رواية احببت زوجة اخي الفصل الرابع عشر 14 بقلم صفاء حسني
رواية احببت زوجة اخي الجزء الرابع عشر
رواية احببت زوجة اخي البارت الرابع عشر
رواية احببت زوجة اخي الحلقة الرابعة عشر
سألها مراد مين هى إلا كانت معه يوم موت اخوه
تنهدت ندى وقالت
مراته وحبيبته طفلته زى ما كان بيقول واسمها شغف شاكر وبسبب الحادثة ده فقدت النطق فترة وعشان كده عرضت عليك الزواج أول ما نطقت عشان هى تعرف حجات كتير ولازم تسمع منها
كانت شغف تجلس في غرفتها وتتذكر مازن وتمسك صورة له
اشتاقك يـا نبــض القلـب الداف
يـا نبع الحب يانغم للـــروح شافى
فـى بعــدك تداعبنى الذكريـات
لـ تروى لى عن عشقنـا حكايـات
فــــ تصرخ الروح بــ أعــذب الآهـات
أهاً من الشوق أهاً مــن الحنيــن
أهـاً وألف أهـاً …….. مـن الانيــن
اهاً يا كل عمرى و عشق السنين
….
ويظهر نور الصباح وكانت شروق تستعد عشان تروح المستشفى
وكانت شغف تنظر من النافذة وتري سياره حمراء اللون واقف امام المنزل وينزل منها مراد ولكن في داخل عيونه انتقام مع حيرة مع تذكر لحظات القاء البسيطة جدا بينهم ويطلع هو ووالدته لمنزل شغف
تسمع شروق دقات علي الباب وتذهب تفتح الباب وتلقي مراد أمامها هو وامه
استغربت شروق وسالت :
عاوزين مين حضرتك
ابتسم مراد وطلب :
ممكن اقابل استاذ شاكر عبدالله وشغف لو سمحتي
هزت راسها شروق وهى مستغربة :
حاضر اتفضل
فهمت شغف سبب حضوره و علي قدي خوفها لأنه وافق بسرعة دى لمجرد الانتقام علي قد فرحتها أنه هتروح بيت حبيبه مازن و تجيب حقه
سال شاكر :
مين بري يا شروق
ردت شروق في شاب ومعه امه وقفنا بري
هز رأسه شاكر :
ماش يا بنتي
داخليهم علي الريسبشن وانا جاي
هزت راسها شروق :
حاضر اتفضلوا
وفعلا دخل مراد وميرفت
شعر شاكر قلبه انقبض لم شافهم وشعر بخوف
قام مراد من مكانه ويسلم عليه ويقول:
أنا اسف أني مش اخد اذن قبل ما اجي لكن انا جاي اطلب ايد بنتكم شغف
انصدم شاكر من طلبه وقال
انت متاكد شغف واللي شروق
نظرات اليه امها وعيونها بتسال
يخرج شاكر دقائق ويتركهم
سالته ميرفت:
انت متاكدة جاي تتجوز من البيت ده
رد مراد :
طبعا يا امي
استغربت ميرفت:
ترفض يارا بنت الوزير وتتجوز من هنا وتجبني علي ماللي وشي
طلب مراد منها تصبر :
هخلص بس يا امي احكيلك
انفعلت ميرفت
تحكي اي أنا قلبي مش مطمنى
كان شاكر رايح جاي وتوقع سمع غلط يرجع تاني مع الضيافة ويعيد السؤال تانى انت تقصد مين يا ابني
جواب نفس الإجابة مراد :
انا جاي الانسه شغف شاكر عبد الله طاهر وليس اخته شروق وبعد اذنك لو وافقت يكون
الزفاف اخر الشهر ده ودى امي ميرفت بتكون زوجة النائب منصور الببلاوي رجل الأعمال المشهور
سمع شاكر الاسم من هنا وانصدم اخو مازن
علي
دخول شرين وترحب بيهم
ولم سمعت الكلام بسعادة وقالت
ودي محتاج تفكير وقبل ما تكمل يسكتها شاكر
ورد بحزم :
الموضوع مش مفهوم الرجاء
اعطني وقت نفكر في الموضوع وناخذ رأي البنت
….
عند شغف طلبت من شروق
الحقي بابا وخليه يوافق
استغربت شروق :
نعم بتقول ايه لا مش هخرج والا هبلغه حاجه اللي لم افهم الاولى
اترجاتها شغف وقالت:
اسمعي كلامي وروحي قبل ما بابا يرفض وانا هفهمك كل حاجه وخدي الورق ده لبابا اوعي يعرف اني بتكلم ارجوكي
تدخل شروق بحزن شديد وتقول بابا ممكن لحظه واحده
وتأخذ ولده إلي للخارج
سألها شاكر بغضب :
خير يا شروق انتي ازي تحرجني كدة
وكان وجه مليان بالضيق وبحدة
ليا دخلت على من أمتي حد بيقطعني في رأي قدام الناس
اعتذرت شروق :
آسفة جدا يابابا بس والله شغف هى إلا طلبت منى اقولك أنها موافق علي العريس وحبيت ابلغك و ده الوراقة الا كتبتها شغف خده يا بابا
أخد الورق شاكر
ودخل الي الرسبشين وطلب وقت وقال
ممكن تليفونك واعطيك الموافقة يا ابني واسف جدا يا مدام احنا لازم نسال علي ابنكم في البداية
كانت ميرفت محرجة ومش فاهمه حاجه وردت ب انفعال:
ابن مفهوش غلطة والف بنت تتمنها يالا يا مراد
أكد شاكر :
أكيد لكن دا الشرع والدين و انتم كمان اسالوا عن بنتين انا مش بيفرق معي ان كان غنى أو فقير إهم حاجه يمتلك الاخلاق والصدق والأمانة والإخلاص وحضرتكم باذن الله احسن ناس لانكم احسنتي تربية ابنك وجيه من الباب
بس الا غياب عنكم أن شغف بنتي مش بتعرف تتكلم عشان تعرضت لحادث من 3سنة وبنتى مش انسه لأنها أرملة
انصدمت ميرفت كمان
يقطع حديثه مراد
عارف يا عمي كل حاجه عن مرضها وانت عندك حقك و اتصل بيك بكرة الساعه ١٠ صباحا نتقابل ونتكلم
هز رأسه شاكر :
اتفقنا نورتنا يا ابني
يخرج مراد من هنا ويتجه شاكر
علي الغرفة ويعمل اتصال
انت ليها عاوز القصة تتعاد مرة تاني مش كفايه واحد راح وشغف خسرت صوتها
تنهد منصور :
كل واحد بياخد نصيبها وأن الاوان حق كل مظلوم يرجع
أعترض شاكر :
انت فاكر هما هيقدروا عليهم دى عصابه واكل البلاد
تنهد منصور:
انا واثق في قرارت شغف
رفض شاكر الأسلوب ده وقال
انا هقوله الحقيقة دى زواج مش لعب عايل
أيده فى الرأى
تمام
…..
عندي ندي ونادر في مرسي مطروح
كانت ندي ب تنادي علي نادر
وتشوف دموع في عينيه
سالته ندي: ليه حزين يا نادر
مسح نادر دموعه :
عشان اتحرمت طول عمري منك انتي وماما ولم رجعت كانت هي ماتت وانا وانتي اللي عارفين الحقيقة بس مش اقدارين نتكلم نفس اقول كل حاجه ل مراد .
لكن شغف رفضت وقرارات أن تضحي بنفسها مرة تاني
وضحت ندي :
انت عارف انك بردوا فضلت تشتغل سواق في بيت مراد رغم أن كان ممكن تفتح شغل منفصل وبالك سنين عينك على مراد
تنهد نادر :
استاذ مازن ساعدني كتيرة وكان لازم اوفي بوعدي له واكون عيني على عائلته
وكمان انتى نسيت أن روحى هناك في القاهرة
ابتسمت ندى:
يارا صح
ابتسم نادر :
صح بس ازى عرفت
ابتسمت ندي:
حبك كان واضح من زمان
بس صدقني هي مش تستحق حبك والا هتحسي بيك وحياتها غير حياتنا
تنهد نادر ورفض رأيها:
هي جوها حاجة كويسة صدقني بس محتاجة اللي يطلعه وهي شايفين مجرد سواق مش نادر عباس رضوان واخوكي
تنهدت ندي:
وانت اختارت تفضل سواق خلال ٤ سنين
وضح نادر :
لازم اثبت براءة عمر ده وعدي ل مازن قبل موته
تنهدت ندى:
انت عارفه انا محستش بالأمانة والحب اللي بعد ظهور عمر في حياتي وبعده مازن
والدموع في عيونه كان دائما بيحبسنى
وانا صغيرة في غرفه ظلمه وكنت بسمع صريخ امي مكنتش فاهمة بيعمل اي اللي لم كبرت كان يغتصبها وبيضربها
انصدم نادر وبغضب :
الحيوان اقسم بالله موته على أيدى بس اعرف ليه مكان اذاكم
انتي وامي وفي الاخر هرب والله ل يدفع الثمن
….
تاني يوم
يتصل شاكر ب مراد
رد مراد :الو مين معي
تحدث شاكر:
انا يا ابني والد شغف فاكرني
مراد :
اه يا عمي معاك
طلب شاكر منه :
تعالي علي المطعم خلف بيتي علي طول اسمه مطعم النجمة sh
رد مراد :
حاضر
بعد وقت قصير يوصل مراد
استقبله شاكر :
اهلا وسهلا يا ابني اسف تعبتك معايا بس لازم أوضح حاجه قبل الرد بالقبول أو بالرفض
تنهد مراد :
واللي يهمك يا عمي اتفضل
اعترف شاكر وقال :
بنتي كانت متزوجة من اخوك مازن
لم يتحدث مراد ويستمع
اكمل شاكر
: وأبوك عارف انك جيت لكن دماغ ابوك وشغف وانا فاهمهم لكن الا مستغربه
انت كنت عارف او. لا وليه جاي تطلب أيدها متخيل هتقدر تعمل حاجه انت وهى
يتظاهر مراد لم يعلم شي ومصدوم عشان يأخد اي اعترف :
ازاى ده انا اخو كان متزوج من ندى درويش انت متاكد
تنهد شاكر وهو مستغرب :
دى حكايه طويلة اعرف جزء منه والباقي عند شغف لكن مستغرب انك دخلت لعبة ومش عارف أبعدها المهم
قدرت تخلي بنتى تتحسن وتعرف تتكلم وتحكي ليك كل حاجه وتخرجها من سجن ذكرياتها والمها والا هتكون هم جديد عليها عشان بنت فقدت النطق من وقتها شوف ازاى هتعرف توصل اللي عايز تعرفه لكن بنتى امانة فى ايدك
هز راسه مراد :
وانا موافقة ان اخليها تحكي وتتكلم
استغرب شاكر ومكنش مطمنى
مش عارف حساس ان وراءك حاجة بس لو قدرت تخلي شغف ترجع زاى زمان انا موافق لكن لو حسيت انك غبي معها مش حيصلك كويس
ينظر له مراد بسخرية
ويتحدث ما بين نفسه بتتحمي في بابا ومتفقة معه وبعت ابوكى يمثل عليا انك ضحي
لو مش ورتكم مش ابقي انا هدفعكم الثمن غالي ورد
:كتب الكتب والدخلة بعد اسبوعين ابد جهز من النهاردة
نظر له شاكر وهو خايف لكن لا باليد حيله
مرات الايام واخر يوم
اتجهت شغف على مكانها علي البحر بتدوعها
ترجع شغف علي صوت التليفون تروح ترد
كان نادر وسالها :
خلاص اتحدد المعياد
تنهدت شغف :
اه ادعى أن اقدر اقنعه يقف معنا مش ضددن
نفخ نادر بقلق :
ربنا يعينك مراد شخصيته مختلفة عن مازن ومش سهل وموافقته ده وراها حجات كتيره هو مقتنع ان انتى وندى وعمر مذنبينى وعايز ينتقم
كانت عارفه شغف ده
عارفه ومكنتش افكر في الخطوة ده الا بعد ما فتح القضية مرة تانية واتجدد جوى الامل ان نفضحهم بالاوراق انتهت حديثها وجلست اماما البحر
…
ذهب مراد الى نفس المكان وكان بيرقبه من بعيد
يبتسم مراد ما بين نفسه
كان عندك حقك هي فعلا ملاك بس علي هيئة شيطانية بتمثل أنها مش بتتكلم وهى مقديها
وأبوها زي العبيط مش عارف لازم اعرف كل حاجه منها واشوف اتحولت ل شيطاني ازي الملاك البريئة الا كنت بتحكي عنها يا مازن وعد ل ا عرف الحقيقة كلها
فات اسبوعين في لمح البصر واستعداد شغف
ل زفافها
ذهب مراد ل حسام وقال
النهاردة كتب الكتابة أما الموضوع عباره عن زواج مؤقت
انصدم حسام:
انت بتستعبط صح ده العشرة جاي،النهارده وتحكى بالنا اسبوعين هنا مقولتش
بتقولي دلوقتي هتفضل لحتي امتى متسرعة وكمان بتكون مرات اخوك
وضح مراد:
مجتش فرصه اقولك فيه
ابتسم حسام بسخرية:
علي اساس اني كنت في المريخ مش في مكان واحد صح استني عندك بس،مش مرات اخوك اتجوزت حد تاني صح
رفض مراد:
الموضوع كبيرة ومش،جاهزة اشرحلك بس انت شاهد على الزواج انت وعماد متتاخرش سلام
انصدم حسام:
استني يا مجنون رايح فين يخربيت عقلك يا مراد يا تري،مخطط على ايه
قطع حديثه مع نفسه اتصال حياة بتساله انت فين أبلة عفاف بتسال عليك
تنهد حسام:
عشر دقائق وهكون عندكي
في المستشفى
كانت عفاف تبتسم ل عماد وتضحك
سالتها حياة ضحكوني معكم واللي مليش نفسي ،
ضحكت عفاف:
هتحكي انت واللي انا
ضحك عماد : طبعا انا
شوفي ياستي فاكرة لم نزلني القاهرة لمدة 6 شهور
هزت راسها حياة:
طبعا فاكرة كنت مش،متعود علي الزحمة والناس
ابتسم عماد :
اه فعلا وتعبتي هناك ……
علي دخول حسام وسالها
ولسه بتتعب واللي تعودي
ضحك عماد:
لسه يا ابني غير رايك احسن
نظرت له حياة بحرج :
أبيه عماد
ضحكت عفاف:
حرام عليك يا عماد تعالي يا حبيبتي احكي ليك عن القطة والفار الا مش كانوا يعرفون أنهم أقريب وفي نفس،البيت
استغرب حسام وضحك
مين تقصدي
ابتسم عماد :
تعال واسمع بس وبدأ يحكي قصة حبه والمقصود التخفيف عن عفاف
…
تم زفاف مراد وعشق وكانت مفاجأة لحياة و حسام عند حضروهم والاثنين فى نفس واحد
مش معقول شغف
انصدم حسام:
ازى العروسه هى شغف هى شغف تكون مرات اخوه
تنهدت حياة:
المشكله هي نفسيته مدمرة بعد حادثة
نظر لها حسام وسالها
هو انتي عارفه قصتها
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببت زوجة اخي)