روايات

رواية رساله الى أحدهم الفصل الثامن 8 بقلم هبة أحمد

رواية رساله الى أحدهم الفصل الثامن 8 بقلم هبة أحمد

رواية رساله الى أحدهم الجزء الثامن

رواية رساله الى أحدهم البارت الثامن

رساله الى أحدهم
رساله الى أحدهم

رواية رساله الى أحدهم الحلقة الثامنة

فرح / الحمد لله نام علشان هتصحى بدري انا هنام مع الولاد
فهد / ما ينفعش اكون موجود وتنامي مع الاولاد وتسيبيني انام لوحدي اعتبريني طفل زيهم
فرح / حاضر هطئمن عليهم وجاية
فهد / دخل اخذ شور وطلع لقى فرح في ايدها اجنده بتكتب
فرح / ممكن تبقى تشحن لي نت و فون
فهد / النت الارضي شغال وكويس جدا هو انتى مش مشتركه معاهم
فرح / اغلب الوقت مقطوع عندي ليه مش عارفه حتى سألت نرجس قالت لي النت شغال على طول وانت عارف اني بشتغل على النت
فهد / مسك الفون وكلم عمر ايه يا ابني هو النت قاطع على مرات عمك ليه
عمر / ما اعرفش يا عمى اول مره اسمع ان النت قاطع على مرات عمي انا هتصرف
فهد / تمام اما اشوف انت هتعمل ايه سلام
عمر / نرجس هو انتم عاملين تحديد عدد التليفونات على النت
نرجس / ما اعرفش والله انا في احيانا بيقطع عندي بس بالليل ما بيقطعش علشان كلكم بتبقوا موجودون
عمر / يبقى انعام بتفصل الراوتر انا هجيب العده والراوتر احطهم فى اوضه ستى وخلصت المشكله
نرجس/ نفسى اعرف هى امك بتكره مرأت عمك فهد ليه رغم أنها ست محترمة و مراعيه ولاد عمي ما شاء الله الولاد حالهم اتغير خالص للاحسن
عمر / غيرة نفس كان نفسها عمك يتزوج خالتك انسية
نرجس / خالتى محتاجة اللى يخدمها وبعدين دى ست كبيره عدت ال60 سنه
فرح / بعد فهد ما نام راحت نامت جنب باسم
صباح جديد
……………..
فرح / صباح الورد اصحى علشان تسافر بدرى
فهد / صباح الفل الا انتى كنتى نايمه مع الولاد و سابتنى ليه
فرح / باسم صحى وعيط راحت غيرتله الحفاضة ونمت جنبه
فهد / لازمك حاجة
فرح / النت واشحنلى الباقة
فهد / بالنسبة للنت عمر هيظبطه ولو ما اشتغلش كويس كلمينى اوصلك خط ارضي للنت يكون ليكى وحدك
فرح / خد انا محضرة ليك كذا اكله متفرزه
فهد /تعبتى نفسك ليه كفاية عليكى حمل الولاد
فرح / يلا سلموا على بابى.ياولاد
فهد / شال ولاده و باسهم و خرج لقى انعام فى وشه
فرح / توصل بالسلامه ابقى طمنى عليك
فهد / بص لانعام متنزليش تحت كتير وتابعى معايا نت أو فون
فرح / حاضر ودخلت قفلت بابها بالترباس
انعام / من لقى بخته ناس عايش فوق على قفانا
عمر / انتى يا امى بتكلمى نفسك ستى عوزاكى ضرورى
انعام / حاضر نازله
عمر / خلاها نزلت و اخد عده الخط الارضى و الراوتر ونزل حطهم في اوضة سته ستى اللي عاوز يتكلم ارضي يجي يتكلم من عندك هنا ما فيش عده تبقى في مكان ثاني غير عندك
انعام / انا العده والراوتر يبقوا عندى علشان لو حبيت اتكلم
عمر / اتفضلي فون محمول بخطين والشاحن مش عوز مشاكل أبويه حالف يطلقك و ساعتها انتى عارفه
انعام / ليه انتم هتسكتوا لابوكم ساعتها انا عندي رجاله ممكن تقف في وش ابوها وتدافع عن امها
عمر / هم فين الرجاله دي ههه توفي من بقك مين يقدر يقف في وش مختار عيشي بدل ما تندمي بعدين
فرح / مسكت الأجندة و القلم و كتبت
انا عارفة انى معايا فلوس الحمد لله من شغلى على النت و كان ممكن اشحن نت و فون بس انا حابه اخلى فهد يشحنلى مش طمع فيه والله بس نفسي احس انى مسؤوله من حد مش طول عمري شايله هم نفسي وهم اللى معايا انا شوفت كتير من بعد ما بابا اتجوز وطردني انا وماما من الشقه بتاعه ماما وقعد فيها هو ومرأته وعياله حتى ما فكرش في يوم يسال عليا يشوف لو ناقصني حاجه بعد موت ماما الله يرحمها حتى لما ستى ماتت ما كانش راضي يجيبني اقعد معاه في الشقه بتاعتي الحمد لله ان فهد طلع انسان كويس كنت خايفه اوي من انه يطلع انسان مش كويس واعيش طول عمري وانا بعاني الله يرحمك يا ستي انتى كنتى جسر الحمايه بالنسبه لي
تمر الايام بسرعة بدون احداث تذكر فهد كل شهر ينزل اسبوع يقضيهم بين الأرض و ولاده و مراته
أما انعام فزاد حقدها لفرح ولما بتشوفها بتضيقها رغم أن فرح يتربى اولاد المرحومه ماجدة اختها و مهتمه بيهم وكمان انعام بتروح لشيوخ تعمل عندهم سحر و اعمال للواقيعة بين فرح و فهد
وعمر و حمزة خطبوا بنتين اخوات من قريه جنبهم
فى ليلة
بعد منتصف الليل فى شقة فرح النور قطع فبصت من وراء شيش البلكونة وجدت الشارع منور و فجأة سمعت صوت خبط على باب الشقة و صوت صريخ مكتوم
فرح دخلت اوضة النوم ومسكت الفون وكلمت عمر عطاها غير متاح فكلمت عمها طلعت
طلعت / الكهرباء موجودة في كل المنطقة اكيد في حاجه غلط
فرح / وفى صوت صراخ مكتوم على الباب الولاد صحوا و الفون قرب يفصل شحن و احنا خايفين اوى
طلعت / انا وصلت لعندك و طلع لقى حاجة سوده بتتحرك على باب شقه فرح و بتخبط على الباب بطريقة مرعبه فمسكها جامد و بصوت عالى عمر حمزة محمود سعد تعالوا شوفوا فى حرامى هنا
عمر و الشباب طلعوا يجروا على السلم و مسكوا اللى لابس اسود و قعدوا يضربوا فيه إلى أن سقط على الارض فربطوه ووصلوا الكهرباء لشقه فهد اللى اتضح أنه مقطعه بفعل فاعل
عمر / شد غطاء وجه اللى لابس اسود وجدها أمه كنت متأكد أنه انتى
فرح / بعد اذنكم انا محدش له عندى عشم انا هانزل دلوقت اركب اى حاجة و هاروح عند فهد طلما هنا معدش امان و قعدت تبكى انا قاعدة فى الشقة بخاف انزل علشان ما اسمعش كلام يحرق الدم غير كل يوم الاقى الزباله على باب شقتى و مية مرشوشة و غير الكلام اللى مقدرش اعيده
عمر / تعالى استرى امك لحد اما أبويه ياجى يشوف حل معاها شكلك وصلتى لمحطتك الأخيرة معانا يا انعام
الحاجة حميدة / انزلى اقعدى معايا تحت طول ما زوجك غايب
فرح / مينفعش ياماما الولاد عوزين مكان محكم انتى عارفه باسم و نسمه صدرهم متاذم
طلعت / فكوا عفش مختار ويروح شقة حمزة أو عمر وحمزة أو عمر ياجى هنا وخلصت المشكله
فرح / كل اللى يهمنى اعيش فى امان
الحاجة حميدة / هو ده الرأي الصواب
حمزة / مش ناخد رأى عمى مختار الاول
مختار / كلام اخويه يتنفذ و مرأتى هى اللى حددت نهايتها معايا انا كلمت اخوها ياجى ياخدها و بكرة أطلقها و اخلص من القرف ده
نرجس / ابوس ايدك بلاش طلاق علشان منظرنا ادام الناس
فرح / وقعت واغمى عليها
طلعت / حمزة فوق مرأت عمك
نسرين / بنت طلعت دكتورة نساء وتوليد متزوجة جنبهم ابعد يا دكتور الاطفال الطالعة دى بتعتى
عمر / بقى انت دكتورة بجد حرام تكونى ممرضة
نسرين / فشر أخرج علشان اعرف اكشف
الحاجة حميدة / طمنيني يابنتى هى مالها
نسرين / ولد ياعمر خد هات العلاج ده بسرعة اطمنى يا ستى مرأت عمى حامل
طلعت / بص على فرح بحزن والله انتى ست محترمه يكفى انك بتعاملى ولاد اخويه بضمير
فرح / لما فاقت هو فى أية وفين ولادى
نسرين / حمد الله على سلامتك
نسمه وبسمه وباسم جم يجرى على فرح اللى اخدتهم فى حضنها متخفوش هاعمللكم الاكل
نسرين / مش تعرفى انت اغمى عليكى ليه الاول
فرح / اكل الولاد اهم مي……

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رساله الى أحدهم)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى