روايات

رواية من أنا الفصل التاسع عشر 19 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الفصل التاسع عشر 19 بقلم آلاء الرحمن

رواية من أنا الجزء التاسع عشر

رواية من أنا البارت التاسع عشر

من أنا

رواية من أنا الحلقة التاسعة عشر

هنا دخل قيس :عماااد بقوولك ايه الورق دي تتمض ولسه هيكمل شاااف الاء وفضل متنح فيها فترة لا بأس فيها خيالات كتير قدامه
الاء اوول ما شاافته الدمووع لمعت في عنيها
عماااد شد على ايده بغضب وغيرة مقهوورة من شخص عاجز
قيس :مش تعرفنا يا عماد
الاء تصدمت ودموعها نززلت
عماااد اتنهد ومش عارف يقوول ايه
الاء بصت في عنيه جامد :انا الاء اخت علاء صاااحبك
قيس ابتسم لعماااد :اااه يا شقي وبتقوولي مفيش حاااجة هي الاموور اتزبطت بينكم ولا ايه وبص على الاء صراحة عماد ياما حكاالي عن حبه الجم ليكي لكن ما قاليش انك جميلة اوي كدده
عماااد بغضب :قيس كفاااااية ايه الي بتقوووله ده
الاء قرربت منه بقهر ودمووع وضرربته بالألم :انا مراتك
قيس بغضب مسك ايدها :انتي قد الي عملتيه ده
عماد :اهدا يا قيس هي ما تقصدش
الاء بدموع وصراخ :هتعمل ايه هااه هتعمل فيا ايه اكتر من الي عملته انت دمررتني جرحتني وخبطت على قلبها قتلت قلبي الي حبك
قيس بغضب :حب مين ودمرت مين انا اعرفك يا ست انتي ده انا ازل مرره اشوفك هنا والي اعرفه عنك كله من عماد وبس
عماد بنفاذ صبر :دي مراتك يا قيس
قيس بصله بغضب :نعععم مرات مين
عماد :انت كتبت كتابك عليها وانت في ايطاليا
قيس بصدمة :ازاي ده حصل وانت ازاي تسمح بده وانت ومسك دمااغه انا مش فاااهم حااجة
الاء مسحت دموعها :لو سمحت يا عمااد سيبنا لوحدنا
عماد اومألها بدماغه وقبل ما يمشي قرب من قيس :اوعى تجرحها وسابه ومشي
الاء قربت منه ومسكت ايده :قيس انت ما ينفعش تنسااني انا الاء حبيبتك مجنونتك
قيس بنفاذ صبر :افهمي انا ما انفعش معاااكي اصلا حتى لو كاتب كتابي عليكي زي ما بتقوولي
الاء بقهر :ليه
قيس بصراخ :لانه صاااحبي ورفيق دربي بيعشقك متيم فيكي كلامه دايما كان عنك وبس ازاي عايزاني اخطف وحده صااحبي مجنوون فيها هاااه اززاي
الاء بغضب :ايه الي بتقولوا ده ما ينفعش ما ينفعش تسيبني افهمني
قيس بغضب مسك درااعها :بصي بقى بااين كدده انها طبخة واتعملت كويس وانا كلتها اولا علاء عارف جدا انه عماد مجنون فيكي وبيحبك وعارف انه عماد صاحبي جدا ازاي يسمح انه انا اتجوز اخته وصاحبي عايزها وانا عارف بده ده انا كنت هطلبك ليه من علاء اول ما ارجع من ايطاليا زمان
الاء دمووعها كانت بتنزل جاامد
قيس :عاايز اسألك سؤال ولو جاوبتي عليه هبدأ معاكي وانسى كل حاجة قلتها من شوية
الاء :عايز ايه
قيس :على حسب ما قالي عماد اني كنت اعرف انه عماد صاحبي الصدوق لما حبينا بعض زي ما بتقوليما قولتليش ليه انه عماد كان عايزك
الاء :وانت عرفت ازاي اني مقولتلكش انتوفاقد الذاكرة دلووقت
قيس رفع حااجبة بسخرية :لاني لو عرفت انه صاحبي عايزك مستحيل كنت هفكر فيكي لا وانا فاقد الذاكرة ولا حتى لما رجعتلي
الاء بدموع :كنت هقوولك اقسم بالله كنت هقولك لكن انت ما ادتنيش مساحة وسافرت على طول
قيس :المطلوب مني ايه دلووقت
الاء بغضب:بقوولك مراتك انا على اسمك
قيس :وانا بقولك ما اقدرش ما اقدرش اتجوز وحده صاحبي ما بيشوفش غيرها
الاء بصراااخ :انت دمررتني انا مش هقدر اتجووز غيرك ما تفهم
قيس مسك دراعها وهو بيجز على سنانه :تخرسي وما اسمعش صووتك فااهمه وصراخ وجنان مش عاايز سامعاني انتي دمرتي نفسك بنفسك ولو فينا حد مظلوم يبقى انا انا دلوقت واقع بين نارين نار فيها صاحبي الي ما بشوفش حد غيرك وعايش على امل منك ونار فيها وحده مكتوبه على اسمي
الاء بدموع وقهر :قيس انا حامل منك وزقته افهم بقى
قيس بصدمة :اززاي ده مستحيل
الاء بدموع :ايه هتكدبني في دي كمااان ولا ايه وبقهر انت خدتني غصب في نفس اليوم الي سافرت فيه لهنا وحاولت ابعدك عني والله حاولت ابعدك لكن انت كنت اقوى مني وطمنتني انك مش هتسيبني وقولتلي كلهم يومين هتنزل تشوف فيهم والدتك وترجع ارجووك ارحمني انا تعبت انا شايلة حمل على ظهري انا مش قده
قيس خبط الكرسي برجله بغضب
الاء اتخضت جااامد وكااانت هتخررج
قيس بصله بعنين زي الجمر بلونهم وبغضب :استني عنا رايحة فين
الاء مسحت دمووعها :من مكان ما جيت واسفة لو ازعجت حضرتك انا فعلا الي غلطانه من اول يوم سمحتلك تتمادى فيه معايا
قيس وهو بيجز على سنااانه :انتي هتروحي معااايا الدكتورة النسائية وهتكشف عليكي
الاء نززعت نفسها من بغضب ودموعها بتنزل بألم :انت بتقول ايه
قيس :الي سمعتيه انا عايز اتأكد ان الي بتقوليه صح ولا تلفيق
الاء بدموع :يبقى تلفيق وبتهديد الله يلعني لو هكلمك تاااني وهتندم يا قيس هتندم جدا لما تفتكر انت عملت فيا ايه ووصلتني لايه وسابته ومشيت
عماد دخله بغضب :الحق مراتك وما تسبهاش تمشي كده
قيس :انت ازاي بتتكلم بالبرود ده وليه ما قولتليش الي حصل معايا اول ما رجعتلي الذاكرة وازاي تسمح ليا اصلا اتجوز وحده انت عينك منها
عماد :انا ما عرفتش بجوازك منها غير لما كتبت كتابك وانت حبيتها حبيتها جدا وده عرفته بعد ما خطبت لو في غلط لا عليك ولا عليها الغلط على علاء
قيس شد على ايده بغضب :علاء طلع وسخ جدا عايز يقولي وحده بواحده
عماد :مش فااهم يعني ايه
قيس مسح على شعره بغضب :من تلات اربع سنين كده اكتشفت انه علاء على علاقة بمسك وبعدته عنها وساعتها سافر ايطاليا
عماد بصدمة :بتهزر
قيس :ايوووه ده الي حصل ولاني بعدته عنها فهو دلوقت عمل نفس الي اتعمل فيه بس على حساب اخته عايز يقولي انت عملت في اختي نفس الي عملته في اختك
عماد بغضب :ده كله على حسابي انا
قيس بغضب مكتوم :عمااد هو انت لسه بتحبها للدرجة دي
عماد :لاني بحبها هسيبها انا عمري ما شفت في عنيها اللهفة الي شفتها في عنيها اول ما دخلت هنا وشافتك شفت نظرت واحده عاشقة ولهاانه الاء عمرها ما حبتني ولا هتحبني
قيس مع كل كلمة منه كان بيحفر اظافره في لحم ايده من الغضب
عماد :شووف مراتك وصلح الي خبصته
………………………………
عند علاء
روح البيت
سهير بتوتر :احضرلك الغدا يا ابني
علاء :لا يا امي همووت وانام اماال الاء فين لسه ما جاتش من الجريدة
سهير :لا لسه هتتأخر شووية انت هترجع تخرج ولا ايه
علاء :لا النهاردة انا في البيت وبكره اجازه
سهير :الحظ الزفت
علاء :بتقولي ايه يا ماما
سهير :مفيش حااجة
هنا ضرب موبايل علاء
الوووو
قيس بغضب :تعرف انت اوسخ بني ادم شفته في حياتي
علاء بنرفزة :في ايه مااالك
قيس بغضب وصراخ :بقى يا نذل بعد ما خنتني وخدت اختي وما سألتش تعمل في اختك كده على شان تردلي الي عملته فيك كأنك بتقولي خالصين
علاء بغضب :ايه الجنان الي بتقووله ده اختك طول عمري بحافظ عليها وحبيتها اكتر من اي حاجة في الدنيا وعمري ما سبتها ولا حسيبها انا بس بعدت على شان ترجع الثقة ما بينا
قيس بغضب :تقدر تقولي ازاي تقبل اني اتجوز الاء وانت عارف ان عماد الي يعتبر اخويا بيحبها وبيعشقها
علاء بغضب :وانت تعرف منين انه عماد بيحبها
قيس :عماد من طوول عمره حبه باااين وكنت اعرف من زمااان لكن هو برغبة منه ما كانش حابب انك تعرف خوفا انك تفكر انه بيجيب سيرة اختك على كل لسان
علاء بغضب :وانت عايز ايه دلووقت هاااه بما انك عرفت تنه اختي دلوقت على ذمتك فالمفروض انك تتصرف كراجل
قيس بسخرية :هي اختك فين يا علاء
علاء :في الشغل
قيس بغضب :اختك من شوية كانت عندي يا غبي وانا ما افتكرتهاش واتخانقنا جامد ومشيت
علاء بغضب :انت بتقووول ايه ازاي وبصرااخ ماااااما
سهير :في ايه بتصرخ كده ليه
علاء بغضب :الاء فين يا امي
سهير حست انه عرف
علاء :يبقى صحيح الي بيقوله قيس الاء في مصر
هنا خبط الباب جااامد
سهير فتحت
الحقوا عم مبااارك وقع بطوله في الشارع ونقلوه المشفى
سهير :يا لهووووي
……………………………………….
عند الاء
خرجت من عند قيس ودموعها على خدها وقلبها مجروح جاامد ضرربت على ضحى لانها نزلت مصر
ضحى :اهلا بصااحبة المصالح
الاء بدموع :اناي فين
ضحى :الاء انتي بتعيطي فيكي ايه
الاء :ضحى انا في مصر وعااايزك ضروري دلوقت انا ما اعرفش حد هنا
ضحى :قوليلي انتي فين وانا هجيلك على طول
الاء وصفتها هي فين وفعلا مفيش نص سااعة كانت عنظها اول ما شافتها حضنتها جاامد
الاء بدموع :ما افتكرنيش يا ضحى ما افتكرنيش وكذبني
ضحى :في ايه ايه الي حصل فهميني
الاء قصت عليها كل حاااجة
ضحى حطت ايدها على بوقها بصدمة :مستحيييل ازاي
الاء مش وقته ده انا عااايزه اروح لاي دكتورة دلوقت
ضحى :ليه
الاء بوجع مبدئي :انا خدت حبوب اجهاظ
ضحى بخوف :انتي عملتي ايه يا مجنوونة
الاء بدمووع :لما روحتله كنت مقررة لو افتكرني اتمسك بحته منه جواتي لو كلفني الموضوع ايه لكن لما شفت الي عمله الي زي ده ما يستاهلش ده بيقولي هاخدك اكشف عليكي
ضحى :مش عارف اقولك ايه
الاء :خديني لدكتورة دلووقت
وفعلا ضحى خدتها لدكتورة نسائية وفضلت هي برره بتترعش
الاء وهي في الاوضة دمووعها كانت بتنززل جامد وايدها على بطنها مقهوورة عليه
الدكتورة :بتعيطي ليه يا حبيبتي
الاء بدمووع :ابني في حااجة ابني كويس
هنا اتفتح الباااب بغضب عاارم يقلب الارض من ثورانه
وووووووووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من أنا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى