روايات

رواية احفاد القمر الفصل الثاني 2 بقلم ملكة الكتابة

رواية احفاد القمر الفصل الثاني 2 بقلم ملكة الكتابة

رواية احفاد القمر الجزء الثاني

رواية احفاد القمر البارت الثاني

احفاد القمر
احفاد القمر

رواية احفاد القمر الحلقة الثانية

■■
وكأن للذكريات قلباً لا ينبض إلا ليلاً
كانت نائمه علي فراشها تبكي بشده وهيا تتمتم ببعض الكلمات الحزينه.
دلفت امها هيا ببطئ وقلبها يتقطع علي بنتها التي مستلقيه علي فراشها تبكي ثم وضعت يديها علي زراعها:نيره حببتي بطلي عياط كفايه كدا
قامت من مكانها وهيا تمسح دموعها من علي وجهها
-انتي انتي ازاي بتقوليلي ابطل عياط انت عارفه يعني اي بنت في ليله كتب كتابها عريسها يسيبها ويمشي ..
مها بغفوت:حببتي ممكن مدايق من حاجه واكيد هيرجع تاني متقلقيش
-لا ياماما انا سمعته وهو بيقول كل شي اسمه ونصيب
ثم انفضت من مكانها وهيا تبكي وتصرخ:ماما. ….ماااااماا ..ياماما انا عايزه يونس رجعيلي يونس يامامااااا
-حببتي اهدي …حاضر هعملك كل الي انتي عملتيه
ثم عنقتها بشده:خلاص ياحببتي اهدي ..
■■
الساعه التاسعه مساء تقريبا في مدينه القاهره ..
امام بيت السيده جلنار كانت تقف سياره مني
كانت تنظر في الساعه وهيا تهز قدميها بسرعه:
اي ياليله يلا ياحببتي انزلي بقلنا ربع ساعه في العربيه
احنا هنفضل كدا يلا انزلي ياحببتي .
-ياماما اهدي عليا انا خايفه يامامااااا..
مني:مفيش وقت ياليله انزلي يلا يلاا …
فتحت باب السياره ويدها تهتز بسرعه وقلبها يزيد ضربات دقاته سحبت شنطتها ووقفت علي اول الدرج ثم نظرت إلي امها بخوف ..
-نظرت لها امها نظره اطمئنان.
ثم اكملت خطوتها ودقت جرس المنزل ..ثلاث مرات
دلفت مسك لتفتح الباب وهيا تبتسم:اكيد دا الاوردر..
لتفتح الباب بسرعه ثم اختفت بسمتها عندما رأت ليله
مسك باستغراب:ليله ….؟
ليله:ازيك يامسك عامله اي يارب تكوني بخير طمنيني عليكي….
مسك:الحمد لله انتي الي اخبارك اي
-هو انا هفضل واقفه كدا ولا اي يامسك ..
ضحكت مسك وقالت:لا لا ….اتفضلي طبعا اهلا ياحببتي اتفضلي…ثم قفلت الباب ببطئ .
تذكرت ليله كلام والدتها عندما قالت لها اول شئ تفعله عندما تذهب للمنزل.
مسك اومال فين جدتي انا عايزه اشوفها ..أخبارها اي الوقتي.
-اتفضلي اطمني عليها بنفسك تعالي ..
ثم صعدت بها الي الدور العلوي من المنزل…ودخلت الي غرفه جدتها ..
-في مفجاه ياجدتي مفجاه حلوه اووي ثم فتحت الباب علي آخره…
ابتسمت ليله ابتسامه بسيطه عندما شاهدت جدتها كان يبدو علي وجهها التعب ..
-ازي حضرتك ياجدتي يارب تكوني بخير …
لاحد جدتها تفتح يديها تود أن تعانقها ..
ثم دلفت إليها لتعانقها ..
الجده:انتي الي عامله اي ياحببتي ….وحشتيني اووي
يا ليله..
■■
كُنت أحَارِب لأجَلها ، لكِنها لَم تَرىٰ سِوا سِلاحيّ ،وَ خافِتَ أن اقتُلها ،
وَ خَوفُها قَتلنيِ ، فَـ قتلتُ نَفسِي لهَا.
كان يجلس في الجامع يقراء بعض آيات القران الكريم
دخل عليه صاحبه وجلس بجانبه ..ووضع يده علي زراعه .
قال يونس بصوت منخفض:صدق الله العظيم
عبد الرحمن:اخبارك اي الوقتي يارب تكون بخير يايونس
-الحمد لله علي كل حال..
انا دخلت عشان والدتك اتصلت كتييير اووي ..انا قلقت ممكن تكون عايزه منك حاجه او في حاجه
قام من مكانه ووضع المصحف علي الرف الخشبي الذي بداخل الجامع .
ثم قال:يلا نمشي انت هتروح ولا اي ..
عبد الرحمن:لا روح انت انا هعمل حاجه كده طب الشغل ..إن شاء الله اشوفك بكره في الشركه .
يونس:أن شاء الله..
ذهب من الجامعه وذهب الي سيارته ..
■■
في بيت يونس ..
كانت والدته تتكلم مع مها …احنا اسفين علي الي حصل بس قولي ل نيره متزعلش من يونس والي عمله ودة غصب عنه كان مدايق شويه عشان الشغل ..
اتجهت مي الأخت الصغيره ليونس ونفين:نفين مش انتي بتقولي أن يونس قاللك كل شي اسمه ونصيب..
نفين بصوت منخفض:ايوه قال كدا بس فعلا يمكن كان مدايق لما يجي أن شاء الله نفهم منه هو لي عمل كدا
ليسمعوا صوت الباب..
مي:ماما يونس ايجه …
لتتسرع الام بغضب شديد :انت اي الي عملتوا دا يونس دا موقف تحطنا فيه هو عشان امت مدايق من حاجه تقوم تعمل كدا ..يايونس
يونس:ماما انا مكنتش مدايق ولا حاجه زي ما نفين قالتلكوا كدا الموضوع انتهى خلاص
-يعني اي….انتهي ازاي فهمني ولي اصلا
يونس باستغراب:لي….ماما انتي بتسالي لي ..انتي مش شايفه كانت عامله ازاي لبسها ازاي هيا مش هتتغير ..
الام بهدوء:حبيبي بكره ان شاء لما تتجوز هيا تتغير صدقني …
-كل واحد ياماما علي طبعه عمره مهيتغير …..
قوليلي هتتغير ازاااي …لبسها ضيق ياماما ..طريقتها غلط في غلط …شويه تينلي شعرها وشويه تغطيه ..
هو دا يرضي الله ورسوله …ثم قاطع امه قبل أن تتكلم:ومتتقليليش ان انا شيخ انا مش شيخ ياأمي
ان انسان كل الي همه في الدنيا رضي ربنا عنه بس
ولما الناس دي تتصل تاني كل شي اسمه ونصيب..تمام
■■
حضرتك تعبه نفسك لي بس ..دي كتير عليا والله يعني كمان جايه بنفسك ياجدتي توريني الاوضه الي هنام فيها.
الجده:هو انا عندي اعز منك بعدين انا خلاص الحمد لله بقيت حلوه لما شوفتك ياحببتي ..
ليله بابتسامه بسيطه:شكرا باجدتي
-الشكر لله واحده لما تخلصي أن شاء الله تنزلي تحت تتعشي معانا واحنا مستنيينك تحت ياحببتي …تمام
دلفت من الغرفه الي الطابق السفلي ..برفق
ندا:اوبااا السيده جلنار هانم الحمد لله خفت وتتعشى معانا …..
لين:هههه بس اي دا ياجدتي اول ماشوفتي ليله بقيتي حلوه يعني .
جلنار بضحك:بس يابت انتي وهيااا كفايه كلام ..
مسك:انا حضرت العشا ياجدتي ..
لوحدك؟
-لا لين حضرت معايااا ..
نزلت ليله من الطابق العلوي الي الطابق السفلي واتجهت ناحيه مائده الطعام ..
مسك:اتفضلي يا ليله …
ليله”شكرا يامسك …
ندا ببرود:ونتي بقا ياليله بتدرسي اي ..؟
لين:و نتي هتقعدي معانا هنا …
لمار:اي ياجماعه براحه عليها شويه مش كدا
الجده بغضب :ندا لين …انتو عارفين ان الكلام علي الاكل حرام وعرفين النظام هنااااا ..مش عايزه صوت ..
بعد دقائق من الوقت قاموا من علي المائده جمعيا لتجدهم كل شخص ما منهم يحمل طبقه الذي امل فيه ويتجه به الي المطبخ…
حملت طبقا ودلفت بيه الي المطبخ لتستغرب مما يفعلون…لتجدهم كل واحده منهم تغسل الطبق التي تناولت فيه الطعام …
مسك:هاتي طبقك ونا هغسله انا ياليله ..
اجابتها باستغراب:هو انتو بتغسلوا الأطباق لي هو مفيش شاغلين هنا ..
مسك:لا مفيش احنا بنعمل كل حاجه هنا لوحدنا …
اجابتها باستغراب:ازاي …يعني اقصد يعني أن جدتي ربنا مقدرها اقصد يعني انها معاها فلوس وكدا تقدر انها بتجيب شغاله
-هههه لا ياستي …جدتنا علمتنا كل حاجه نعملها احنا وكمان هنا في قواعد بتطبق في البيت دا ..
متقلقيش جدتك اصلا هتقللك عليها
■■
كل ورده تفردت بلون تحكي حكايه وتاخذك لعالم تاني
مع شروق شمس يوم جديد
كانت تسقي بعض الزهور في الجنينه الخاصه بالمنزل
ثم قالت مردده:الشكر لله علي أن وهبنا يوما جميلا اخر في هذه الحياه ..
دلفت للمطبخ وهيا تحضر بعض الأطباق لإحضار الطعام ثم وضعته علي السفره ..
نزلت لارا من الطابق العلوي الي الاسفل
اي دا ياجدتي انتي حضرتي الفطار لوحدك كنت صحتيني احضره معاكي ..كدا تعبتي نفسك
الجده:ولا تعب ولا حاجه يلا نادي لاخواتك عشان الفطار عشان يشوفوا دراستهم
نظرت إليها من باستغراب :ملبستيش لي مش راحه الجامعه النهارده …
لارا:راحه طبعا ..طلعه البس حالا..
■■
في شركه العقارات الخاصه بيونس
دلفت نيره الي الشركه ..واتجهت للسكرتيره:يونس وصل ولا لا
-ايوه حضرتك وصل وهو في مكتبه دلوقتي
نيره:قوليه أن انا عايزه ادخله …
بعد ثواني من الوقت:حضرتك هو مشغول دلوقتي ..
نيره ببرود:نعم …هو اي الي مشغول انا هدخل بنفسي
قاطعتها بسرعه ولحقتها وهياا تتجه امام الباب.
مينفعش كدا يافندم مينفعش
اقتحمت الباب بشده:اوعي بقوللك
كان يجلس علي مكتبه ينظر في بعض الأوراق..ويرجعها..
-حضرتك انا قلتلها مينفعش تدخل هيا الي أسرت..
يونس:اتفضلي انتي ..
نيره:ممكن افهم اي الي عملتوا دا امبارح والي قولته دا حقيقي فعلا ولا زي ماقالت مامتك ..
يونس:اسمها والدتي وبعدين قالت اي
-قالت انك كنت مدايق من الشغل شويه وعشان كدا انت اتعصبت ومشيت..
يونس:بصي انت مش هكتر في الكلام لان اصلا ميصحش أن انا ونتي نقف في مكان لوحدنا ..
الكلام الي قالته والدتي دا نش صح والصح يا نيره أن كل شيء قسمه ونصيب ولو سمحتي اتفضلي …
نيره بصدمه:ايي.
■■
مسك راحه فين ياجدتي ..
طلعه هجيب حاجه من اوضتي وان شاء الله راجعه تاني ..
مسك:أن شاء الله
دلفت السيده جلنار لغرفتها لتنظر ليله تفتح بعض الإدراج الخاصه بهاا ..
ليله انتي بتعملي اي ..
انفض جسدها من مكانه .عندما سمعت اسمها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احفاد القمر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى