روايات

رواية كانسر الفصل الرابع 4 بقلم ندى عاطف

رواية كانسر الفصل الرابع 4 بقلم ندى عاطف

رواية كانسر الجزء الرابع

رواية كانسر البارت الرابع

كانسر
كانسر

رواية كانسر الحلقة الرابعة

فتح باب الشقه وجدها تجلس على الارض تضم قدميها
وتنظر له بغضب
انت قولتلي ساعه ودلوقتي الساعه 1 بليل كنت فين
رفع حاجبيه ونظر لها مطولا ولكن لايريد ان يفتح معها شجار كنت بجبلك الدوا
نظرت له ادا بسخريه ليه كنت واقف بتصنعه في المعمل حبايه حبايه
ادهم. بسخريه هو الاخر حاجه زي كده عادي
ادا. بغضب وصياح علي فكره انا احترمتك ومردتش اخرج من غير ماقولك وبما اني تلفوني نسيتو معرفتش اكلمك و
قاطعها ادهم وهو يضع يده على فمها دقق النظر بها قليلا فكان جسدها نحيل (فلات) كان شعرها متوسط الطول يميل للون الاحمر الغامق لم تكن طويله ولكن قصيره كان طولها بالتقريب160سم عيونها كانت باللون الرمادي وهذا ماكان يميزها قليلا
نظرت له ادا بذعر فتحت عيناها بصدمه سحب هو يده مسرعا ظنن منه بانها تعابه الان وجدها تصرخ به انت عاوز تقتلني من اولها والله ماهسيبك ده انا هقتل منك عشره
ادهم. انا صدعت خفي صداع شويه اتجهه لغرفته تحت نظراتها الغاضبه يقصد اني نكد
ذهبت مسرعا واقتحمت الغرفه فكان سيبداء بتبديل ملابسه ادهم لف كده وكلمني فست فيس لفلي
كتم ضحكاته واستدار لها خير ياادا عاوزه ايه
ادا. انت كنت تقصد اني نكد صح قول متخفش كنت تقصد كده
ادهم. لا ياادا مش قصدي قصدي انو عندي صداع بس
نظرت له ادا بشك طيب ماشي روح نام……………. ادهم ممكن طلب
ادهم. اتفضلي
ادا. ممكن تبقا تجبلي تلفوني بكره من بيت عمي

 

 

 

 

ادهم. حاضر…….. ادا لو عاوزه تروحي تقضي اليوم معاهم بكره انا موافق
ابتسمت ادا بحزن لا مش عاوزه تصبح على خير
ذهبت لغرفتها واستلقت بظهرها على السرير كانت متعبه بسبب اليوم ذهبت لسبات يوما عميق
في غرفه ادهم
بدل ملابسه واستلقي بظهره على السرير ويفكر في ادا وماذا سيفعل معها
حلم.
نظرت ادا حولها وهي تفرك عينيها بقوه بسبب الشمس والنور
ايه المكان ده انا فين
نظرت حولها فكانت بمكان ما يشبهه الصحراء ولكن به بحر جميل وطيور تطير حولها ظهر شخص ما هي تعرف بعض الملامح البسيطه منه فقط
ابتسم لها وهو يقترب منها حتي دمعت عيناها وبكت بشده. بابا بابا ده انت صح بابا خدني معاك متسبنيش هنا عشان انا تعبت
قومي ياادا متسمحيش لااي حاجه تهزمك قومي
بس انا تعبت والله تعبت مبقتش قادره اقاوم اكتر يابابا خدني معاك مفيش حد هيستحملني هنا يابابا
انا بنتي ادا قويه ومش هتسمح لااي حاجه تهزمها
نظرت حولها لم تجده حتي صرخت وكانت صرختها في الواقع ايضا بابا
فاق ادهم بخضه من صوت صراختها هذه اتجهه مسرعا لغرفتها وجدها تبكي وهي نائمه
ادا ادا اصحي ادا
فاقت ادا ببكاء وضمته بقوه وهي تبكي
وضع يده حولها وهو يقرء ايات قرانيه على راسها أهدى ياادا حصل ايه
تكلمت ببكاء وهي مزالت تحتضنه بابا جالي ياادهم وبقولي قاومي مرديش ياخدني معاه ياادهم ليه
ربت ادهم علي شعرها بحنان خلاص اهدي بلاش عياط
جلس بجانبها لدقائق وهي تحتضنه حتي نامت مجددا
اعدل نومتها وجلس بجانبها وهو يتطلع بها لدقائق كانت شاحبه اللون للغايه فتحت ادا عيناها واردفته بقوه من جانبها وذهبت للمرحاض وهي تتقئ دماء فقط
نظر ادهم باالارض و وجد بقع دماء. اتجهه مسرعا باتجاه الحمام
ادا انتي كويسه
ادا. وهي تحاول تعديل نبره صوتها اه كويسه
خرجت بعد دقائق لم تستطع اتحرك حتي وقعت بين يديه من جديد
حملها مسرعا و امسك مفاتيح سيارته وخرج راكضا من المنزل
حتي وصل للمستشفي
نظرت له الطبيبه بغضب حرام عليك انت ازاي سايبها كده دي بتموت لازم تبتدي في مراحل العلاج بسرعه
امسك ادهم يد الطبيبه تتعالج باي حاجه غير الكيماوي\

 

 

 

نظرت له مطولا في طرق علاجات تانيه كتير بس دي مش متوفره في مصر بس صدقني انا متعاطفه معاكم جدا ولازم تاخد جلسه كيماوي دلوقتي علي الاقل عشان تسندها شويه
هز راسه بايماء وهو ينظر لاادا بحزن
بدائو الاطباء بعمل جلسه الكيماوي الاولي لاادا حملها ادهم مجددا وعادو للمنزل
______________________*
يوم جديد
ادا. بغضب وبكاء انت مين سمحلك تمضيلي على جلسات كيماوي مين اداك الحق لكده
قبض يده بقوه وهو يحاول بان يهدا من اعصابه قليلا يعني ايه مين اداني الحق ياادا كنتي عاوزاني اشوفك بتموتي امبارح واسيبك
ادا. اه تسبني مش سبتني اموت ليه
نظر لها ادهم بشك من حديثها هذا حتي اقتربا منها بغموض اخافها وجعلها ترجع للخلف قليلا انتي اخدتي ايه امبارح
توترت كثيرا اا…. اخدت….. ايه يعني مش فاهمة
ادهم. لا فاهمه …….. انتي اخدتي ايه امبارح ياادا خبط يده بقوه في الحائط حتي اترجفت بمكانها وهي تراه هكذا
انطقي اخدتي ايه
نظرت له برعب وخوف ولم تتفوه بحرف امامه وهو ينظر لها بغضب شديد
صرخ بوجهه بغضب مجددا جعلها تقع باالارض بسبب خوفها الشديد منه
نظر لها وتدارك نفسه وانه اخافها بشده اغمض عينيه بقوه حتي يتحكم باعصابه قليلا هداء ونزل لها قوليلي ليه عملتي كده
نظرت له بدموع باكيه ولم تجد رد تقوله
اوعدك انك هتخفي وهتبقي احسن بكتير امسك يدها بحنان انتي قويه ومش هتسمحي لمرض لعين زي ده يهزمك ويدمرك
ادا. ببكاء مبقتش قادره اقاوم تعبت وبعدين انت متعرفش حاجه يبقا تسبني احسن
ادهم عدل جلسته ونظر لها بابتسامه وحنان وانا مستعد اسمعك بالتفصيل الممل
ادا. اجهشت في البكاء اكثر وهي تنظر له انا عايشه عند عمي من وانا خمس سنين ماما وبابا ماتو بسبب ناس اقتحمت عليهم البيت تقريبا ……………….. عشت في بيت عمي استولي علي كل املاك بابا بحيث انو هو المسئول عني لحد ماتم السن القانوني…………. مكنش عاوز يدخلني الجامعه لكن دخلتها بسبب رحمه …………….. تعبت وانا في اولي جامعه ومن يومها اكتشفت اني…….. اعتلت شهقاتها بشده

 

 

 

 

اقترب منها مسرعا وضمها اليه اختبئت هي بين احضانه وظلت تبكي بشده
اهدي ياادا كل حاجه هتبقي كويسه انشأ الله انا جمبك وعمري ماهسيبك وهتهزمي المرض وهتر جعي احسن من الاول
جففت دموعها بيدها ونظرت له قولي انت كنت اتعميت ليه
نظر لها مطولا حتي انفجر ضاحكا اتعميت طيب ياشيخه هتهالي بطريقه مختلفه شويه
ادا. وهي تفكر بطريقه تانيه ازاي يعني ماهو انت كنت اعمي ياادهم
ادهم. خلاص عرفت والله عرفت……. انا حصلتلي حادثه من شهرين وده تسبب في فقد ت بصري
ادا. امم وايه سبب الحادثه
ادهم. سبب الحادثه اني كنت ماشي بسرعه وبعدين مااخدتش بالي من مطب والعربيه اتقلبت
ظلو صمتون لفتره مطولا
ادا. انت بتشتغل ايه صحيح يعني باين عليكي غني غناء فاشح زي ابطال الرويات
ادهم بضحك انتي ايه حوار الرويات معاكي شكلك متاثره بيهم اوي
ادا. الروايات دي عشق يابني انت عارف انا نفسي اتحبس في مكتبه كلها كتب روايات وشعر وكتب مختلفه تانيه انا بحب القراءه اوي وكمان بعرف ألف واكتب شعر ورويات
ادهم. باعجاب وغمز لها يابخت الكتب والله
توردت جبينها بشده ونظرت للارض بخجل
مقولتليش بتشتغل ايه
ادهم. رجل اعمال عندي شركه استراد وتصدير
ادا. ليه شغلك ده عباره عن ايه
ادهم. بصنع عربيات مش موجوده في مصر وبستورد عربيات من الخارج وبصدر بردو
___________________________*
مكالمه.

 

 

 

رحمه. عاوزاك تصورلي ادهم الاسيوطي لكل مكان بيكون متواجد فيه ومع مين
هديك اللي انت عايزه لكن الصور يكون فيها حاجه تدل علي انه خاين
وبكده بقا هنبتدي اللعب
____________________________________*
كانت تململ في فراشها بنعاس ياه ياناس ياه ألواحد عاوز يقوم يتف على الدنيا ويكمل نوم
انتي بتكلمي مين ياسلمي
نظرت له وهي تفرك عينها بنعاس بكلم نفسي …….. انت مش سامع صوت بنتك بتزن مش بتقوم تشوفها ليه
انا النهارده يوم اجازتي يعني مليش دعوه بيها دي انا شلتها امبارح طول الليل وانتي نايمه
نظرت له بغضب ومالك بتتكلم كده ليه محسسني انك انت اللي والدتها كمان
طيب قومي ياهبله شوفي البت عشان شكلها هتنتحر من العياط
اتجهت لسرير ابنتها الصغيره وهي تبكي بس يازفته بس انا كان مالي ومال الجواز والخلفه ماانا كنت قاعده في بيت ابويا مرتاحه
فتح عينيه ماشي ياحبيبتي متنسيش تروحي تفطري عدي عشان دقيقه وهيجيلك القي بكلماته ونام مجددا
نظرت هي له بغضب انت عاوز تشلني قول لو عاوز
قام بهدوء واتجهه اليها واخذ ابنته جنه من بين يديها روحي شوفي عدي
سلمي. وهي تتمايل عليه بدله طيب ماتروح انت كمان تشوف عدي وتسبني انام
كان سيتكلم لكنها سرعان ما التقته بقبله علي خديه وذهبت للنوم مسرعا
نظر لها بفم مفتوح واتجهه لها سلمي سلمي مش عاوزاني ارضعها كمان
سلمي. بنعاس لو امكن اوك
ماما اصحي ياماما
روح لاابوك ياحبيبي
عدي. بابا اخد جنه وخرج
جلست بذعر ايه اخدها وخرج راح فين
جلس عدي وهو يضع يده امامه بضيق معرفش روحي اساليه قومي جهزيلي فطار

 

 

 

 

ماشي ياعدي روح بس الحمام واتوضي عشان تصلي
ذهب الطفل وهو حزين ولكن سلمي لم تنتبه له خد البت وراح فين ده
بعد قليل سمعت صوت الباب يفتح وهو يدندن
سلمي. كنت فين ياعمرو وازاي مخرج جنه معاك كده
عمرو. في ايه ياسلمي هو انا خطفتها
سلمي. بردو متخدهاش وتخرج كده قلقتني عليكو
طيب امسكي البنت عشان عندي شغل
سلمي. بحزن عمرو انا مش قصدي بس انا قلقت عشان انت عارف انها بتبرد من اقل حاجه
ضمها اليه وقبل راسها بحنيه حبيبتي انا عارف انك دبش طول عمرك متناميش بقا وشوفي عدي ماله عشان شكله كان مدايق
ابتسمت له بايماء
___________________*
ادهم. ادا انا هنزل عاوزه حاجه قبل ماامشي
ادا. لا ربنا معاك …………. ممكن رحمه تيجي تقعد معايا شويه عشان بزهق طول اليوم
ادهم. كلميها تجيلك باي
خرج ادهم من العماره واتجهه لسيارته وكان ياتجه لمنزله الاخر
ساره. بحزن ادهم
ادهم. وحشتيني ياسوسو مالك في ايه في حاجه حصلت
ساره. بحنق لا مفيش ………….. كنت مستنياك الاسبوع الفات مجتش ليه
ادهم. حقك عليا كان عندي مشاغل
ساره. ادا هي المشاغل دي مش كده بردو
ادهم. اه……. ادا كانت تعبانه ومكنش ينفع انزل واسيبها لوحدها
ساره. بسخريه والله شوقتني اشوف ادا دي
ادهم. بااستغراب من حديثها……… هتشوفيها
ساره. هتتغدي هنا ولا ادا هتزعل
ادهم. لا ياساره هتغدي معاكي وهقضي اليوم كله هنا
ساره. متفرقش عادي…….. عن اذنك هقوم احضر الغدا
___________________________*
انتي كويسه دلوقتي ياادا
ادا. الحمدلله وبعدين ادهم مش سايبني ثانيه الاسبوع ده كله وهو منزلش من البيت والله وعارفه كمان حنين اوي يارحمه…… وممكن يصحي من النوم عشان يتكلم معايا وبقينا نسهر انا وهو كل يوم………… بجد فرحانه اوي ادهم……. ده احسن واحد في الدنيا
كانت تتحدث وهي تبتسم كالبلهاء
نظرت لها رحمه مطولا ولم تتكلم وشعرت بالخوف على ادا اذا اخبرتها بحقيقه ادهم الان
رحمه. معتز كلمني وهيجي بعد اسبوع
ادا. بفرحه بجد زيزو جاي والله واحشني اوي رحمه عشان خاطري اول مايجي تعالو علي هنا عشان عاوزه اشوفه
رحمه. وهو كمان بيقول انك وحشتيه جدا وهيرجع مخصوص عشانك
ادا. وهي لم تفهم مخزي رحمه من حديثها اصيل والله

 

 

 

 

رحمه. ادا انا همشي دلوقتي عشان لسه عندي شغل
ادا. بحزن ماتخليكي كمان شويه انا قاعده لوحدي
رحمه. معلش ياحبيبتي مره تانيه باي.
ودعتها ادا بحزن…… وجلست تتفحص الهاتف بملل …….. انا زهقت بجد ايه الملل ده اروح اكلم ادهم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية كانسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى