روايات

رواية جوزوني عبيط الفصل الثاني 2 بقلم رحاب القاضي

رواية جوزوني عبيط الفصل الثاني 2 بقلم رحاب القاضي

رواية جوزوني عبيط الجزء الثاني

رواية جوزوني عبيط البارت الثاني

جوزوني عبيط
جوزوني عبيط

رواية جوزوني عبيط الحلقة الثانية

لما جه بتاع الدليفري فتحت له الباب وقولت له
هوووش متعملش عايزة والنبي لحسن هتتعلق على الباب لو خالتي حست بيك حسابك كام
الدليفري
400 جنية يافندم
ريم
طيب خود دول والعشرة جنية روق بيها على نفسك
لقيته برق عنيه وقالي
بس انا يافندم اخدت خلاص فلوس التوصيل مش عايز العشرة دي
ريم
ياجدع خودها متقولش مش عايز ويلا اتكل قبل مانروح يلا
بص لي باستغراب ومشي وانا اخدت منه البيتزا ولسه بدور عشان ادخل الاوضة لقيت خالتي في وشي وقالت لي
انت بتعملي ايه يابت ها ومين ده اللي لسه ماشي وايه الي في ايدك ده
بلعت ريقي بخوف وقولت لها
ب ب بصي ياخالتي انا هفهمك اصل علا وندى كانو جعانين اوي وبعدين اتصلو وطلبو بيتزا
فايزة
طلبو بيتزا يلهوي طيب والاكل اللي انا عملاه في المطبخ ده مين هياكله
ريم
انا قولت لهم نفس الكلام ده يابت منك ليها دي خالتي عامله مسقعه زي العسل قالو لي لاااا مسقعه مين يام مسقعه المسقعه دي تاكليها انتي انما احنا هنطلب بيتزا
فايزة
بجد قالو كده ياريم دي ليلتهم طين الليلادي تعالي يابت قدامي لما اشوف ايه حكايه البيتزا دي وناوليني فردة الشبشب دي
ومسكت خالتي فردة الشبشب ودخلت معايا الاوضة وعلا بصدمة قالت
ماما هو انت صاحية
فايزة
اه انا صاحية ياختي وانتي وهي عشان اكتشف الجريمة اللي انتي بتعمليها انتي واختك يالي تولعو بقو تتمردو على المسقعه اللي انا عملاها دنا حاطه فيها لحمة ياولاد الواطيه عشان تاكلو منها تقومو تطلبو بيتزا الساعه تلاته الفجر ياطفسه دنا مش هعدي الليلة دي على خير
علا
اهدي بس ياماما احنا مطلبناش دي ريم اللي طلبت وهي اللي اقترحت علينا عشان ناكل بيتزا
ريم
انا ياعلا اخس عليكي انا يابنتي مش اتحايلت عليكي انتي واختي وانا اقولكم كلو مسقعه خالتو هتزعل منكم وانتو صممتو انكم تجيبو بيتزا حصل ولا محصلش
ندى
يابت النصابه ياريم انتي بتسلمينا لماما وتخلي انتي ينهار اسوح الحقي ياعلا
علا
يخربيتك يامصيبة يا لمضة هتودينا في داهيه طيب والله ياماما دي هي اللي قالت حتى جايبه معانا اهيه وحتى شوفي هما تلاته بيتزا اهم
ريم
ااه تلاته مش انتي وهي قولتو هنجيب واحده زيادة ونقسمها سوا يعنى بتاعتكم انتو
ندى
ينهار اسوح ده انتي سلمتينا الجامد روحي منك لله ياشيخة ماما اضربي ياماما اضربي أصله خلاص مفيش مفر من الشبشب بتاعك ده
علا
اعاااا روحي منك لله ياريم يابنت خالتي
وصحي عمو سلامة على صوتنا وقال
هو انا مش عارف انام في البيت ده يافايزة ولا ايه
فايزة
تعالي ياسلامة شوف بناتك ياخويا طالبين بيتزا الساعة تلاته الفجر
سلامة زعق وقال
ايييه بيتزا وهي فين البيتزا دي وروني كده فين دي
ريم
اهي ياعمو
سلامة
اه صح دي بيتزا استني لما افتحها كده وفتحتها واكل منها وقال الله دي بيتزا ااه اممممم خودي حته يافايزة دوقي دي حلوه اوي ياحبيبتي
فايزة
انت بتاكل ياراجل ده بدل ماتاخد كل واحده قلمين على وشها تقوم تساعدهم في اللي هما بيعملوه اااخ انا داخله انام قبل مايجرالي حاجة منك انت وعيالك
اتكلم عمو سلامة وهو بقو مليان اكل وقال لها
رايحة فين يا فايزة تعالي كولي تعالي الحمد لله انها دخلت تنام يلا ياولاد تعالو كلو يلا دي حلوه اوي
ريم
عليا النعمة انت مفيش منك ياعمو سلامة ياعسل انت ماتجي يابت انت وهي تاكلو قبل ماتبرد
ندى
انتي عارفه انا نفسي دلوقتي البسهالك في وشك يا كدابة يالمضة بقا بتسلمينا لماما ياريم ماشي
ريم
ماخلاص بقا ياندي انتي وعلا محلصش حاجة الله بس تصدقو حلوه البيتزا اوي ايه رايك ياعمو اطلب لك دلوقتي واحده كمان
ندى بصدمة
ايه انتي عايزة تطلبي تاني روحي ربنا يهدك ياشيخة منك لله
سلامة
ماخلاص بقا ياندي دي مهما ان كانت بنت خالتك برضو
علا
دي بنت خالتنا يابابا دي ياريتها كانت خالتي الله يرحمها وهي بتخلفها كانت بركت عليها فطستها
ريم
عجبك كلام عيالك ده ياعمو سلامه انا ساكتة علشانك انت بس عشان بحبك وعارفه اني غاليه عندك انا ساكتة اهو
سلامة
انتي عاقله ياريم سيبك منهم
ريم
حبيبي انت والنبي عسسسل طيب مقولتش اطلب لك واحده كمان
سلامة
لا لا كفايه دي لحسن خالتك تخرج من الاوضه وتخليني انام على السلم الليلادي وانا عضمي مش يستحمل نومة السلم دي
وبعدها بكام يوم جه شريف خطيب علا عندنا البيت عشان يقعد معاها ودخلت قولت له
ازيك يا شريف عامل ايه بس ايه ياعم الشياكة دي كلها
شريف
ازيك ياريم اخبارك انتي ايه وبعدين مانا طول عمري شيك يابنتي انتي اول مره تشوفيني ولا ايه
ريم
لا ياسطى اول مره اشوفك ايه طيب ده انا حافظه شكلك هو انا اتوه عنك يعني منورنا والله ياشريف طيب اسيبكم بقا مع بعض عشان اكيد في كلام مينفعش يتقال قدامي وكده يلا انا بره لو احتاجت حاجة قول بس ياجزر هتلاقيني علطول في التو واللحظه وسبتهم وخرجت
وعلا قالت
غوري يابت كتك القرف بت فظيعة اعوزو بالله منها بتعمل كل مصيبه ومصيبة مقولكش عليها
شريف
ههههه بس تصدقي دمها خفيف اوي والله بتضحكني
علا
جرا ايه ياشريف الله
شريف
انتي بتغيري ياقطتي ده انا مليش حد في الدنيا دي غيرك انتي وبس
دخلت عند. خالتي المطبخ وقولت لها
طب والله مهما يلبس او يتشيك او يعمل في نفسه البدع هتفضل مناخيرة كبيرة برضو
فايزة
هو مين ده يابت اللي مناخيرة كبيرة ده
ريم
شريف خطيب بنتك ياخالتي مناخيرة كبيرة اوي الله يكون في عونك ياعلا ياحبيبتي يلا اهو نصيبها كده
فايزة
نهارك مش فايت ياريم امشي يابت غوري على جوه يلا امشي
ريم
حاضر ماشية اهو ايه الناس دي ياربي اللي الواحد يجي يقول كلمة حق في البيت ده يطلعو فيه ياكلو انا اسكت احسن
ودخلت اوضتي واتصلت بفرح صاحبتي في الجامعة وقولت لها
ايه الاخبار يابت طمنيني عملتي البحث ولا لسه اوعي تقولي انك لسه مش عملتيه لحسن هتتنفخي وتتعلقي من زلموتك على باب الكليه
فرح
اسكتي ياريم اديني شغاله فيه اهو انا بس زعلانة متنكده اوي ومش عارفه اعمل اي حاجة ولا ليا نفس لأي حاجة اصل انا وسامح سيبنا بعض
ريم
ياختي بركة انكم سبتو بعض يابت ياموكوسه انا قولت لك خمسين مره الواد ده بيلعب بيكي ومش بتاع جواز ولا نيله تأخدك وتاخده في ساعه يابعيدة روحي
فرح
الله جرا ايه ياريم هو انا بكلمك عشان اشتكي لك تقومي تكسري مقاديفي بالمنظر ده والله حرام عليكي ياشيخة
ريم
حرمت عليكي عيشتك يابعيده يابنتي افهمي الواد ده بيتسلي بيكي ده بتاع بنات صدقيني
فرح
لا ياريم سامح مش بيحب غيري انا وبس انا عارفة كده اسكتي بقا يابومة انتي اسكتي
ريم
بقا كده يافرح انا بومة ماشي تراني تأثرت لحظه ابكي اهئ اهئ اهئ
فرح
يوووه ياريم بطلي هزار بقا على فكره الدكتور اللي انتي اتنمرتي عليه وقولت انه أقرع وبكرش سال عنك النهاردة وانا قولت له انك تعبانه ومش هتقدرى تيجي
ريم
احسن برضو وبعدين هو بيسال عليا ليه يعنى هو اتجنن في عقله الاقرع ابو كرش ده على العموم انا هاقبلك الصبح في الكليه متتأخريش يابت
فرح
ماشي يلا تصبحي على خير
وقفلت مع فرح وبعدها بكام يوم كنا انا وفرح ماشين في ساحة الكليه ورحنا ناحية الكافيه اللي في الكليه ولمحت سامح قاعد مع بنت وقولت لفرح
بقولك ايه يا فرح ماتيجي نخرج برة الكليه احسن تعالي نشرب عصير من بره تعالي انا عزماكي
فرح
ونطلع برة ليه يا ريم مانقعد في الكافتيريا بتاعت الكليه هنا احسن وخلاص بدل مانقف في الشارع قدام اللي رايح واللي جاي
ريم
لا لا كافتيريا ايه دي المشروبات عندهم تقرف الكلب يلا يابت بينا على برة
فرح.
لا ياريم انا هاروح اقعد في الكافيه انا تعبانة ومش قادرة أقف على رجلي يلا انا رايحة
ريم
طيب يابت استني عشان اختار ترابيزة حلوه نقعد عليها يخربيتك وقولت لنفسي انا مش عايزاكي تشوفي الزفت ده
وفعلا فرح سبقتني وقعدت على ترابيزة ولسه مش شافت سامح وبعدين سمعت صوته بيضحك ودروت وراحت وقفت قدامة وقالت له
مين دي ياسامح ماترد عليا مين دي
سامح
انتي عايزة ايه يافرح احنا خلاص مبقاش في بينا اي حاجة خالص
فرح
بقا دي اخرتها يا سامح تسبني عشان دي
ريم
يلا بينا يافرح وإياكي تعيطي اللي زي ده مايستهلش دمعه واحده من عنيكي اوعي تعيطي وبعدين ايه المناظر المفعنه دي طب وربنا انتي الكسبانة ده بص على مناظرهم عامله تصدق بالله ياسامح ان البتاعه اللي معاك دي لايقه عليك اوعي يلا مبروك عليكم
ردت البنت اللي قاعده مع سامح وقالت
هي مين دي اللي معفنه يابتاعه انتي
لما قالت لي كده رحت جنبها ومسكتها من شعرها وقولت لها
بت انا بس اللي اقول بتاعه واقول عليكي كده واقول على اللي اتخن منك انتي شكلك متعرفيش انا مين يابت
البنت
اي اي سيبي شعري انتي بتعملي ايه سيبي
سامح
لو سمحتي ياريم ميصحش اللي انتي بتعمليه ده على فكرة انا ممكن ابلغ إدارة الجامعة عن تصرفك ده
ريم
روح بلغ يا حبيبي روح ولا تكون مش عارف الطريق تحب اجي معاك ياحليتها
بعد كده مسكت البنت ونزلت فيها ضرب وحاشوها مني بالعافيه وخدونا على مكتب العميد اللي طلب خالتي وجات خرجتني من عنده بعد مكان عايز يفصلني
رجعت معاها على البيت ودخلتني وقالت لي
ادخلي يلي جايبة لي المشاكل انا مش عارفة انتي ايه يابت معجونة بماية عفاريت
ريم
لا معجونة بماية ورد ههههه لقيت خالتي مكشرة وقولت لها خلاص خلاص متزعليش
فايزة
مزعلش هو انت يابت فاكرة نفسك ايه طايحه في الخلق ولا بيهمك حد ابدا هو انا عشان دلعتك تقومي تعملي فيا كده ياريم والله حرام عليكي
ريم
ماخلاص بقا ياخالتو خلاص مش هعمل كده تاني خلاص بقا يافوزه ده انا بحبك
فايزة
ماشي لما اشوف اخرتها معاكي ايه يابنت اختي
وعدت ايام وكنت قاعده بذاكر لان امتحاناتي قربت وخلاص اخر سنه ليا في الجامعة لقيت خالتي داخله عليا وبتقولي
حبيبة خالتو عامله ايه في المذاكرة ياقلبي
ريم
الحمد لله ياخالتو اديني ماشية اهو بس مالك كده داخله فرحانة كده ليه ما تفرحيني معاكي
فايزة
اسكتي ياريم اما انتي جاي لك حته عريس انما ايه ابن ناس اغنية اوي شاب زي القمر طول بعرض بوسامة انما ايه
ريم
جرا ايه يافايزة انتي من اولها هتعكسي عريسي وانا قاعده هار اسوح ايه الست دي
فايزة
يعنى موافقه عليه صح
ريم
موافقه على مين ياخالتي هو انا شوفت حاجة خالتي انا مش عايزة
فايزة
اسمعي ياريم انتي كل يوم والتاني ترفضي عريس وانا بصراحه نفسي افرح بيكي واجوزك قبل ماروح
ريم
بعد الشر عليكي يا خالتو متقوليش كده والنبي انا مليش حد ليا بعد ربنا غيرك انتي وعمو سلامة وندى وعلا
فايزة
يبقا توافقي انك تقعدي معاه ماشي
وفعلا جه العريس لقيته زي ماخالتي قالت عليه ويمكن احلى بكتير اوي بس حسيت انه مش مظبوط كده دخلت اقعدت معاهم وقولت
مساء الخير
حماتي اللي هو امه قالت
مساء الورد والياسمين بسم الله ماشاء الله ايه الجمال ده شوف يا ادم عروستك حلوه ازاى على فكره يا ريم ادم قليل الكلام اوي يعنى لو لقيتي مش بيتكلم معاكي كتير مش تستغربي منه هو كده
ريم
لا عادي ياطنط ده انا كمان مش بتكلم كتير وقليلة الكلام خالص ومش بحب الرغي حتى اسألي خالتو صح ياخالتو
فايزه
ها هي مين دي قليلة الكلام انتي اااه اومال ايه دي ريم دي نسمة ومش بنسمع لها حس خالص
لقيتة ابتسم كده ورجع تاني استغربت وبعدين خالتي وجوزها اتكلموا مع أمه في كل حاجة انما هو كان ساكت طول الوقت
وبعدها بأيام امتحنت وخلصت امتحانات وعملنا فرحي وفرح علا بنت خالتي في يوم واحد وانا وادم روحنا شقتنا وشريف وعلا راحو شقتهم
ودخلت الشقه وقولت لادم
تحب احضر لك حاجة تأكلها
ادم
لا متشكر انا مش عايز حاجة واتفضلي ادخلي الاوضه دي عشان انا هنام في الاوضة التانيه دي
ريم
طيب وليه بقا ان شاء الله انت تنام في اوضه وانا انام في اوضه انت بتهزر صح
ادم
لا مش بهزر انا فعلا هكون في اوضه وانتي في اوضة وخلاص خلص الكلام لحد هنا تصبحي على خير
ريم
وانت من اهله ومشي من قدامي وقولت في بالي ده الراجل الكئيب ده ياربي بقا انا ريم ام دم خفيف اتجوز واحد نكدي زي ده لييه هو انا كان عقلي فين لما وفقت عليه لا بس الواد قمر وحليوه كده ومز اوي على العموم لما نشوف اخرتها معاه
ودخلت الحمام اغير هدومي عشان انام لبست بيجامة وخرجت ولسه بقعد على السرير لقيت النور قطع والدنيا بقت ضالمة جدا مش شايفه حاجة وقولت
يادي الليله اللي زي كالو الصوباع يعنى هي كانت ناقصه الكهربا تقطع النهاردة ده طلعت وشي نحس عبوشكلي بومة بصحيح
لما اقوم ادور على تليفوني لسه بقوم سمعت صوت بيقول اعوووووو
ركبي بقت تخبط في بعضها وقولت بسم الله الرحمن الرحيم
اعوووووو
ياماما هو في ايه ااا ادم ياااا ادم ببص لقيت حاجة سوده اترمت عليا في الضلمة زي خفاش سرخت بصوت عالي وبعدها حصل ……..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جوزوني عبيط)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى