رواية نار ولا جنة الفصل الثاني 2 بقلم ميرفت السيد
رواية نار ولا جنة الجزء الثاني
رواية نار ولا جنة البارت الثاني
رواية نار ولا جنة الحلقة الثانية
النور قطع
عمر:جنة انتي فين تعالي خليكي جنبي على مااولع كشاف الفون
جنة بضحك :شوفت الحظ
احمد قرب مني و نوركشاف الفون وشوية وسمعنا خبط
اتخضيت واحمد قال بصوت عالي:مين
مفيش رد
حسين بالخوف مسكت في ايديه قالي:متخافيش ياحبيبتي
وضحك بصوت عالي :دخلت عليكي ياجبانة
زقيته وضربته في ايده وعو عمال يضحك :بس يارخم شوية وقولتله:احمد تعالى عند البلكونة نشوف النور قاطع بالمنطقة ولا عندنا احنا بس
قالي:ماشي
مشينا بالراحة لحد البلكونة لقينا المنطقة كلها ضلمة
قالي: شايفة منظر بديع إزاي
ضحكت بصوت عالي واحمد كمان ضحك شوية وقرب مني ولف ايديه حوالين كتفي وقربني ليه
وهمس :ماتيجي يابنتي نغير هدومنا على ضوء القمربقلم مرفت السبد
بعدت عنه وقولتله:اتلم 🤨
بقلم مرفت السيد
فتحت الفون وكتبت حالة واتس ان النور قطع وانهالت عليا الردود ضحك وتريقة
وسرحت مع اصحابي بالكلام
وفجأة حسيت ان عمر مش بيتكلم وضوء كشاف موبايله اختفى
نورت كشاف الفون بتاعي وبصيت جوة الشقة بدون ماادخلها ملهوش اثر
ندهت عليه: عمر انت فين بطل هزارك الرخم دة
سمعت صوت مكتوم ورايا بصيت وانا باترعش لقيت احمد واقف على سور البلكونة
سلطت عليه ضوء الكشاف لقيته بيشاورلي برعب واكن حد بيجبره يرمي نفسه وهو بيقاوم ومش قادر يتكلم وبصعوبة قالي وهو بينهج
الحقيني ياجنة
جريت وانا في أشد حالات خوفي وهافقد الوعي خلاص جسمي كله بافقد السيطرة عليه ورجلي مش شيلاني بس استجمعت قوتي وربنا اعطاني قوة بقلم مرفت السيد ومسكته من رجله وسحبته بسرعة لحد ماوقع عليا على ارض البلكونة
ساعتها فقدت الوعي وماحستش بنفسي
فوقت لقيت نفسي على سريري وعمر جنبي هو ووالدته واختي روضة وخالد جوزها
اول مافتحت عنيا روضة جريت عليا وحضنتني:حبيبتي ياجنة
مسكت دماغي بألم *إيه الي حصل
خالد:مفيش ياعروسة عمر كلمنا وطلب مننا نجيب دكتور لانك فقدتي وعيك لما النور قطع
قلبك ضعيف ياجنة بما إننا جيرانك وساكتين جنبك المنطقة هنا النور بيقطع كل يوم بالتوقيت دة
بصيت لعمر وصرخت:عمر انت كنت على سور البلكونة كنت هاترمي نفسك
عمر بتوتر:لأ إيه الكلام دة ياحبيبتي
ام عمر:بعد الشر يابنتي انتي كنتي بتحلمي ولا إيه
بكيت وقولت لروضة: اقسم بالله حصل انتي عارفاني مش باكدب
خالد وروضة بصوا لعمر بشك وردت روضة: اختي عمرها ماكدبت ياعمر
عمر بص لوالدته نظرات مش مفهومة وقال :بصراحة حصل انا كنت باهزر معاها بس هزاري طلع تقيل
خالد بحدة: وبتكدب ليه طيب
عمر بخجل:اتكسفت منكم
ام عمر بهدوء:حصل خير اعقل بقى وانا جبتلك. كشافين كبار انا هامشي وسلامة عروستك
ونظرت لعمر وقالت:تعالى وصلني
بعد خروجهم قالت روضة:خلاص بقى عدي ومتنكديش على نفسك ولاعليه
بقلم مرفت السيد
خالد: انتي عارفة ياجنة ان خالد ابوه يبقى ابن عمي وانا الي شغلتك معاه وكنت متحمس لجوازكم بس لو تفتكري انا حذرتك من مقالبه دة مفكر نفسه رامز جلال
دخل عمر وضحك :ماشي ياهندسة مردودالك دة انا هاقعد رامز جلال في البيت
ابتسمت فاقترب مني عمر وقبل جبيني ويدي:حقك عليا
روضة :ياللا ياخالد دول عرسان وكدة
نظر خالد لعمر بغموض مما جعل عمر يتوتر وقال: سلامتك ياجنة وانت اعقل بقى
وانصرف الجميع وتركونا بمفردنا
قال عمر : قومي بقى غيري كدة وخدي شاور انا هاروح احضرلك الأكل تعبيرا عن أسفي
مر اسبوع على جوازي من عمر كان بيعاملني بكل حب ورقة بس اكتر حاجة كانت بتضايقني زيارة أمه لينا بصورة يومية تقعد شوية وتاخد عمر وتنزل يوصلها
النهاردة ماما وبابا وروضة وجوزها جايين وفرحت اوي لما عرفت ان مالك اخويا رجع من الكويت الي بيشتغل فيها من زمان ومقيم هناك بينزل اجازة شهرين كل سنة
بقلم مرفت السيد
دخل عمر وانا باحضر الاكل والحلويات وحضنني من ضهري وهو بيمد ايديه على الاكل ضربت ايده فقالي:طبعا فرحانة والوليمة دي عشان مالك
*طبعا دة أحن واغلى إنسان على قلبي انت عارف ياعمر انا اقدر اصارح مالك. دة بأي حاجة ومقدرش اصارح روضة
:ياسيدي ياسيدي انا كدة اغير
*طيب بطل غلبة واطلع خليني اكمل زمانهم على وصول
:حبيبتي ماما هتيجي
لفيت وعقدت ايديا وقولتله:إيه الجديد ماهي ماما كل يوم هنا
:انتي زعلانة إنها بتيجي تطمن علينا ولاايه
اتعصبت *مش زعلانة بس حاجة غريبة كل يوم مفيش خصوصية خالص حتى اهلي مش هاقعد معاهم لوحدي براحتي
ورميت طبق بعصبية وطلعت من المطبخ لاوضتي اغير هدومي جه ورايا وقرب مني وطبع قبلة على خدي وقال بهدوء:عندك حق انا هاتصرف هي بس مش متعودة على فراقي انا وحيدها واخواتي البنات مشغولين عنها بحياتهم وعيالهم بس اوعدك بطريقتي هاخليها تخف يااما اروحلها أنا يوميا
ابتسمت*انا مش زعلانة بس انت عارف حياة جديدة وباتأقلم عليها وعاوزة انا وانت محدش تالت يتدخل بأي شكل
بقلم مرفت السيد
:فهمتك وعندك حق
واقترب مني وقال:ماتيجي اقولك على سر على ماالجماعة بقلم مرفت السيد يوصلو
قاطعه جرس الباب فضحكت وهو حدفني بالوسادة وخرج يفتح
قلت لنفسي :قد إيه هو شخص متفاهم وحنون
لبست بسرعة وانا سامعة صوت اهلي والسلامات والترحاب وعمر بيقولهم ليه مكلفين نفسكم وبابا بيقوله دي الشبكولاتة الي جنة بتحبها وماما بتقوله ودة اكل يكفيكم اسبوع وشوية حلويات
اهلي دول سندي فعلا ياااه وحشوني اوي
خرجت ورحبت بالجميع وبكيت لما شوفت مالك اترميت في حضنه :حبيبي حمد الله على السلامة
ضمني وبصوته الهادي قالي:بنوتي الف مبروك ياشقية
*كدة ماتحضرش فرحي
:غصب عني ياجوجو سامحيني ونظر الى عمر :اوعى تكون مزعلها دي بنتي مش اختي
عمر:انا مظلوم والله اسألها
ضحك الجميع وانا قولت:بصراحة مفيش مشكلة بس يبطل مقالب
ضحك بابا وقال: اعقل بقى يابني احسن انت حر جنة لما بيفيض بيها من حاجة بتنهيها،
مالك :خدي ياحبيبتي وناولني عدة حقائب وقال:الحاجات جي عشانك
قبلته بحب:ربنا مايحرمني منك
روضة:ياللا نحضر الاكل ياست جنة يادلوعة العيلة
حضرنا الاكل وقعدنا ناكل واحنا بندردش وبنضحك تليفون عمر رن قام ورد عليه شوية وقال:انا اسف لازم اروح لماما بس تعبانة شوية البيت بيتكم
خالد ومالك الحوا عليه يروحوا معاه رفض وانصرف بقلم مرفت السيد
وانا حكيت ليهم تعلق والدته بيه وزيارتها اليومية
رد مالك:تحبي اكلمه؟
٪انا كلمته وهو هايتصرف
روضة:كويس انك كلمتيه عشان يخليها تحس
ماما:معلش ياولاد ام برضه اعذروها ملهاش غيره
بابا:بس كل شيء بحدود ياام مالك
خالد: سيبكم منها تعالو نتفرج على فيلم. جديد نزلته على فلاشة
وذهب للشاسة وقام بتشغيل فيلم كوميدي لطيف زجلسنا نشاهده ونضحك
عاد عمر وانضم إلينا انتهى الفيلم وهموا بالرحيل
شعرت بالحزن وودعتهم انا وعمر
وبعدها قمت بتوضيب البيت وغسل الأطباق وبهدما انتهيت قلت لنفسي هو عمر اختفى فين
بحثت عنه بكل مكان لم اجده
مسكت الفون عشان ارن عليه لقيت فونه غير متاح قولت لنفسي يمكن نزل ولاحاجة
طلعت الصالة وانا ماسكة مج نسكافيه باكافيء نفسي بيه بعد يوم مرهق
عنيا اتسعت عن اخرهما والمج وقع مني لما شوفت
😲😲😲😲
….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نار ولا جنة)