رواية وردة في وسط الصعيد الفصل الثاني عشر 12 بقلم الكاتبة الصغيرة
رواية وردة في وسط الصعيد الجزء الثاني عشر
رواية وردة في وسط الصعيد البارت الثاني عشر
رواية وردة في وسط الصعيد الحلقة الثانية عشر
كان عمر واقف برة مع ادهم واحمد بس كان ادهم باين عليه الحزن
ادهم : والله كدة عيب
عمر : في اي ي اهبل
ادهم : يعني انا الكبير وانتوا تتجوزوا قبلي انا سكت لما انت اتجوزت وقلت عادي انما اصغر واحد يتجوز قبلي ده اللي مش هسكت عليه
احمد : يعني هتعمل ايه مثلا
ادهم : هروح لجدي واقوله
الجد من وراهم : تقول ايه
انصدم ادهم من وجود جده وراه والتفت بسرعه له وقاله : ايه يا باشا هو انا اقدر اقول حاجه
ادهم في نفسه : انا اسكت احسن بدال ما يحلف ما اتجوز البنت طول ما هو عايش
الجد : والله ما تقول مانت كان لسانك طويل من دقيقه
احمد : ايوه يا جدو اديله كمان شويه هو ميستحقش غير كده
الجد : انكتم انت وخليك في اللي بتعمله وانت يا عمر يا حبيبي تعالى عاوزك في موضوع
ادهم واحمد في صوت واحد : عمر حبيبي
ادهم : هو اي الظلم ده
احمد : ايوه انا وهو نتشتم وهو حبيبي
الجد : في حد عنده اعتراض
ادهم : اعتراض ايه بس يا باشا ربنا ما يجيب اي اعتراض
احمد : ايوه سكتكم خضره
مشي الجد ووراه عمر اللي اتلفت لادهم واحمد وقالهم : شوفوا المعامله يا جزم كل واحد له قيمته بردوا
مشي بسرعه وسابهم هيطقوا من الغيظ
ادهم : طب تصدق ان اخوك ده جزمه وباين اني هاخد فيه مؤبد
احمد : اسكت ليسمعك وييجي لنا احنا الاثنين ووقتها هنشوف مين اللي هيموت فينا
ادهم : يلا نكمل الشغل الاول عشان تبقى تجهز نفسك
احمد : ايوه صح انا العريس انا العريس
ادهم : بتعمل ايه يا عبيط انت
احمد : مش مصدق النهارده خطوبتي وان جدك حن عليا ووافق
ادهم : عقبال لما يحن عليا انا كمان والله انا حاسس ان هعنس بسببه
كانت ورده في المطبخ مع الباقي وهي وصفاء بيضحكوا ويهزروا مع بعض
ورده : هي امل ده كله مجتش بتعمل ايه ده كله
صفاء : معرفش بس عمي حسين واقف بره هو والشباب لانه طبعا مينفعش العريس يشوف العروسه
ورده : يا بنتي عارفه عمر دايما كان بيحكيلي عن عاداتكم
الجده : بطلوا كلام امل هتيجي دلوقتي بس عاوزه اقولكم حاجه الاول امل معندهاش حد غيرنا ولا عيله غيرنا وعشان كده عاوزاكم تكونوا واقفين معاه النهارده ومتسيبوهاش لوحدها وتفضلوا جنبها انا هبقى بمثابه امها النهارده وانتم هتساعدوها في كل حاجه واضح
ورده وصفاء : واضح يا فندم
ورده : سيبيها علينا انا والاخت واحنا هنظبط كل حاجه
صفاء : ايوه انا هروح ادور عليها واشوفها هي فين طلعت صفاء من المطبخ وراحت تدور على امل لانها عارفه البيت كويس وعارفه كل الاماكن فيه كان بتدور في الاوض لحد ما سمعت صوت عياط جاي من اوضه دخلت وكانت امل قاعده بتعيط راحتلها صفاء بسرعه وحضنتها
صفاء بمواساة : حبيبتي بتعيطي ليه
امل : كان نفسي تبقى معايا النهارده
فهمت صفاء هي بتتكلم عن ايه وزعلت عليها قوي
صفاء : اكيد هي شايفاكي ومبسوطه بيكي
امل : كانت دايما بتتمنى تشوفني عروسه
صفاء : يا حبيبتي هي اكيد فرحانه بيكي دلوقتي هتزعل لو شفتك زعلانه انبسطي واعتبرينا احنا عيلتك هو احنا مش عيلتك ولا ايه
امل : لا طبعا انتوا عيلتي وحبايبي
صفاء : بصي يا امل انا عاوزه اقولك دلوقتي انت هتبقي مرات اخويا وفي نفس الوقت انا بعتبرك اختي يعني لو انت احتجتي اي حاجه تيجي تقوليلي انا وتعرفيني كل حاجه لاني اكيد هقف جنبك ومش هتخلى عنك ابدا واحنا كلنا جنبك وعيلتك فمتزعليش
امل : انا بجد من غيركم مش عارفه كنت هعمل ايه
صفاء : بطلي هبل اللي انت بتقوليه ده ولو سمعتك بتتكلمي كده هزعل منك ومش هكلمك بعد كده ويلا انتي دلوقتي تلاقي الجده بتدور عليكي لانها مشفتكيش من الصبح
امل : يلا
نزلوا هما الاثنين مع بعض وصفاء كانت مبسوطه انها قدرت تهون على امل
عند الجد كان قاعد هو وعمر وحسنين ومصطفى عم عمر وكانوا بيتكلموا في موضوع مهم
عمر : يعني ايه يا جدو انت شاكك ان حد كان عاوز يوقعنا في عم حسنين
الجد : انا متاكد من كده
عمر : طب هو مين
الجد : هو ده اللي لازم نعرفه دلوقتي انا ساعه ما سمعت الراجل بيقول ان هو اللي عمل كده عملت نفسي ان انا مصدقه بس انا عارف ان ده محصلش ومستحيل يعمل كده
حسنين : اه والله يا حاج انا مستحيل اعمل كده انا عمري في حياتي ما افكر ان انا أأذيكم
الجد : وانا متاكد من كده انا اللي مربيك يا حسين وانت زي مصطفى عندي
مصطفى : طب دلوقتي هنعمل ايه يا بابا
الجد : انا في دماغي خطه لو قدرنا ننفذها هنعرف مين اللي بيلعب علينا وعاوز يفرقنا عن بعض
عمر : ايه هي
الجد : ………
في القصر كانت فرح وجميله مع بعض قاعدين ومتغاظين قوي من فرحه الكل وخصوصا جميله لانها لسه لحد دلوقتي بتفكر ازاي هتقدر تبعد ورده عن عمر وتخليهم يسيبوا بعض للابد
فرح : يعني احنا دلوقتي مش هنقدر ننفذ الخطه النهارده
جميله : ايوه يا ماما مش هينفع النهارده بس ممكن في اي وقت ثاني المهم تتنفذ قريب قوي لان انا مش هقدر اتحملها اكثر من كده
فرح : بس بردوا طلعت هبله قوي ازاي صدقت ان انتي اتغيرتي بالسرعه دي
جميله : معرفش انا قلتلها ان انا فكرت في الموضوع وعرفت ان انا غلطانه وهي بسرعه صدقتني وقالتلي نفتح صفحه جديده مع بعض
فرح : بس بجد انا ماشفتش كده في حياتي يعني ده هبل ازاي تصدقك بسرعه بس كويس اهو نستفيد منها ونقدر ننفذ خطتنا بسهوله
جميله : انا مش عارفه اعمل ايه دلوقتي انا بكون متغاظه وانا شايفاها هي وعمر كويسين مع بعض وهو بيحبها قوي وباين حبه في عينيه نحيتها
فرح : متقلقيش بعد ما انت تكوني معاها هتنسيه ورده والكل وانتي بس اللي هتبقي في قلبه
جميله : يا ريت يا ماما بجد انا مش عارفه هعمل ايه لو مبقاش ليا
فرح : متقلقيش يا حبيبتي هو كان لكي من الاول وهيفضل لكي طول العمر بس احنا لازم ننفذ الخطه وهنضمن بكده انه يفضل ليكي دايما
قعدوا هما الاثنين وكانوا بيتكلموا عن خطتهم اللي هتفرق ما بين الابطال
بس يا ترى هيقدروا يفرقوهم عن بعض وللا عمر وورده هيقدروا انهم يكشفوا خطتهم ويتخطوا كل التحديات اللي هتقابلهم
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وردة في وسط الصعيد)