روايات

رواية وردة في المزبلة الفصل الخامس والستون 65 بقلم منة محمد

رواية وردة في المزبلة الفصل الخامس والستون 65 بقلم منة محمد

رواية وردة في المزبلة البارت الخامس والستون

رواية وردة في المزبلة الجزء الخامس والستون

رواية وردة في المزبلة
رواية وردة في المزبلة

رواية وردة في المزبلة الحلقة الخامسة والستون

البارت 65
الجزء الثالث
ورده في مزبله
قصص منه محمد
قفل الخط بعصبيه بعد ما بلغوه ابو ساميه انها عندهم غضبانه ومعها العيال
حسبي الله ونعم الوكيل بريم من يوم ما شفها والمشاكل نازله ترف عليه
خلوني اروح اشوف ايه مزعلها كل يوم بحس بكرهي ليها بيزيد
قاطع افكاره تلفونه رد بعد ما اخد نفس
اهلا يا بابا ………لا طالع من المستشفى …….مشغول شوي …….لا ان شاء الله نيجي بعد المغرب ………لا مش هنسي اجيبها ……ان شاء الله ……مع السلامه
نفخ بضيق :نفسي افهم ايه سربابا الاهتمام بريم لو يعرف عن موضوع الخطف كان دفنها بنفسه وارتاح من مشاكلها استغفر الله يا رب ايه الذنب اللي ارتكبته عشان ابتلي بالبنت دي اخخخخخ لو يرجع الزمن بس ما باليد حيله
قصص منه محمد كاتب
وقبل ما يحرك العربيه رن تلفونه نفخ بضجرمن الموبيل ورد بهدوء كانوا المستشفى قفل الموبيل منهم ونزل من العربيه مستعجل
حاله طارئه ورجع دخل المستشفى
………..
في بيت فخري
……………………………….https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/…
نجوي : وبعدين معاكي يا بنتي خلصينا اتأخرنا
اميره بدلع وهي ماسكه الكحل : مامي بس شوي
نجوي بعصبية : دقيقتين يا ويلك لو اتأخرتي
وطلعت نجوي من الغرفه بعصبيه
شافت ايهاب وابتسم : ليه القمر زعلان ؟؟
نجوي : اختك دي هتجبلي جلطه ساعه عشان تلبس
ايهاب ابتسم : والنبي ما تشكي الحال من بعضه
عندي سندس اختها اندم اطلع منها تلطعني اكتر من ساعه وانا استنها زي الواحده المطلقه
نجوي : الله يكون فالعون
ايهاب رفع ايده يدعي: امين …..فين مي؟؟
نجوي : جاهز تحت من زمان
ايهاب : بجد طيب يلا ننزل تحت نستني احسن من الوقفه هنا
هزت نجوي راسها ونزلت وهي تتكلم: شايف بيقولوا ساميه زعلانه عند بيت اهلها
ايهاب باستغراب : ليه ايه الي حصل ؟؟؟
نجوي : سها قالتلي محدش عارف غيرها اتصلت بيها ام سيف وحكتلها الموضوع كله
ايهاب : وايه الموضوع اللي يخليها تسيب بيتها ؟؟

 

 

 

نجوي بغل : مين غيرها السوسه ريم خربت بيت المسكينه
ايهاب : اعوذ بالله اكيد من لسانها ما كملتش الاسبوع وبقت مطيره مرات عمي!!!
قعدت نجوي بالصاله : حسبي الله ونعم الوكيل عليها ساميه ست جميله وهاديه ومتعملش مشاكل
ايهاب : طيب ايه برضو الموضوع بالظبط
نجوي : مش عارفه بالظبط بس الي فهمته من مرات عمك سها ان ريم هي السبب دلوقت افهم الموضوع لما اروح على بيت جدك
ايهاب: البت دي مش عارف امتي تخلص منها العيله بتاعتنا ونرتاح منها
نزلت سندس بابتسامة : يلا انا جاهزه
ايهاب : ليه جايه علي نفسك كنتي اتأخرتي شوي يكون احسن
بس تعرفي انا لازم اشتكي لابوكي خليه يلاقي لي معاك حل
نزلت ومدت بوزها بزعل : عاوزني اطلع وحشه والناس تقول شوفوا زوجه الدكتور ايهاب ازاي مشرشحه
ابتسم ايهاب : مشرشحه لا خلاص خدي بدل الساعه ساعتين اهم حاجه زوجه هوبا تكون انيقه وحلوه ومش مشرشحه
ابتسمت نجوي عليهم: ربنا يسعدكم ياولاد ويرزقكم الذريه الصالحه
ايهاب من قلبو : آمين
سندس : زوجه ايهاب
ابوها يكون ابن عم سليمان شديد
عمرها 23 سنه متخرجه بتخصص تربيه اطفال
تهتم بنفسها واناقتها
……………………………..https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/………
ساميه بقهر وهي تهزرجليها بعصبيه اذن المغرب ولا كلف نفسه يجي يرجعها او يهتم بيها
لكن ماشي هتطلع عيونه وتخليه يندم علشان مره تانيه مش يطنشها
قدام اهلها محروجه انه ولا عبرها والمشكله ابوها اتصل بيه وبلغوه وهو ولا علي باله عضت على شفايفها بقهر
وهي تتحلف وتتوعد انها هتحرق اعصابه زي ما حرق اعصابها
انتبهت على امها اللي دخلت الصاله : نعم يا امي
امها بهدوء : نادر في الصالون مستنيك عاوز يتفاهم معاك
ساميه بعناد : قوليلو مش عاوزه اشوفه
قاطعتها امها بحزم : بلاش حركات عيال ولادك طولك وانت تدلعي
وبعدين ابوك قال حالا تدخلي عيب تصغريه قدام جوزك وحطي عقلك في راسك لان كل الحكايه مش داخله دماغي كل زوج بيتعصب وتمر عليه ايام مش بيطيق نفسه وانت المفروض تتحمليه
ساميه بقهر من امها مستحيل تقف معها لامتي تتحمل ليهم اسبوع عايشين نكد في نكد
قاطعتها امها : خديها مني البنت بنته وما تحطيهاش لوي دراع
بلاش ييجي يوم و بناتك ينحرموا من ابوهم وانا متأكده كل الفلم مش منك الا بعض ناس لعبوا بعقلك
ساميه : ما حدش لعب بعقلي
قاطعتها : خلاص روحي جوزك مستنيك
وسابتها وطلعت
انقهرت ساميه من امها مستحيل تقف مع واحده من بناتها
دايما هما الغلط والناس هي الصح
نفخت بضجر وراحت للصالون وهي مش ناويه على خير
…………………………………
بهمس : بقول لك زعلانه في بيت ابوها واكيد عمي نادرراح يرجعها
صقر عقد حواجبه : غريبه ليلي ما قالتليش !!!
ايهاب : ما حدش يعرف الا مرات عمي خالد وامي
صقر : طيب وايه المشكله ؟؟
ايهاب : علمي علمك مش عارف بالظبط بس بيقولوا ريم
صقر باستغراب : غريبه لاني حسيت ان ريم هاديه وطيوبه وما عندهاش مشاكل
ايهاب بستنكار : ما تحكمش انت ما شفتهاش الا مره او مرتين اما ام سيف عايشه معها
صقر :ربنا يجيب الخير ويصلح بينهم
ايهاب: امين
رامي : قاعدين تتهامسوا انتم الاتنين في ايه؟؟؟
صقر : كلام يخص المتجوزين العزاب لا
وحرك حواجبه

 

 

 

رامي : وكسه انا بقي فرسه فيكم انتو الاتنين هفضل عازب
امير : انا متجوز ايه الموضوع
ايهاب : يا لطيف على ام الفضول اعوذ بالله
قاطعهم الجد : انتم قاعدين تتهامسوا مش بتتكسفوا يا بقر
وبدأ الجد يلقي محاضرات بالادب والاحترام
……………………………..https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/……
بعصبية :الكلام ده نابع من عقلك ؟؟
ساميه : ايوه من عقلي.. انا قرفت من العيشه والحياه دي بقالنا اسبوع نكد في نكد حتي العيال بقوا يخافوا يكلموك لامتي هتستمر العيشه دي خلاص رجع البنت عند امها ونخلص من لما رجعت والنكد فالبيت
نادر : ريم آذتك في حاجه ؟؟
ساميه وهي تتكتف : لا البنت ما عملتليش اي حاجه بس انت الي قالب البيت حريقه انت مش شايف نفسك بقيت عامل ازاي زعابيب امشير
نادر يحاول يهدي نفسه : طيب خلاص اوعدك كل شيء يتعدل
ساميه حبت تضغط عليه وتقهره : بس ريم مش معنا فالبيت
نادر : دي بنتي اروح بيها فين ؟؟ عوزاني ارميها
ساميه : رميتها اكتر من 8 سنين دلوقت هامك امرها اللي يسمع يقول ميت عليها تنام وتحلم بيها لو مهتم انها بنتك ماكانتش رميتها كدا
ولا سألت عنها وباستهزاء ودلوقت ضرب عندك عرق الحنان ما تقدرش تستغني عنها ياحنين
فتحت ساميه بؤها وعيونها باستنكار وحطت ايدها على خدها
نادر بصوت عالي : ولا كلمه واياك تتمسخري عليا فاهمه بنتي وانا حر فيها ماتدخليش ارميها ادفنها مالكيش علاقه …واسمعي مش انتي اللي تلوي دراعي سمعتي وريم مش هتطلع من البيت عجبك عجبك مش عجبك في ستين داهيه
ساميه بقهر ودموعها تنزل : تطردني وتضربني انا !! لامتي الحال ده لابقي لا احنا مرتاحين ولا ريم مرتاحه خلاص انا مش راجعه وانبسط يانادر وخلي بنتك تشبع بالبيت
نادر بحده : عيالي هاخدهم
قاطعته بحده : على جثتي يروحوا معاك عيالي معاي ..عاوز تشوفهم مش همنعك تعال وشوفهم هن
نادر حس نفسه مضغوط وكل شيء فوق راسه : مش على كيفك ياهانم
ساميه اتكلمت بدون وعي : لا على كيفي ومالكش عيال عندي بقي
نادر بصوت عالي : صوتك ما يعلاش على صوتي فاهمه ولا اكسرلك نفوخك
ساميه بحده : متفكرنيش اني زي ريم نازل ضرب وخبط فيها لا سائل ولا مسؤول لا انا عندي اهل يوقفوك عند حدك
مسك ايدها وشد عليها : ساميه اختصريني الايام دي خلقي ضيق
ساميه بعصبيه : وايه ذنبنا اذا خلقك ضيق تطلع غضبك فينا
نادر وصبره بدأ ينفذ : والخلاصة ؟؟
ساميه : مش راجعه على تعاملك ده معنا وريم مش عوزاها تكون معاي فالبيت
مش كره فيها بس من اول ماجات و سكنت معنا واحنا عايشين بنكد
خلاص انا مش قادره استحمل
نادر : ؟؟؟؟؟
………………………………
عند الجد
قفل الموبيل بضيق : استغفر الله
فخري :مالك يابابا فيه ايه ؟؟
الجد : اخوك نادر مراته زعلانه عند اهلها ورافض يرجعها ابوها اتصل بيا وزعلان وبيقول مش تصرف يعمل كدا وفوق ده كله ضارب ام سيف
سكت الجميع باستغراب للدرجه المشكله توصل
عصمت : منها لله كله منها الريم
الجد بعصبية : ايه دخلها ريم بالموضوع ؟؟؟
الجده : ساميه قالت لام امير
قاطعها الجد بعصبية : انا بكره كلام الحريم كله مش عاوز اسمع ولا كلمه
مسك موبيله واتصل على نادر بس ما فيش جواب
رن اكتر من مره بس مش بيرد
اتعصب الجد من حركة نادر ليه مش بيرد عليه
……………………………..https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/
عند البنات
سندس : الظاهر المشكله كبيره
ليلى : ربك يستر الظاهر عمي سليمان مش ناوي على خير
كاترين : بس اهل ساميه معاهم حق يعني يضرب بنتهم ويسكتولو !!
نسرين: اكيد هتحصل مشاكل مش بتسمعي بالمشاكل اللي بتحصل بين البنت ومرات الاب
اميره : بس عمي نادر حسب معرفتنا مش بيحب ريم ولا بيطقها فأزاي هيقف ضد مراته فيه أمر غامض فالحكايه
ليلى : اسكت يا اخ كونان كل شيء ولا الغموض
اميره : وايه عرفك انت بالتحقيق
روان : المشكله اتصلت على سلمى ومش بترد كنا عرفنا الحكايه بالظبط
كلهم التفتوا لجهة الحريم باستغراب لصوتهم العالي
سها : انت بقيتي محامي يعني ولا ايه
ندي بعصبيه: دي زي بنتي ومش هسمحلك تتكلمي عليها كدا فاهمه
نجوي : الله وطلعلك لسان يا ندي ولا كأنها رافضه ابنك من يومين
ندي بحمقه: انت ما تتدخليش
سها وقفت : فاكره نفسك مين تسكتينا
وقبل ما ترد ندي صرخ الجد : انتم مش بتتكسفوا على دمكم تتخانقوا هنا
وقدام الرجاله
سها: هي يا عمي اللي بدأت
ندي : مش هسمحلك تغلطي في ريم وتظلميها
الجد بصرخه : بس ولا واحده من الحريم تبقى هنا بسرعه اطلعوا
سلطان قرب ومسك ايد ندي بحنيه وسحبها برا البيت كانت تمسح دموعها
سلطان بهدوء : انت حساسه بزياده اي حاجه تعيطي منها
ندي من بين دموعها : قهروني بيتكلموا على البنت وهما لاشافوها ولا قعدوا معاها ولا حد عارف بأصل المشكله وحطوها كلها فوق المسكينه
سلطان : متهتميش وريم ما شاء الله عليها بحسها قد نفسها وما حدش يأخد حقها
بس انت خففي من الحساسية
ندي وهي تمسح دموعها : ان شاء الله
………………………………….

 

 

 

عند الحريم
سها بحده :شفتي بقي ليها لسان
نجوي : حاطه نفسها افكاتو قال بنتها
الجده : بتكلمي وكأنك ما تعرفيش ندي قلبها طيب
هيفاء : هي عشرت البنت قاعده تدافع عنها
اميره: ولا انتم عشرتوها عشان تتكلموا عليها
هيفاء عطت اميره نظره قويه
اميره وقفت وطلعت بحجه تطمن علي اخواتها هي مش قد لسان هيفاء
كاترين: شوقتوني اشوف ريم لما كبرت
نسرين : ليلى انت شفتيها صح ؟؟
ليلى لوت بوزها: اه شفتها
سندس : اوصفيلي شكلها ؟؟
ليلى بغيره : عاديه واقل من عادي تخيلي انا وصقر رايحين نزورها قعدت شوي وبعدها طلعت وسابتنا
كاترين ابتسمت وفي سرها طلاما ليلى قالت كدا عنها متأكده ان البنت حلوه وما قالتش كدا الا من الغيره
ده طبعها عندها غيره مش طبيعيه وحبت تضربها بالكلام : بيقولوا عبود شافها
وكان هيتجنن من جمالها وطلب من ابوه يخطبهالو مره تانيه بس سلطان رفض لحد ما يكمل دراسه
ليلى بغيره واضحه : تلاقيه بيبالغ
سندس : بعدين عبود ده مخبول لو يشوف القرده ينهبل عليها
الجده كانت ساكته وتسمع كلامهم
سها: لو كانت ملكه جمال العالم لا هحبها ولا حتي هطيقها
هيفاء : تلاقي ريم
قاطعتها نسرين: طيب ايه الي حصل مع عمي نادر ؟؟؟
عصمت: والله ما نعرف اتصلوا بواحد من العيال
…………………………………………………….
واقفين عند الطوارئ وعلى اعصابهم صقر رايح جاي بالممر وعلى اعصابه
سلطان ضاغط على ايده ويدعي ربه يقوم بالسلامه
الجد قاعد مستني بصمت والهم والخوف بقلبه
امير : حالته حرجه ؟؟؟
ايهاب وهو ساند على الجدار : الدكتور المشرف قال حالته حرجه
نفخ امير بضيق : يا رب استر يا رب
شاكر واقف جنبهم : ان شاء الله يقوم بالسلامه وينتهي الموضوع على خير
ايهاب : ان شاء الله يا عمي
خالد واقف على اعصابه وينتظر خروج الدكتور
وكل شويه يبص لاخواته كلهم على اعصابهم مستنين
رن موبيله ورد بدون نفس : وعليكم السلام ……ما فيش جديد ……… لسه جوه في العمليات …..والله مش عارف ……ان شاء الله خير ……. ما لناش غير الدعاء ….اي جديد هبلغكم….مع السلامه
أفأف بضيق بعد ما قفل الخط
……………………
الجده : يا قهري عليك يا بني
سها : يا خالتي هونيها وان شاء الله تعدي علي خير
نجوي : ادعي ربنا يفرجها
الجده ودموعها على خدودها : يا رب يا رب
كاترين : مسكينه ساميه ما حدش قالها
سها بتحذير : انتبهي تقوللها عمي حلف للي يبلغها
كاترين : مش هقول متخافيش (لنفسها) امسكي لسانك الاول وبعدين نبهي عليا
دخلت ليلى وهي رافعه رشاد : فين هيفاء ؟؟؟
سندس وهي حاطه ايدها تحت خدها : راحت على بيتها تتطمن على عيالها وبعدها ترجع
كاترين لنفسها ربنا ما يجيبها
قاطعهم دخول صالحه : السلام عليكم
ردوا عليها السلام وسلموا عليها الحريم
قعدت بهدوء ولعصمت : وكلي امرك لله يا عصمت وان شاء الله مايحصله شر
عصمت : ربنا يسمع منك
سها قعدت جنب امها:اخواتي فين يا ماما ؟؟
صالحه : فالمستشفى اذا ما وقفوش مع عيال عمهم دلوقت امتي يوقفوا !!
نجوي : وابويا معاهم ؟؟
صالحه : وبعدين اكيد هيكون فالمستشفى ويوقف مع اخوه ويسانده
ليلى : والله اتأخروا انا بقول يمكن حصل حاجه وبيخبوا علينا
الجده وزاد نحيبها وخوفها بعد كلام ليلى
صالحه بعصبيه : انتي مش بتعرفي تتكلمي غوري اطلعي برا ياخد عدوك
ليلى باستغراب : انا عملت ايه يا امي ؟؟
صالحه : وبتسألي كمان
سندس : ليه يا تيته ليلى مش قصدها
صالحه بصت لبناتها وعطتهم نظره قويه ورجعت تتكلم مع الحريم
……………………………………
ساميه بقهر :شفتي يا ماما ولا سأل عني فوق ما هو ضاربني
ردت امها : انا متأكد انه ما ضربكيش الا انك نرفزتيه
ساميه بصوت عالي : نفسي توقفي بصفي فوق ما ضربني واقفه معاه لكن ماشي لو يموت مش هرجعلو وخلي بنت ساره تنفعه
هزت امها راسها : انا متاكده ان ده مش كلامك
ماتحطيش البنت في الموضوع هي مالهاش دخل بموضعكم وماتخليش حد يخرب بيتك يارب تفهمي
ساميه تكابر : ما حدش لعب بدماغي
ردت امها : عاجبك يعني بعد مااتخانق ابوك واخواتك مع نادر وابوك معاند ولا يمكن يرجعك
ساميه : وده المطلوب
ردت امها بحكمه : لانك زعلانه تقولي كدا بعد كم يوم هتندمي
انك طلعتي من بيتك وكبرتي المشكله وابقي قولي امي قالت انتي حره
اروح انام ورانا صلاه الفجر
يالا قومي وفكري بعقل وسيبي حركات العيال
ساميه بقهر : يا ماما
طنشتها امها ومشت دخلت جناحها
…………………….

 

 

بنفس البيت
سلمى : تتوقعي ماما وبابا يتطلقوا ؟؟؟
لينا : كله من ريم بسببها حصلت المشكله
سلمى : صحيح كله من ريم دايما بابا يعصب بسببها
دلوقت تلاقيها مبسوطه البيت بقي كله ليها
لينا بعفويه : ربنا ياخدها وبسرعه
سلمى بنصيحه : ماتدعيش
لينا : طلعت بعفويه بس مقهوره منها شوفي اللي حصل مع ماما وبابا بسببها
سلمى بضيق : حتى بابا اتصلت بيه وما رد ش عليا يمكن زعلان مننا علشان سيبنا البيت خلاص روحي نامي اتأخر الوقت
هزت لينا راسها وراحت للسرير
…………………………………….
صقر : اعصابي تلفت اتأخروا جدا
رامي : اصبر ان شاء الله كل شيء يهون
ايهاب : بكره الانتظار واللي زاد قهري الحريم كل شوي متصلين قرفوني
صقر : متلومهمش قاعدين على اعصابهم
رامي : جدي وضعه مش عاجبني ساكت ولا كلمه نطقها من ساعه ما جينا هنا
صقر : مش لوحده شوف عمامك نفس الامر
ايهاب : ربنا يستر بس
قاطعهم الصراخ العالي بصوا ناحيه الصريخ
وكانت الوجوه متجهمه بالشر
…………………
قرب الراجل منهم والشر طالع من عيونه : فينه والله لاشرب من دمه فينه ال…
صقر بحده : احترم نفسك انت في مستشفى محترمه مش فالشارع
رد الراجل : ابعد عن طريقي البوليس جاي
الجد قرب من الراجل مش عاوز فضايح وبص للراجل كبير فالسن : خلينا نتفاهم
قاطعه راجل تاني : مفيش بنا تفاهم
قاطعه الراجل الكبير فالسن : اسكت يا كمال
وبص للجد : على ايه نتفاهم ابني بين الحياه والموت علي ايه فهمني نتفاهم؟؟؟
الجد بهدوء : ان شاء الله ربنا يشفيه و انا مستعد اعالجه في الخارج
وفوق ده هديكم المبلغ الي تطلبوه
صرخ شاب فيهم : احنا مش محتاجين فلوسكم وحق اخويا هنطلعوا من عيونكم
ايهاب بعصبيه : حط لسانك واتلم فاهم واذا ليكم حق خدوه من عند البوليس سمعت
بدر دفعه : يالا اتكل من هنا
سعد هجم علي بدر واشتبكوا مع بعض وخلال دقايق كان الممر عباره عن حلبه مصارعه حاول الجد يبعدهم بس ما حدش سامعله ووصل البوليس وفرق بينهم
رامي مسح الدم من بؤه : والله لتندم يا زفت
وبص لـسعد بحده
سعد بنظرات ناريه وهو يتحسس ايده : اعلى ما في خيلك اركبه ياخـ…
بعدوهم الامن عن بعض وكل واحد يبص للتاني بنظرات ناريه
كان الكل واقف ويبصو لبعض بتوعد وكره
الا شخص واحد قاعد عند باب غرفة العمليات ووشه اسود مستني على نار خروج الدكاتره
بعد ما فرق الامن بينهم بصعوبه قرب الجد من نادر وقعد علي ركبه ونص وهمس في ودن نادر … بص علي ابوه باستنكار وقبل ما يرد
شاورله الجد بايده : ولا كلمه
نادر بتردد : ذنبه ايه؟؟
قاطعه الجد : انا اتفقت معاه وهو موافق
نادر بضيق : بس يابابا لو مات الراجل انا مش هسكت وهعترف
وقف الجد : ان شاء الله يقوم بالسلامه
وبص في الممر البوليس مالي المستشفي و متواجد ومرشق في كل حته
في اللحظات دي طلع الدكتور من الغرفه
وقف نادر بسرعه ومسك ايد الدكتور : طمني يا علي ارجوك ؟؟
د.علي : لحد دلوقت وضعه حرج وان شاء خلال الساعات الجايه يتحسن
مسح نادر على وشه بتعب والهم تقل عليه حسه جبال فوق كتافه
……………………………………

 

 

 

الجده وقلبها اتحول لنار : اتصلي يا ليلى بيهم قلبي مش مطمن
ليلى : يا جده ولا حد بيرد منهم عليا يمكن مشغولين بالاجراءات
سها تحاول تهدي الوضع : ان شاء الله ما فيش الا كل خير
وهمست لليلى : اتأخر الوقت وما فيش خبر يريح القلب
ليلى بنفس الهمس : ربنا يطمنا و يجيب العواقب سليمه
رن موبيل سها يقطع الصمت وكل القلوب وقفت
وبصوا لسها على اعصابهم
اخدت سها نفس وردت بهدوء الو ………امتى ……..لا حول ولا قوة إلا بالله ………طيب اي جديد يحصل طمنا ………مع السلامه
عصمت وهي بتمسح دموعها : ايه الي حصل، الراجل مات؟؟
سها: ما تفاوليش يا خالتي ،الراجل ما ماتش بس وضعه لدلوقت مستقر
الجده : يا حرقه قلبي عليك يا نادر
نجوي :يا حماتي قومي صلي ركعتين وادعي ربنا احسن من العياط
هزت راسها الجده وقامت من المكان
ليلى : ايه الي حصل ؟؟
سها بعد ما اتأكدت من خروج الجده : اهل الراجل عاملين بلبله بالمستشفى
ليلى عضت على شفتها :ماتقوليش قدام خالتي
هزت سها راسها
……………………..
في الشارع
بدر : اقسم بالله نفسي اكسر دماغه
عمر قعد جنبه على الرصيف : والله لنردهالو والزمن بينا
امير واقف يبصولهم: اعقلوا لو مره واحده ما فيش داعي للمشاكل يعني اهله لما يشوفوا ابنهم بين الحياه والموت عاوزنهم يضحكلكم
صقر حط ايده على كتف امير:عندك حق يا امير حط نفسك يابدر مكانهم ويجيلك خبر ان ريان دهسته عربيه وبين الحياه والموت ازاي هتقابل الي دهس اخوك
بدر بص لصقر ونزل راسه في الارض
وما ردش عليه
رامي : بس برضه مايكونش ردهم بالهمجيه دي
امير باستهزاء : اللي يسمع يقول ولا كأنكم رديتوا عليهم بنفس الهمجيه
ايهاب : دفاع عن النفس
عمر : يعني عاوزهم يضربونا ومش نرد عليهم ؟؟
بدر : انا مش بحب المثاليه الزايده مش انت برضه يا صقر كنت في وسط الخناقه ولا ده كان عفريتك
صقر بصلو من فوق وما ردش
امير بهدوء : خلونا نروح نشوف ايه الي حصل من ساعه لساعه فرج
……………………..
بعد ما دخلوا المستشفى
امير : خليكم انا هروح اطمن مش عاوزين مشاكل
بدر باعتراض : لا والله ..
قاطعه امير بحده : وبعدين !! انتم عيال ؟؟؟
سابهم وراح للعنايه المركزه يطمن على الوضع شاف الدكتور المشرف على وضع الراجل وبلغوا ان لحد الان ما فيش أمر جديد
هز امير راسه ورجع ما حبش يدخل ويشتبك مع اهله وخاصه لما شافهم بالممر لسه متواجدين رجع عند الشباب يطمنهم
………………………………

 

 

 

نادر واعصابه محروقة : يابابا ايه ذنبه السواق يتحمل غلط انا عملته
الجد بنهر: عاوزسمعتنا تبقي على كل لسان يقولوا نادر فالسجن وبعدين السواق موافق وانا كتبتلو تعويض يطلب المبلغ اللي عاوزه ووعدته اطلعه منها
خالد بضيق : انت عقلك كان فين ما شفتش الراجل ؟؟
نادر حط راسه بين ايده : والله ما شفته ..مش عارف طلعلي منين؟؟
الجد : ان شاء يقوم الراجل بالسلامه
دخل امير المكتب بهدوء ووراه الشباب
رن موبيل بدر رد بهدوء الو …….وبفزع اتكلم
ايه بتقول ايه ؟؟ …….مااااااااات امتى ……..لا حول ولا قوه الا بالله
كانت كل الانظار عليه والقلوب وقفت من الخوف
اي مصيبه حلت عليهم مات الراجل واهله مش مسامحين
ولا انتبهوا للشخص اللي شاف الدنيا كلها حواليه سوده وفقد وعيه
#####################
رايكم وتوقعتكم؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وردة في المزبلة)

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى