رواية انتقام عاشق الفصل الخامس عشر 15 بقلم ميفو السلطان
رواية انتقام عاشق الجزء الخامس عشر
رواية انتقام عاشق البارت الخامس عشر
رواية انتقام عاشق الحلقة الخامسة عشر
البارت الخامس عشر….استيقظ يونس في الصباح وجد حبيبته نائمه في احصانه احس بقلبه يخفق من قربها وراحه بعد ان اتخذ قرار ان ينحي انتقامه جانبا اقترب وتلمسها بحب يحاول ان يوقظها لتفيق هيا فوجدته يداعبها قطبت جبينها وحاولت ان تبتعد فهتف.. لا بعد عني مش هتبعدي انا كفايه عليا عذاب لكده شدها تنام علي صدره كفايه كده بعد كده مافيش الا يونس ونيران ..قوليلي انت خططتي ايه لما دخلتي حياتي وانا هسامحك َنبدا من جديد كفايه تمشي في سكه ابوكي ونجاسته كفايه تمثيل بقه كلو علي عينك وانت عارفه اني اتجوزتك عشان انتقم من ابوكي قوليلي اتجوزتيني ليه َكنت مخططه لايه في البدايه عارف انك حبتيني بس هنبعد عن سكه ابوكي واعرف هو خطط لايه انا مجنون بيكي .
لتدفعه َو تصرخ….. انت ايه يا اخي عذاب الصبح َوعذاب بالليل مابتعتقش تخطيط ايه حرام عليك انت بتقول ايه َتسامح ايه منك لله بقه انا قلبي انهري وابويا ايه اللي خططت معاه انا عرفتك َماعرفش بينكو ابه عرفتك وحبيتك ويا ريتني ماحبيتك عرفتك ويا رتني مت بقه انا تعبت عايز تجنني عايزني اموت نفسي تاني اعتقني بقه عايز مني ايه مش قلت لابويا هترميني ارميني ليهم يكملو عذاب وقهر انا اتولدت عشان اتعذب اتولدت عشان اعيش تعيسه من اب جاحد ماعرفش بيعمل فيا كده ليه وكملت حياتي انتقام من حبيب جاحد بينتقم مني كلكو بتنتقمو مني من غير ماعمل حاجه ماعملتش حاجه ارحمني بقه يا رب خدني يا رب خدني ماعتش مستحمله لتجهش بالبكاء.
ظل واقفا لا يعرف ماذا يفعل وقلبه يؤلمه عليها
اقترب وشدها الي احضانه …..اسمعي انت بتحبيني وانا ماهقلش لا وعايزاني عندي استعداد اخليكي واعاملك كويس بس ناظم الجميل تنسيه وتبطلو شغل النجاسه ده ..انت ليه بتنكري ابوكي اعترف ومرات ابوكي اعترفت واختك ليه قلت خلاص هنسي سنيني السوده وانت تنسي ابوكي ..تمشي عيشتك انا بقلك عايزك وهرضي بيكي.
نظرت اليه بقهر وضحكت ساخره … لا بجد.. عايزني وهترضي بيا لا كتر خيرك طب ليه جاي علي نفسك. انت ازاي قادر تتبدل كده تبيع وتشتري فيا.
صرخ…… عشان انت رخصتي نفسك انت وابوكي وخططتو وبقولك اهوه خلاص هرضي بيكي.
صرخت ….وانا ماهرضاش تاني بعيشتك ولا دنيتك انت واحد خلعت قلبي يا يونس ترضي بيا ليه واقعه قوي كده.
هتف.. ماتنكريش انك بتحبيني وهتموتي عليا يبقي نقضيها بقه وتنسي حياتك القديمه وان كان علي الفلوس معايا كتير.
لتنظر اليه وقلبها ينشق… نقضيها وتديني فلوس هو دا اخرك معايا هيا دي دنيتي اللي عايز تعيشني ليه.. انت ازاي جاحد كده عشان بحبك تذل فيا.
هتف ….لا ذل خلاص هتعيشي كويس وهجبلك نجمه من السما هعيشك ملكه مقابل انك تبقي بتاعتي وتنسي حياه ناظم الجميل.
هتفت…..اه ابقي بتاعتك قصدك انام معاك وتديني فلوس صح مانا رخيصه وبنت الراجل اللي انت بتكرهه يبقي اخري ارضي باي حاجه.
هتف.. مافيش قدامك حاجه تاني.. اقترب وشدها انا هسامحك يا نيران وهنسي انك بنت ناظم وهنسي كل حاجه وهحاول اعيش وانسي بس انت برضه تنسي حياتك القديمه وتخطيطكو تنسيه وتبقي مراتي بما يرضي الله انا عايزك وعايز حياتنا.
هتفت…….. عايزني ليه.. بتحبني مثلا.. اللي بيحب مايأذيش ماينتقمش اللي يحب مايصدقش في حبيبه انت عايز تستفاد مني رغبه وقرف.
شدها وصرخ …… لا مش رغبه انا بحبك انت هتجننيني انت مش عارفه انا جوايا نار انا بتعذب انا جوايا ليكي كتير.
هتفت….بتتعذب ..انت صعبان عليا يا يونس انتقامك غل قلبك ماعتش بتشوف . ولما جواك كتير مابتصدقنيش ليه اني ماليش ذنب متبتصدقش ليه اني اتعذبت واني ماليش علاقه بيهم ولا تخطيطهم. حب ده حب امال الكره عندك ايه كت هتعمل فيا ايه اكتر من كده.. ذل وذليت اهانه وهنت وجع ووجعت جاي تقلي بعد اللي عملته فيا نقضيها.
صرخ …..واللي انتو عملتوه فيا مانا سمحت فيه.
صرخت…… انا ماعملتش انا عايشه مابعملش حاجه انا انذليت وبس من ابويا سنين ومنك انتو اكتر ناس وجعتوني ابويا سندي كان مصدر عذاب ليا ولما قلت ربنا نجاني وحبيت راجل ملي عيني وقالي هعيشك الجنه قلت هركن ضهري عليه ادور وطعني في ضهري شق قلبي انا مش عايزه منك غير انك تعتقني لوجه الله سيبني يا يونس سيبني امشي ومش هتشوف وشي تاني ولا هظهر في حياتك سيبني لو فعلا بتقول ان جواك حاجه.
اقترب وشدها.. اسيبك انا استحاله اسيبك. نيران انت بتاعه يونس فاهمه انت بتاعتي واستحاله اسيبك.
صرخت….. لحد امتي قول بتاعتك لحد امتي عشان اعرف واعمل حسابي لتقترب وتخبط علي جسدها.. ده عايز ده انا مستعده خده الف مره بس قلي هتعتقني امتي دا اللي بيربي كلب بيحن عليه حن عليا واعتقني اعتق واحده شافت ذل ماحدش شافه.
صرخ.. برضه مش راضيه تقولي الحقيقه هيذلك ليه هاه انت عايزه تصعبي عليا وخلاص لو فاكره انك هتضحكي عليا لا انسي انا قلت هسامح عايزه ايه تاني انضفي بقه وابعدي عنه واعرفي اني اللي ليكي عايزك مراتي بتاعتي.
هتفت بغلب….اصعب عليك.. تصدق انا حالي يصعب عالكافر اه والله انا ماليش حد في الدنيا. ايوه ماليش حد لا اب ولا ام ولا حبيب. اصعب عليك ليه عايزه منك ايه فلوس ده اللي فاكره طب مش عايزه والله هعوز منك ايه قولي هضحك عليك ليه عايزني انضف انا ماعملتش حاجه في دنيتي غير اني حبيت ويا رتني ماحبيت. خلعت قلبي يا يونس نيران عشقت وحبيبها مزعها كان بينتقم وبعد مانتقم جاي عايز نقضيها.. انا تعبت وماعتش قادره انطق قلبي كفايه عليه كده اعمل مابدالك يا يونس تهين تذل تقضيها زي مابتقول مستنيه اليوم اللي هخرج من هنا مستنيه ابعد عنكو كلكو انتو ناس ماعندهاش قلب.
اقترب وشدها….. وانا مش هسيبك انت بتاعه يونس لحد ما تموتي ماحدش هياخدك مني.
ضحكت……. عبده عندك مش كده فوق يا يونس بيه انت هتفضل مفكرني عدوتك ولا يوم هتنسي اللي ابويا عمله ولا يوم هتلين ليا واي تصرف متي هتجيبلي تاريخ ابويا الاسود معاك فوق وانتقم وخلص انتقامك وارميني له يكمل انتقام فيا مانا انخلقت عشان كده انما حب.. حب ايه يا راجل دنيتك مافيهاش حب وانا خلاص لا عايزه احب ولا اتحب كفايه عليا اللي جرالي منك لتستدير وتذهب .
فشدها…. انت سيباني وراحه فين.
لتدفع يده.. هروح فين يا يونس بيه هنزل اخدم مانا هنا عشان كده وبس.
شدها….. بقولك ايه ماتنرفزنيش قلتلك انا هسامحك.
ضحكت.. خليهالك انا مش عايزاها لتدفعه وتنزل بقهر وقلبها يتمزق نزلت لتقابلها عمته.. ايه يا حبيبتي انت رجلك خدت علي فوق والا ايه لتكوني فاكره انك هتضحكي عليه دانا اطلع روحك.
هتفت ساخره…. اطمني… انا لا بدور ولا عايزه حد انا راحه اكمل شغلي..
*******
كان مراد جالسا وابنه جالس بجواره رفع السماعه ..ايوه يا اسماعيل فيه اخبار .
هتف الرجل لسه يا باشا بحاول اجيب عنه اي اخبار ناظم مش معرف حد انه بيتعامل مع حد كده راجل خبيث ومابيحبش حد يعرف عنه حاجه .
هتف مراد….. انجز يا اسماعيل دي حياه او موت ..وقفل الخط .
هنا هب خالد …انت برضه ماشي في السكه دي حته نصابه هتضحك علينا وتاخد فلوسنا .
هتف مراد غاضبا ..انت ايه كل اللي يهمك الفلوس بنت عمك متهانه وبتتعذب وانت البعيد جبله مابتحسش .
صرخ خالد ..مابحسش احس ايه نعرفها منين تخش ليه في وسطنا .
هتف مراد ..عشان بنت عمك وليها حق عندنا .
بهت خالد ..نعم حق ايه اللي ليها انت بتقول ايه .
هتف مراد ،،ايه مش ليها شركات وورث ابوها .
نظر اليه خالد مصعوقا ..يا نهار اسود .،شركات ايه انت هتديها شركاتنا .
هتف مراد ..دي مش شركاتنا دي حق ابوها وانت تلم نفسك انت ايه بقولك بنت عمك مذلوله وانت بتفكر في الفلوس يا اخي بقه وقام وتركه .
وقف خالد هائجا .،يادي السواد اللي اتحط علينا مين دي وعايز يدخلها تلهف فلوسنا اعمل ايه هموت بقي انا خالد المنياوي واحده تيجي تضحك علينا وتقش كل حاجه لااا دا بروحها لا دي نصابه ايوه نصابه وانا مش هسكت ليقوم ويخرج من البيت والغل بداخله يتصاعد علي تلك المسكينه
********
نزل يونس المكتب وهو يحترق من رفضها له ورفض مسامحته لها وتعاليه عليها.. هيا اعمل ايه قلبي محروق مش قادر ابعد عنها عايزه ايه تاني هسامحها طيب واتهبب انسي عمايل ابوها بس تبعد عنه يا رب ايه ده.
كان يقف في الشرفه وجدها تنزل وعمته تقف نهرها ووقفت تنظف الكراسي اندفع وشدها ايدك ماتتمدش علي حاجه في البيت ده تاني فاهمه ماهتخدميش تاني انت ست البيت ده .
صرخت عمته ..نعم يا اخويا ست ايه بنت ناظم هتبقي ست علينا .
صرخ ..عمتي كفاياه هبقي اتكلم معاكي نيران اطلعي قوضتنا .
هاجت عمته…. نهارك طين قوضتكو هيا بقت عيني عينك .
صرخ ……،ارحميني بقه والله اخدها واموت بيها انا بتقطع كفايه والله حاسس اني هنجلط .كانت نيران تنظر اليه باسي فهو في صراع مميت ولكن ليس بيدها شيء له كانت تعلم انه يتعذب .
هتفت العمه ..لا يا يونس لا اعقل وشدت نيران ودفعتها فوقعت فصرخ واندفع واحتضنها ..قلت خلاص خلاص اعتقيني والله هموت واندفع وشدها للمكتب وعمته تصرخ ودخل ورزع المكتب وشدها وجلس وكلبش فيها واحني راسه في صدرها كان يريد ان يبكي كان يريد ان يموت في احضانها احست بالشفقه عليه كان جسده يتشنج من حرقه اعصابه رفع عيونه لها كانت تلمع من الدموع فهمس بقهر ماعتش قادر والله ماعت قادر ارحموني انا حاسس بجسمي بيلسعني هموت .نظرت اليه وسالت دموعها حسره علي حب عمرها مسك يدها وركن بها واغمض ووضعها علي قلبه همس العشق جوايا بيكويني حاسس ان جوايا غلايه بتزيد وانتو كل واحد بيمزع في ناحيه فتح عيوني .،ارضي يا نيران وعيشي هجبلك كل اللي كتي بتحلمي بيه ارضي ..
قامت بهدوء ومسحت دموعها ..ارضي ..اللي انت بتعرضه رخص يا يونس وانا مش رخيصه واستدارت وتركته ليقوم ويصرخ بعنف من قهرته ويكسر في المكتب .،كب اعمل ايه اعمل ايه عشان ترضي وتنسي ابوها اعمل ايه قلبي محروق هتحنن عليها نسيت يا نيران انا نسيت انتقامي حبي ليكي نساني انتقامي ليه حبك ماينسكيش ابوكي ليه انا اتكتب عليا ناظم يعذب فيا العمر كله ….
ظل يدور ويدور الي ان اتت له فكره ليسترضيها تكون معه ذهب وخرج وظل بالخارج لوقت متاخر ثم عاد وجد القصر هادئا تسلل الي حجرتها دخل بهدوء وجدها نائمه اقترب وحملها بهدوء وصعد بها ودخل حجرته كان قد اعد الحجره ورد وشموع ووضع عالفراش الكثير من الورد الاحمر يريد ان يجعلها تحس به ،،ذهب بهدوء ووضعها عالفراش وقام وادار بعض الموسيقي وجعل الاضاءه خافته بدات هيا تحس تململت هيا وفتحت عيونها كان قد نثر الورد فوقها احست هيا برائحته ظلت تفتح عيونها استدارت وجدت نفسها محاطه بالورود علي فراشه وفي حجرته تنهدت بوجع وخفق قلبها قامت وسقطت الورود علي قدميها اقترب هو وهمس مش قلتيلي بتحبي الورد انا اهوه جبتلك ورد الدنيا ..رجف قلبها فهو ينظر اليها بعشق .،تنهدت وقامت من سكات فهيا لن تحتمل نظرات الحنان بعيونه اندفع وحاوطها همس راحه فين وسيباني تعالي شوفي جبتلك ايه شدها وفتح علب كثيره وهيا تقف بلا حول ولا قوه تشعر بالوجع ايغريها بفلوسه كان يخرج العديد من الاشياء ويشدها ..شوفي هيبقو حلوين عليكي انا قعدت طول النهار الف عشانك تلبسيهم وتفرحي بيهم ،،لم تنطق ابتلع ريقه فهتف ..وطبعا هاخدك تنقي براحتك والله بس يعني قدام شويه لما يعني .
نظرت اليه بوجع ….لما تخلص انتقامك عشان ماهربش صح يا يونس .
اقترب وشدها…. هتهربي مني ليه مش بتحبيني شايف حبك جوا عيونك عايزه .
هتفت ..بس حبي بس اللي شايفه مش شايف جنبه الوجع .
هتف…. انت اللي واجعه روحك غلبنا نتكلم والله انت اللي دماغك متركبه غلط انا بحبك وهتجنن عليكي وعايزك وهنسي انتقامي والله هنسي مش عارف اعيش يا نيران شدها اليه انا لو طلت اخطفك واخبيكي من الدنيا ونبعد انا وانت وبس. حسي بيا وسيبيلي نفسك يا عمر يونس .
نظرت اليه…. اسيبلك نفسي ..مانا سيبتها زمان وماتت اسيبلك حاجه ميته .
صرخ …..لا ماماتتش شايف حبك ..طب تعالي شوفي جبتلك ايه .
نظرت اليه ودموعها تسيل….. بطل يا يونس انا مش رخيصه هتضحك عليا بشويه حاجات .
مسك يدها .،انت غاليه عندي قوي انت روحي. يونس مجنون نيران شدها لعلبه كبيره وفتحها .
شهقت فكان فستان احلامها كانت تمنت فستان تلبسه له وحفله كبيره نظرت اليه بقهر وصرخت وغطت العلبه انت بتعمل فيا كده ليه حرام حرام والله وابتعدت تهرب .
اندفع وحاوطها .،بعمل ايه بحققلك اللي كان نفسك فيه مش كتي عايزه فستان اميره .،مسكها واعادها للفستان وحاوطها ووضع راسه في رقبتها مسك يدها وجعلها تتلمس الفستان لعل شعورها يطغي علي عقلها همس حسي بيه فستانك يا قلب يونس مش طلبتي فستان عايزه فستان يا يونس عايزه حفله كبيره هعملك احلي حفله بس تبقي ليه والله هعملك .ادارها كانت دموعها تسيل وتشعر بالغلب الشديد همست انت وجعتني قوي .
مسك وجهها ..خلاص قلنا هنفتح صفحه جديده وهنسي والله هنسي .
اغمضت عيونها فهو متلبسه فكره لن يغير رايه ..احنت راسها ادارها للفستان وهمس حسي بحلمك يا نيران تلمست الفستان وظلت تنظر اليه وتتخيل نفسها فيه كانت موجوعه غلبانه تتمني لحظه من الراحه لم تحس به وهو يشد سحابه فستانها ويسقط الفستان من عليها فشهقت ليحاوطها هامسا اهدي يا قلبي رفع الفستان والبسه اياها واوقفها امام المراه وربط الفستان ظلت تنظر لنفسها دمعت عيونها بقوه وبدات تسيل علي خدها مسك يونس شعرها وفرده واخرج تاجا من العلبه ووضعه علي راسها ظل محاوطا اياها لا ينطق وهيا ايضا كان يتمتع بمنظرها الذي خلع قلبه وهيا عاشت لحظه تمنتها عمرها تمنت حبيبها وهيا بين يديه مسك يدها وادارها وشدها لصدره ..حبيبي اللي خد عقلي .
همت ان تتكلم فهتف بوجع .،…..ابوس ايدك سيبيلي حبيبي شويه شدها اليه وظل يدور بها كانت الاضواء خافته.انت بتاعه يونس انت روح يونس . صفحه حكايات ميفو .
نظرت اليه بوجع…. انا مش بتاعتك ومش بتاعه حد وبطل بقه وسيبني في حالي كفايه ذل .ذهبت وجلست ..اندفع وركع تحت قدمها ..ذل هو فين امال انا ايه انا ايه دانا حاسس اني وشي مدعوك بس مش هاممني مسك يدها والله عاشقك نيران حبي اقوي من انتقامي انت ليه ماحبتنيش زي ماحبيتك انسي ابوس ليدك .،وقف وشدها يعتصرها لا عاد فيه قهر ولا ذل قربنا من بعض حاجه تانيه تتحس انت حاسه بيا وانا متاكد من ده يونس في قلبك مهما كان بينا ايه مسكها وادارها نفسي اشوف لمعه عيونك حبك جوا عيونك شايفه وانا حبي ماعتش مستحمل اعيش بيع لوحدي عاشقك يا عمري كان ينظر في عيونها ودموعها تسيل ..يونس اتهان ونسي يونس انذل ونسي ينوس اتشرد ونسي يونس الدنيا دعكت وشه ونسي نسي عشانك كل حاجه نسي وحبه مكلبش فيه وعايز يعيش نسي دنيا الغل والوجع والله يا عمري بعشقك ولو عايزه تذلي فيا ذلي بس ارجعيلي وارضي بيا ..كان يقبلها بجنون احست ان هذا كثير عليها ليشدها وينهال عليها لتدفعه وتحاول ان تبتعد ليظل يتلمسها وهيا تقاومه لتحس انها ستنهار وجسمها لم يعد يحتمل ليبتعد قليلا ويهتف ومشاعره تطحن بعضها.. ماتكتميش نفسك هتموتي كده عشان انا مش هرجع الا وانا معرفك انك بتاعتي وعايزاني هنكمل مع بعض ليشدها ويصب عليها مشاعره وحنانه لتنساب بين ذراعيه ووتتوه معه كانت لحظات حالمه ليتحول الي عشق وعنفوان ومشاعر صارخه فهو بعنفوانه يريدها ويعشقها رغم ما يعانيه من كبت من انتقامه وهيا عاشقه موجوعه لم تستطع ان تتغلب علي مشاعرها ليتوها معا وينهلا من الزمن بعض السكينه ركن كل الي حبيبه وتتوه البغضاء ويتوه الانتقام ويبقي الحب. قام يونس وهو يحس انه ملك الدنيا فحبيبته تاهت معه قام واغتسل ووقف ينظر اللي السماء يناجي ربه ..يا رب انا حد غلبان شفت ذل ماحدش شافه يا رب طلع غل الانتقام من قلبي يا رب طالب حبيبي يحس يا ويحبني زي ما بحبه .يا رب انت عالم انا مريت بايه وشفت ايه اللي شفته ماحدش يتحمله ومع ذلك والله راضي ونفسي مسامحه يا رب عايز حبيبي يحس بيا واد ايه بعشقه ..استدار وذهب للفراش وركع بجوارها يتاملها بحنان ..يا رب تحسي بيا والله بنكوي عشانك ولا عت هسيب حاجه تمسك حاسس اني حد مالوش حد وانت اللي هترجعيني عن يتمي انا حاسس انك سندي دنيتي ضهر يونس ..اه بنت ناظم بس بعشقك ولما ببصلك بنسي يا عمري ..عهد عليا لافضل تحت رجلك لحد ماترضي وتحسي بيا ..ليقوم ويندس بجوارها ويشدها اليه يشعر بقلبه يدب فيه الحياه فهيا انفاسه وعشقه الذي يكويه ..ويتمناه .
وهنا نقول انه مهما كان الغل يتملك من الانسان فهناك حب اتي ولانه حب صادق اتي ليزيح ذلك الغل ولكن هناك غل من نوع اخر سياتي ليدخل وتبدا معاناه جديده وعذاب اخر ..فلتنام وتهنا يا يونس وتاخذ من الدنيا لمحه حنان فما زال هناك الجديد في معاناه العاشق .
تصدق بالله طول ما ميفو قاعدالك ماهتفارقش دكه الحزن ابدا ..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية انتقام عاشق)