روايات

رواية جوزوني عبيط الفصل الثالث 3 بقلم رحاب القاضي

رواية جوزوني عبيط الفصل الثالث 3 بقلم رحاب القاضي

رواية جوزوني عبيط الجزء الثالث

رواية جوزوني عبيط البارت الثالث

جوزوني عبيط
جوزوني عبيط

رواية جوزوني عبيط الحلقة الثالثة

#جوزوني_عبيط
الحلقة التالتة والأخيرة
,ــــــــــــــــــــــ
بعد ما الكهربا قطعت وبقيت اسمع أصوات غريبة ومرعبه وفجأه الاوضه نورت نور احمر وحاجة طارت عليا زي مايكون خفاش افتكرت افلام الرعب فضلت اسرخ واقول
ادم الحقني يا ادم الحقني فجأة لقيت قدامي شبح شكلة مخيف اغمى عليا وبعد شوية بفوق لقيت ادم بيقولي
فوقي ياريم فوقي بقاااا
ريم
هااا ااادم انت كنت فين انا انا خايفه خايفه اوي الشقه دي مسكونة العفاريت احنا لازم نمشي من هنا بسرعه والنبي وديني عند خالتو الله يخليك
لقيت ادم بيضحك بصوت عالي وبيقول
ههههه ههههه عفاريت ايه بس ياريم مفيش الكلام ده وبعدين انتي شربتي المقلب ههههه
ريم باستغراب
مقلب! مقلب ايه يعنى ده كان مقلب انت اللي عاملة فيا المقلب ده
ادم
ااه هاهاها هاهاها تعيشي وتاخدي غيرها
ساعتها اتعصبت عليه وقومت وقفت على السرير وقولت له بصوت عالي
امش اخرج بره يا ادم امشي يلا
ادم
طيب طيب براحة بس ياريم بس تصدقي كان شكلك يفطس من الضحك وانتي مرعوبه هاهاها
رحت حدفاه بالمخدة وقولت له
اطلع برة ياادم
و اترميت على السرير ونمت من كتر التعب وبعد الليله اللي كانت مايعلم بيها الا ربنا وتاني يوم صحيت سمعت في المطبخ خبط ورزع خرجت لقيت ادم بيعمل اكل وقالي
صباحية مباركة ياعروسة ايه كل ده نوم
ريم باستغراب
عروسة عروسة ايه بقا انت خليت فيها عروسة ولا بتاع بعمايلك اللي عملتها معايا امبارح دي
ادم
خلاص بقا ياريم ميبقاش قلبك اسود كده وبعدين انا كنت بهزر معاكي فكي بقا وعلى العموم انا عاملك شوية اكل هتاكلي صوابعك وراه
ريم
هو انت بتعرف تطبخ وتعمل اكل
ادم
اومال ايه انا قضيت فترة كبيرة برة مصر وكنت عايش لوحدي وكان لازم اتعلم اعمل كل حاجة بقا وانتي عارفه الباقي
ريم
اممممم طيب هو على فكرة الاكل ريحته حلوه اوي، ياترى عامل ايه
ادم
دلوقتي تعرفي
وفضل يعمل اكل وبعد شوية لقيته بيقولي يلا عشان تدوقي وتقولي رايك انا بقا عايزك تخلصي الطبق ده كله
ريم
طيب وانت فين طبقك
ادم
اهو حالا هغرف ليا
وفضلت اكل كتير الاكل كان طعمة لذيذ وبعدين قولت لادم
الحمد لله شبعت بس بجد تسلم ايدك الصراحة الاكل جامد
ادم
بالف هنا وشفا ياريم
بعدها يعشر دقايق لقيت بطني بتكركب وجريت على الحمام وفضلت رايحة جايه على الحمام رايحة جايه وكل ده شايفه نظرات ادم اللي من تحت لتحت وبعدين قولت له
اااه بطني يا ادم مش قادرة انا كل شوية اروح الحمام الحقني
ادم
متخافيش ده هو هيبقا مجرد اسهال بس مش اكتر من كده يعني مش هيضرك في حاجة اطمني
بصيت له كده وبرقت عنيا وفتحت بوقي وقولت له
ادم هو انت ليك علاقه باللي عندي ده ها قول بسرعه اااه
لقيته باصص وهينفجر من الضحك وقالي
بصراحة ايوه انا حطيت لك ملح انجليزي في الأكل ياريم هاهاهاها
ريم
اعاااااااا انت بتضحك على ايه ااه يابطني وجريت على الحمام وفضلت اعيط من المغص مش قادره
ادم خبط عليا وانا في الحمام وقالي َ
ريم انتي كويسة طمنيني عليكي اصلك اتاخرتي اوي في الحمام
ريم
امشي يا ااادم من عندك بدل ماطلع ارتكب فيك جناية النهارده امشيييي ااعااااااااااا
ادم
طيب انا داخل اوضتي وعلى فكرة انا سيبت لك برشامة على الكمود ابقي خوديها هتخليكي زي الفل يلا انا ماشي
وانا كنت لسه في الحمام قولت لنفسي
يخربيتك انت مجنون ولا ايه التصرفات دي مش تصرفات واحد طبيعي ابدا ااه ياني الله يسامحك ياخالتي كنتي عماله تقولي ده قمر ده وسيم اهو طلع مجنون وعقله مفوت اااه ياني ياخسارة شبابك يالوزة اااه
ايه ده يلهوي هو انا كمان بخترف بالكلام هو انا اتعديت منه ولا ايه
وبعدها خرجت واخدت البرشامة ونمت وبعد يومين والأمور تمام بيني انا وادم وهو كلامة مش كتير معايا
لقيته جاي يقولي ايه رايك اخدك ونتفسح
ريم
هنتفسح فين بقا ولا ده مقلب من مقالبك اللي مش بتخلص معايا
ادم
هاهاها لا والله مش مقلب ولا حاجة ده انا بفكر اخدك ونروح عندنا الفيلا نزور بابا وماما ايه رايك
ريم
ماشي وانا موافقه هدخل البس
ادم
ماشي بس بسرعه ها
ودخلت لبست في ثانية وخرجت وقالي ايه ده السرعة دي
ريم
هو انا كده بحب اعمل كل حاجة بسرعه اوي
اادم
طيب يلا بينا يا سريعه انتي
ورحنا الفيلا وباباه ومامته كان فرحانين بوجودنا اوي ومامته قالت
انا نفسي ياريم انتي وادم تيجو تعيشو معانا هنا في الفيلا دي اصلها واسعه عليا انا وعمك ياريم
ادم
ماما احنا هنتكلم في الموضوع ده تاني انا مش عايز اسمع اي كلام فيه ارجوكي
الام
حاضر ياحبيبي اللي تشوفه
ادم
طيب يلا بينا ياريم عشان نرجع البيت
ريم
حاضر يلا بينا
ورجعت البيت وادم قالي ممكن تعملي لي فنجان قهوة لو سمحتي ياريم
ريم
حاضر يا ادم
ودخلت وقفت على البوتجاز ومركزه في القهوة لاني خايفه عليها لتفور واقفه وشي للبوتجاز وفجأة ادم جه من ورايا وفرقع بلون وطرقعها في وداني وانا سرخت والقهوه اندلقت على البوتجاز
ادم فضل يضحك ويقول
هاهاهاها اتخضتي ياريم
فضلت واقفه ساكتة ومش برد عليه وبعدين انفجرت في العياط ودخلت الاوضة فضلت اعيط
وليقته جاي ورايا بيقولي
ريم انتي بتعيطي بجد
ريم
لو سمحت اخرج بره مش عايزه اسمع منك اي حاجة بعد اذنك
ادم
ياااه ده انتي زعلانة بجد بقا على كده طيب حقك عليا انا اسف
ريم
ابعد عني وملكش دعوة بيا خالص انت سامع
ادم
طيب والله انا اسف وخلاص مش هعمل حاجة تاني تزعلك خلاص بقا ياريم فكي وبطلي عياط
ريم بتعيط
على فكره انا ممكن في مره من المرات اروح فيها من اللي بتعمله فيا ده
ادم
بعد الشر عليكي متقوليش كده وبعدين بجد خلاص بقا كفايه كده كفاية عياط لحسن هعيط انا كمان والله
وبعدها بيومين جات لي خالتي تزروني وكانت معاها ندى وقعدو معايا وخالتي قالت لي
عاملة ايه مع جوزك ياريم انتو كويسين مع بعض
استغربت سؤال خالتي وقولت لها
احنا تمام ياخالتي الحمد لله هو في حاجه ولا ايه
فايزة بارتباك
لا لا ياحبيبتي مفيش حاجة الحمد لله اني اطمنت عليكي
ولقيت ندى بتقولي عايزاكي في كلمتين ياريم ودخلت انا وهي الاوضة ولقيتها بتقولي
عايزة اقولك على حاجه ياريم جوزك ادم دماغه مفوته انا سمعت انه كان عامل حادثه وخرج منها عبيط وبيعمل تصرفات هبل وكده هو عامل معاكي ايه
ريم
سرحت شوية في كلام ندى وقولت لها عبيط مين اللي قال كده ادم زي الفل ياندي متقوليش عليه كده
ندى
والله انا ماجبت الكلام ده من عندي انا سمعت ماما بتحكي لبابا الكلام ده على العموم خلي بالك من نفسك ياحبيبتي
و سابوني ومشيو وادم رجع من برة وقالي ريم خودي التليفون ده حوطيه في الفيشه اللي هناك دي
ورحت احط الشاحن زي ماقالي الكهربا مسكت فيها وقولت
اااه اااه الفيشه دي بتكهرب يا ادم
ادم
ايوه مانا عارف ههههه ده كان مقلب ياريم
بصيت له ودخلت الاوضه وفضلت الم في هدومي عشان امشي دخل ادم وقالي
انتي بتعملي ايه ياريم
ريم
انا همشي من هنا ومش قاعده معاك ابدا انا لايمكن اعيش مع واحد مجنون زيك انت فاهم واحد عقله خف بسبب حادثه انا مش هستنا لحد ماتعمل فيا حاجة انت عايز مني ايه مابدا أقرب منك تصرفاتك بتبعدني بتعمل كده ليه
ادم
اولا انا معملتش حادثه ولا حاجة انا قولت لابويا وامي كده عشان مش عايز امسك شركة ابويا ونفسي اعمل شركة ليا لوحدي ادعيت الهبل والعبط عشان ميشغلنيش في شركتة
ريم
هو في حد يكره ان ابوه يبقا في ضهرة انت غلطان على فكرة
ادم
لا يا ريم انا مش غلطان انا نفسي اعمل كيان لنفسي وبس مش عايز مساعده من حد ارجوكي انا نفسي حد يفهمني
ريم
انا فهماك وهفضل جنبك يا ادم لحد ماتقف على رجليك وتبقا احسن رجل أعمال في الدنيا
ادم
بجد ياريم وانا مش عايز حاجة غير انك تفضلي جنبي
ريم
بس تبطل حركات دي ومتعملش فيا كده تاني ماشي
ادم
حاضر مش هعمل كده تاني عشان خاطر العيون الحلوه دي
راح ادم وضب شركتة وجهزها من كل حاجة وبدأ يشتغل وعمل حفله كبيرة اوي وعزم ناس كتير انا مش اعرفهم وكان في واحده لبسه قصير راحت عند ادم وقالت
ايه الحلاوه دي كلها يا باشمهندس معقوله الشركة دي كلها بتاعتك انت برافو عليك
ادم
متشكر ياسوزي نورتينا في الشركة
سوزي
ميرسي ياحبيبي قلبي
رحت عليهم وسمعتها بتقول لادم كده دخلت وسطهم وقولت له
ادم عايزاك لو سمحت في كلمة
ادم
حاضر يا ريم بس ده وقته انتي عارفه دي حفله وعازمين الناس طيب خليها بعد شوية لما أرحب بالناس
ريم
دلوقتي يا ادم لو سمحت ممكن وجه ادم بعيد شويه وقولت له وتطلع مين بقا اللي يجلها وجع في قلبها اللي بتقولك ياقلبي دي ها
ادم
دي دي سوزي
ريم
والله دي سوزي تصدق معرفتهاش انت بتهزر ياادم تطلع مين سوزي دي انطق بدل ماجبها من شعرها واخلي يومها مش معدي
ادم
براحة بس ياريم الناس حوالينا وبعدين هو انتي بتغيري عليا ولا ايه
ريم بكسوف
ياسلام وانا يعني هغير عليك من المفعنه دي دي حتى مناخيرها طويلة عامله زي زلومة الفيل ياعم بقا
ادم
ههههه مفيش فايدة فيكي
ريم
على فكرة انت جوزي ومش هسمح لاي واحده تبص لك انت سامع ولا لا
سبته ومشيت وفضل ادم يبص عليا ويبتسم ولقيته طول الحفله بيبص لي
وبعد الحفله ماخلصت رجعنا البيت لقيته عاملي مفاجأه وجايب لي ورد وخاتم دهب وقالي
اتفضلي يا احلى ريم في الدنيا
ريم
الله ايه ده يا ادم دول عشاني انا بجد حلوين اوي تسلم ايدك
ادم
ايوه جايبه عشانك اومال يعنى عشان امي
ريم
شكرا يا ادم مش عارفه اقولك ايه وبصيت في الارض رفع وشي وبص لي وقالي
هو انا كل مابص في عيونك الاقيكي تبصي في الأرض انت لسه بتتكسفي مني ياريم
ريم
لو سمحت يا ادم انا ااا هدخل اوضتي عن اذنك
ادم
استني ياريم لحظة انا عايز اقولك على حاجه انا عمري ما هعمل معاكي حاجة غصب عنك انا عارف ان جوزانا جه بسرعه وكمان انا كنت بعمل فيكي عشان تكرهيني ولقيت انه بالعكس كل مدى بقرب منك اكتر ومش قادر استغني عنك عشان كده ياريم انا عايز تدي فرصة تقربي مني
ريم
ارجوك يا ادم انا لسه مش عارفه اتعود عليك يعنى سبني براحتي لحد لما اخد عليك ممكن
ادم
حاضر هسيبك على راحتك
وسابني ادم وفضلت افكر فيه كتير اوي وبقيت بحس اني بخاف عليه من اي حاجة
وفي يوم كنا عند خالتي انا وادم بنزورها وقالت لنا
جرا ايه ياريم انتي وادم مش ناوين تجيبو لنا بيبي صغير كده نفرح بيه
ادم بص لي وانا اتكسفت وبصيت في الأرض وهو رد على خالتي وقالها
ان شاء الله ياطنط قريب اوي بس حضرتك عارفه ان التأخير ده يعني نصيب وكده
فايزة
ااه صح نصيب ربنا يكرمكم يارب ياحبيبي
سلامة
ان شاء الله ربنا يرزقكم بالذرية الصالحة يابني عن قريب وبعدين انتي مالك بيهم يافايزة سبيهم في حالهم ومتدخليش بينهم
ادم
سيبها ياعمو سلامة انا عارف ان طنط فايزة نفسها تفرح باولاد ريم
فايزة
اه والله يا ادم اصل ريم دي مش بنت اختي وبس لا دي بنتي انا وبحبها أغلى من بناتى كمان عشان كده عايزاك تخلي بالك منها
ريم
ياحبيبتي ياخالتو ربنا يخليكي ليا يارب
وفضلنا قاعدين نتكلم وبعدين مشينا انا وادم واحنا راجعين في الطريق قالي
خالتك دي وجوزها طيبين اوي ياريم انا بصراحة حبيتهم حسيت كده انهم عيله بجد ربنا يبارك فيهم
ريم
يارب يا ادم انا بحبهم اوي
ادم
يابختهم ياريم
اتكسفت ودورت وشي الناحيه التانية
وفي يوم قولت اروح لادم الشركه ودخلت لقيت سوزي حاضنة ادم شوفتهم اتصدمت وطلعت اجري جه ورايا ركبت تاكسي ورجعت البيت وهو جه بعربيتة بسرعة كبيرة جدا
دخلت على الدولاب عشان الم هدومي وادم دخل وقال
ريم ياريم انتي بتعملي ايه ياريم
ريم
لو قربت مني انا هولع في نفسي
ادم
خليني بس اشرح لك انتي فهمتي غلط والله الزفتة سوزي كانت بتعيط وكانت عماله تشتكي لي وبعدين عملت اللي شوفتيه ده انا مليش ذنب والله صدقيني
ريم
اسمع يا ادم انا من اول شوفت الحلوه الدلوعه ام زلومة دي وانا شكيت فيها البت دي عنيها منك صح اعترف وقول
ادم
حتى لو عنيها مني انا مالي بيها هي متخصنيش في حاجة انما انتي اللي تخصيني انا مش هقدر استغني عنك يا ريم ارجوكي
ريم
بطل كدب بقا يا ادم انت شاطر في التمثيل ايه مش فاكر انك مثلت على اهلك انك تعبان وعبيط واهبل بس انا كشفتك وعرفت كدبك انا مش هبله يا ادم وعارفة الكلام الصادق والكلام الكداب
ادم
طيب لو قولت لك اني بحبك هبقي صادق ولا كداب يعنى هتعرفي ولا لا
ريم بارتباك
هو انت ااا قولت ايه
ادم
قولت بحبك اوي اوي ياريم وعايز ااا بصراحة كده عايز ااا نفسي في……
ريم
عايز اييه هااا انطق وقول
ادم
عايز اتجوزك ياريم
سكت ومردتش
طيب حيث كده بقا يبقا السكوت علامة الرضا وشالني اادم ودخل بيا الاوضه واتجوزنا وعيشت معاه أجمل سنين عمري
وبكده تكون خلصت حكايتي

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جوزوني عبيط)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى