رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش الفصل الثاني 2 بقلم رحاب القاضي
رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش الجزء الثاني
رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش البارت الثاني
رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش الحلقة الثانية
رجعت الحجز وقعدت علي سريرها، ودخلت الظابط البنت المسؤله عنهم، وقربت من يارا وقالت..
البنت
ياؤا امسكي دي الكتب بتاعتك عشان تذاكري وده اكل وفلوس سيبهالك امير خطيبك ولو احتاجتي اي حاجه قوليلي..
يارا بغيظ
كتر الف خير امه، وبعدين انا هذاكر ليه يعني هي فرقت في حاجه ما خلاص.
البنت
لا انتي هتمتحني هنا عادي وكمان لو كنتي هاديه وشاطره ممكن يقللو المده بتاعتك..
_ وفي بيت اهل يارا كانت مامتها بتعيط واميره قاعد معاها بيقولها..
امير
خلاص بقي يا مرات خالي انا فهمتك الموضوع..وهي عايشه هناك مرتاحه..
منال
اوعب من جنبي بقي شكلنا ايه طيب قدام الجيران روح منك لله..
امير
بنتك السبب البنت دي لو كانت وافقت انها تسمع كلامي وتستناني كان زمانها قاعده هنا معززه ومكرمه..
ياسر
امشي يا امير روح الجيش بتاعك، بس اقسم يالله لو يارا طلعت من اللي هي فيه ده ورفضت تتجوزك انا مش هعلك حاجه..
امير بثقه
لا من الناحيه دي سيب الموضوع ده عليا انا..
_ ووعدي اكتر من شهرين وجه معاد الزياره بتاعت يارا وكان امير جاي زيارده من الجيش وراحلها مع اهلها وقال..
امير
شايفين طيب وشها نور ازاي ودخنت وصحتها جات علي ااحجز..
يارا بغيظ
عقبااالك يا ابن لواحظ الا قولي بقي ايه اللي جابك..
امير
وحشتيني…
يارا
وحشتك عقربه انت ليك عين تقولي كده بعد اللي عملتو ده..
امير
يوووه بقي يا يارا ما خلاص قلبك ابيض..
يارا ببكاء
طيب انا مستعده اسامحك يس طلعني من هنا، يا امير ده الصراصير بتقع عليا وانا نايمه..
امير
هخليهم يرشو موبيد ده انا بدفع اد كده جوه عشان يهتمو بيكي..
منال
طمنيني عليكي يا يارا مرتاحه هناك، في حد بيدايقك..
يارا
ايوه يا ماما في ست جوه بتخليني ادلك ليها رجليها وضهرها..
غمزلها امير وقال
طيب ده كويس بقي عشان بعد الجواز يا بيبي..
ياسر
جرا ايه يا واد انت ما تتلم انت كمان انا ساكت ليك من الصبح..
امير
لامؤخذه يا عمي انا بس كل قصدي اهون عليها برغم اني طلعان عيني في الجيش..
يارا بغيظ
ما لازم طبعا ما هي ذنوب وبتخلص..
امير
وانا موافق المهم تبقي ليا في الاخر..
يارا
ده لما تشوم قفاااك يا ابم لاوحظ، اوعي كده من وشي…
_ وخلصت الزياره وفضلت يارا في الحجز وامير في الجيش وعدت السنين بملل كبير، وجه اليوم اللي هتطلع فيه يارا من الحجز…
كان ياسر واقف من بره وقال
هي مالها اتأخرت كده ليه، لتكون عملت مصيبه ورجعوها تاني..
منال
انا بنتي مش بتاعت مصايب منه لله اللي كان السبب ورماها الرميه المهببه دي..
ياسر
خلاص بقي يا منال ما انا قولتلك هتخرج واللي هي عايزااه تعمله.
منال
لااا هي لازم تتجوز امير، هو انت تفتكر مين ممكن يبصلها بعد ما بقيت رد سجون..
ياسر
بس بس اهي طلعت ومش وقته الكلام ده..
طلعت يارا وقالت وهي طالعه
يالا يا نسوان يا سكه، كان يوم اسود يوم ما شوفتكم..
ياسر بقلق
مين دي؟..
منال
انا بقول يلا بينا نجري..
يارا
استني عندك يا وليه انتي وابو طويله اللي معاكي ده..
منال
انا بنتي تقول عليا وليه يا ياسر اتصرف..
ياسر
اتصرف اهبب ايه دلوقتي انا، يارا حبيبتي وحشتيني بقي كده ما تخليناش طول السنين دي ما نزوكيش خالص..
يارا
ما انت كنت بتيجي وتجيب في ديلك الواد اللصفر ابن اختك، بس انت وامي ما صدقتو الشقه تفضي عليكم وخليت ال ليه صغرت يجي عشر سنين وبقيت مزه..
منال بصدمه
لو سمحتي في حاجه غلط ممكن تدخلي وتخليهم يطلعو يارا بنتي..
ياسر
يا حبيبتي لا هي يارا بس تقريباً بلعت حد من البنات اللي جوا..
يارا
جرا ايه يا اخويا منك ليها انا يارا بنتكم بس يارا ده كان زمان انا اسمي سميحه المليحه دلوقتي..
مسكت منال قلبها وقالت
لا لا لا انا مش هتحنل خلاص انا هيغمي عليا… وقعت علي الارض..
يارا
هي مالها الوليه دي بقيت خرجعه كده ليه؟…
ياسر
انتي تسكتي خااالص منك لله يا امير علي اللي عملتو في البت …
_ وبعد شويه في البيت كانت منال نايمه علي السرير وبتشرب مايه وجنبيها ياسر اللي قالها..
ياسر
انتي اتصدمتي ليه كده ده الواقع يا حبيبتي، بنتنو كان مقبوض عليها ما كانتش في رحله يعني..
منال ببكاء
كله من اختك وابنها، شايف بنتي اللي كانت ملاك برئ وما فيش في ادبها واخلاقها..
ياسر
ما تافوريش يا منال بنتك كانت مترقعه من الاول، بس دلوقتي بقيت شلق ده اللي فرق..
دخلت يارا وقالت
هو انتو ما حدش فيكم كان بيروق اوضتي وانا في الكلوب..
ياسر
بقولك ايه والله العظيم لو ما عدلتي لسانك لاقوم بالجزمه علي دماغك يا بت انتي في ايه..
يارا
انت اللي جيبته لنفسك ياا حج..
_ وبعد شويه كانت يارا قااعده في الثاله قدام التلفزيون، وابوها بيروق في اوضتها وطلعت امها وقالت..
منال
حرام عليكي ابوكي راجل كبير علي انه يروق الاوضه كده..
يارا
بس يا مزه بدل ما اخليكي تسيقي الارض معاه، امروش مويس الارض يا حجوج..
ياسر
منك لله يا امير انت السبب في اللي حصل في البنت
قامت يارا قربت منه بس هو قال بخوف
مالك يا بت ما انا اهو بسمع كلامك وبروقلك الاوضه..
يارا
قوم بس يا حج انت كنت بهزر معاك انا هكمل الاوضه ، قولي بس ابن اختك هيخلص امتي الجيش..
ياسر
قدامه يجي 15 يوم ويطلع، انتي بتسألي ليه ناويه تحددي معاد الفرح..
يارا بغضب
لا وحياتك انا ناويه احدد معاد خرجته..
ياسر
ليه الواد لسه في عز شبابه وبعدين المسامح كريم هو عمل كده من حبه فيكي..
يارا
حبته عرسه حوله زيه، وبعدين انت ما تدخلش في الحوار ده يا حجوج عشان ما تزعلش..
منال
بقولك ايه يا يارا ما تدخلي تغيري هدومك كده وتاخدي شاور وتسرحي شعرك اللي بقي قصير ده واعمليه بشكل حلو عشان صحابك اللب جاين يسلمو عليكي..
يارا
بس يا مزه وما تخليش حد يجي انا دماغي بتور لوحدها، واوعي كده انتي وجوزك بره انا هنام وعايزه البيت يبقي هادي يعني ما اسمعش صريخ اين يومين مفهوم..
ياسر
مفهوم يا بنتي تصبحي علي خير نوم العوافي..
_ وقفلت الباب في وشهم وراحت نامت، وعدي 15 يوم ورجع امير من الجيش وراح سلم علي مامته وقالها..
امير
واخيرا بقي يا مامت خلصت الجيش، فاضل بس ان يارا تطلع من العقوبه بتاعتها واتجوز علي طول..
لواحظ
برضو انت لسه مصمم انك تتجوز البنت دي، دي بقيت رد سج..
قاطعها امير وقال
ماما كله الا يارا وبعدين هي ما دخلتش في حاجه وحشه بالعكس دخلت بسببي انا..
لواحظ.
اللي يرحك هي مهما كان برضو دي بنت اخويا، تدبيقه هقوم اجهزلك الاكل..
امير
طيب لحد ما تجهزي الاكل اكون روحت سلمت علي خالي ومرات خالي..
لواحظ
استني انا نسيت اقولك يارا طلعت من يجي اسبوعين كده..
امير
احلفي يا ماما انها خرجت، ومش قايله وسيباني كده انا لازم اروح اشوفها اصلها وحشاااني اووي..
لواحظ بقلق
مم ما بلاش تروح عندهم دلوقتي طيب..
امير
ليه بعني ده انا ما صدقت ان التلات سنين دول عدو خلاص..
_تفتكرو هيحصل ايه؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشان يتجوزني سجني لحد ما يخلص جيش)