رواية ما بين الحب والحرام الفصل الرابع 4 بقلم نور شريف
رواية ما بين الحب والحرام الجزء الرابع
رواية ما بين الحب والحرام البارت الرابع
رواية ما بين الحب والحرام الحلقة الرابعة
.البارت الرابع
انتي بتخونيني يا زينة هي حصلت البيت مش في راجل ولا اي الظاهر ان اتسهلت معاكي كتير؟
انتي طالق يا زينة :_
بتصرخ زينة وبتجري ورا ياسر بحزن.. استني يا ياسر حقك عليا انا كنت مغيبة عارفه ان مكنتش قد المسئولية ولا كنت محفظة عليك، عشان خاطري استنا اسمعني،
_بينزل ياسر وبيزعق بصوت عالي ماما فرحة.!
بتخرج ماما فرحة بتعب اثر المرض الظاهر عليها لكن هي مخبيه علي اولادها انها مريضة، نعم يا ياسر ؟
زينة مراتي بتخوني؟؟؟؟
بينزل قاسم و زهرة بستغراب :_
هو في اي كل يوم مشاكل وصوت عالي في البيت مش هنقعد في هدوء نهائي.
بتجري زينة علي زهرة وبتمسك فيها بخوف.. الحقيني يا زهرة انا مش عارفه عملت كدا ازاي غصب عني انا كلمت طارق ده غصب عني صدقيني، سمحني يا ياسر حقك عليا مستحيل اعمل كدا تاني ابدا ابدا بس متسبنيش؟
بتبعد زهرة عنها بضيق :_
انا مليش دعوه بلخلاف الي بينك وبينه!
ياسر بستهزاء :انا طلقتها خدي حاجتك وامشي..
زينة بعياط.. وابنك الي في بطني..؟
ياسر بضحك :ابني الي سقطيه ايوه فاهم اطلعيي بره!
بتخرج زينة وهي بتتضخك بشر انا هخليك تتجنن تمشي تكلم الناس في الشارع زي المجنون مش هتشوف النوم تاني يا ياسر..
زهرة بخوف :اللهم احفظنا؟؟
بيقعد ياسر وبيمسك دماغه بتعب اللهم لا اعتراض علي حكمك يارب عملت اي في حياتي عشان اقبلها..
قاسم بستهزاء :يعني يا ذكي انا طلقتها تتجوزها انت؟
ياسر بحزن :عشان بحبها رغم ان مشوفتش منها يوم حلو حتي لما بقرب منها بتبعد عني بكل الطرق كنت بشك انها بتحبك بس خلاص ارتحت منها مبقتش عايزه تاني!!
بتتطلع زهرة من غير ما تتكلم وكل تفكيرها في كلام زينة معني كلامها انها هتعمل ليه سحر
ينهار ابيض سحر، لازم اقول لي ياسر يحصن نفسه كويس من اي حاجة!!
بتجري زهرة بسرعة وبتسال ياسر :_
انت بتصلي يا ياسر؟؟
ياسر بتوتر :لا
زهرة بصدمة :انت ازاي كدا وعايش مش خايف من ربنا.
اصل انا بكسل اصلي حتي زينة مكنتش بتشجعني؟
قاسم بضيق :الظاهر نسيت تربية ابوك ليك وهو بيقولك ان تارك الصلاة كافر
قال رسول الله صلى الله عليه.. العهد الذي بيننا وبينهم الصلاة فمن تركها فقد كفر
حتي انها عماد الدين اذا صلحت صلح دينك و دنياك و اخرتك وكنت عند الله محبوبا ”
تخيل ربنا بينادي عليك خمس مرات في اليوم وكل صلاة مبتكملش ربع ساعة يعني كلهم ساعه علي مدار 24 ساعة وكمان مبتصليش عذرك اي مشغول سيب الي في ايدك وصلي انت لو في اجتماع مهم قولهم يصلوا وكملوا الاجتماع
حديث صحيح عن النبي ﷺ: قال الله : أنا عند ظن عبدي بي، وأنا معه حين يذكرني، فإن ذكرني في نفسه؛ ذكرته في نفسي، وإن ذكرني في ملإ؛ ذكرته في ملإ خير منه، وإن تقرب إلي شبرًا؛ تقربت منه ذراعًا، وإن تقرب مني ذراعًا؛ تقربت منه باعًا، وإن أتاني يمشي؛ أتيته هرولة.
بيحضن ياسر قاسم بحزن.. انا وحش اوي يا قاسم؟
بيدخل ياسر يتوضي وبيعيط بحزن وزهرة فرحانه بتجري تشغل سورة البقرة في البيت وبيروح قاسم و ياسر المسجد وزهرة و ماما فرحة بيصلوا العشاء ”
ازاي يبقي يومي صالح…
بيقعد قاسم و بيقول بفرحة وانبساط!!
هنمشي البيت ده علي روتين يومي اولا :_
لو بدأنا اليوم من صلاة الفجر ثم الاذكار ثم قران
مع شغلنا وباقي الفروض وهنرجع نحفظ قران ونقعد مع بعض قاعده كويسه مع الاذكر وذكر الله وتعليم فقه وتدبير وتفسير ان شاء الله غير ان زهرة بتحفظ الاولاد قران هي و ماما فرحه وانا هساعدك يا ياسر في الحفظ وهننزل نشتغل مع بعض..
المهم صل علي النبي محمد..
عليه افضل الصلاة والسلام؟؟
هتكلم عن قيام الليل
قيامُ الليلِ من أفضل العبادات فهو قربةٌ عظيمة فقال رسول الله ﷺ
“أفضل الصلاة بعد المكتوبة صلاةُ الليلِ ” ..
ويعود فضلها لشرف وقتها فأقرب ما يكون العبد لله في جوف الليلِ ، فهو أيضًا سبب لمحبة الله لعبدهِ.
– إذًا كيف نُصلي قيام الليل .!
قيام اللّيل سُنة مؤكدة ، ويبدأ وقته من بعد صلاة العشاءِ إلى طلوع الفجر ، ويُصلى مثنى مثنى .. بمعنى أن نُصلي ركعتين ثم نُسلم وهكذا وفي النهاية نوتر بركعةٍ واحدةٍ.
– وأفضل وقت للقيام هو الثلث الأخير
لأن الله سبحانه يتنزل فيه إلى السماء الدنيا ، ولكن لمن يخشى على نفسه أنه لا يصلي آخر الليل فليصلي آوله.
– وصلاة القيام ليس فيها عدد ركعات معين .. تستطيع أن تُصلي ما تشاء ولكن الأفضل إحدى عشر أو ثلاث عشرة تأسيًا بالنبي ﷺ.
– قيام الليلِ يَنهى عن الأثم ..
قال رجل لرسول الله ﷺ إنّ فلانًا يُصلي من الليل فإذا أصبح سرق.! فقال ﷺ ” إنه سينهاه ما تقول ” أي صلاته بالليل ، كما هو سبب لتكفير الذنوب وتطهير القلوب والنجاة من الفتن.
– والآن ما الذي يُعيننا على القيام .!
الأخلاص والنية الصادقة ، الاستعانة بالله.
الدعاء والتوسل لله بأن يُيسرنا لذلك الفضل.
ترك الذنوب والتوبة منها.
النوم مبكرًا ، وأيضًا التعاهد مع صديق لك تتفقا معًا علي القيام.
– وأجعل لك حظًا من الدعاء والتضرع والبكاء فى جوف الليل فلذلك أثر عظيم فى تطهير القلب وإجابة الدعاء.
– وأعلم رعاك الله أن قيام الليل شرف المؤمن. ل)
اي ركعه تركعها بعد صلاه العشاء تسمى قيام ليل … واضح لغايه هنا ؟؟؟ سواء فضلت سهران و صليت …او نمت و قمت صليت ..او صليت مباشره بعد العشاء ركعتين او اربعه، ده كله اسمه قيام ليل … ولك اجر القيام تماما ..و تكتب عند الله من قائمين الليل ….لكن …و حطوا تحت كلمه لكن خمسين خط ….. يوجد فرق عند الله بين من يقوم ثلث الليل الاخر ، و بين من يصلي بعد العشاء ، كله اسمه قيام الليل …. لكن الثلث الأخير مميز جدا … تشفى فيه الامراض ..و تستجاب الدعوات ..وهو وقت النزول الله … هذا الوقت اللي ربنا بقول فيه هل من داع فأستجيب له …. في فرق بين انك تبعث رساله لملك البلاد عندكم و بين انك تقابله شخصيا صح …؟؟ لله المثل الأعلى ، هذا الفرق بين الصلاه في الليل بدري و بين الثلث الأخير…. لان الله يحب ان يرى العبد يتعب في سبيل رضى الله …كل واحد فينا سهل جدا جدا جدا بعد العشاء يصلي ركعتين او اربعه و خلاص … لكن 1% من مسلمين الكرة الأرضية يقومون من عز النوم و عز النعس و دفئ الفراش فقط ليرضى عنه الله …هم يعلمون ان الله تعالى ينزل إليهم فيقوموا و يستعدوا لهذا اللقاء الذي فيه تستجاب الدعوات ….هؤلاء يدخلون على الله تعالى مباشره …لا يوجد حرس و لا حاجب و لا بواب و لا وزير ولا ملائكه تمنعك …. هل عمرك دخلت على ملك و خرجت فارغ اليدين ؟؟؟ مش ممكن ومبيحصلش … هذا الذي يقوم من فراشه بالبرد و يتوضئ و يصلي يضحك الله اليه كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم.. تخيل ربنا بضحك لك …لانك ضحيت بالنوم و الدفئ من أجل أن تقابل ربك … تعرفوا ماذا يقول الله للملائكه عن هذا العبد ؟؟؟ و هذا حديث نبوي صحيح بالمناسبه … يقول تعالى انظروا إلى عبدي ترك فراشه رغبه فيما عندي . مهما يسألني عبدي فهو له … متخيل ؟؟؟ الله يشهد ملائكته انه شو ما دعيت سيستجيب لك ….ماذا يريد عبدي ..نقود ؟؟ اعطوه…زواح؟؟اعطوه…وظيفه؟؟؟اعطوه… من القائل ؟؟ رب العالمين…من الشهود ؟؟ الملائكه .. لذلك اختار انت..الموضوع ب ايدك … تصلي اول الليل الحمد لله و انت عند الله تسمى قائم الليل و لك شرف القيام …و اجر القيام …. اما اذا قمت في ثلث الليل الاخر ، فأبشر بالاستجابه مهما بلغ مطلبك ..والله لا يخلف الميعاد..
إياكم أن تأخذوا ان قدر الله يحكم الله
قدر الله لا يحكمه؟
يغير زي ما هو عايز….لأنه يقول أنا فعال لما اريد..
جزاك الله خير يا قاسم اي الجمال ده..
كل ده بفضل ربنا ثم انتي يا زهرة؟
زهرة بكسوف :ربنا يفتحلك ابواب رحمته…
الحق يا ياسر بيه مراة حضرتك عملت حادثة علي الطريق!!
ياسر بصدمة :زينة؟
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ما بين الحب والحرام)