رواية مزرعة الغضب الفصل التاسع 9 بقلم نرمين قدري
رواية مزرعة الغضب الجزء التاسع
رواية مزرعة الغضب البارت التاسع
رواية مزرعة الغضب الحلقة التاسعة
دخلت روز وجدت رنا مستيقظة ومبدله ملابسها ابتسمت لها روز وقالت:
– انا قلت هتنامي ومش هتقدري تصحي بدري
= لاء خالص انا وعدتك يلا بينا أنا متحمسة جدا
خرجت روز بصحبة رنا اللي العمل وكانت رنا مستمتعة جدا باليوم وقد غير من نفسيتها جدا تحت أنظار عاصي المراقبه لهم
دخلت رنا مع روز غرفتها التي في اخر حديقة الفيلا والتفت حولها وقالت بمرح
صحيح يا روز الاوضة دي مش بنفس جمال اوضتك اللي في الفيلا بس تحسي بدفا غريب فيها
ضحكت روز ضحكة باهته وقالت:
المزرعة كلها يا رنا انا اللي عملتها جدي سابها لبابا وبابا كان مهتم بلبزنس كان رجل اعمال ملهوش في زرع و لا في حيوانات انا استلمت منه المزرعة خرابه و انا اللي بنيت كل حاجة فيها بنفسي سهرت كتير وتعب قوي علشان اخليها كده علشان كده انصدمت جامد لما عرفت أن بابا باع المزرعة هو عارف شدة تعلقي بيها ازاي حته مني يا رنا بس سيبك مني انا ويلا
نظرت ليها رنا نظرة استفهام وسألتها يلا ايه؟
ضحكت روز وقالت يلا قومي علشان من هنا ورايح هتيجي هنا كل يوم ساعة تعملي فيها علاج طبيعي يلا بقا الوقت بيضيع و انا عندي معاد مع هولاكوا علي المغرب مش عاوزة اتاخر عليه احسن يقلب تنين
ضحكت رنا وقالت
اظن هولاكوا ده عاصي صح
هزت روز راسها وقالت
رنا بعد اذنك اللي بيحصل هنا مش عاوزة حد يعرف عنه حاجة خالص لحد ما الكل يتفاجيء انك بتمشي وخصوصا الصفرا بنت خالتك
ابتسمت رنا وحاولت روز معاها واستجابت رنا ليها انتهوا من الجلسة وبدلت روز ملابسها وذهبت بصحبة رنا علي الفيلا دخلت رنا وهي في قمة سعادتها
وجدت الجميع يستعد للغداء و السفرة جاهزة
قالت هبه وهي تتفحص روز وطريقة لبسها فكانت تردي ثياب ماركة علي غير المعتاد:
+خير يا رنا طول النهار فينك مختفية كأنك مش عاوزة تقعدي معايا و لما صدقتي هربتي ايه في ايه وخصوصا انك يعني محتاجة الراحة علشان حالتك دي
ابتسمت رنا قالت وقالت بهدوء
وليه مش هقعد معاكي انا بس كنت مع روز كان عندها شغل كتير وكنت يساعدها
ضحكت هبه بحقد وقالت :
هو انتي تعرفي تساعدي نفسك لما تسعديها بطلي هبل مساعدة ايه بالكرسي بتاعك ده اخرك تهشي الدبان ده لو عرفتي كمان تعملي كده قال مساعدة قال بذمتك مصدقة نقسك اطلعي بقا من وهم انك تقدري تعملي حاجة انتي خلاص هتعيش وتموتي كده لازم ما ترضي بالأمر الواقع ومتعيش نفسك الوهم
وقت روز أمام هبه وقالت بغضب:
– الاعاقه بتكون في العقول يا آنسة هبه مش البدن وللاسف إعاقة العقول ملهاش علاج
ثم ابتسمت اللي رنا ومالت عليها وغمزت لها وقالت :
ولا كانك سمعني حاجة دي حد معاق عيانه في مخها وفكرها والفل بياكل فيها اوعي تخليها تأثر فيكي بكلامها الماسخ شبها اعرفي كويس أن طول ما فينا نفس في امل و اراده طول ما في نفس في حياه
قالت رنا ضاحكة
انا عملت كده فعلا كان الأول كلامها بيوجعني لكن بعد كلامك معايا و الاراده الي عندك والطاقة اللي عطتهالي كلامه عباره عن هوا ولا بيأثر فيا علي رايك يا روز دي واحده عيانه بفكرها وليس علي مريض حرج
لاحظت هبه الارتباط اللي بين روز و رنا وان كلامها لم يؤثر علي رنا كا لمعتاد
نتهد عاصي وقال وهو ينظر ل هبه بغض وكان كلام روز قد اوقف مما كان ناوي يفعله عاصي مع هبه
وقال بغضب :
اظن كفايا كلام ويلا السفره جاهزة انا جعت و لا هنقضيها كلام يا هبه
قالت هبه بتهكم
اصبر يا عاصي لما الضيفه اللي عندنا تمشي ميصحش كده ولو أن المفروض هي عارفه أن دي ساعة غدا ما ينفعش حد يزور حد الوقت ده دي حاجة أظن مش محتاجة علام بقا
احمر وجه روز من كثرة الخجل للمرة التانية تشعرها هبه أنها ضيفة وليست مرغوب بها
قالت وهي تحاول من خفه إحراجها
انا في انتظارك يا بشمهندس في الجنينه برا لما تخلص اكل علي مهلك
قالت رنا
في ايه ياروز انتي ما اكلتيش حاجة خالص النهاردة شربتي قهوة و بس اقعدي كلي معانا و انا شوفت البيت عندك، لاعندك تلاجة ولا اكل شكلك كده بقالك كام يوم من غير اكل وده ميصحش الاكل انحط عيب قوي لما تخرجي من غير ما تاكلي
رفعت هبه حاجبها وقالت :
ااه علشان كده كنتي بتتسحبي بليل وفاتحة التلاجة يا حرام انا لو كنت أعرف كنت طلعتلك حته جبنه ولا اي حاجه تكليها عمتا استني برا واول ما نخلص أكل هاخلي الداده تلف الباقي و تودهولك علي الاوضة بتاعتك
انجرحت مشاعر روز لدرجة أنها لم تستطيع السيطرة على دموعها فالعزيز عندما يهان تجرح كرامته بشده
قالت مدبرة المنزل دون إذن وكأنها استنفذت اخر ذىة صبر لديها :
بواقي اكل ايه اللي هديها للدكتورة , ده خير الدكتوره مغرقنا كلنا مش الدكتورة روز اللي تاكل بواقي الناس
قالت الأم بغضب:
خلاص فضنها وانتي متكلميش من غير إذن ويلا علي الاكل ثم التفت اللي روز
وانتي اتفضلي استني عاصي برا هيخلص ويطلع معلش معملناش حساب أن ضيف هياكل معانا المرة الجاية ابقي سيبي خبر للداده علشان تعمل حسابك
شعرت روز بصفعة أخري علي وجهها وتركتهم دون اي كلمة وخرجت تجري مسرعة للخارج
ضحكت هبه بحقد وقالت:
انا هموت من الجوع يا خالتوا الله علي الاكل وجماله
نظرت رنا ليها باستحقار و قالت للداده
من فضلك ممكن تدخليني الاوضة بتاعتي
قالت الأم :
ايه يا رنا مش هاتكلي
أجابت رنا دون أن تلتفت لهم
لاء الف هنا وشفا علي هبه
قام عاصي أيضا وقال
انا قايم علشان متاخرش معنا معاد مع المحامي ثم وجه كلامة لرنا وقال
رورو تحبي تيجي معانا تحضري كتب الكتاب
التفت له رنا وقالت
بجد يا عاصي هو ينفع
هز عاصي راسة وقال :
ينفع يا قلب اخوكي ثانية تكوني جاهزة ثم التفت اللي الداده سعديها من فضلك
قامت هبه واقفه وقالت:
ليه مقولتليش اجي معاكم
معلش يا هبه معملناش حساب الضيوف ابقي قولنا المرة الجاية علشان نعمل حسابك
خرجت رنا و جذب عاصي الكرسي المتحرك و خرجوا دون أن ينظروا لأحد
استغربت روز من خرجهم السريع وقالت
لحقتم تاكلوا بالسرعة دي
قالت رنا
لا اصل انا مش بحب الاكل اللي المعمول عاصي قالي تعالي ناكل برا وانا لما صدقت اهرب من هبه
فهم عاصي أخته زابتيم علي ذكائها وقال :
ست البنات بقا تحب تاكل ايه
قالت رنا ضاحكة
انا بصراحة مبعرفش الاماكن هنا اكيد روز تعرف اكتر مننا
قالت روز مبتسمة
طيب انتي تحبي تأكلي ايه علشان احدد المكان
قالت رنا
اممممم بيتزا ناكل بيتزا
قالت روز تمام انا همشي بعربيتي وانتم
قطع كلامها عاصي وقال بحده
لا هتركبي معانا يلا
ركبت روز بجوار عاصي وركبيت رنا في الخلف تحت أنظار هبه الحاقدة
وصول لمطعم البيتزا وقالت روز يلا انا هستناكم هنا لحد ما تخلصوا
قالت رنا متصنعة الزعل
هو ينفع تسبيني لوحدي انا لما صدقت خرجت يا روز انا محبوسة وده اول افراج ليا
ضحكت روز علي طريقتها الطفوليه
حاول عاصي يحمل رنا لينقلها علي الكرسي
ولكن أوقفته روز وقالت لو سمحت يا عاصي من فضلك ارتجف عاصي وهذه اول مرة تقول اسمة روز فكل مرة تنادية بالبشمندس هذه اول مرة تقول اسمة
التفت ليها وقال
خير في ايه
جذبت روز الكرسي وقربته من باب السيارة وقالت لرنا يلا
قالت رنا روز مش هقدر
قالت روز بإصرار يلا يا رنا انتي قدها وحده وحده اخلصي
وفعلا تحملت رنا علي نفسها وبشده سحب ساقيها وبدأت تنزلهم من سيارة نزلت اول ساق وبدأت روز تساعدها في نزول الآخري وقف عاصي من هول المفاجأة
ساعدت روز رنا في الوقف انتبه عاصي وقرب الكرسي منهم وهو مازل في حاله صدمة وعيونه ممتلئلة بالدموع جلست رنا واحتضن أخته بشده وانسابت دموعة
التفت اللي روز وقال
انتي عملتي ايه يا روز بجد عملتي ايه انتي غيرتي حياة رنا كلها
قالت رنا
ولسة يا عاصي بس علشان خاطري مش عاوزة حد يعرف بالي حصل وخصوصا الصفرا بنت خالتك اظن فاهمني
فاهمك طبعا يا قلب اخوكي
دخلوا الي المطبخ طلبت رنا البيتزا المفضله لها وجاء الدور علي روز اعتذرت وقالت إنها لم ترغب في الطعام
ولكن أصر عاصي وطلب لها مثلما طلب لنفسة كانت روز جائعة حقا اكلت بجوع شديد نظر لها عاصي وابتسم فهو يعلم أنها جائعة حقا
انتهوا من الطعام ذهبوا جميعا اللي المحامي الذي احضر المأذون وتم عقد القران وأصبحت روز زوجه له
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مزرعة الغضب)