روايات

رواية نار ولا جنة الفصل الرابع 4 بقلم ميرفت السيد

رواية نار ولا جنة الفصل الرابع 4 بقلم ميرفت السيد

رواية نار ولا جنة الجزء الرابع

رواية نار ولا جنة البارت الرابع

نار ولا جنة
نار ولا جنة

رواية نار ولا جنة الحلقة الرابعة

بارت4
اتفاجئنا ب 😲😲😲😲
هتفت :إيه دة الشقة فاضية
دخلناها دورنا في كل شبر فيها مفيش أثر لعمر او لوالدته
اتوجهنا لبيت بابا وطول الطريق باتصل بعمر ومامته واخواته البنات تليفوناتهم كلها غير متاح
خالد اتصل بروضة وطلب منها تيجي على بيتنا
انا هاتجنن وصلنا بيتنا ومالك قص على بابا وماما وروضة كل حاجة
بابا :خالد هو في حاجة احنا منعرفهاش عن قرايبك
خالد :والله انا زيي زيكم وبعدين انا مش قريب مامته ابوه الله يرحمه يبقى ابن عمي
افتكرت حاجة وقولت:بس انا شوفتك في الفرح بتتكلم. معاه بقلم مرفت السيد بعصبية كدة بس صوتكم كان واطي وهو كان متضايق انا مااهتمتش وقتها بس ممكن اعرف كنت بتقوله ايه
روضة بشك:ايوة قولنا كنت بتقوله إيه
خالد :إيه ياجماعة مالكم انا كنت باوصيه عليكي انتوا بتشكوا فيا ولاايه
ماما:يابني ماهو الي احنا فيه مش قليل
مالك: بكرة باذن الله انا هاتصرف
كلنا كنا بحالة صدمة واندهاش لأن أسوأ حاجة انك ماتكونش فاهم امت بتواجه إيه
سيبتهم يتناقشوا ويفكروا ودخلت اوضتي ارتاح
بمجرد مادخلتها حسيت بالأمان وقعدت لوحدي افتكر ذكرياتي مع عمر ودموعي نازلة
فلاش باك
خالد وهو بيتغدا عندنا :باقولك ياجنة انتي لسة بندوري على شغل
*ايوة
روضة:معرفش مصرة ليه تبهدلي نفسك احنا مش محتاحين شغل
*لازم اثبت نفسي آمال انا باتعلم ليه
خالد:طيب انا ليا واحد قريب من بعيدفاتح شركة ومحتاج سكرتيرة ايه رئيك؟
*ياللا بينا عالانترفيو
واشتغلت ومن اول لحظة وانا شايفة الإعجاب في عينيه مش هانكر إني انا كمان اعجبت بيه
وسيم وهادي بقلم مرفت السيد ومؤدب وابن ناس
اينعم كان قليل التواجد بالشركة وكان معتمد على شريكه بس لما كان بييجي كنت بحس انه جاي علشاني
لحد مافي مرة كنا في حفلة توقيع مشروع جديد
وبدون مقدمات قالي:تتجوزيني
وافقت طول فترة الخطوبة وانا تواصلي معاه شبه معدوم ولما عاتبته قالي انه شخص هادي وانطوائي
حتى مامته شفتها مرتين مرة بالخطوبة ومرة في الفرح وكانت حجته انها مريضة
عودة للواقع
من كتر التفكير والعياط على حظي نمت
تاتي يوم صحيت على صوت ماما وهي بتصحيني وبتدعيلي بالستر كنت مصدعه ونفسيا متحطمة
خرجت لقيت مالك وبابا بيتكلموا في موضوعي
مالك اول ماشافني اخدني في حضنه وقالي:تعالي نفطر ياجوحو وام شاء الله النهاردة او بكرة بالكتير هاكون عرفت كل حاجة
ماما وهي بتحضر الفطار: تعالو افطرو ياللا و بصتلي وقالنلي :جنة انا عاوزاكي متخافيش واوعي يهمك الناس احنا جنبك ومعاكي حتى لو هاترسي على طلاقك من المجنون دة
مالك: الطلاق سهل ياامي انا عاوز اعرف حقيقة عمر وازاي يختفي هو وأمه كدة
كنت باسمعهم ومش قادرة ولاعندي طاقة ارد مالك مسك ايديا وضغط عليها واكنه بيقولي اطمني وانا كنت متطمنة بوجوده
وقال بابتسامته الهادئة:ياللا افطري كدة والبسي هدومك عشان رايحين كذا مشوار
بابا:ربنا يسدد خطاك ياابني ويريح قلبك ياجنة
نظرت الى بقلم مرفت السيد عائلتي بامتنان فعلا هما السند والضهر
خلصنا فطار ونزلت انا ومالك وبالطريق قولت لمالك:احنا رايحين فين
:الاول رايحين الشركة هنقابل المهندس تامر شريك. جوزك
وفعلا وصلنا اول مادخلت كل الموظفين باركولي ابتسمت بسخرية وانا ياقول لنفسي بتهنوني على إيه
قابلنا تامر الي استغرب اني اجي وانا عروسة وقال وهو بيرحب بينا:الف مبروك ياجنة
وصافح مالك الي قاله:انا مالك اخو جنة
ابتسم وقال:اهلا بيك نورت تشربوا ايه
مالك :لا مفيش داعي انا عارف ان كلك فضول تعرف سبب زيارتنا
تامر: بصراحة اه واتمنى يكون خير
مالك :باختصار كدة انت تعرف ايه عن عمر
تامر :لأ بالراحة بقلم مرفت السيد كدة مش فاهم السؤال
مالك: انا هحكيلك كل حاجة
وقص عليه مالك ماحدث وتامر يستمع باهتمام وبالنهاية قال:والله انا ماعارف اقولك إيه لان كل الي اعرفه عنه مش اكتر من الي جنة تعرفه
انا اتعرفت عليه عن طريق صديق مشترك مابينا وكنت بتدور على شريك في مشروعي وهو اعجب بالفكرة واتشاركنا وكنت نادرا ماباشوفه
ومعرفش عنه اكتر من كدة
جنة:يعني مااتصلش بيك يتطمن على الشغل ولاجه هنا
تامر بدهشة: جنة هو انتي ماتعرفيش ان عمر……………..
جنة :ماله عمر
تامر:انابقلم مرفت السيد مش عارف اقولكم ايه
مالك :لا ارجوك قول
تامر: عمر باع نصيبه ليا قبل فرحه عليكي بيومين
صاحت جنة :إزاي ليه
انا مش فاهمة حاجة
مالك: اهدي ياجنة ياللا بينا قومي
ووجه كلامه لتامر شكرا يابشمهندس ولو اتصل بيك ارجوك تبلغني وأعطاه كارت بأرقامه
انصرف مالك وجنة الي فضلت متماسكة لحد ماركبت العربية وفضلت تبكي بحرقة ومالك بيواسيها
وبعد ماهديت شوية انطلق مالك بسيارته
وتوقف أمام احد أقسام الشرطة وقال لجنة:جنة خليكي هنا انا طالع لواحد صاحبي وشوية وراجعلك
انتظرت جنة بالسيارة حتى رن هاتفها برقم غريب فردت :الو
:ازيك ياجنة
*عمر ليه كدة ياعمر
:ايوة اسمعيني مفيش وقت
*صوتك واطي انا مش سمعاك
:اسمعيني ياجنة كل إلي حصل كان غصب عني
*يعني إيه عمر عمر
بدا صوت عمر وكأنه يتحدث مع أحد :لأ كفاية مش عاوز
واخذ يصرخ:لأ لأ حرام
وانقطع الخط وتركني في حيرة اكتر من الأول
بلحظة عودة مالك الذي قال وهو يبتسم بسعادة :
جنة انا وصلت لطرف خيط ومعلومة مهمة وعرفت ان………….
ياترى عرف إيه 🤔🧐

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نار ولا جنة)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى