رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) الفصل السادس عشر 16 بقلم ريحانة الجنة
رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) الجزء السادس عشر
رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) البارت السادس عشر
رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار) الحلقة السادسة عشر
وعدي 3 ايام علي سفر رعد وكان كل يوم يكلم همس اكتر من مرة وطبعا المكالمة مبتخلاش من كلام رعد اللي بيكسف همس ولا نظرات الحب اللي باينة عليهم الاتنين. وكمان هنا وعدي بينهم مكالمات. كلها هزار وضحك بيخبي وراه مشاعر وحب
في شرم الشيخ
رعد وعدي بيتغدوا. ورعد تليفونه رن
رعد: … الو … ايوة يا مروان في حاجة
مروان: ايوة يا رعد باشا انا بس ببلغ حضرتك ان مدام مها جات عند مدام همس
رعد: بعصبية. ايه وهي جاية ليه
مروان: والله مش عارف. هي اتفاجات بيا عند الباب. وسألتني بعمل ايه هنا. قولتلها اوامر رعد باشا. ودخلت انا ومعرفش ايه اللي بيحصل جوا
رعد: طيب اقفل انت دلوقتي. وخلي بالك من همس اوعي حد يقربلها لو توفيق نفسه انت فاهم
مروان: متقلقش حضرتك
عدي: في ايه مالها همس
رعد: بغضب. مها راحتلها اكيد لقتها فرصة اني مسافر راحت تستفرد بيها. بس ورحمة امي لو اذتها لمحيها من علي وش الدنيا هي وجدها
عدي: اهدي بس مش هتوصل لكدة. هي بس تلاقيها غيرة ستات.
رعد: غيرة. وهي تعرف ايه عن اللي بيني وبين همس علشان تغير
عدي: يا خلبوص انت مفضوح. اللي يشوف نظرتك لهمس بيفهم علي طول
رعد: هههههه لا بجد باين اوي اني بحبها
عدي: باين بس. ده انت عاشق والهان يا صاحبي
رعد: اتنهد. قريب ان شاء الله اخلص من توفيق. واعلن جوازي منها واعيش معاها من غير قلق
عدي: انا مش عارف دماغك الناشفة دي هتوديك فين. انسي يارعد وعيشى حياتك
رعد: علي جثتي اني اسيبه لازم ادوقه من نفس الكاس اللي شربه لامي ده عهد اختوا علي نفسي من يوم ماماتت ومش ممكن انسي ابدا
عدي: بنفاذ صبر. ربنا يهديك
رعد: بس انا قلقان علي همس. اكيد مها هتقولها كلام سم وماسخ زيها وهمس غلبانة ومش بتعرف ترد. وهتقعد تعيط وتحرق في دمها. ربنا يحرق دمك يا مها انتي وتوفيق في ساعة واحدة
عدي: ههههههه. انت ناسي حاجة مهمة جدا.
رعد: حاجة ايه
عدي: انت ناسي ان هنا معاها
رعد: اه صحيح. تفتكر هتهدي الموقف
عدي: لا هي مش هتهدي دي هتولع الدنيا. هنا وانا عارفها. بس لصالح همس. هي دي اللي هتظبط مها. لا تقلق
رعد:طيب انا هتصل بهمس اطمن عليها
عدي: لا مش دلوقتي متخليش مها تشك فيك اكتر من كدة. انا بعد الغدا هكلم هنا واعرف منها كل حاجة
في شقة همس.
همس وهنا قاعدين في اليفنج بيتفرجوا علي Tv وبيضحكوا. والجرس رن والشغالة فتحت لقت مها
الشغالة: مين حضرتك.
مها: بقرف. وانتي تبقي مين
مروان: احمم. دي الشغالة يا مدام مها. وانتي ياسميرة. دي تبقي مها هانم الحديدي مدام رعد بيه
سميرة: انا اسفة لحضرتك. اتفضلي.
مها: دخلت بقرف وعصبية. كمان البيه جايبلها شغالة وموقف بادي جارد علي الباب ليه. كل ده علشان البتاعة دي. روحي اندهي للي اسمها همس دي بسرعة
سميرة: حاضر ثواني.
في الليڤنج
سميرة: دخلت. مدام همس. مدام مها الحديدي برا وعايزة حضرتك
همس: وقفت وهي خايفة وبتفرك في ايديها. مها ربنا يستر
هنا: مالك خايفة كدة ليه
همس: انتي اصلك متعرفيهاش. كل لما تشوفني تسمعني كلام زي السم.وبصراحة انا بخاف منها اوي
هنا: اممم. ولا يهمك المرة دي احنا اللي هنحرق دمها تعالي معايا واسعي اللي هقولك عليه.
خرجت هنا لمها لوحدها
هنا: اهلا مدام مها
مها: بصتلها من فوق لتحت بكبرياء. وانتي تبقي مين انتي كمان
هنا: انا هنا صاحبة همس. وقاعدة معاها علشان اطمن عليها. حضرتك عايزة حاجة ابلغهلها
مها: ليه وهي فين الهانم.
هنا: نايمة في السرير. تعبانة حضرتك عارفة بقي الحمل وتعبه. اه اسفة حضرتك مجربتيش. مش هتعرفي
مها: اتغاظت من هنا. والله لا اذا كان كدة انا ادخلها واشوفها بنفسي
هنا: يا سلام تنوري. اتفضلي معايا
في اوضة همس
همس: قاعدة في السرير زي ما هنا فهمتها
هنا: دخلت ووراها مها. اتفضلي يا مها هانم
مها: دخلت. وبصت لهمس بغل. خير ايه اللي تاعبك يا حلوة
همس: بقلق. ابدا شوية تعب كدة
هنا: مش قادرة اقولك يا مدام مها. همس يا حبيبتي طول الوقت دوخة وتعب وترجيع. ووحم
مها: وحم؟ وهي لحقت دي يا دوب مكملتش 3اسابيع
هنا: عادي حضرتك الوحم. من اول اسبوع. ربنا يقومها بالسلامة ويفرح رعد بيه. اصله يا حرام اتحرم كتير. بس ان شاء الله قريب همس هتجبلوا البيبي اللي بيتناه. بدل الحرمان اللي كان فيه
مها: بتجز علي سنانها. اه ماهو ابني انا كمان الهانم دي شايلة ابني انا ورعد. يعني مش ابنها هي
هنا: وماله المهم. انها شايلاه. اصل هضرتك متقدريش تشيليه ربنا يشفيكي. بس متقلقيش همس هتفرحكوا.
مها: هقول ايه. ما انتي اكيد زيها تربية شوارع
هنا: تؤتؤتؤ. وهو ينفع بردوا تخلي واحدة تربية شوارع تشيل ابنك في بطنها لا ملكيش حق.وبصوت عالي. خديه بقي لواحدة بنت زوات تشيلهولك. علشان تقول لكل الناس وتفضحك
مها: بعصبية. انا ماشية كاتكم الارف.
وخرجت مها وهي مش طايقة هنا ولا همس
هنا: ههههههههه. شوفتي كانت هتفرقع من الغيظ
همس: بس انا خايفة تقول لرعد ويزعل
هنا: لا متفلقيش حتي لو قالتلوا. مش هيزعل. هو بيزعل علشانك انتي بس يا موزة
همس: ابتسمت. تفتكري يكون بيحبني زيها
هنا: يارب البت دي هتجلطني. زيها ايه بس يا همس. رعد بيه مبيحبش مها اصلا كان متجوزها علشان خاطر جدو. ده اللي سمعتوا في الشركة
همس: بتكلمي جد
هنا: طبعا جد جدا. هو بيحبك انتي وبس وده واضح
همس: اتنهدت اه يا هنا ياريت نفسي اسمعها منه اوي
هنا: اوعدك هتسمعيها بس المهم تعملي اللي هقولك عليه بكرة لما يرجع اتفقنا
همس: ابتسمت اتفقنا
في شرم
عدي: ههههههههه. اه والله هو ده اللي حصل لسة قافل مع هنا
رعد: ههههههه البت هنا دي طلعت مصيبة بجد
عدي: مش قولتلك هي دي اللي هتظبط مها. بس بتقولي همس هتموت من الرعب خايفة منك لتزعل
رعد: انا مش عارف هي بتخاف مني ليه مع اني بحاول اكون هادي معاها ومتنرفزش.وبعاملها بحب والله
عدي: معلش اعزرها اللي حصلها في حياتها وجوازها منك بالطريقة دي اكيد ملخبطها
رعد: ابتسم. ارجعلها بكرة بس وانا هنسيها كل حاجة.
عدي: بتفكر في ايه يا خلبوص
رعد: ملكش دعوة خليك في هنا
عدي: اتنهد. انا تعبان اوي يارعد
رعد: انت اللي وتاعب نفسك.
عدي: خايف. خايف اكون اناني واظلمها معايا
رعد: لا انت بتخبها وهي كمان بتحبك فين الظلم
عدي: لا انا مش متاكد اني بحبها. خايف اكون بحب الشبه اللي بينها وبين حلا. خايف يكون كل ده حنين لايامي مع حلا
رعد: بس حلا غير هنا. ممكن يكونو شبه بعض. لكن شخصيتهم مختلفة. الاتنين دمهم خفيف وبيحبوا الهزار. لكن هنا مختلفة وانت حبيت شخصيتها مع شكلها. حاول ترتب افكارك وتاخد قرار
عدي: اتنهد وبحيرة. ان شاء الله
وتاني يوم هنا وهمس في اوضة النوم قصاد الدولاب ومطلعين هدوم كتير.
هنا: بعد حيرة. طلعت فستان. وابتسمت بس هو ده
همس: هزت راسها لالا ده قصير وعريان اوي اتكسف
هنا: خبطت راسها بإيديها. الصبر يارب. يا حاجة همس رعد يبقي جوزك مش غريب وربنا
همس: ايوة بس انا عمري ما لبست كدة قدامه.
هنا: لا من هنا ورايح تتعودي يكون ده لبسك. وكمان الراجل مدلعك وجايبلك محل ملابس هنا وحاجات تجنن خسارة فيه تلبسيله الحاجات الحلوة دي.
همس: امري لله لما اشوف اخرت نصايحك دي ايه
هنا: اخرتها عنب وبكرة تدعيلي تعالي بقي البسي بسرعة علشان اعملك شعرك واحطلك ميكب يجنن. خلاص فاضل ساعة ويوصلو.
وهمس فعلا لبست الفستان وكان اسود وقصير لمنتصف الفخد. وكب وهنا عملتلها شعرها هو اصلا ناعم بس بقي احلي وستبته حر من غير نا ترفعه. وكان شكله تحفة مع طوله ولمعانه. وحطتلها هنا ميكب هادي بس اضافلها سحر وانوثة جميلة
هنا: صفرت بإعجاب. مش ممكن حته مزة جنان
همس: مكسوفة وبتبص لنفسها في المرايا. بس انا مش عارفة انا ازاي هقبله كدة.
هنا: لا ابوس ايدك متضيعيش تعبي علي الفاضي. اهدي كدة واجمدي
في الوقت ده الجرس ضرب وطبعا رعد ضرب الجرس لوجود هنا في البيت
هنا : العب حبيب القلب وصل. اسيبك انا بقي وامشي
همس: والله انا زعلانة علشان مش هتقعدي معايا انا حبيتك
هنا: ماانا هبقي اجيلك. وهنتكلم في الفون متقلقيش. اهم حاجة تدلعي الغلبان ده.
همس: ضربتها في كتفها. بس عيب
هنا: هههههه ماشي يا مكسوفة هانم. سلام
خرجت هنا لرعد.
هنا: ازي حضرتك يا رعد بيه حمد علي السلامة
رعد: الله يسلمك. هي همس فين
هنا: همس في اوضة النوم انا همشي وحضرتك ادخلها
رعد: ليه هي تعبانة
هنا: لا ابدا هي كويسة متقلقش. احمم علي فكرة . سميرة الشغالة هتنزل معايا هي اجازة النهاردة.
رعد: تمام مع السلامة وشكرا ليكي يا هنا تعبناكي معانا
هنا: لا متقولش كدة انا حبيت همس جدا. ربنا يسعدكم سلام بقي. ومشيت هنا وسميرة
ورعد دخل لهمس واول ما فتح الاوضة سهم لما شافها وفضل يبصلها بإعجاب من رجلها لحد شعرها اللي جننه.
رعد: صفر صفارة عالية. يخرب عقلك ايه الجمال ده.
همس: وشها احمر ومكسوفة. احمم حمد علي السلامة
رعد: ابتسم وقرب منها. وحاوطها بإيده وقربها ليه. وهو بيلعب في شعرها. ايه الجمال ده انا مش مصدق
همس: بخجل. هو انا كنت وحشةقبل كدة
رعد:تؤتؤتؤ انتي من اول ما شوفتك وانتي احلي واجمل واحدة شافتها عنيا.
همس: انت قولتلي قبل ما تسافر انك هتتكلم معايا لما ترجع صح
رعد: وهو بيملس علي خدها ورقبتها بحنية. مع ان ده مش وقت كلام بس انا هقولك. همس انا بحبك.
همس: بصتله بحب. بحد بتحبني
رعد: هز راسه. اه بحبك من اول يوم شوفتك فيه وانا بحبك. بعد لما خبطتك بالعربية ومشيتي كنت كل يوم اروح ادور عليكي في نفس المكان واتمني الاقيكي
همس: انا مش مصدقة بجد يا رعد
رعد: اه بجد يا قلب رعد ولما قابلتك وانتي بتجري من ناجي وقعدنا واتكلمنا. استنيتك تيجي زي ما اتفقنا بس انتي مجتيش. واول لما شوفتك عند هادي وعرفت منك كل حاجة صممت اتجوزك علشان متهربيش مني تاني
همس: دمعت. يعني انت متجوزتنيش علشان العملية
رعد: تؤتؤ انا اتجوزتك علشان بحبك بحبك يا همسة قلبي
همس:ابتسمت بدموع همسة قلبك.
رعد: ابتسم. ومسح دموعها. ايوة انتي همسة قلبي اللي دق لاول مرة لما شوفتك وانتي بين ايديا وانا بفوقك. همس بتحبيني
همس: بحبك بحبك اوي اوي
رعد: قرب منها وباسها بحب وشوق ولهفة لانه يسمع الكلمة دي منها. وبعد عنها بهدوء وهو بياخد نفسه. بحبك بحبك
همس: حضنته اوي
رعد: ضمها اكتر وشالها. ونايمها في السرير. ممكن بقي تشرحيلي انتي لبستي الفستان ده ازاي.
همس:اتكسفت.
رعد:بخبث. خلاص انا هكتشف بنفسي …….
في عربية عدي
عدي: عاملة ايه يا كارسة
هنا: انا كارسة. والله انا غلبانة
عدي: هههههه بس تعرفي وحشتيني
هنا: اتكسفت. احمم وانت كمان وحشتني غلاستك
عدي: يا بت اتلمي انا غلس ده انا عسل
هنا: والله ومين بقي اللي كدب عليك وقالك كدة
عدي: بمكر. كل الستات اللي كانت في المؤتمر عكسوني
هنا: اتغاظت. ستات اه وانت بقي كنت رايح تشتغل ولا تتعاكس
عدي: وانا مالي هما اللي بيعاكسوا. والا جاكلين اللي مع الوفد الايطالي. اوففف صاروخ
هنا: بتبرطم. جتك صاروخ في دماغك
عدي: ابتسم سمعتك علي فكرة
هنا: وست جاكلين دي مالها هي كمان هو احنا نخلص من نافتلين ندخل في جاكلين
عدي: رفع كدفه ببراءة. وانا مالي اسأليهم
هنا: اوففف ربنا يخدهم.
في شقة رعد وهمس
همس: نايمة في حضن رعد.
رعد: بيملس علي شعرها. متتخيليش انا كنت بتمني اليوم ده من امتي من اول مرة شوفتك فيها
همس: هتصدقني لو قولتلك وانا كمان
رعد: ابتسم بس مكنش باين عليكي ليه
همس: وهي بتحضنه اوي. كنت بكدب نفسي علشان ده كان حلم بعيد. صعب يتحقق. رعد انت كنت بالنسبة ليا زي نجم في السما وانا عارفة اني مش هاطوله
رعد: رفع وشها ليه. انتي اللي نجمة في سمايا. من اول ما شوفت عنيكي وانا وسحرتني. وقتها حسيت ان نفسي اخدك في حضني واخبيكي
من يومها وانتي مغبتيش عن بالي لحظة. طول الوقت بفكر فيكي
همس: وانت كمان كنت ديما في تفكيري ومش بتغيب عني. اوقولك حاجة محدش يعرفها ابدا
رعد: ابتسم وباسها من خدها. قولي يا نور عيني
همس: انا حلمت بيك من اول يوم شوفتك فيه كنت بحلم بيك كل يوم.
رعد: هههههه. تعرفي وانا كمان
همس: مش معقول حلمت بيا
رعد: اه حلمت بيكي كنت دايما اشوفك في محنة وبتندهي عليا وخايفة
همس: وانا كمان كنت دايما احلم اني بجري من حد وخايفة وكل مرة الاقيك تظهرلي واجري علي حضنك.
رعد: يااااه يا همس معقول بنحب بعض للدرجة دي. انا عمري ما كنت اتخيل اني احب وقلبي يدق. طول عمري يقولوا عليا حجر صوان. وباس ايديها. وابتسم بس الحجر ده لان علي ايدك. من اول نظرة
همس: رعد اوعي تقسي عليا ولا تسيبني انا مليش غيرك
رعد: مش ممكن اقسي عليكي انتي روحي. وحبيبتي ونور عيني وحبي اللي مصدقت الاقيه. مش ممكن اسيبك ولا ابعد عنك.
همس: بس انا خايفة
رعد: خايفة من ايه يا حبيبتي
همس: من جدك ومن مها مراتك يضغطوا عليك بعد ما اولد تطلقني
رعد: قرب منها وباسها. لازم تعرفي ان مش رعد الحديدي اللي حد بجبروا علي حاجة ولا توفيق ولا مها. انتي هتفضلي مراتي لحد ما اموت مش هتبعدي عني ابدا
همس: بس ..
رعد: من غير بس بصي يا روحي انا هفهمك. انا عمري ما حبيت مها ولا هي كمان حبيتني. احنا اتجوزنا بس علشان رغبة توفيق. وانا وافقت بس علشان انا ليا طار عند توفيق ومش هعرف اخده الا لما اتجوز مها. كل السنين دي بحاول اكون قريب من شغله. علشان اضربه فيه وفلوسه كلها لازم تبقي ليا. مش طمع لا بس انا لازم ازله واكسره زي ما عمل في امي
همس: امك هو جدك اذي امك.
رعد: غمض عنيه وجز علي سنانه. اذاها بس ده بهدلها وكسرها وشغلها خدامة. لحد ما ماتت. ودمع دمعة مقدرش يخبيها.
همس: قربت منه ومسحت دموعه. حبيبي انت شكلك موجوع قوي.
رعد: لاول مرة يبكي بجد.
همس: اخدت راسه في حضنها. حبيبي انا اسفة اني فكرتك والله مش اقصد . حقك عليا
رعد: حضنها اوي وهو بيبكي. امي اتعذبت اوي يا همس توفيق ذلها اوي وانا كنت صغير و ضعيف ومش قادر اعمل حاجة.
همس: دمعت علشانه. وطبطبت عليه خلاص يا حبيبي ربنا رحمها. المهم انت تحاول تنسي
رعد: رفع راسه من حضنها. لا يا همس مش ممكن انسي ابدا. انا لازم انتقم منه. همس انا عايز افهمك ان محدش هيعرف ان جوازنا طبيعي ولا اللي بينا غير عدي وهنا. الكلام ده بس لحد لما تولدي وتوفيق هيكتب كل املاكه لاولادي. وساعتها انا هعرف انتقم منه. كمان انا خايف عليكي. توفيق لو عرف اني بحبك. ممكن يأذيكي.
همس: مسكت وشه بإيديها. حبيبي انا مش مهم عندي اي حد يعرف اللي بينا. المهم عندي انك بتحبني وبس. دي عندي بالدنيا واللي فيها. انا ممكن اعيش عمري كله كدة والله مش هشتكي. المهم اكون جنبك.
رعد: ابتسم. وباس ايديها اللي حاضنه وشه. حبيبتي يا همس ان شاء الله اخلص اللي بيني وبين توفيق. والعالم كله هيعرف اني بحبك. ومحبتش غيرك يا عمري.
همس: ابتسمت. ولا انا عمري حبيت غيرك انت حبيبي
رعد: ابتسم. تعرفي انا سمعت الكلمة دي في حلمي بيكي قبل ما نتجوز
همس: ههههه بجد
رعد: اه والله قولتيلي كدة بالظبط. همس اوعدك اني اعوضك عن كل التعب اللي شوفتيه. وانسيكي اي وجع واي ألم . علي فكرة انا عايز اقولك حاجة مهمة
همس: حاجة ايه
رعد: ابتسم. وحط ايده علي بطنها. اللي بطنك دول ولادك وولادي مش من مها
همس: تنحت. بجد. ولادي ازي دكتور هادي قالي ان العينة منك انت ومها
رعد:تؤتؤ كداب. مها اصلا متقدرش تخلف. وكل العمليات اللي عملتها قبل كدة. مكنتش هي صاحبة العينة. وهما كانوا بيخبوا عليا.
همس: فرحت. وحضنت بطنها. يعني دول ولادي بجد. انا فرحانة اوي
رعد: حبيبتي. انا اللي فرحان. وبخبث. مع اني كان نفسي يجوا طبيعي مش بعملية
همس: هههههههه.معلش ملناش نصيب
رعد: نعم ليه بقي المرة الجاية يجوا طبيعي.
همس: تاني.
رعد:تاني وتالت ورابع. احنا ورانا حاجة
همس: ههههههههه.
رعد: لا انا بعد الضحكة دي لازم اسلم علي ولادي حبيبي
همس: بخجل. تاني
رعد: انتي بتعدي عليا ولا ايه. واحنا ورانا ايه يعني السهرة النهاردة صباحي. دي دخلة يا قلبي……..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عندما يعشق الرعد (رحم للإيجار))