روايات

رواية اختيار القدر الفصل العاشر 10 بقلم جنات بدر

موقع كتابك في سطور

رواية اختيار القدر الفصل العاشر 10 بقلم جنات بدر

رواية اختيار القدر الجزء العاشر

رواية اختيار القدر البارت العاشر

اختيار القدر
اختيار القدر

رواية اختيار القدر الحلقة العاشرة

البارت[10]
قالت عبير بغضب يانا يا هيا يا احمد هتختار امك يا تختار تتجوز نور
نظر لها احمد بحيره وقال يا ماما حرام ما تحطنيش في الاختيار ده انت عارفه كويس ان انا مش هقدر اختار بينكم
قبل ايدها وقال عشان خاطري يا ماما بلاش تحطيني في اختيارات ما تزودهاش عليا يا ماما
اتكلمت عبير بحزن وقالت انت ما شفتوش يا ابني همج ازاي ومفتري الاحسن انك انت تبعد يا ابني
يعني هو ما فيش بنت غيرها يا احمد
دخل سالم وقال يا عبير انت بتشدي ليه معاه في الكلام هي لو مكتوبه من نصيبه ما حدش هيقع في قدامي يا عبير ولا انا ولا انت ولا هو اللي اسمه حسن ده فما تزوديش على ابنك وسيبيه
وربنا يقدم له اللي فيه الخير وانت يا ابني ما تحملش نفسك فوق طاقتك سيبها لله ولو فيها خير ما فيش حاجه هتفرقكم عن بعض
ابتسم احمد لسالم وحضن وقال له شكرا يا بابا شكرا عشان انت اللي فاهمني
رابت سالم على كتفه وقال استريح انت
وخد عبير من الغرفه و خرجوا
استلقي احمد على الفراش واخذ نفس عميق…….
قال سالم لعبير يا بنت الحلال سيب الواد في حاله مش كفايه اللي هو فيه بتزود عليها ما تحملهش فوق طاقته
قالت بس يا سالم هو ليه غاوي تعب ليه يعني هي بنات العالم خلصت عشان يتجوز دي كده حرام
تنهد سالم بقله حيله وقال يا عبير فين الحرام في الموضوع ابنك رايدها وعايزها ادعي له ربنا يقدم له اللي فيه الخير
قالت طب وانت عاجبك المشاكل اللي احنا فيها دي والشخص اللي اسمها حسن ده شكله مش ناوي يجيبها لبره
سيبيها على الله وادعي لابنك ربنا ييسر لي الامور للخير وربنا يروق بالك
تنهد تعبير وقالت يا رب يروق باله ويريح قلبه ويكرمه باللي هو عايزه
اشرقت الشمس الصباح بيوم جديد يحمل الكثير والكثير
كانت نور بتجهز الفطار وجاتها رساله على الموبايل
قرات محتوى الرساله
جهزي نفسك انا جاي بالليل والمره دي مش قرايه فاتحه بس انا جايبه الشبكه معايا يعني هتكوني خطيبتي رسمي
هو مش هيستنى رايك شقتي ام ابيتي هتكوني على اسمي كانت الرساله من احمد
ابتسمت نور لا اراديا وفرحت بجد
دخلت عبير عشان تصحي احمد قالت كويس ان انت صاحي يلا تعال الفطر جاهز
شدها من ايدها احمد وقال ماما جهزي نفسك هنروح لنور بالليل
تنهدت عبير بقله حيله ثم مسدت على شعره وقالت ربنا يقدم لك اللي فيه الخير يا ابني
حضنها احمد وابتسم وقال شكرا يا ماما ربنا يخليكي ليا
اجا الليل وجهز احمد نفسه هو وعائلته وراح النور
مشت الامور بثلاثه و قرا الفاتحه والامور عدت على خير
وبعدين احمد طلع علبه من جيبه وقال بص يا عمي انا هعمل يعني خطوبه لينا احنا بس انا هلبس الدبله بس وان شاء الله هعوضها في الفرح
ابتسم ايوب قال اللي شافوه يا ابني انا معاكم فيه المهم ان انت تكونوا مرتاحين
ابتسم احمد ولبس الدبله النور وهي كمان بادلته تلبيس الدبله
وكانت الامور في جو عائلي سعيد الغريب ان حسن سابهم يعملوه خطوبه وساب احمد يقرب منها
لكن نور قالت بينها وبين روايه اختيار القدر بقلم جنات بدر نفسها يا ترى ناوي على ايه يا حسن مش عمايلك ان انت تكون هادي كده يا ترى بتخطت ليه واختفيت فيه
قطع تفكيرها احمد وقال ان شاء الله يا عمي يوم الخميس الجاي هيكون كتب الكتاب باذن الله
ابتسم ايوب وقال ان شاء الله ربنا يقدم لكم اللي فيه الخير
وبعدين الكل هنا نور واحمد وقد السهره في جو عائلي حلو ومليان بالحب
انقضت السهره على خير وبعدين الكل ماشي
كانت نور مستلقيه على الفرشه واسيل وكنزه حاضنينها بحب
قالت اسيل ببراءه مامي دلوقتي اللطيف بقى بابا
شعرت نور بنغزه في قلبها وبعدين ابتسمت بحزن وقالت اساليه الاول يا اسيل بس الاكيد والاهم ان باباك الحقيقي هو حسن
بس ده وحش يا ماما انا مش بحبه
عيب يا اسيل ما تقوليش بقلم جنات بدر كده على بابا مهما كان ومهما حسن في الاول وفي الاخر ده بابا يا حبيبتي
قالت كنزي بس انكل احمد احسن منه يا ماما بيعاملنا كويس وبيعاملنا بحنيه بابا عمره ما عملنا كده يا ماما
حضنتهم نور وقالت كفايه رغي يلا على النوم عشان بكره عندكم روضه وعندكم تدريب كمان
بعد فتره من الوقت كانوا البنات ناموا
وصلت رساله لنور وحشتيني
كانت الرساله من احمد نظرت لها نور وابتسمت وبعدين نامت في ثبات عميق
اشرقت شمس الصباح تحمل سعاده للاخرين وتحمل حزن لاخرين
فاقد نور من النوم على رساله من احمد وكان مكتوب في الرساله احلى صباح في الدنيا على عيونك يا اللي يومي مش بيكمل من دونك
نظره نور للرساله وابتسمت وردت عليها صباح النور
وبعدين خدت البنات فطرتهم وبعدين نزلت على الشغل وودتهم الروضه معها في طريقها
وان قضى اليوم بين مشاغل نور وبناتها وشغل احمد وعدى يوم واسبوع
اجا الليل و بعت احمد رساله لنور
ايه وصلت فين
لسه اهو داخله البيت حالا حتى ما غيرتش هدومي
قال احمد طب خلاص غيري هدومك وارتاحي شويه وبعدين كلميني
اوكي تمام بس معلش تديني ساعتين عشان هراجع مع الاولاد عشان عندهم امتحان وهنيمهم وبعدين اتصل بيك
اوكي تمام خدي راحتك وبعد ما تخلصي ابقى رن عليا
ايه نمت رد احمد وقال لا لسه صاحي بس انت تاخرت شويه
حقك عليا اصله يا ابو البنات كان بيكلمهم على التليفون وبعد ما خلص نيمتهم
اه جوزك ده بي حالات ربنا يهديه
قلت لك اسمه طليقي مش جوزي هو انا كل شويه افكرك
خلاص يا ستي ما تزقيش قوي كده
المهم اللي انا مستغربه ان هو كان بيهددك ان انت ما تتجوزيش تاني ازاي هو سابنا ان احنا خطبنا وبيكلم البنات في حاجه غريبه مش مفهومه معقول يكون بيدبر لنا حاجه
تنهدت نور بحزن وقالت مش عارفه يا احمد انا نفسي الامور تعدي بخير مش عايزه مشاكل عشان الكل بينظر لي نظره مش كويس ولو حصل مشاكل هيكون الامور مش كويس
نور انت بتقولي ليه كده ما فيش حد هتحصل
عيطت نور وقالت لا يا احمد حاجات كتير هتحصل شوف الناس هتقول عنك ايه وعني ايه
احمد بغضب هتقول ايه يعني يا نور

يتبع……

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اختيار القدر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى