روايات

رواية اليتيمة الفصل الثاني 2 بقلم آية مصطفى

رواية اليتيمة الفصل الثاني 2 بقلم آية مصطفى

رواية اليتيمة الجزء الثاني

رواية اليتيمة البارت الثاني

اليتيمة
اليتيمة

رواية اليتيمة الحلقة الثانية

صلوا على الرسول صلى الله عليه وسلم
بعد ما دخلوا للمدير بسمه كلمته بخصوص شغل لها وافق وقالها
إحنا كنا فعلاً محتاجين حد معانا في المطبخ
بسمه :الحمدلله يعني أقدر أشتغل بإذن الله
المدير: طبعاً إن شاء الله من النهارده لو حبيتي
بسمه:إن شاء الله تمام
روح: أنت هتشتغلي من النهارده!؟.
بسمه :إن شاء الله يا روح
روحي انت عشان متتأخريش
روح :خدتها على جنب يا بنتي فكري متأكده إنك عايزه تشتغلي
بسمه: أنت شايفه ايه !؟
روح: طيب ربنا معاك إن شاء الله اشوفك في الجامعة هبقى اكلمك إن شاء الله ماشي
بسمه:إن شاء الله سلام
روح سلام يا قمر
خد بالك منها يا عمو
بسمه 🤨يلا بقا مع السلامه
المدير (رأفت):طيب يا بسمه بإذن الله تقدري تبتدي
مدام سلوى هتعلمك كل حاجه
مدام سلوى:امرك يا فندم
رأفت:الأمر لله وحده
يلا ورينا شطارتك بقا يا بسمه
بسمه:إن شاء الله يا فندم
وابتدت مدام سلوى تعلم بسمه وتوريها المطبخ وتعرفها تفاصيل عن كل حاجه عن المطبخ وطبيعت شغلها
ا
استغفر الله الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه عدد خلقك ورضا نفسك وزنة عرشك ومداد كلماتك 🩵
على الجانب الآخر
رقيه: إن شاء الله ناويت خلاص يا بني
محمد :إن شاء الله يا أمي دعواتك ليا
رقيه:ربنا يرضى عنك ويراضيك يابني
دخل عبدالحميد السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
رقيه ومحمد: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
عبدالحميد: احمم انا اتصلت بعمك وللأسف مش موجود في القاهره
محمد:قدر الله وماشاء فعل خلاص هاخد إن شاء الله سكن في اي عماره
رقيه: وتعيش لوحدك لأ مينفعش
محمد :ليه يا امي
رقيه :لأ انت شاب بسم الله ما شاء الله وبعدين اخاف عليك يا حبيبي
محمد: يا أمي انا محتاج الشغل دا دي فرصه كويسه
رقيه:طيب بقولك ايه
إن شاء الله أكلم خالك تقعد معاه تمام كدا
محمد :الي تشوفيه يا أمي
عبدالحميد:رأي أمك صح إن شاء الله نكلمه
نروح لبسمه رجعت البيت ملقتيش حد موجود فضلت منتظره
جت هاله
بسمه: الحمد لله أخيراً
هاله ايه!؟
بسمه منتظراكم بقالي نصف ساعة
هاله:واعملك ايه يعني بعدين اتأخرت ليه!؟؟؟
بسمه:هااااا
أنا ….
هاله فتحت ودخلت بدون ما تسمعها
بسمه : غريبه امال بتسأل ليه يلا الحمد لله احسن بردو
دخلت اتوضت وصلت وقعدت تقول الأذكار وانتظرت العشاء
على ما تأذن
روح رنت
بسمه: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
روح : ايه يا هانم مش بتردي ليه ها ها
بسمه:براحه بس عليا ورد السلام (رد السلام فرض علفكره)
روح:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
بسمه: شطوره ها عايزه ايه
روح: هعوز ايه غير سلامتك يا ختي مش بتردي ليه رنيت عليكي مرتين
بسمه:مسمعتش رنه الفون معلش
روح:طيب ابقي علي صوت الفون بقا
بسمه: حاضر يا قمر
روح:ها عملت ايه كله تمام الحمد لله ؟؟
بسمه : الحمد لله طلع راجل محترم وذوق وبردو المدام الي بتعلمي ما شاء الله سكره
روح :طب الحمد لله انت في البيت صح
بسمه :ايوا
روح: عملوا لما لاقوكي اتأخرتي عليهم!؟
بسمه:هه ولا حاجه اساسا مكنش حد في البيت ولحد دلوقتي
هاله بس الي هنا
روح:ربنا معاك يا حبيبي اشوفك في الجامعة إن شاء الله سلام
بسمه:سلام يا قمري
قفلت وبعدين العشاء كانت هتأذن خلاص
رددت الآذان وبعد أما خلص دعت وقامت تصلي
(ما تنسوش ترددوا الآذان وبعد انا يخلص تقولوا اللهم رب هذه الدعوه التامه اكيد عارفينها ☺️وبعدين رضيت بالله ربا وبالإسلام دينا وبمحمد نبيا (صلى الله عليه وسلم)
والدعاء بين الآذان والإقامة لا يرد ☺️☺️
نرجع تاني لبسمه صلت وجبت تخرج تشوف في حد ملقيتش
بسمه لنفسها :طب انام ولا اعمل ايه !طب ما انام عادي بس لازم اعرف عمي واطمنه اني جيت وكمان هاله لوحدها
ها هقرأ وردي من القرآن على ما يجوا إن شاء الله
وهي بتقرأ
سمعت صوتهم خرجت البلكونه لقيتهم وصلوا نزلت طمنت عمها وطلعت تنام
عمها:هتنامي يا بسمه
بسمه:ايوا يا عمي تصبح على خير
سوزان:اما اروح اشوف هاله
احمد:اه صحيح عايز اقولك على حاجه يا حبيبتي
وراح مبتسم عشان توافق 😊🤭
سوزان: ايه!؟في حاجه 🤨
احمد:إن شاء الله محمد هايجي يقعد معانا هنا
سوزان:ودا ليه!🤨
رقيه كلمتني شغله قريب من هنا وبصراحه كان جوزها قاعد جمبها واتحرجت وبعدين عادي بقا هو هيبقى ليه اوضه بعيده عن البنات لحد حتى أما عمه يجي
بإذن الله
سوزان:يجي منين !؟؟
أحمد : أصله مسافر مده كدا الأقصر وإن شاء الله هيرجع بس مش عارفه امتى الصراحه
سوزان :ناقصين احنا كفايه البلوه الي فوق دي !!
أحمد :معلش يا حبيبتي ☺️
سوزان:انا طالعه اشوف هاله
روح يا روح
روح ايوا يا ماما
ماما روح :تعالي جهزي معايا الاكل زمان ابوكي على وصول
روح :حاضر يا ماما
وهما في المطبخ
مامت روح (جميله)
-قوليلي ياروح
روح:اقولك يا روح ليه! اه حبا في اسمي
جميله:انت هبله يابنت انا لسه هكمل
روح:اه ماشي 😂😂😂
اتفضلي يا ماما
جميله: هي بسمه اخبارها ايه كويسه!؟
روح:الصراحه الله يكون في عونها لقيت شغل ليها في مطعم
جميله:وهي تشتغل ليه!؟
مش عمها عنده شركه
روح:ايوا بس منشفها عليها كله من ست سوزان دي الحربايه إلهي …..
جميله:بنت بنت متتكلميش على حد ولا تدعي عليها قولي
ربنا يهديها احسن
روح:اعمل ايه بس يا ماما دي دي ..🤭ربنا يهديها
عند بسمه
أذن الفجر قامت اتوضت وصلت وقالت اذكارها وذاكرت لحد ما جه ميعاد محاضرتها
لبست فستان جميل لونه بني وعليه خمار بيج
ولسه بتخرج
اعااااا

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية اليتيمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى