدين
ريماس مسكت ايديها بعصبية و قالت : ماشي يا حازم ماشي على أساس اصلا انك ما خالفتهاش من الأساس
ومشت ( احسن تغور في داهية 🌝🤓انا وانا بكتب الرواية بنفعل اوي🤓🤓😅😂)
حازم : عاجبك كدة يا ورد
ورد ظلت تبكي
حازم : انت هتفضلي تعاندي لحد امتى
ورد : لحد ما اموت
حازم : بعد الشر
حازم لاحظ الي قاله ثم صمت
ورد بتبص له بقرف
خرج حازم من المخزن و لكن عاد مرة أخرى و كان معه سلاح
ورد بخوف: ا انت ه هتعمل ا اي
حازم ببرود : تمام إذا كنت مش عايزة تمضي يبقى خلاص
وأمسك اسراء
ورد ببكاء : لاء لاء ابوس ايدك لاء هعمل الي انت عايزه خلاص بالله عليك لاء
حازم : خلاص امضي
ورد ببكاء : حاضر
و مسكت العقد بتردد و خوف و مش عارفة تعمل اي
ورد بصت للعقد شوية
حازم : اي مش هتمضي
ورد بخوف: ل لاء ا أنا هم همضي طبعا
حازم : طيب انجزي
وكانت ورد هتمضي بسسسسس………………..
يتبع ……………….
نبدأ فقرة الأسئلة
حازم بدأ يحب ورد بجد ولا اي ؟
و ياترى مين الي فريد بيكلمه ؟
و آسر ازاي بقاله سبع سنين بيحب ورد ؟ ( كتير صح🤓)
و امتى ورد هتعرف حقيقة نفسها 😅؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ورد المجهول)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى