روايات

رواية اختي رباعية الفصل الثاني 2 بقلم مجهول

رواية اختي رباعية الفصل الثاني 2 بقلم مجهول

رواية اختي رباعية الجزء الثاني

رواية اختي رباعية البارت الثاني

اختي رباعية
اختي رباعية

رواية اختي رباعية الحلقة الثانية

الحقييييييييي يا ماما حنين هتمو*ت نفسها !!
عفاف بصدمة : اييييييييييه؟!!
وبتجري مع بنتها على ناحية الغرفة ومعاها جوزها
حسام بخوف : افتحي الباب يا بنتي الله يرضى عليكي
عفاف بعصبيه : ايه الحركات الغبيه دي يا حنين انتي اكبر من كده فأعقلي وافتحي الباب وبطلي فضايح هي مش ناقصه اكتر من كده
حسام بعصبية : ايه الكلام ده اللي بتقوليه يا وليه؟؟ البنت اعصابها بايظة خالص وانتي بدل ما تكوني معاها جاية عليها؟ ؟
عفاف : انت اللي دلعتها بزيادة شوف اخرة دلعك!!
حسام بعصبية : انتي اللي فرقتي بينها وبين اختها انتي اللي اهملتيها مش انا اللي دلعتها
عفاف بعصبية : بنتك قليلة ترباية ومدلعة اوي مش زي اختها فطبيعي تصرفاتها متعجبنيش فهكون مستاءة منها طبعا عشان تتعدل انا ما استاهلش يتقال عليا امها
حسام بصدمه و عصبيه : انتي ايه انتي فعلا متستحقيش تكوني امها انتي واحده…. قاطع كلامه في اللحظة دي ان الباب اتفتح وطلعت حنين
حنين بانهيار ودموع : انتي فعلا متستاهليش اني اكون بنتك انا واحدة فاشلة وصا.. يعة وقليلة رباية ومشوفتش تربية ومدلعة وتصرفاتي كلها على بعضها غلط واني مش زي اختي انا حفظت الاسطوانة دي خلاص انا اسفه يا ماما اني مش البنت اللي انتي عايزاها وعشان انتي امي بيتقال عليكي كلام بسببي انا قررت اريحك مني خالص بس اعرفي اني كنت بحبك اوي ومكنتش محتاجه في دنيا دي غير ام وده اللي انا ملقيتهوش…. وبتقع قدامهم على الارض
حنان بصراخ وخوف وصدمة : ايدها د… م حنين قطـ*عت شرا**يين ايدها
حسام بصدمة : بنتي…..وبيشيلها جري على المستشفى
رحمة : انا جاية اطلب ايد منه صحبة عمري واختي لجوزي!!
منه بصدمة : ايه الكلام ده انتي بتهزري يا رحمة؟!!
رحمة بدموع : مصدومه كده ليه مانا عارفه عينك منه وهو عينه منك وخلاص خربتي بيتي هوا كلامه كله عنك وعايزك انتي مش انا
منه بصدمه وعصبيه : اخرسي قطـ*ـع لسانك!!.انا يا صحبيتي عيني على جوزك؟؟؟…انتي اتجننتي خالص!!!…..جوز اختي يبقى اخويا ويحرم عليا ليوم الدين….انا مش مصدقه ان الكلام ده يطلع منك انتي!!….كنتي صحبة عمري وانا اعتبرتك اختي واعز!!…..بس انتي فهمتي ده غلط عالعموم متشكرة ليكي اوي !!
رحمة بندم : منه انا اسفه انا بس اعصابي بايظة شوية وو.
منه بدموع : اطلعي برااااا مش عايزة اشوفك تاني!!
رحمة بدموع : منه اسمعيني
منه بزعيق : براااااااااااااااا
حسام بدموع و عصبيه : لو جرالها حاجه وربنا لندمك !!
عفاف : اخرس بنتك عندها حالة نفسيه زي المجانين انا مالي لما نشوف اخرتها فضحتنا وسط الناس!!
حسام بعصبية وزعيق : خدي امك من قدامي يا حنان قبل ما اعمل فيها حاجه تندم عليها العمر كله
عفاف بعصبية وتريقه : خوفت يا راجل
بس حنان بتجرها بسرعة من قدامه بسرعه وبتمشي وبيرجعوا بعد مسافه ويقفوا معاه بعد مرور وقت من الزمن بيتفتح الباب وبتخرج الدكتوره
حسام : دكتوره دكتوره بنتي كويسه صح؟؟؟
الدكتورة بعصبيه : انت ابوها؟؟؟
حسام بخوف انه يكون جرالها حاجه : ايوة انا طمنيني عليها
الدكتورة بعصبيه : الحمد لله قدرنا ننقذها في اخر لحظة بس حالتها النفسية وحشه اوي انت عارف انها كانت بتمتم بدون الوعي طول الوقت يارب تستجيب لدعائهم و امو.. ت عشان اريحهم يارب خدني عشان اريح اهلي حرام عليكم انتو مش اهل انا اللي معرفهاش صعبت عليا فمبالك وانتو اهلها طب لو مش عايزين اولادكم جبتوهم ليه من الاول؟؟؟
عفاف : والله يختي ملكيش دعوة انتي احنا مش داخلين مجاني ولا شاحتينك عشان تقعدي تهزقينا ونسكت يلا غوري من وشي عشان مشتكيش عليكي!!
الدكتورة بتبصلها بغضب وبتروح وهي مصدومه منها
حسام بعصبية : هوا ده كلام تقوليه؟؟واديها مشيت اهو دلوقتي نعرف ندخل ولا لا ازاي ؟؟؟
عفاف وهي بتزق الباب : خش يا اخويا ما انت دافع حق الغرفه كامله!!
حسام بيبصلها بغضب و بيدخل
الممرضة بصدمة : انتو مين اللي اذنلكم تدخلوا؟؟؟
عفاف بعصبية : احنا مش محتاجين اذن عشان ندخل!!… احنا اهلها!!
الممرضة بهدوء : المريضة لازم ترتاح بعد اذنكم اخرجوا
كانت عفاف هتتكلم لولا جوزها اللي امسك معصمها بقوة وجرها لبره
الممرضة : تؤمري بحاجه تانيه؟؟
حنين بدموع وهي باصة للحيطة : لا متشكرة
الممرضة بتبتسم لها بشفقة وتخرج
: لوسمحتي
بتبص لمصدر الصوت بتلاقي شاب حنين بتبصله باستغراب
الشاب بحمحة : انا اسمي اسامه انا دكتور نفسي وسمعت عنك من الدكاترة وحابب اساعدك
حنين بدموع : بس انا مش مجنونة!!
اسامة بابتسامة : ومين قالك ان اللي بيحتاج لدكتور نفسي او بيروحله مجنون؟؟؟…. بالعكس ده بيبقى عاقل وعامل جدا كمان!!!
حنين بصتله بدهشة فأبتسم وكمل: ده بيبقى انسان عاقل ممكن يكون اتعرض لحاجه في حياته اثرت فيه او الناس اذته بحاجه او مش لاقي حد وحاسس بالوحده بس ده مش بيعني انه مجنون بالعكس انه قرر ياخد خطوة زي دي ده يدل انه شخص عاقل وفاهم وهيقدر يواجه وهيعيش الحياة اللي نفسه فيها وهيرتاح من مشاكله لانه عايز كده!!
حنين حست بانها مخنوقة ومحتاجه تتكلم فحكتله عن كل حاجه وعن اختها وامها واسامة كان بيسمع لها بكل تركيز وهو زعلان و مستغرب ازاي في ام بالشكل ده
اسامة وهو بيضم شفتيه وبيخفي ملامح الزعل : حنين انتي لازم تتابعي معايا في كلام كتير لسه لازم اسمعه منك و حاجات كتيره اقدمهالك هتتابعي
حنين بدموع : هتابع
اسامة وطلع كرت صغير من جيبه : طب ده رقمي عشان انا مش شغال في المستشفى دي دايما احطهولك فين؟؟؟
فتحت يدها السليمة وهو حطلها الكرت في ايدها وهي كورت ايدها كانها قاصده تخبيه
اسامة بابتسامة : هستني مكالمتك اكيد هتتصلي
حنين بصتله وسكتت
اسامة بشك : اوعديني انك حتتصلي!!
حنين بابتسامة : وعد
اسامه ابتسم وخرج من عندها وهو خارج شافته الدكتورة
الدكتورة : انت مين وايه اللي دخلك الاوضة؟؟؟
اسامه بتوتر وكدب : معلش انا ملغبط في الاوض كنت جاي ازور صاحبي وافتكرتها اوضته
الدكتورة بصلته بشك ومشيت وهو تنهد براحة ومشي والدكتورة سمحت لاهلها يدخلولها
حسام : الحمدلله على السلامة يا بنتي كده يا بنتي تعملي بنفسك طب مفكرتيش انا كان جرالي ايه لو جرالك حاجه؟
حنين بدموع و ابتسامه : انا اسفه يا بابا حقك عليا
عفاف بعصبية : ما كفاية محن بقى!!
حسام بعصبيه : عفاف ايه الكلام ده اسكتي مش وقتك!!
عفاف بعصبية : لا مش هسكت ايه الهبل اللي انت بتقولهولها بدل ما تعاقبها وتزعقلها عشان تتعدل عمال تطبطب عليها بنتك بسببك بقيت شخصيه مش قادرة انطقها وعشان مش قادرة تواجه نفسها بده وتحسن من نفسها حاولت تنـ*تحر!!
حنين بهدوء : انتي السبب في كل ده انتي وبنتك اللي جاراها وراكي دي اللي في وقت المصلحة بتاعتها حنين وفي العادي انتي مش اختي انا بكرهك انتي انسانه مريضة انا كنت بسمع الكلام ده من بنتك دي وقدامك عشان كده بقيت بكرهها وبتجاهلها ومش بسمعها اما انتي امي فمقدرتش اعمل فيكي كده حاولت الفت نظرك ان عندك بنت اسمها حنين مشيت في الغلط قولت يمكن ماما تنتبهلي وتجي تتكلم معايا تنصحني توريني الصح من الغلط بس على العكس سمعت كلام تاني برضو ومشيت في حاجات كتير تانيه غلط بدون ما اقصد لان معنديش الام اللي توريني الصح من الغلط بس خلاص انا اكتفيت منكم انا مش مضطرة اسمع كلامكم اللي زي السـ*ـم ده !!
عفاف بصدمة ونكران : انتي
حنين بمقاطعة : انا عارفة انا مين وبعمل ايه انا مش محتاجه تقييم حد في حياتي وهصلح غلطاتي وهتحسن لاني انا عايزه كده انا هخلي الناس لما تعرف انك امي يقولوا معقوله دي امها من النجاح اللي هكون اللي هكون فيه وهتشوفي وقولي حنين م قالت
كانت حنين متوقعة رد تاني من امها اللي ان امها واختها انفجروا من الضحك عليها وقالوا : ابقي قابلينا وقتها… وخرجوا
اغمضت عيونها بحزن شديد بس فاجأها ابوها اللي مسك ايدها وضمها بقوة وفي عينيه نظره الفخر وقالها : انا معاكي
كانت قاعدة زعلانة وهي بتفتكر الكلام اللي سمعته من صحبة عمرها واللي كانت تعتبرها اختها لحد ما دخل عليها اخوها بحماس وفرحه
اسامه بسعادة : انا لقيتها يا منه!!!
منه باستغراب : لقيت ايه؟؟
اسامه بسعادة : اللي خطفتلي قلبي من اول نظرة!!!

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اختي رباعية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى