روايات

رواية عوضي الفصل الخامس 5 بقلم ريم هاني

رواية عوضي الفصل الخامس 5 بقلم ريم هاني

رواية عوضي الجزء الخامس

رواية عوضي البارت الخامس

عوضي
عوضي

رواية عوضي الحلقة الخامسة

.. لا ي زين احنا بدانا التمثيليه مع بعض
ـــ متأكده
.. ايوه ي زين بعد ما التمثيليه تخلص هفضل جنبك احنا اصحاب
ــــ ربنا يخليكي ليا ي ملوكه
.. بصدمه” ها ملوكه
ــــ بضحك” مش عجبك ملوكه ولا اي
.. بكسوف” ها لا لا عجبني
ـــــ طب يلا نجيب الفستان اللي عجبك ده
.. ماشي يلا بينا
*بعد ساعه ونص*
ـــ عجبك الفستان
.. ايوه جداا شكرا ليك ي زين انك وقفت جنبي
ــــ مافيش شكر بينا ي ملوكه احنا صحاب وانتي كمان وقفتي جمبي وهتفضلي معايا لحد مااعمل العمليه صح
.. اكيد ي زيتو
ـــــ بضحك” اي زيتو دي يبت
.. بهزار” اي ي زيتو ما اهزرش معاك ولا ايه
ــ لا هزاري برحتك ي اوزعه
.. اناا طولي مظبوط انت اللي برج ايڤل
ـــ ماشي يختي يلا قدامي ع عربيه امك وصحبي زمانهم خللوا في العربيه
.. بضحك” يلا
“في العربيه”
~ اي يولاد كل ده بتجيبوا الفستان
ـــــ معلش ي امي انا اللي اخرتها
~ بضحك” لا خليكو ع رحتكم
.. مااشي ي امي ماشي
ــــــ يلا ياخالد اتحرك الوقت اتاخر
^ بهزار” ماشي يعم سيبنا هنا اكتر من ساعتين وجي دلوقتي تتحكم
ـــ بضحك” يلا يعم الظريف امشي
^ ماشي يقلب الظريف
~ بضحك” ربنا يخليكم لبعض
زين وخالد ف نفس الوقت” ويخليكي لينا ي امي
.. طب مش يلا ي زين
“بعد نص ساعه*
~ عاوزين حاجه يا ولاد هاطلع انا وانتي يا ملك سلمي على خطيبك واطلعي ورايا
ـــــ عاوزين سلامتك يا امي
ـــــ انت يولا ي خالد خشي في العربيه هقف مع خطيبتي شوي
^ ولعه معاك يعم
ــ عينك ديي امشي يلا استناني في العربيه
ـــــ خطوبتنا بكره ع فكره
.. بكسوف” عارفه
ـــ بجديه” ملك اي رايك بدل ما نعمل التمثيليه دي نخليها حقيقه
.. بصدمه” قصدك اي مش فاهمه
ــــ قصدي احنا ممكن ندي علاقتنا فرصه والصراحه انا ارتحتلك وشايف ان انتي مناسبه ليه
ــــ مش عوز جواب دلوقتي خليها بعد الخطوابه اعرف جوابك لو مش موافقه هنكمل التمثيليه عادي لحد ما اعمل العمليه وبعد كده نقول ما حصلش نصيب بينا لو وافقتي ان احنا نكمل مع بعض يبقى خيرا ان شاء الله وتقولي لي بعد الخطوبه هستنى جوابك
.. حاضر
ـــــ عوزه حاجه
.. عاوزه سلامتك خلي بالك على نفسك
ــــــ حاضر باي
.. باي
“ف بيت ملك”
~ مالك ي ملك حساكي متوتره بعد ما طلعتي من تحت حصل مشكله بينك وبين زين
.. ها لا لا ي ماما انا وزين مرتاحين مع بعض
~ متاكده يا بنتي
.. ايوه ياامي
~ طب كويس ربنا يخليكوا لبعض يا رب وتكمل على خير الصراحه يعني انا شايفه ان زين شاب كويس وهيكون قد المسؤوليه ما تضيعوش من ايدك
.. حاضر ي ماما
.. تصبحي ع خير ي امي
~ وانتي من اهل الجنه ي عيون ماما
” تاني يوم الصبح”
~ اصحى يا ملوكه يلا كل ده نوم
.. شويه كمان ي امي شويه كمان
~ لا لا شويه ايه قومي يلا النهارده خطوبتك ولسه هتعملي الديكوريشن والميك اب
.. اه صح امي ماشي انا صحيت
~ ماشي ي حببتي يلا وانا هروح اعمل اكل للضيوف
.. ماشي
.. ف بالي” طب انا لسه ما فكرتش هرد على زين اقول له اي هو انا لسه هفكر انا اقوم اشوف بس هعمل ايه في الدكوريشن بعد كده هشوف اعمل ايه
“بعد ساعتين”
..بتعب ” اي رايك ي امي حلوه ديكوريشن
~ بدموع فرحه” حلوه اوي يحببتي انا مبسوطه قوي يا روحي اني ربنا عوضك بشخص كويس زي زين
.. حببتي ي امي هروح انا اجهز بقى
~ ماشي يروحي
“عند زين”
ـــ ف بالو” يا ترى هتوافق ان احنا نكمل مخطوبين عادي ولا تمثيليه امم ارن عليها اشوفها خلصت ولا لسه
ـــــ الو
.. الوو ي زين
ــــ عامله اي
.. الحمدلله وانت عامل اي
ــــ الحمدلله بخير
ـــــ خلصتي ولا لسه
.. ايوه خلصت الديكوريشن وكنت لسه هجهز
ــــ قلتلك ما تتعبيش نفسك وانا هجيبلك ناس تعمللك ديكوريشن
.. لا ي زين قولتلك اني بحب اعمل حاجتي بنفسي
ـــ ما انا عارف عشان كده ما حبتش اتقل عليكي
.. تمام انت لبست ولا لسه
ـــ اه انا خلصت من بدري بس مستني امي تخلص هي وخالاتي وبنات خالاتي
.. بغيره” امم بنات خالاتك وهما على كده قاعدين معاك ي استاذ
ـــــ بتغيري ولا اي
.. بتوتر” اغير اي انا مش بغير اصلا يلا انا هقفل انا علشان اروح اجهز عقبال ما تيجي
ــــ ماشي ملك ما تنسيش احنا اتكلمنا في ايه وهستنى ردك وايا كان مش هزعل منك هنفضل صحاب
.. تمام ي زين عاوز حاجه
ـــــ عاوز سلامتك
.. تيجي بالسلامه
ـــــ شكرا الله يسلمك
.. باي
ـــ باي
~ اي ياملك لسه ما خلصتيش
.. كنت بكلم زين عشان كده اتاخرت
~ ماشي يا حبيبتي هطلع انا لحد ما تخلصي
.. ماشي ي امي
” عند زين”
ـــــ بهزار” ايه يا جماعه ده انا العريس ما تاخرتش نص اللي انتو تاخرتوه
** احنا بنقعد ياما بنتجهز اما انتوا يا شباب بتلبسوا بسرعه وبتجهزوا بسرعه قوي
ـــــ طب اي خلصتو ولا لسه
** اه خلصانه
خالت زين’ مانا قلتلك يا زين هخطبلك بنت خالتك “مي” انت اللي ما رضيتش مش عارف على ايه يا اخويا وانت عارف ان “مي “جمال وتعليم عالي رايح تبص بره تاني
ام زين” ما لكيش دعوه انت يا اختي واحنا عارفين مي وعارفين كل حاجه عن مي فبالله عليكي ما ترفعهاش قوي سبع سما وهي ولا تسوى وانت عارفه طبعا و ما بقاليش من بنت اختي بس مش دي البنت المناسبه طبعا لابني
خالت زين بتوتر” طيب ي حببتي اللي انتي شيفه
ــــــ طب ايه خلصته مش نمشي بقى عشان هنتاخر على الناس
** يلا ي حبيبي
” عند ملك”
~ قمر ي حببتي ربنا يحفظك
.. ده عيونك ي امي القمر
~ ربنا يحميك يا روحي من العين استنى ندى اخوك يشوفك
/ الاوزعه بقت عروسه
.. بس يا بارد شكلي حلو يا احمد
/ بحب” زي قمر ي عيون احمد
.. حبيبي يا ولا يا اخويا
~ يلا يا ولاد الضيوف جم
/ خليكي انتي هنا يا ملك لحد ما ادخل الضيوف ولما اخش اقوللك اطلعي اطلعي ماشي ي حبيبت اخوكي
.. حاضر
“بره ف الصاله”
~ منورين يا جماعه والله
ام زين” بنورك يا حبيبتي عاوزين نشوف العروسه فين
/ هروح اناديها ثانيه واحده
/ يلا ملوكه مستنينك بره
.. بتوتر” حاضر يلا
.. بابتسامه” عامله ايه يا طنط
ام زين” الحمدلله ي حبيتي زين ما اخترت بجد زي القمر ي حببتي
.. بكسوف” شكرا ي طنط”
ام زين” بلاش طنط دي خلاص انتي زي بنتي قوليلي يا ماما
.. حاضر ي ماما
ــــــ شكلك جميل اوي
.. بكسوف” شكرا ي زين
~ يلا لبسه الدبل
ـــــ هاتي ايدك
الضيوف” الف مبروك ربنا يتمم لكم على خير يا رب
ملك وزين” الله يبارك فيكم
ـــــ بجديه ” وصوت واطي قوليلي قرارك دلوقتي يا ملك نكمل مع بعض ولا تمثيليه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عوضي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى