روايات

رواية كريكت الفصل الثاني 2 بقلم هاجر

رواية كريكت الفصل الثاني 2 بقلم هاجر

رواية كريكت الجزء الثاني

رواية كريكت البارت الثاني

كريكت
كريكت

رواية كريكت الحلقة الثانية

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير ”
سمعيني زغروطه يام أيسل بقاا
تهللت الزغاريد ع بعض الالسنه بفرحه ل أيسل
ساجد بسخرية يهمس لها :-“مبروك يـَ كتكوته”
أيسل برقه عكس تلك الوقحه :-” الله يبارك فيك شكرا ”
ماما ساجد”فادية :-“جميلة ورقيقه اوي ي ساجد خلي بالك منها دِ بسكوته اوي”
ساجد:-“بسكوته اهااا طبعااا واضح”
أيسل:-“ميرسي ياطنط علي ذوق حضرتك ”
فادية وهيا تحتضنها :-“مش بقولك ذوق شوف زي ما طلبت بالظبط ياحبيبي”
ساجد بسخرية يزيفه الابتسامه:-“اه طبعا جميلة ورقيقه”
كتمت أيسل ضحكاتها ة ليحمر وجهها بشدة لتردف فادية ثانية
“كسفت البنت ينفع كدا يالا ياحبيبي خدها واقعدو في الفراندا شوية لوحدكم”
بعد وقت ما
ساجد باستفزاز:-“تاخدي سيجارة ”
أيسل :-“مبشربش سجاير معلش”
ساجد وهوا يشعل سيجارته :-“طب كويس اوي ” ثم وقعت السيجارة من يده عندما رأي آلة الڤيب بيدها
ساجد بدهشة:-“بتعملي ايه ”
أيسل بتأفف:-“داري عليا عشان ماما لو شافتني هتقتلني”
ساجد :-“دا انا اللي هقتلك انت ماسكه ايه ”
أيسل ببراءة:-“طعمها تفاح حلو اوي بجد ”
ساجد بسخرية وهوا يمسكها من ذراعها:-“وفرقت ايه عن السجاير
أيسل:-“السجاير عيب بنت تمسكه لكن الڤيب دا حاجه كلاسيك كدا يعني الناس الهاي اللي زي بتمسكه عادي ”
ساجد :-“دا انا هطربق عليكي الهاي دا هاي ايه يختي من انهي حتة دااا وبعدين تعالي هنا فيه حد يحضر كتب كتابه بشبشب ارنب ”
أيسل:-“الشاكيت غالي علفكرا وانا دماغي وجعاني وانتي واخدني يمين شمال ”
ساجدتركها بقرف:-“هاتي يابت البتاع دا هالله الاقيكي مسكاه”
أيسل بزهق:-“يووووه انت قفل كدا ليه دا انت حتي لاعب كيريكت”
ساجد:-” معلش اصل المفتاح ضاع مني لما قفلت كدا ”
أيسل :-“نيينني المهم يعني هتوديني البطولة وكدا ”
ساجد :-” لما الاقي المفتاح هبقي اوديكي حاضر”
أيسل بنرفزة:-“بقولك ايه اسمع دا حلمي وهدفي ومش هتخلي عنه ولازم توديني وتدربني هناك انت وعدت اللي هتنجح ف البطولة دي والاختبار هتوصله للعالمية”
ساجد :-“هفكر في الموضوع دا مش عشان حاجه بس عشان سواد عيونك ”
أيسل بخجل وببراءة:-“انا عيني حلوة”
ساجد بابتسامه جذابة:-“داهيه..وانا اكتر حاجه بحبها الدواهي”
احمم احممم نحنُ هنا
نظر ساجد لتلك الفتيات
فرح بابتسامه:-“بابا عايزك ثواني ”
اومأ لها بهدوء ثم نظر لـ أيسل
“هشوفه واجي عشان نتكلم في شوية حاجات ”
أيسل بهمس:-“هستناك”
ابتسم ثم قبلها من يدها وابتعد عنها
فرح برفعه حاجب:-“هووف مستحيل اتجوزه انا لازم اهرب بطولة يااربي دا انسان عيل براس ديناصور عايز يتجوزني ليه ”
أيسل بغيظ:-“محدش براس ديناصور غيرك يافرح الكلب ”
فرح:-“دا احنا دوبنا يا داهية ”
أيسل وهيا تلكزها من ذراعها :-“يباردة اسكتي ”
فرح:-“سكتنا انا رايحه اشوف البت ندي وروفيدة ”
عندما غادرت ذهبت أيسل لتلك الأريكة تأتي ب شيشة تفاح
أيسل بفرحه:-“عادي هوا اخد مني الڤيب معايا الاحسن منها ”
_____________________________________________
فاروق:-“عارف يبني أننا خبينا موضوع خروجها الصبح ”
ساجد:-“انا عارف شوفتها في النادي ”
فاروق :-“هوا انت الخصم بتاعها كانت قايلة اسمك ساجد بس”
ساجد بضحك:-“وبنتك غلبتني في الملعب هناك وكنت عايز استأذن حضرتك اوديها البطولة العالمية ”
فاروق :-“بس مدام فادية مش هتوافق علي كدا ”
ساجد بحدة:-“هيا متجوزاني انا ولا امي ،انا بس باخد اذنك عشان دا لسة كتب كتاب …انا مستحيل اسيبها تتخلي عن حلمها عشان جواز ..لازم ادعمها واقف جنبها ”
طبطب فاروق ع كتفيه براحة وقاله:-“أنا موافق يساجد ربنا يبارك فيك يابني ”
ايه يفاروق متسيب الواد يقعد مع مراته شوية
فاروق يضحك وإحراج:-” ااه طبعا اتفضل انت ي ساجد ”
فريد:-“يالا ياحبيبي روح شوف مراتك فين عشان عايز عمك فاروق ”
ضحك ساجد واستأذن منهم وغادر حتي أوقفه صديقه علاء:-
“بقولك يابرنس انا عايز اتجوز فيه حتة بنت هنا شغلاني مدوخاني ”
ساجد وهوا ينظر تجاه الفراندا يريد أن يراها
ساجد بضيق:-“علاااء أشقط ياعم اللي عايزها عايز اشوف الداهية بتاعتي”
علاء بفرحه:-“بجد استر عليا بقا لو حصل حاجه سلاموز يصاحبي ”
ذهب ساجد الي الفراندا لم يجدها ليمسح وجهه بضيق نظر حوله لم يجدها كاد أن يخرج من الفراندا وجد هواء غريب كأن حد يدخن ويصدع صوت ضحكات خفيفه ذهب بحذر الي هناك
“اه والله يابنتي زي مبقولك كدا ساجد الدويري اه غرابي الحبيب احيييه!”
ابتسمت بسماجه له وأشارت بتلك الشيشة له
:”ههه تشرب طعمها بالتفاح هيعجبك اوي”
ساجد بصدمه وسخرية:-“اه يانور حياتي مفكيش غلطه!”
أيسل:-“بص قبل متتكلم جرب كدا تشرب هتلاقي نفسك بقيت هاي زي ”
مسكها من قفاها ورما تلك الشيشة لتصرخ به بانفعال
أيسل:-“بتمسكني زي الفار كل متشوفني ليه،وبعدين انت عارف الشيشة دي بكام انا دفعت فيها دم قلبي يرضيك يعني كدا ”
ساجد وهوا يناولها كف ع قفاها :-“دم قلبي ايه يابت انت هتجيبلي جلطه من اول يوم جواز انت بتشربي ايه تاني يابت هاا انطقي ومع كل كلمة كان يناولها ضربة علي قفاها”
أيسل :-“اععع كفاية قفايا ورم ي اخ انت ”
ساجد:-“انطقي يـَ داهية حياتي بتشربي ايه تاني عشان ميجليش صدمه بعد كدا”
أيسل ببراءة:-“مش بشرب سجاير بس عشان مضرة بالصحه وانا يهتم يصحتي بس بحب البيرة ويشرب دراجز”
قالت ذلك وهمت بالفرار وهيا تضحك بشدة وهوا ورائها يحاول اللحاق بها يتوعد لها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كريكت)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى